Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee dagen terug een glas water uitgegoten over mijn smartphone.
Eerst leek alles goed te gaan, maar na enkele minuten begon het scherm te flikkeren, dus heb ik hem uit gezet.
Omdat ik zag dat er achter de camera's water zat hem open gedaan en uitgedroogd met doekje.
Dagje extra laten drogen, gisteren willen aanzetten, niets.
In het stopcontact gedaan, hierop wel reactie, maar enkel de cirkel met het oplaadicoontje, zonder batterijpercentage. Geen reactie als ik hem wil opstarten.

Iemand ervaring, of weet wat ik als volgende kan doen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Jazeker.
Een nieuwe telefoon kopen.
Succes!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-08 17:37
Dat is einde oefening helaas, zeker als het ook al in je toestel (zoals je zegt: achter de camera) zat.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Hier staat er wat meer info over:
https://www.samsung.com/s...9-and-s9-plus-waterproof/

Heb je nu niet gewoon recht op garantie? Hij doet het niet zoals geadverteerd.

Xbox: Gulpener88

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
De S9+ zou waterdicht moeten zijn. Heb je nog garantie?
Volgens mij IP68 certificering, wat inhoudt dat je hem een halfuur anderhalve meter onder water moet kunnen leggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

Laten drogen doe je in een bak (ongekookte!) rijst, niet "openmaken en met een doekje". Hoe heb je hem in godsnaam opengemaakt trouwens, de behuizing zit verlijmd juist om ervoor te zorgen dat 'ie waterdicht is. Dat lukt volgens mij niet zonder te breken met huis-tuin-en-keukengereedschap, of het glas had al kapot moeten zijn. Als het glas van de telefoon (voor of achter) al gebarsten was was de waterdichtheid sowieso al weg. Je had dan niet moeten wachten terwijl "alles goed leek te gaan", maar direct zoveel mogelijk water weg moeten proberen te halen. Maar ja, dat is allemaal achteraf gelul. Je zou het dus nog kunnen proberen in een bak met rijst maar waarschijnlijk is dit einde oefening.
Garantie, voor zover je dat nog had, heb je verspeeld door de telefoon te openen.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 12-09-2019 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
Mwah, Samsung geeft zelf op de site aan dat garantie niet opgaat in het geval van vochtschade.

https://images.samsung.co...mobile-warranty-nl-be.pdf

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Ze heeft het ding open gemaakt.... Dat gaat niet zonder breekwerk. Ik gok van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:22

WCA

DataGhost schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:25:
Laten drogen doe je in een bak (ongekookte!) rijst, niet "openmaken en met een doekje". Hoe heb je hem in godsnaam opengemaakt trouwens, de behuizing zit verlijmd juist om ervoor te zorgen dat 'ie waterdicht is. Dat lukt volgens mij niet zonder te breken met huis-tuin-en-keukengereedschap, of het glas had al kapot moeten zijn. Als het glas van de telefoon (voor of achter) al gebarsten was was de waterdichtheid sowieso al weg. Je had dan niet moeten wachten terwijl "alles goed leek te gaan", maar direct zoveel mogelijk water weg moeten proberen te halen. Maar ja, dat is allemaal achteraf gelul. Je zou het dus nog kunnen proberen in een bak met rijst maar waarschijnlijk is dit einde oefening.
Garantie, voor zover je dat nog had, heb je verspeeld door de telefoon te openen.
Hele rijstverhaal is hoe dan ook een onzinverhaal.

Share and Enjoy!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd over het algemeen is het bij waterschade einde oefening. Je zou eventueel het toestel nog kunnen aanmelden voor RMA (reparatie) en kijken wat daarvan de kosten zijn. Die zou je eventueel weer kunnen verhalen op de inboedelverzekering.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
ChinaGeek schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:33:
Mwah, Samsung geeft zelf op de site aan dat garantie niet opgaat in het geval van vochtschade.

https://images.samsung.co...mobile-warranty-nl-be.pdf
rens-br schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:37:
@Verwijderd over het algemeen is het bij waterschade einde oefening. Je zou eventueel het toestel nog kunnen aanmelden voor RMA (reparatie) en kijken wat daarvan de kosten zijn. Die zou je eventueel weer kunnen verhalen op de inboedelverzekering.
Ik snap nog steeds dat gelul van bijvoorbeeld Samsung dan niet... Ze geven aan IP68 waterdicht tot anderhalf meter blablabla...

Laat je er een glas water over vallen werkt die niet meer, tja, geen garantie waterschade |:( |:( |:( |:(

Schiet mij maar lek hoor maar het is echt werkelijk waar vreemd... Echt de marketing mag van alles beloven maar als je het in de lettertjes zet "Vochtschade niet vergoed" TERWIJL het ding IP68 heeft en er dan nog mee weg komen ook 8)7 8)7 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Knee-Buckler op 12-09-2019 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

GreNade schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:36:
[...]

Hele rijstverhaal is hoe dan ook een onzinverhaal.
Hoe dan ook moet je 'm *lang* laten liggen.
Knee-Buckler schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:39:
[...]

Ik snap nog steeds dat gelul van bijvoorbeeld Samsung dan niet... Ze geven aan IP68 waterdicht tot anderhalf meter blablabla...

Laat je er een glas water over vallen werkt die niet meer, tja, geen garantie waterschade |:( |:( |:( |:(

Schiet mij maar lek hoor maar het is echt werkelijk waar vreemd... Echt de marketing mag van alles beloven maar als je het in de lettertjes zet "Vochtschade niet vergoed" TERWIJL het ding IP68 heeft en er dan nog mee weg komen ook 8)7 8)7 8)7
Ik ben met mijne gaan zwemmen en die is nog helemaal prima. Echter heeft een groot deel van de telefoons tegenwoordig valschade en dan zijn ze niet meer waterdicht. Probeer maar eens een gebarsten theeglas te vullen.
En IP68 is waterdicht tot anderhalve meter, in stilstaand, zoet water. Als het water (of de telefoon) beweegt komt de druk al gauw boven de "anderhalve meter". Als je vochtschade hebt kan je verder als fabrikant ook niet zien hoe die is ontstaan.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:35:
Eerst leek alles goed te gaan, maar na enkele minuten begon het scherm te flikkeren, dus heb ik hem uit gezet.
Omdat ik zag dat er achter de camera's water zat hem open gedaan en uitgedroogd met doekje.
In het stopcontact gedaan, hierop wel reactie, maar enkel de cirkel met het oplaadicoontje, zonder batterijpercentage. Geen reactie als ik hem wil opstarten.

Alvast bedankt!
Hoe dan? S9+ kan makkelijk een half uur onder water liggen. Glas water erover zou moeten kunnen.

Hoe heb je hem opgengemaakt dan? Dat gaat toch niet makkelijk? Is geplakt
Dan was de achterkant al niet meer Sansung geseald gok ik

• rens-br
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Knee-Buckler schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:39:

Laat je er een glas water over vallen werkt die niet meer, tja, geen garantie waterschade
Tja je hebt er een punt. Maar het is behoorlijk lastig om te bewijzen dat je het toestel precies in de condities hebt gehouden als Samsung voorschrijft. (IP68) Om die discussies voor te zijn leveren ze gewoon geen garantie op waterschade.

Helaas maar waar.

Verwijderd

Topicstarter
@wimpie007
Heb hier ervaring mee, vriend van me maakte gsm's, heeft me die dingen geleerd en heb daar de materialen kunnen lenen. Echter heeft hij enkel ervaring met vervangen van schermen, achterkanten en batterij's.

@DataGhost
Een gsm met waterschade maken ze in de winkel ook open om op te drogen. En zoals ik hierboven vertelde heb ik dit niet gedaan met 'simpele' middelen, al is dat ook perfect mogelijk met wat handigheid, hoor 😉

Aan al de rest die suggereerde dat ie stuk was, nope. Heeft vanaf begin beschermend hoesje en screenprotector gehad, geen schade aan niets.
Omdat er idd geen garantie is op waterschade kon ik de kans wagen om hem zelf te drogen.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:28:
@wimpie007
Heb hier ervaring mee, vriend van me maakte gsm's, heeft me die dingen geleerd en heb daar de materialen kunnen lenen. Echter heeft hij enkel ervaring met vervangen van schermen, achterkanten en batterij's.

@DataGhost
Een gsm met waterschade maken ze in de winkel ook open om op te drogen. En zoals ik hierboven vertelde heb ik dit niet gedaan met 'simpele' middelen, al is dat ook perfect mogelijk met wat handigheid, hoor 😉

Aan al de rest die suggereerde dat ie stuk was, nope. Heeft vanaf begin beschermend hoesje en screenprotector gehad, geen schade aan niets.
Omdat er idd geen garantie is op waterschade kon ik de kans wagen om hem zelf te drogen.
Zoals jij zegt dat die geen schade niks had, had ik hem wel gewoon teruggebracht naar de winkel voor garantie. Geen zichtbare schade en toch waterschade zou ik niet accepteren, en ik zou ook pas de winkel verlaten als het toestel gerepareerd wordt of ze mij een ander toestel zouden meedoen.

Maar nu is dat natuurlijk lastig als je hem zelf al opengemaakt hebt ;)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nou, fijn dat je dat kan maar dat bleek op geen enkele manier uit je post, dus dan vind ik het niet zo heel vreemd dat deze reacties kwamen. De ontbrekende informatie om tot een beeld te komen moeten we zelf invullen en dat gaat niet altijd goed. Als ik lees dat je hem hebt opengemaakt, wetende dat dat niet bepaald makkelijk is, ga ik ervan uit dat de telefoon ook al eens overreden is door een vrachtwagen, en dan stel ik vraagtekens bij het "afwachten" nadat er water overheen gegaan is. Als je direct had vermeld dat de telefoon piekfijn was en je ervaring hebt met sleutelen aan telefoons was het beeld heel anders geweest, en konden er constructievere reacties komen dan "helaas pindakaas, gooi maar weg". Reacties als, als 'ie toch open is, lijkt me dat de batterij dood of de aansluiting daarvan kapot is. Hij doet het nog wel (want gaat aan bij het laden) maar kan kennelijk de batterij niet meer vinden of weet zich er geen raad mee. Als je die weet te vervangen geef ik je nog een redelijke kans op een werkende telefoon en dan hoef je 'm alleen nog maar dicht te lijmen :)

• ChinaGeek
DataGhost schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:37:
Nou, fijn dat je dat kan maar dat bleek op geen enkele manier uit je post, dus dan vind ik het niet zo heel vreemd dat deze reacties kwamen. De ontbrekende informatie om tot een beeld te komen moeten we zelf invullen en dat gaat niet altijd goed. Als ik lees dat je hem hebt opengemaakt, wetende dat dat niet bepaald makkelijk is, ga ik ervan uit dat de telefoon ook al eens overreden is door een vrachtwagen, en dan stel ik vraagtekens bij het "afwachten" nadat er water overheen gegaan is. Als je direct had vermeld dat de telefoon piekfijn was en je ervaring hebt met sleutelen aan telefoons was het beeld heel anders geweest, en konden er constructievere reacties komen dan "helaas pindakaas, gooi maar weg". Reacties als, als 'ie toch open is, lijkt me dat de batterij dood of de aansluiting daarvan kapot is. Hij doet het nog wel (want gaat aan bij het laden) maar kan kennelijk de batterij niet meer vinden of weet zich er geen raad mee. Als je die weet te vervangen geef ik je nog een redelijke kans op een werkende telefoon en dan hoef je 'm alleen nog maar dicht te lijmen :)
Ik niet. Het moederbord lijkt mij gewoon kapot. En dan kun je beter voor een compleet nieuw toestel gaan kijken of de inboedelverzekering lief aankijken.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Het laadcircuit, dat zou kunnen ja. Maar volgens mij is het moederbord gewoon voorzien van waterdichte lak. Dat houdt op bij de connector naar de batterij (en de batterij zelf wellicht). Hoe dan ook lijkt me de batterij een prime candidate om kortgesloten te worden, en daarmee verdwijnt ook de spanning van de rest van de componenten. Op een gegeven moment zakt de spanning zo erg (en waarschijnlijk buiten de macht van de electronica om) dus zegt 'ie gewoon "doei!" en is je batterij waardeloos geworden. Aangezien er nog een interface in beeld komt bij het aansluiten van de USB-kabel lijkt het me erg sterk dat "het moederbord" kapot is. En een paar tientjes voor een batterij lijkt me het proberen waard vs er direct 600 euro voor een nieuwe telefoon tegenaan te gooien.

[ Voor 25% gewijzigd door DataGhost op 12-09-2019 11:06 ]

• ChinaGeek
DataGhost schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:59:
Het laadcircuit, dat zou kunnen ja. Maar volgens mij is het moederbord gewoon voorzien van waterdichte lak. Dat houdt op bij de connector naar de batterij (en de batterij zelf wellicht). Hoe dan ook lijkt me de batterij een prime candidate om kortgesloten te worden, en daarmee verdwijnt ook de spanning van de rest van de componenten. Op een gegeven moment zakt de spanning zo erg (en waarschijnlijk buiten de macht van de electronica om) dus zegt 'ie gewoon "doei!" en is je batterij waardeloos geworden. Aangezien er nog een interface in beeld komt bij het aansluiten van de USB-kabel lijkt het me erg sterk dat "het moederbord" kapot is. En een paar tientjes voor een batterij lijkt me het proberen waard vs er direct 600 euro voor een nieuwe telefoon tegenaan te gooien.
Het scherm begon te flikkeren...

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Denk je dat het scherm vrolijk aanblijft als de batterij vrijwel kortgesloten wordt? Dat scherm krijgt gewoon niet voldoende spanning. Bij het opladen na het drogen werkt het scherm weer, met interface, en wordt er niks gezegd over flikkeringen.

Verwijderd

Topicstarter
@DataGhost
Inderdaad was er langs mijn kant hieromtrent wat weinig info..
Ik ga nog eens proberen voor het steken van een nieuwe batterij, wie weet! 🙂

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:35:

Alvast bedankt!
zsm batterij afkoppelen. niet aanzetten of op stroom zetten, dit geeft meer schade.
alle verhalen van bakje rijst is complete onzin. indien oxidatie moet er zgn 'diep gereinigd' worden.
dat kun je vaak niet zelf. (oa moederbord in trilbadje met IPA) scherm kan ook defect zijn, die moet dan vervangen worden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

Hackus schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:28:
[...]

zsm batterij afkoppelen. niet aanzetten of op stroom zetten, dit geeft meer schade.
alle verhalen van bakje rijst is complete onzin. indien oxidatie moet er zgn 'diep gereinigd' worden.
dat kun je vaak niet zelf. (oa moederbord in trilbadje met IPA) scherm kan ook defect zijn, die moet dan vervangen worden
Als hij al aangezet is geweest na de waterschade, dan kan je nu echt niet zo snel nóg meer schade doen.
Bakje rijst is ook zeker niet onzin, zo lang je het doen vóór je er weer spanning op zet.

Indien oxidatie is er waarschijnlijk een voedingkje op het moederbord kapot. Ja dat kan schoongemaakt, maar om deze telefoon weer werkend te krijgen zal er waarschijnlijk een reparatie op het moederbord gedaan moeten worden.

Het feit dat laden wél werkt, en aangaan níet, is het het meest waarschijnlijk dat de accu gewoon goed is en het moederbord defect.

ga maar eens kijken hoe Louis Rossman omgaat met reparaties, overal wordt gewoon spanning op gezet, méér stuckmaken is redelijk zeldzaam

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dragonhaertt Bakje rijst is onzin, het doet niets. het haalt geen vocht uit je toestel. Dan kun je beter kattenbakkorrels proberen, die nemen veel meer vocht op. maar weinig kans dat er echt vocht uit je toestel onttrokken wordt door bakje droge rijstkorrels. aan stroom leggen en telkens proberen aan te zetten is niet gunstig. vocht en stroom/spanning combi is nooit goed natuurlijk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat ik me afvraag is hoe het water zo makkelijk achter de camera is gekomen. Is het toestel al eens eerder open gemaakt?
Je zou toch zeggen dat een S9+ een glas water toch wel moet overleven (zeker als je andere mensen met een Samsung (geloof een Note) onderwater foto's ziet maken in een zwembad |:( ).

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

Hackus schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:39:
@dragonhaertt Bakje rijst is onzin, het doet niets. het haalt geen vocht uit je toestel. Dan kun je beter kattenbakkorrels proberen, die nemen veel meer vocht op. maar weinig kans dat er echt vocht uit je toestel onttrokken wordt door bakje droge rijstkorrels. aan stroom leggen en telkens proberen aan te zetten is niet gunstig. vocht en stroom/spanning combi is nooit goed natuurlijk.
Dat iets ander béter water opneemt, betekend natuurlijk niet dat rijst niet werkt/onzin is.
En we gaan er neem ik aan van uit dat het onderhand wel droog is, dus vocht+spanning is momenteel niet van toepassing.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dragonhaertt schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:09:
[...]

Dat iets ander béter water opneemt, betekend natuurlijk niet dat rijst niet werkt/onzin is.
En we gaan er neem ik aan van uit dat het onderhand wel droog is, dus vocht+spanning is momenteel niet van toepassing.
De vochtopname is dan alleen voor de buitenkant. gesloten toestel in bak rijst onder 'dompelen' doet niets.
Als je wat wilt bereiken, dan je toestel openmaken, batterij afkoppelen en in kattenbakkorrels leggen.
Maar beter is drogen met niet te warme föhn. en zet de onderdelen recht op zodat het vocht naar beneden kan lopen. Maar verder ga ik er geen discussie over aan. Ik doe dit en jij de gedachte die jij erover hebt.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:28:
@wimpie007

@DataGhost

Er zijn niet veel winkels die een GSM zullen openmaken. Die toestellen worden meestal opgestuurd naar een erkend service center. Tenzij je het natuurlijk over die vele kleine winkeltjes hebben die herstellingen uitvoeren, maar daar moet je al niet zijn voor garantie.

Als er dan geen externe schade aan het toestel is en ze toch proberen te weigeren vanwege waterschade heb je ineens een sterke zaak om te zeggen dat Samsung zelf adverteert met de waterdichtheid van het toestel. Er heeft namelijk een defect aan dit toestel gezeten, anders had het water nooit kunnen indringen in het toestel door het er gewoon over te morsen. Dat is dus een fabrieksfout en die valt gewoon onder garantie. Wat Samsung zelf zegt maakt trouwens niets uit. Garantie is een zaak tussen koper en verkoper. Enige uitzondering daar is als je hem rechtstreeks van Samsung hebt gekocht.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1