Versleten schutting vernieuwen met huurder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Noralie
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-09-2024
Hoi allemaal,

Ik woon in een koopwoning en naast mij wonen huurders.
Nu is de schutting die we delen volledig versleten (lees: staat helemaal scheef en ligt nog net niet op de grond, omdat hij overeind gehouden wordt door de klimop die er overheen loopt)

Ik heb niet veel meer contact met de buren dan 'hoi en doei', maar kan de band niet slecht noemen. Vorig jaar heb ik bij hen aangebeld om de staat van de schutting met ze te bespreken, maar kreeg meteen de reactie 'wij gaan niks betalen, want wij hebben er geen last van.' Hiermee eindigde eigenlijk het gesprek, omdat ik ook niet wist of ik hiervoor bij de huurders of de verhuurder moet zijn en ik opzich wel kan begrijpen dat zij niet voor de schutting van de eigenaar willen betalen.

Inmiddels een jaartje en wat research verder heb ik begrepen dat volledige vervanging van de schutting bij de verhuurder verhaalt moet worden (link).
Bij eerste bewoning aanleg opritten en toegangspaden en aanbrengen eenvoudige erfafscheiding. Grote reparaties, vervanging
Het is voor mij allemaal nieuw en daardoor ben ik er wat onzeker over. in een discussie laat ik mij nogal snel om praten en wil daarom meer voorbereid het gesprek in gaan.

Ik wil met de huurder opnieuw in gesprek om te kijken of zij de verhuurder hierover kunnen aanspreken of dat ik dit moet doen. Ik weet niet of mensen ervaring hebben wat het meest effectief is?
Daarnaast wil ik een offerte laten maken over het plaatsen van de schutting.
Natuurlijk moet de oude schutting verwijderd worden, hier hoop ik dan wel op wat hulp van de huurders.

Misschien voor veel mensen een simpele vraag, maar het zou mij helpen om wat ruggespraak te hebben.

Hoe denken jullie dat ik dit het beste kan aanpakken?

[ Voor 7% gewijzigd door Noralie op 12-09-2019 11:30 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zover ik weet is de verhuurder niet aansprakelijk voor de erfafscheiding. Daarom zie je ook altijd 20 verschillende schuttingen in achtertuinen.

• Noralie
Ernemmer schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:19:
Zover ik weet is de verhuurder niet aansprakelijk voor de erfafscheiding. Daarom zie je ook altijd 20 verschillende schuttingen in achtertuinen.
Ik heb een linkje toegevoegd in de OP. klik
Hierin staat dat grote reparaties en vervanging van erfscheiding voor rekening van verhuurder komt. Maar ik kan het verkeerd interpreteren..

Ik moet het navragen, maar volgens mij huren ze wel bij een grote organisatie. Begreep dat daar ook minder moeilijk gedaan wordt dan bij particuliere huur.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 14:35
Ernemmer schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:19:
Dat en volgens mij hangt het dan ook nog af van op welk erf de schutting nu daadwerkelijk staat. Als het exact tussen de erven of op de grond van de verhuurder is kun je met de buren/verhuurder in discussie. Staat ie op jou grond kunnen zij gewoon zeggen succes er mee geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Noralie Vaak is de 1e 1.80m vanaf de woning van de 'woningbouw' en de rest kun je overleggen met je buren hoe je dat gaat doen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
Zoek contact met de verhuurder, één valwind is waarschijnlijk genoeg om je schutting linksom of rechtsom in een tuin te laten vallen als de palen in slechte staat zijn.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:04
Schutting gaat niet via verhuurder, dat is ieder voor zich.

Uit je eigen link:
Bij eerste bewoning aanleg opritten en toegangspaden en aanbrengen eenvoudige erfafscheiding.
Bij eerste bewoning zetten ze er een simpele schutting, daarna is het aan de bewoners zelf.
Overigens als de schutting op de erfgrens staat kun je 'eisen' dat ze de helft mee betalen, echter moet je dat ook nog maar voor elkaar zien te krijgen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Noralie
kgd92 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:22:
[...]

Dat en volgens mij hangt het dan ook nog af van op welk erf de schutting nu daadwerkelijk staat. Als het exact tussen de erven of op de grond van de verhuurder is kun je met de buren/verhuurder in discussie. Staat ie op jou grond kunnen zij gewoon zeggen succes er mee geloof ik.
Hij staat precies op de erfafscheiding. We wonen in een rijtjes huis, dus dat is makkelijk te zien.

Hackus schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:22:

@Noralie Vaak is de 1e 1.80m vanaf de woning van de 'woningbouw' en de rest kun je overleggen met je buren hoe je dat gaat doen.
Dat zou erg balen zijn, want dat antwoord heb ik helaas al.
biomass schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:24:
Zoek contact met de verhuurder, één valwind is waarschijnlijk genoeg om je schutting linksom of rechtsom in een tuin te laten vallen als de palen in slechte staat zijn.
Bijzonder genoeg blijft hij zelfs in de zware stormen nog staan, maar eens zal de laatste storm zijn. De schutting is echt compleet verrot en de delen hangen van ellende zeker een meter mijn tuin in.

Maar als ik het zo begrijp is toch contact met de verhuurder de eerste stap. Maar keihard zeggen dat zij hier voor verantwoordelijk zijn, kan ik dus niet.. Hopelijk heeft tante Mien een goede dag..
Martinusz schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:25:
Schutting gaat niet via verhuurder, dat is ieder voor zich.

Uit je eigen link:

[...]

Bij eerste bewoning zetten ze er een simpele schutting, daarna is het aan de bewoners zelf.
Overigens als de schutting op de erfgrens staat kun je 'eisen' dat ze de helft mee betalen, echter moet je dat ook nog maar voor elkaar zien te krijgen.
Je laat wel het belangrijkste stukje waar ik het op baseer weg:

Bij eerste bewoning aanleg opritten en toegangspaden en aanbrengen eenvoudige erfafscheiding. Grote reparaties, vervanging

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:46
Als je er veel last van hebt, dan betaal je de schutting toch uit eigen portemonnee. Ik denk eerder dat de verhuurder even iemand stuurt om de schutting met wat palen weer recht te zetten, dan dat ze zin hebben om jou een mooie schutting te geven.

[ Voor 77% gewijzigd door NotSoSteady op 12-09-2019 11:33 ]

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 21:22
Bij de huurderskosten staat trouwens ook:
Rechtzetten en recht houden van houten erfafscheidingen.
Het lijkt mij dat je bij de huurders moet zijn. Maar als je er met de huurders er niet uitkomt, dan kan je natuurlijk ook contact opnemen met de verhuurder, en hopen dat hij een goed woordje doet (of zelf met de nieuwe schutting mee betaald).

Anoniem: 1154585

kgd92 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:22:
[...]

Nee, een erfafscheiding is altijd eigendom van beide aangrenzende erven. Het maakt niet uit wie het betaald heeft.

• Noralie
NotSoSteady schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:30:
Als je er veel last van hebt, dan betaal je de schutting toch uit portemonnee.
Dat is uiteraard een van de mogelijkheden. Het gaat (helaas) wel om een schutting van 16m en met 2 linker handen zou het toch wel prettig zijn om die kosten te kunnen delen. (op sites zie ik degelijke schuttingen van die afmeting staan van 2500 euro)
EJlol schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:30:
Bij de huurderskosten staat trouwens ook:

[...]

Het lijkt mij dat je bij de huurders moet zijn. Maar als je er met de huurders er niet uitkomt, dan kan je natuurlijk ook contact opnemen met de verhuurder, en hopen dat hij een goed woordje doet (of zelf met de nieuwe schutting mee betaald).
Hmm.. ja daar heb je wel een punt. Ik vermoed dat de schutting is gaan rotten door de klimop die er overheen staat. En dat is natuurlijk wel te wijten aan 'onderhoud'. Wij hebben het huis 5 jaar geleden gekocht en toen was de schutting al niet je-van-het. Geen idee hoe oud de schutting is. Ik vermoed al wel 10+jaar. Waarna het opzich geen hele gekke termijn om een schutting te moeten vervangen. Dit zou ik wel kunnen navragen bij mijn buren.

Allereerst bedankt voor alle reacties, zo ontzettend snel _/-\o_

Denken jullie dat het verstandig is om meteen met een bedrag aan te komen bij de woningbouw? Of is het beter om eerst te bespreken of ze uberhaupt mee financieren?

[ Voor 38% gewijzigd door Noralie op 12-09-2019 11:39 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Noralie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:29:
Dat zou erg balen zijn, want dat antwoord heb ik helaas al.
ja en nee. ze willen geen $$$ besteden.

Vraag aan je buren of ze van de klimop afwillen --> anders heeft nieuwe schutting weinig zin.. (rot spul)

Voordeel ze zullen ook geen bezwaar kunnen/mogen maken als je het vervangt door een degelijkere schutting. immers je wijzigt niet de bestaande situatie .. maak wel foto's ervoor /erna en stuur briefje met foto met jou plan naar huurder/verhuurder .. kan je achteraf geen gezeik krijgen ..

En dus tijdelijk goedkoper(e) panelen tussen zetten totdat de buren verkassen ..

[ Voor 80% gewijzigd door vso op 12-09-2019 11:42 ]

Tja vanalles

• Noralie
foutje

[ Voor 181% gewijzigd door Noralie op 12-09-2019 11:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Noralie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:34:
[...]

Dat is uiteraard een van de mogelijkheden. Het gaat (helaas) wel om een schutting van 16m en met 2 linker handen zou het toch wel prettig zijn om die kosten te kunnen delen. (op sites zie ik degelijke schuttingen van die afmeting staan van 2500 euro)
grondboor huren voor 1 dag = 20 euro

16 / 2 = 9 palen (+ 1 voor begin/eind) tussen afstand 180cm per "paneel"
paal kost 10,- x 9 = 90,-
paneel van 180 = 30 tot 45 euro x 8 = 400,-
schroeven en vastmaak dingen = paar tientjes

kortom 600,- voor 16m

filmpjes op youtube zat hoe je een schutting zet.

Misschien dat de buurman ff helpt (ook zijn voordeel) of je vraagt een vriend.

* vso denkt dat als je weer aanbelt bij je buren en zegt ok jullie betalen niet maar ik heb 2 linker handen kunnen we samen een oplossing verzinnen ? dan open je het gesprek toch ?

Tja vanalles

• Martinusz
Noralie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:29:
[...]

Je laat wel het belangrijkste stukje waar ik het op baseer weg:

Aha dus jij denkt dat als ze het opleveren met een simpele erfscheiding (waarbij men verwacht dat bewoners zelf mooie schuttingen gaan plaatsen), in de toekomst alle erfafscheidingen blijven vervangen indien nodig?

Nogmaals erfafscheiding is voor huurders zelf, reeds op 3 verschillende plekken (en 3 verschillende verhuurders) ervaring mee. Zou mij verbazen als deze verhuurder dit wel oppakt, je kunt altijd informeren natuurlijk, maar geef je weinig kans.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Martinusz schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:43:
[...]

Aha dus jij denkt dat als ze het opleveren met een simpele erfscheiding (waarbij men verwacht dat bewoners zelf mooie schuttingen gaan plaatsen), in de toekomst alle erfafscheidingen blijven vervangen indien nodig?

Nogmaals erfafscheiding is voor huurders zelf, reeds op 3 verschillende plekken (en 3 verschillende verhuurders) ervaring mee. Zou mij verbazen als deze verhuurder dit wel oppakt, je kunt altijd informeren natuurlijk, maar geef je weinig kans.
Precies. Een 'eenvoudige erfafscheiding' is typisch de eerste paar meter een schutting en de rest een gespannen draad.

Indien er in de loop van de tijd een nettere schutting wordt neergezet dan zorgt de verhuurder er typisch ook voor dat dit contractueel expliciet buiten het gehuurde valt om niet het onderhoud en vervanging voor een volgende huurder op zich te moeten nemen in het kader van groot onderhoud. De schutting gaat dan in de huidige toestand over van vorige naar nieuwe huurder.

• Noralie
Martinusz schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:43:
[...]

Misschien wat naïef, maar als ik die site zo lees. Dan ja. Wel in acht nemende met normaal gebruik en onderhoud zoals dat van een huurder te verwachten is. En misschien is dat niet zo geweest omdat er klimop overheen geplaatst is, wat er voor zorgt dat de houdbaarheid van een schutting korter is. Ik heb zelf dan ook nooit gehuurd buiten een studentenkamer, dus mijn ervaring met woningbouw is 0 :P Misschien ben ik te luxe gewend :')
vso schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:42:
[...]

grondboor huren voor 1 dag = 20 euro

16 / 2 = 9 palen (+ 1 voor begin/eind) tussen afstand 180cm per "paneel"
paal kost 10,- x 9 = 90,-
paneel van 180 = 30 tot 45 euro x 8 = 400,-
schroeven en vastmaak dingen = paar tientjes

kortom 600,- voor 16m

filmpjes op youtube zat hoe je een schutting zet.

Misschien dat de buurman ff helpt (ook zijn voordeel) of je vraagt een vriend.

* vso denkt dat als je weer aanbelt bij je buren en zegt ok jullie betalen niet maar ik heb 2 linker handen kunnen we samen een oplossing verzinnen ? dan open je het gesprek toch ?
Ja ik denk dat je wel gelijk hebt.
Dan ga ik daar wel mee beginnen en kijken waar het schip strand.

Bedankt allemaal voor het meedenken d:)b

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Schoonzus woont in nieuwbouw van woningbouw. ze kreeg 3 meter terras en pad naar de poort met standaard tegels, de rest (incl. erf afscheiding) is voor rekening van de huurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeneerHart
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 17:29

MeneerHart

Mess with the bull..

Ik werk voor een woningcorporatie, volgens de regels / wetten is het als volgt;

- Als de schutting er al stond voor je buren er kwamen wonen is de verhuurder onderhoud / vervang plichtig, en moeten ze deze ook vervangen als je er last van hebt.

- Als de huurder de schutting heeft geplaatst moet deze hem repareren / vervangen, als hij dat niet wil kun de de verhuurder vragen te handhaven.

Wat ik kennissen ooit aangeraden heb is er een goede, stevige schutting tegenaan te zetten op eigen terrein, omdat ze niet “on speaking terms” waren met de buren.

Edit: opmaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 10:23
ik heb zelf ook vorig jaar een nieuwe woning gekocht met huurders er naast. maar ik wist al vanuit de mensen in de buurt dat 1. mijn buren zelf geen geld hebben om mee te betalen 2. De verhuurder op dit moment alles op z'n beloop laat gaan, omdat ze alle woningen willen verkopen(dit huis wat ik heb gekocht is dan ook ex-huur van dezelfde verhuurder).
Een schutting kost niet veel geld(100euro per strekkende meter is al veel)
Ik moest 7 meter schutting + poort hebben en was uiteindelijk incl. laten zetten 581 euro kwijt.
Dit heb ik vanuit het bouwdepot betaald.
Je zou dus ook kunnen kijken of je die optie kan doen.

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
En als je er echt niet uit komt trek je alles plat kijken hoelang ze dat leuk vinden.

• Noralie
MeneerHart schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:52:
Ik werk voor een woningcorporatie, volgens de regels / wetten is het als volgt;

- Als de schutting er al stond voor je buren er kwamen wonen is de verhuurder onderhoud / vervang plichtig, en moeten ze deze ook vervangen als je er last van hebt.

- Als de huurder de schutting heeft geplaatst moet deze hem repareren / vervangen, als hij dat niet wil kun de de verhuurder vragen te handhaven.

Wat ik kennissen ooit aangeraden heb is er een goede, stevige schutting tegenaan te zetten op eigen terrein, omdat ze niet “on speaking terms” waren met de buren.

Edit: opmaak
Dit schept hoop.
En vervang-plichtig is dan 1 schuttingdeel en vervolgens een ijzerdraadje naar het einde van de tuin? Of iets vergelijkbaars met de huidige schutting?
equit1986 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:10:
ik heb zelf ook vorig jaar een nieuwe woning gekocht met huurders er naast. maar ik wist al vanuit de mensen in de buurt dat 1. mijn buren zelf geen geld hebben om mee te betalen 2. De verhuurder op dit moment alles op z'n beloop laat gaan, omdat ze alle woningen willen verkopen(dit huis wat ik heb gekocht is dan ook ex-huur van dezelfde verhuurder).
Een schutting kost niet veel geld(100euro per strekkende meter is al veel)
Ik moest 7 meter schutting + poort hebben en was uiteindelijk incl. laten zetten 581 euro kwijt.
Dit heb ik vanuit het bouwdepot betaald.
Je zou dus ook kunnen kijken of je die optie kan doen.
Ja, als de buren geen geld hebben is het ook een ander verhaal. Maar daar hebben mijn buren geen last van, als ik kijk naar de bak die ze rijden. :X

Die prijs valt inderdaad mee.. Ik zal me sowieso nog verder op de markt moeten oriënteren. Er is zoveel variatie, wat ook bepalend is voor levensduur en vereiste onderhoud. Ik verwacht niet te rekenen op onderhoud van de buren, maar zou fijn zijn als ik niet over 5 jaar dit hele verhaal opnieuw heb.

Het is nu even afhankelijk van het gesprek met de buren en de woningbouw. Als beide niets bijdragen, dan kan ik alles zelf bepalen, maar als een van beide meebetaald dan zal er toch overlegd moeten worden of een beperkt budget er aan hangen.
CurtPoindexter schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:13:
En als je er echt niet uit komt trek je alles plat kijken hoelang ze dat leuk vinden.
:') Ik ben bang dat ik hun kinderen eerder zat ben.

• equit1986
Noralie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:23:
[...]

Dit schept hoop.
En vervang-plichtig is dan 1 schuttingdeel en vervolgens een ijzerdraadje naar het einde van de tuin? Of iets vergelijkbaars met de huidige schutting?

[...]

Ja, als de buren geen geld hebben is het ook een ander verhaal. Maar daar hebben mijn buren geen last van, als ik kijk naar de bak die ze rijden. :X

Die prijs valt inderdaad mee.. Ik zal me sowieso nog verder op de markt moeten oriënteren. Er is zoveel variatie, wat ook bepalend is voor levensduur en vereiste onderhoud. Ik verwacht niet te rekenen op onderhoud van de buren, maar zou fijn zijn als ik niet over 5 jaar dit hele verhaal opnieuw heb.

Het is nu even afhankelijk van het gesprek met de buren en de woningbouw. Als beide niets bijdragen, dan kan ik alles zelf bepalen, maar als een van beide meebetaald dan zal er toch overlegd moeten worden of een beperkt budget er aan hangen.

[...]

:') Ik ben bang dat ik hun kinderen eerder zat ben.
ik heb gewoon een Douglas houten schutting palen en delen gekocht bij de Hornbach, de poort heb ik bij een hout-bedrijf gehaald(scheelde 200 euro op dezelfde poort). Het laten zetten van de schutting heb ik gewoon via een klusjessite laten doen.
Die gasten komen, rammen die schutting er in en gaan met die banaan.
Over de levensduur hoef je je met douglas hout geen zorgen te maken.
Betonnen palen gaan 100 jaar mee(bij wijze van spreken), maar douglas houten palen gaan ook gewoon 25 jaar mee als je ze goed onderhoud.

P.S. Als je een poort hebt/neemt, neem er een met een zinkenframe er tussen.(https://www.brand-solide....op_stalen_frame_100x190cm). Anders blijft deze werken en zakken en moet je elk jaar de deur weer bijschuren.

P.P.S.
Koop in de eerste instantie meer palen(2x zoveel) als dat je nodig hebt. Doordat bij de meeste bedrijven de palen buiten liggen, kunnen deze door weersomstandigheden gaan torderen en vervormen.
Als je er gewoon 2x zoveel koopt kan je beste er tussenuit kiezen en de rest gewoon terugbrengen(wat ik dus ook heb gedaan).

P.P.P.S.
Neem eventueel voor de poort hardhouten langere palen(ipv 270, dus 3m palen). Dat werkt minder en zorgt er voor dat je over de jaren heen veel minder onderhoud nodig hebt aan de poort.(die poorten wegen lood namelijk!)

[ Voor 4% gewijzigd door equit1986 op 12-09-2019 13:32 ]

• Noralie
equit1986 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:30:
[...]

ik heb gewoon een Douglas houten schutting palen en delen gekocht bij de Hornbach, de poort heb ik bij een hout-bedrijf gehaald(scheelde 200 euro op dezelfde poort). Het laten zetten van de schutting heb ik gewoon via een klusjessite laten doen.
Betonnen palen gaan 100 jaar mee(bij wijze van spreken), maar douglas houten palen gaan ook gewoon 25 jaar mee als je ze goed onderhoud.

P.S. Als je een poort hebt/neemt, neem er een met een zinkenframe er tussen.(https://www.brand-solide....op_stalen_frame_100x190cm). Anders blijft deze werken en zakken en moet je elk jaar de deur weer bijschuren.

P.P.S.
Koop in de eerste instantie meer palen(2x zoveel) als dat je nodig hebt. Doordat bij de meeste bedrijven de palen buiten liggen, kunnen deze door weersomstandigheden gaan torderen en vervormen.
Als je er gewoon 2x zoveel koopt kan je beste er tussenuit kiezen en de rest gewoon terugbrengen(wat ik dus ook heb gedaan).
Oooh 25 jaar. Ja dat is zat.
Ik heb geen poort. Helaas dus ook geen achterom :p Maar in de schutting scheelt dat wel.
Goeie tip van de palen! Ik neem hem mee.
Vanavond even langs de buren, hopelijk kan het dan nog dit jaar geregeld worden.

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 21:22
Dit schept hoop.
Niet helemaal, op de erfgrens geldt dat beide eigenaren het er mee eens moeten zijn met de verandering. Als één van de partijen het er niet mee eens is blijft moet de huidige situatie aangehouden worden (waarbij je wel mag verwachten dat de huidige schutting weer rechtop gezet wordt... denk ik) . Je kan dan alleen een schutting op je eigen grond plaatsen.

Lees bijvoorbeeld ook: https://www.juridischloke...ren/buren/erfafscheiding/

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 13:46

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Noralie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:38:
[...]
Vanavond even langs de buren, hopelijk kan het dan nog dit jaar geregeld worden.
Ik denk dat dit aan de buren ligt, eigen situatie:

Mijn oma huurt al 50 jaar hetzelfde huis en is niet van plan om er nog uit te gaan, daar zal ze zelf wel de kosten dragen, aangezien het ook verbetering in eigen tuin is.

Ikzelf huur totdat ik een huis ga kopen, ik ga ook niet meer investeren in de tuin dan dat ik zelf nodig vind. Het levert mij toch niets op, voor eigen genot zet ik er wat planten neer, ga ik geen investering voor lange tijd doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Lawwie op 12-09-2019 13:46 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 19:38

Chiron

Moderator Discord
equit1986 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:30:
[...]

P.P.S.

P.P.P.S.
Neem eventueel voor de poort hardhouten langere palen(ipv 270, dus 3m palen). Dat werkt minder en zorgt er voor dat je over de jaren heen veel minder onderhoud nodig hebt aan de poort.(die poorten wegen lood namelijk!)
Dan hoop ik voor je dat je metalen delen hebt gebruikt die de grond in gingen en niet de Douglas palen zelf, want Douglashout ongecoat in contact met de grond rot weg waar je bij staat :o Blijft niks meer van over itt. geimpregneerd tuinhout of hardhout.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02
Ik denk dat je het moet zien als:
Huurder moet de schutting onderhouden (lees: af en toe insappen, draadje herstellen als dat kapot is), maar als er niks meer te herstellen valt, en er moet worden vervangen (net zoals dat gaat met bv keuken, verwarming etc), dan valt dat ten laste van de verhuurder.

Ik zou eerst eens zorgen voor een 2-3 offertes, en wat goede foto's van de huidige toestand.
Dan trek je naar dat verhuurkantoor, en je duwt ze die foto's onder de neus.

Je kan dan tonen dat je al geheel vrijblijvend een paar offertes hebt gevraagd, en je vraagt of ze hun deel willen betalen. Dat weten ze ineens dat het gaat over een paar honderd euro, en met wat geluk wordt dat snel beslist.
Kan ook zijn dat ze dan zelf een klusman aanstellen, maar wat er komt moet toch in overleg.

En als het echt heel duidelijk is dat de verhuurder dat niet wil betalen omdat dat in het huurcontract staat, dan trek je opnieuw naar je buren.

Laatste stap is de kantonrechter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• cryptapix
  • Laatst online: 05:23
Dit lijkt mij zo op het oog een vrij simpele situatie.

Je kunt obv de wet gewoon afdwingen dat er een scheidingsmuur komt (5:49 BW) en de kosten van het plaatsen en onderhouden komen voor rekening van de eigenaren (jij en verhuurder). Dus of deze schutting herstellen, of vervangen als herstel niet mogelijk is. Dat de verhuurder dat al dan niet weer verhaalt op de huurders maakt voor jou niets uit. Dus ik zou in contact treden met verhuurder en kijken hoe die er in staat. In praktijk is het vervelend als verhuurder niet meewerkt, want dan zou je het moeten afdwingen bij rechter (kost tijd en geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equit1986
Chiron schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:42:
[...]

Dan hoop ik voor je dat je metalen delen hebt gebruikt die de grond in gingen en niet de Douglas palen zelf, want Douglashout ongecoat in contact met de grond rot weg waar je bij staat :o Blijft niks meer van over itt. geimpregneerd tuinhout of hardhout.
ze zijn in beton gegoten, dus die rotten niet :)

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

De website van eigenhuis zegt dit erover:
https://www.eigenhuis.nl/.../regels-erf-en-erfgrens#/
Erfafscheiding

Bij heggen en schuttingen op de erfgrens geldt:

Wie een heg of schutting (erfafscheiding) op de erfgrens wil plaatsen, heeft toestemming van de buren nodig.
De erfafscheiding op een erfgrens is gezamenlijk eigendom. Daarom moet je de kosten voor de heg of schutting en het onderhoud delen.
Een erfafscheiding mag maximaal 2 meter hoog zijn. Een gemeentelijke verordening of een plaatselijke gewoonte kunnen uitzonderingen opleveren.
Soms is voor een schutting een omgevingsvergunning nodig. Of dat in jouw geval zo is, kun je nagaan op www.omgevingsloket.nl

Wil je een erfafscheiding plaatsen op jouw eigen grond? Dan heb je geen toestemming nodig van de buren. Licht je buren wel in om een goede verstandhouding te bewaren. Kosten en onderhoud komen voor jouw rekening.
Uit die 2e regel maak ik in ieder geval op dat ze in ieder geval mee moeten betalen aan het onderhoud. Je zou daar een raming voor kunnen maken en daar naast een begroting voor vervanging en dat met hen bespreken.

• LeppiJones
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-06 02:45
Afbeeldingslocatie: http://schuttingbouwbrabant.nl/wp-content/uploads/2014/12/foto-1.jpg

Dit is een voorbeeld van een schutting die (nog steeds) erg populair is. Betonnen palen en douglas schermen en daardoor een lange levensduur. Als je dit laat plaatsen ben je zo rond de € 100,- (excl. BTW) per meter kwijt (incl. 10 jaar garantie).
Als je voor eenzelfde schutting maar dan van grenenhout gaat wordt het goedkoper en gaat het richting € 75,- (excl. BTW) per strekkende meter.
Kies je voor een eenvoudige schutting en goedkoop hout dan kan dat al voor € 50,- (excl. BTW) per strekkende meter.

Ik zou zeker wat offertes opvragen en uitrekenen wat materiaal kost als je het zelf gaat uitvoeren. Bedenk wel dat het verwijderen van de oude schutting al een flinke klus is en of je zin, tijd en hulp hebt om daarna ook nog een nieuwe schutting te plaatsen.

• Chiron
  • Laatst online: 28-06 19:38

Chiron

Moderator Discord
equit1986 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:53:
[...]

ze zijn in beton gegoten, dus die rotten niet :)
Ah, dat is wel even andere koek dan de palen 'kaal' de grond in stampen ja. Hoop ik wel voor je dat door de werking van het hout er geen kieren tussen beton en hout kunnen ontstaan, waar vervolgens wel vocht in kan trekken.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• MeneerHart

MeneerHart

Mess with the bull..

Noralie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:23:
[...]

Dit schept hoop.
In principe is de verhuurder (als de schutting er al stond, en ze dus eigenaar zijn geworden van de schutting) onderhoudsplichtig.
Als de schutting niet meer redelijkerwijs te repareren is heb je kans dat ze één scherm en paaltje-draadje doen, al zou ik dat wel flauw vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

@Noralie heb je al contact opgenomen met de verzekering wat zij voor jou kunnen betekenen? Vorig jaar is onze schutting a 10 meter samen met de buren compleet vergoed (schade-expert was coulant).

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-06 20:13
Ventrigo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:30:
@Noralie heb je al contact opgenomen met de verzekering wat zij voor jou kunnen betekenen? Vorig jaar is onze schutting a 10 meter samen met de buren compleet vergoed (schade-expert was coulant).
En dan met z'n alle het gek vinden dat verzekeren zo duur wordt 8)7
Een versleten schutting claimen bij de verzekering :/

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-06 10:48
Onder het mom van vragen kost niets contact opnemen met de verhuurder.

Mocht je daar negatief antwoord krijgen kun jij je opties altijd nog bekijken. Heb je geen handige vrienden die voor een kratje bier en een boekenbon jou een dagje willen 'helpen'?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-06 19:15
Wacht op de eerste de beste najaarsstorm, en je woonhuisverzekering doet de rest. Als je begrijpt wat ik bedoel........

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

LordSinclair schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:31:
[...]

En dan met z'n alle het gek vinden dat verzekeren zo duur wordt 8)7
Een versleten schutting claimen bij de verzekering :/
Als je het geld niet hebt en verzekerd bent tegen stormschade is het toch logisch om dit te claimen bij de verzekering? Een storm is niet zo makkelijk zelf op te wekken. Door je telefoon/tablet express te laten vallen en dit te melden bij je verzekering om zo een nieuwe te krijgen vind ik niet kunnen.

Self reflection is the school of wisdom

• Martinusz
Ventrigo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:10:
[...]

Als je het geld niet hebt en verzekerd bent tegen stormschade is het toch logisch om dit te claimen bij de verzekering? Een storm is niet zo makkelijk zelf op te wekken. Door je telefoon/tablet express te laten vallen en dit te melden bij je verzekering om zo een nieuwe te krijgen vind ik niet kunnen.
Lijkt mij dat stormschade vooral opgaat voor goede schuttingen die door storm kapot gaan. Niet voor schuttingen die door gebrek aan onderhoud versleten zijn en wellicht al 20 jaar oud die vervangen moeten worden. Lijkt mij ook sterk dat je uberhaupt veel daarvoor terug gaat krijgen als de expert ziet dat het oude versleten schutting betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-06 20:13
Ventrigo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:10:
Als je het geld niet hebt en verzekerd bent tegen stormschade is het toch logisch om dit te claimen bij de verzekering?
Nee, als je het geld niet hebt dan ga je ervoor sparen of zorg je voor een goedkoper alternatief. TS omschrijft dat de schutting is versleten, niet dat zijn schutting door een storm is omgewaaid.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-06 18:06
Noralie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:16:
Hoi allemaal,

Ik woon in een koopwoning en naast mij wonen huurders.
Nu is de schutting die we delen volledig versleten (lees: staat helemaal scheef en ligt nog net niet op de grond, omdat hij overeind gehouden wordt door de klimop die er overheen loopt)

Ik heb niet veel meer contact met de buren dan 'hoi en doei', maar kan de band niet slecht noemen. Vorig jaar heb ik bij hen aangebeld om de staat van de schutting met ze te bespreken, maar kreeg meteen de reactie 'wij gaan niks betalen, want wij hebben er geen last van.' Hiermee eindigde eigenlijk het gesprek, omdat ik ook niet wist of ik hiervoor bij de huurders of de verhuurder moet zijn en ik opzich wel kan begrijpen dat zij niet voor de schutting van de eigenaar willen betalen.

Inmiddels een jaartje en wat research verder heb ik begrepen dat volledige vervanging van de schutting bij de verhuurder verhaalt moet worden (link).

[...]
Het is voor mij allemaal nieuw en daardoor ben ik er wat onzeker over. in een discussie laat ik mij nogal snel om praten en wil daarom meer voorbereid het gesprek in gaan.

Ik wil met de huurder opnieuw in gesprek om te kijken of zij de verhuurder hierover kunnen aanspreken of dat ik dit moet doen. Ik weet niet of mensen ervaring hebben wat het meest effectief is?
Daarnaast wil ik een offerte laten maken over het plaatsen van de schutting.
Natuurlijk moet de oude schutting verwijderd worden, hier hoop ik dan wel op wat hulp van de huurders.

Misschien voor veel mensen een simpele vraag, maar het zou mij helpen om wat ruggespraak te hebben.

Hoe denken jullie dat ik dit het beste kan aanpakken?
heb je niks op papier staan daar over? ik woon ook naarst huurders maar heb alles netjes laten beschrijven door de woningstichting

je heb ook te maken met goten en rioolleidingen in mijn geval dan

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:00
Noralie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:34:
[...]

Als je zo'n dure schutting zou willen zou ik ook zeggen ja doei.

Wat als je nu eens probeert "hey buurman, als ik nu losse palen/planken bij de gamma koopt. wil jij ze dan timmeren

Op die manier bespaar je geld, kunnen je buren in tijd ipv cash bijdragen.

Anoniem: 39993

Daar ga je met die verhuurder niet uitkomen, tenzij je echt de allergoedkoopste schutting wil hebben. Je kunt hem niet dwingen om mee te betalen aan meer dan dat. Als ik me niet vergis heeft BW 5.49 het over eigenaren van een erf en niet over gebruikers, dus hoe de verhuurder het met zijn huurder afspreekt is niet jouw probleem. De verhuurder is de eigenaar en dus is BW 5.49 van toepassing op hem/haar.

Juridisch gezien is de verhuurder degene die je aan moet spreken als de schutting echt vervangen moet worden. Zolang de schutting gerepareerd kan worden, heb je volgens mij overigens geen poot om op te staan.

Dat is een nadeeltje van huizen verhuren met kopers ernaast. Als je het hele blok verhuurt heb je als verhuurder niets met BW 5.49 te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-09-2019 20:04 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:25:
Eenvoudige erfafscheiding kan ook bestaan uit een paar paaltjes met een staaldraadje. (jaren 70)
Helemaal niks komt ook voor, oke een piketpaaltje op de erfgrens.
Buren aan de ene kant hebben een schutting laten zetten daar heb ik aan meebetaald.
Aan de andere kant zelf hardhouten palen in de grond en hardhouten planken er langs om en om.
Dat was voordeliger en makkelijker dan van de 1.80x1.80m schutting dingen.
Daar hebben de andere buren aan meebetaald.

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
cryptapix schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:52:
Dit lijkt mij zo op het oog een vrij simpele situatie.

Je kunt obv de wet gewoon afdwingen dat er een scheidingsmuur komt (5:49 BW) en de kosten van het plaatsen en onderhouden komen voor rekening van de eigenaren (jij en verhuurder). Dus of deze schutting herstellen, of vervangen als herstel niet mogelijk is. Dat de verhuurder dat al dan niet weer verhaalt op de huurders maakt voor jou niets uit. Dus ik zou in contact treden met verhuurder en kijken hoe die er in staat. In praktijk is het vervelend als verhuurder niet meewerkt, want dan zou je het moeten afdwingen bij rechter (kost tijd en geld).
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:56:
Daar ga je met die verhuurder niet uitkomen, tenzij je echt de allergoedkoopste schutting wil hebben. Je kunt hem niet dwingen om mee te betalen aan meer dan dat. Als ik me niet vergis heeft BW 5.49 het over eigenaren van een erf en niet over gebruikers, dus hoe de verhuurder het met zijn huurder afspreekt is niet jouw probleem. De verhuurder is de eigenaar en dus is BW 5.49 van toepassing op hem/haar.

Juridisch gezien is de verhuurder degene die je aan moet spreken als de schutting echt vervangen moet worden. Zolang de schutting gerepareerd kan worden, heb je volgens mij overigens geen poot om op te staan.

Dat is een nadeeltje van huizen verhuren met kopers ernaast. Als je het hele blok verhuurt heb je als verhuurder niets met BW 5.49 te maken.
^Dit

Art. Nr weet ik niet maar 2 dezelfde artikelen is geen toeval... d:)b

Jij hebt niks met huurder te maken en schutting moet de eigenaar van aangelegen perceel aan meewerken. Meen zelfs tot 2m hoge (afhankelijk APV) dichte schutting dus geen draadje...

Anoniem: 258387

Ik zou hier geen verhaal van maken met de huurder. Je hebt gevraagd en ze geven al aan dat ze er geen cent in willen steken.

Nu uitzoeken van wie de schutting is. Is hij van jou dan raus je er een andere in op een zaterdag en kun je dat niet achterhalen dan vraag je toestemming aan de huurders of hij er uit mag omdat je andere wilt plaatsen. Willen ze dat ook niet dan mep je een schutting tegen de bestaande schutting aan.

Het lijkt me echt vreselijk als je altijd tegen een muur van onwil loopt, dit soort mensen moeten toch ook beseffen dat wonen en onderhouden van dingen gewoon geld kost?

Anoniem: 39993

Delakhan schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:22:
[...]

[...]

^Dit

Art. Nr weet ik niet maar 2 dezelfde artikelen is geen toeval... d:)b

Jij hebt niks met huurder te maken en schutting moet de eigenaar van aangelegen perceel aan meewerken. Meen zelfs tot 2m hoge (afhankelijk APV) dichte schutting dus geen draadje...
Let op. Op wetten.overheid.nl staat een verouderde tekst. Eind 2017 is het artikel gewijzigd: het is minimaal 1,5 meter nu. Was voorheen inderdaad 2 meter, tenzij een APV (bijvoorbeeld) een lagere maximale hoogte voorschrijft.

Hm.. lijkt nu toch weer 2 meter te zijn in de sept 2018 versie van BW 5.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-09-2019 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeneerHart

MeneerHart

Mess with the bull..

Ik lees een aantal keer de uitspraak: “trek die schutting er gewoon uit en...”

Niet doen! Als de schutting op de erfgrens staat is je buurman gewoon voor de helft eigenaar.
Als je het toch doet en de buurman wil kwaad heb je gewoon een probleem.

Ik zou niet op zoek gaan naar problemen die er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-06 15:48
Zet die schutting op je eigen grond. De verhuurder gaat het niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-06 14:39
Bij mij in de buurt zijn op een aantal plekken een nieuwe schutting tegen een oude neergezet, omdat de buren niet wouden meewerken. Dat zou je ook kunnen doen. Het kost misschien iets meer, maar jij hebt vrije keuze wat je er wilt neerzetten en tja de buren blijven tegen hun oude vertrouwde erfafscheiding aankijken.
Pagina: 1