Kobe vlees in Nederland - echt of nep?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Mijn vraag
Kobe vlees in Nederland - echt of nep?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google.

Google meld dat de kans op echt kobe vlees in Nederland heel klein is, alleen ik kan maar niet opmaken wanneer het echt is en wanneer niet.

Ik heb sinds ik mij kan herinneren kobe vlees willen proberen, het enige wat ik weet is dat het extreem duur vlees is.

Verschil tussen wagyu en kobe vlees is er wel degelijk, maar wagyu vlees word vaak als kobe verkocht schijnbaar?

Vraag: waar kan ik ECHT kobe vlees kopen en niet imitatie of fake kobe vlees?

Alle reacties

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat ik weet is dat in ieder geval Albers in Düsseldorf beweert vlees van Kobe-runderen te verkopen.

Even gezocht, heb een lijst gevonden, maar weet niet in hoeverre dat overzicht klopt. Albers staat er in ieder geval bij voor juli 2019, zo te zien is Giraudi de recentste Europese importeur. Kennelijk gaat de import naar Europa via Nederland (of Zwitserland (GVFI) of het VK (tajimaya)) trouwens.

http://www.kobe-niku.jp/en/contents/exported/index.php

Als je de lijst doorkijkt, zul je wel meer aanbieders in de EU tegenkomen denk ik.

[ Voor 91% gewijzigd door begintmeta op 12-09-2019 11:13 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

http://www.kobe-niku.jp/s...?lang=1&prefecture=&tag=3 -> Amsterdam (Edit: https://tdqsteaks.com/amsterdam/). Er van uitgaande dat die site klopt.

offtopic:
Ik was laatst in Kobe. Het vlees is inderdaad prima binnen te houden.. Alleen een beetje teleurstellend dat ik bij lokale boeren alleen ‘gewone zwart-witte koeien’ zag staan :+

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 12-09-2019 11:16 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zo te zien doen die alleen restaurant en groothandel, http://www.kobe-niku.jp/s...ang=1&prefecture=48&tag=2 zou dan de retail-lijst zijn. Echter is die lijst hoogstwaarschijnlijk best incompleet, aangezien bijvoobeeld de retail-webshop van Albers er bijvoorbeeld niet tussenstaat, en er zullen zou ik vermoeden allerlei onvermelde slagers of restaurants zijn die ook inkopen bij de Europese importeurs.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 12-09-2019 11:27 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

begintmeta schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:24:
[...]

Zo te zien doen die alleen restaurant en groothandel, http://www.kobe-niku.jp/s...ang=1&prefecture=48&tag=2 zou dan de retail-lijst zijn.
In een restaurant valt ook te eten, me dunkt. Het was me niet duidelijk dat @mugenmarco zelf wilde klaarmaken. Dan wordt het rijden naar een retailer ja.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
F_J_K schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:26:
[...]

In een restaurant valt ook te eten, me dunkt. Het was me niet duidelijk dat @mugenmarco zelf wilde klaarmaken.
Klopt inderdaad, het is niet duidelijk of mugen4u1987 het zelf wil klaarmaken. Hoe dan ook vermoed ik dus wel dat de lijst incompleet zal zijn, vermoedelijk weten de importeurs echter wel weer beter welke restaurants bij hun hebben gekocht (maar wie weet mogen/willen ze dat niet zeggen natuurlijk)
... Dan wordt het rijden naar een retailer ja.
Of je koopt het in een webshop, dat kan kennelijk ook met vlees.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 12-09-2019 11:31 ]

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Ik wilde het vlees inderdaad zelf klaar maken. Bij een retailer kan je toch niet 1 lapje vlees kopen maar moet je gelijk een lading kopen of werkt dat niet zo?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mugenmarco schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:43:
Ik wilde het vlees inderdaad zelf klaar maken. Bij een retailer kan je toch niet 1 lapje vlees kopen maar moet je gelijk een lading kopen of werkt dat niet zo?
Een retailer is een verkoper aan consumenten (wholesale is een groothandel, die verkoopt niet aan consumenten).

Of de winkel/slager alleen boven een minimumhoeveelheid verkoopt, kan zo'n winkel natuurlijk zelf bepalen, er zit niets anders op dan contact opnemen met de betreffende winkel/slager.

Voor NL zijn volgens de lijst als ik me niet vergis de dichtsbijzijnde verkopers in Brussel of Düsseldorf, je kan ze eens bellen/mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Heel simpel in japan .... Echte kobe vlees kan alleen daar vandaan komen en bij definitie is alle vlees dat ergens anders vandaan komt niet het zelfde.

Maar goed er zijn hele goede bedrijven die prima vlees hebben en die ook de juiste runderen hebben.

http://www.wagyu-farm.nl/de-winkel/ Deze (geen ervaring mee) kan je prima vlees halen voor een redelijke prijs het mag dan geen grade 5 bla bla zijn maar voor je eigen pan in je eigen keuken denk ik dat het zo veel beter is dan wat dan ook.

Dus nep is een groot woord als je goed vlees wilt kobe achtig nee dan niet als je het exact kobe wilt dan moet je het direct uit japan halen.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:29

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

@mugenmarco Moet het per se Kobe zijn en waarom? Want andere "gewone" Wagyu is veel makkelijker verkrijgbaar en ook vaak top vlees.

Al zit je dan wel met diepvries uit Australie (beef&steak) of vers uit Nederland (koopeenkoe.nl) maar dan wel gelijk 3 kilo incl. hamburgers of worst.

Specs

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MeZZiN schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:38:
... als je het exact kobe wilt dan moet je het direct uit japan halen.
Of bij iemand die het daar vandaan heeft gehaald (of een afnemer van zo'n importeur)

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Ok true that maar goed japan exporteert wel heel weinig kobe vlees.

Trouwens het schil tussen kobe en wagyu is dat elke kobe een wagyu is maar niet elke wagyu een kobe.

Kobe is de een soort van wagyu vlees.

Wat je zoek is een top stukje vlees en dan maakt de label niet zo uit. maar goed zou beginnen met makkelijk te krijgen en dan kijken of je beter kan krijgen.

Trouwens een goed artikel:

https://furiousgrill.com/wagyu-vs-kobe/

[ Voor 8% gewijzigd door MeZZiN op 15-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-06 17:50
Voor zover is Kobe in Europa geen geregistreerd handelsmerk voor rundvlees, of protected designation. Dat betekent dat het eenieder met een stuk (rund-)vlees vrij staat deze als Kobe te verkopen.

Tenzij de levernacier de oorsprong kan certificeren, zo ik uitgaan van "nep". Wel kun je door de europese IKB code op het vleesproduct een inschatting maken van de herkomst. Zo zal de eerder genoemde Wagyu farm NL moeten vermelden in de bekende ovaal....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MeZZiN schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:08:
Ok true that maar goed japan exporteert wel heel weinig kobe vlees.
...
Klopt, maar het is op zich wel te krijgen via die importeurs (en zelf vlees naar de EU halen gaat echt niet meevallen, praktisch en wet- en regeltechnisch)

En inderdaad of het per se Kobe moet zijn kan je je sterk afvragen (en goed stuk vlees, er is allerlei rundvlees met verschillende karakters, het een niet slechter dan het andere, maar vooral anders), maar @mugenmarco is daar vrij expliciet over.
Helixes schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:11:
... Tenzij de levernacier de oorsprong kan certificeren, zo ik uitgaan van "nep". ...
Ik ook, maar ik denk als je bij een van de Europese importeurs of een directe afnemers van die importeurs koopt, zal het wel moeten lukken.

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 12-09-2019 18:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Helixes schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:11:
Zo zal de eerder genoemde Wagyu farm NL moeten vermelden in de bekende ovaal....
Zo bedoel je:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gjgJTZ0h.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KA1tzpeh.jpg

Het is dan wel geen Kobe, maar wel een super stuk vlees met een mooie marmering. Ik heb er in ieder geval van genoten :9

Specs

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 16:43
bvk schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:43:
[...]

Zo bedoel je:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is dan wel geen Kobe, maar wel een super stuk vlees met een mooie marmering. Ik heb er in ieder geval van genoten :9
Wat betaal je dan eigenlijk voor zo een prachtig stuk vlees als ik vragen mag? :9~

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Vraag anders eens bij Peter van Angelo Dutch Meats. Heeft toegang tot exclusieve rassen en stukken en wie weet kan hij je helpen hoewel ik me voor kan stellen dat hij zakelijk georiënteerd is en je niet zomaar 1 entrecote kan kopen.

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik heb in Veurne een Kobe gehad voor 60 euro.
http://www.grilldevetteos.be/

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Kan je niet helpen met je Kobe vraag. Ik kan je wel vertellen dat sinds ik een sous vide stick heb de 'mindere' delen van het rund ongelooflijk lekker zijn. Wel van de betere slager. En het 'suddert' 12 tot 36 uur. Beste investering ooit :)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50

Rmg

Wagyu misschien maar geen Kobe, een A1 steak in Kobe gaat al voor 60 euro over de toonbank. Laat staan een A5.

• bvk

bvk

hollandnick schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:17:
[...]

Wat betaal je dan eigenlijk voor zo een prachtig stuk vlees als ik vragen mag? :9~
Zit in een pakket, dus de losse prijs is een beetje lastig te zeggen:
0454 Wagyu, Nes

Pakketnaam: Wagyu Special Pakket
Pakketgrootte: 3,6 KG

Wagyu ossenhazen (~120g x 2 stuks)
Wagyu entrecôte(s) (~200g x 2 stuks)
Wagyu biefstukken (~130g x 2 stuks)
Wagyu steaks (~130g x 2 stuks)
Wagyu biefstukpuntjes (~250g x 1 portie)
Wagyu hamburgers (~120g x 8 stuks)
Wagyu beef burgers (~120g x 10 stuks)

Subtotaal: €159,95

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
Kobe beef is niet alleen het stuk vlees, maar ook de bereiding door een gecertificeerde Kobe Beef chef.

Heb in Mei in Kobe, Japan gegeten. De chef liet trots zijn certificeringen zien. We konden zelf het stuk A5 uitkiezen die we wilden en de bereiding is echt een vak apart.

Wagyu is top, maar een Kobe Wagyu bereidt door een Kobe chef is wel echt een klasse apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

OverSoft schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 01:17:
Kobe beef is niet alleen het stuk vlees, maar ook de bereiding door een gecertificeerde Kobe Beef chef.

Heb in Mei in Kobe, Japan gegeten. De chef liet trots zijn certificeringen zien. We konden zelf het stuk A5 uitkiezen die we wilden en de bereiding is echt een vak apart.

Wagyu is top, maar een Kobe Wagyu bereidt door een Kobe chef is wel echt een klasse apart.
Met alle respect en echt gaaf dat je op deze manier Wagyu gegeten hebt, maar is dit niet een beetje een "tourist trap" met die certificering?

De Youtube filmpjes ken ik wel en zien er leuk uit, maar je krijgt IMHO als thuiskok met een plaatstalen pan en het juiste vlees hetzelfde resultaat. Daar heb ik geen certificaat voor nodig en ook geen teppanyaki plaat ;)

Of bedoel je toch wat anders en zit ik er helemaal naast?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-06 17:01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50

Rmg

Zal een meer dan prima stuk vlees zijn maar Kagoshima ligt natuurlijk niet eens in de buurt van Kobe.

Dat is het hele gedoe met Kobe beef, er is een (gemaakte) exclusiviteit, het is 1 Japans ras dat in aanmerking komt, mits in een bepaalde regio opgegroeid en ook nog eens een super strenge selectie door de Kobe Beef Marketing and Distribution Promotion Association komt . Er worden per jaar een paar duizend (4000, 5000) koeien geslacht die certified kobe beef zijn. Zolang er geen certificaat bij zit dan is het dus geen Kobe beef. En zelfs in Kobe word er mee gesjoemeld.

Maakt dit het bovenstaande stuk vlees slechter? Nee zeker niet, maar het is dus geen Kobe beef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-06 17:01
Rmg schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:02:
[...]

Zal een meer dan prima stuk vlees zijn maar Kagoshima ligt natuurlijk niet eens in de buurt van Kobe.

Dat is het hele gedoe met Kobe beef, er is een (gemaakte) exclusiviteit, het is 1 Japans ras dat in aanmerking komt, mits in een bepaalde regio opgegroeid en ook nog eens een super strenge selectie door de Kobe Beef Marketing and Distribution Promotion Association komt . Er worden per jaar een paar duizend (4000, 5000) koeien geslacht die certified kobe beef zijn. Zolang er geen certificaat bij zit dan is het dus geen Kobe beef. En zelfs in Kobe word er mee gesjoemeld.

Maakt dit het bovenstaande stuk vlees slechter? Nee zeker niet, maar het is dus geen Kobe beef.
Snap dat het geen Kobe is maar de discussie was inmiddels al meer richting de algemene kant van wagyu aan het gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 14:06
een jaar laat :)

maar als jij een reseller tegenkomt en ze zegt dat ze verkopen Kobe Beef, dan vraag jij of ze dat kunnen aantonen (bijv. met een echte Tajima Bronze Statue of het certificaat).

anders vraag jij die serienummer van de vlees :p
http://www.tajimagyu-trace.com/trace_back.php
Pagina: 1