Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround Windows ultrabook max. 1000 EUR (of ietsjes meer..)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JBHD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Na veel verschillende topics te hebben gelezen en erg veel op internet te hebben gezocht toch maar besloten een eigen topic te openen. Ik kom er gewoon niet helemaal uit en hoop dat jullie me bij mijn zoektocht naar een allround ultrabook kunnen helpen.

Korte versie:
- Snelle Windows vervanger voor 2011 Macbook Pro 13'' gezocht;
- 14-15.6'';
- Max 1000 euro (lichte rek mogelijk);
- Allround gebruik, waaronder foto's bewerken, vakantiefilmpje maken, Excel (incl. VBA) en Power BI;
- SD kaart lezer;
- SSD (hoeft niet extreem veel opslag te bieden, momenteel is de 256gb in de Macbook meer dan genoeg);
- Stevig gebouwd, dun a la Macbook Pro, metalen behuizing, geen plastic-fantastic.

Lange versie:
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil eigenlijk een allround ultrabook waar ik dus veel verschillende kanten mee op kan. Momenteel heb ik een 13'' Macbook Pro van begin 2011 (Intel Core i5 2,3 GHz met 4gb werkgeheugen en 256gb SSD welke ik er later in heb gezet) waar ik nog altijd heel erg tevreden over ben, maar ik wil, ook i.v.m. werk, de overstap maken naar Windows. Programma's welke ik zowel gebruik/wil gebruiken zijn Microsoft Excel (incl. VBA) en Power BI. Daarnaast kijk ik weleens een filmpje en zal ik de laptop uiteraard gebruiken om dagelijkse dingen te doen (mailen, internetten, wat foto's bewerken, af en toe een vakantie/sportfilmpje in elkaar flansen). Een echte gamer ben ik niet, maar misschien ook gewoon omdat dat met de Macbook nooit echt ging, dus als de nieuwe laptop dat wel kan zou dat mooi zijn (ik vond vroeger GTA helemaal geweldig en zou als ik de mogelijkheid heb dat wel weer eens willen doen).

Wat is je budget?
In eerste instantie wil ik niet boven de 1000 euro uitkomen, maar mocht ik echt een betere laptop krijgen als ik iets meer uitgeef sta ik daarvoor open. De Macbook Pro was in 2011 ook niet goedkoop, maar als ik zie hoe lang dat ding nu meegaat is dat iedere euro waard geweest. Hetzelfde mag gelden voor de nieuwe laptop, maar alleen als dat het echt serieus waard is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hoewel ik de laptop misschien niet super veel mee zal gaan nemen, vind ik bouwkwaliteit, gewicht en accuduur wel belangrijk. Ik vind de bouwkwaliteit van de Macbook helemaal super (dat ding is 8 jaar oud, maar ziet er nog super goed uit en doet het nog altijd helemaal top!) en zou graag een soortgelijke Windows laptop willen. De accuduur van m'n Macbook is wel helemaal ruk nu (zal aan de ouderdom van de accu liggen), dus wat dat betreft is alles een winst. Een extreme accuduur van 12u ofzo hoeft dus niet per se, maar 6-8 zou mooi zijn.

Dus stevig gebouwd, relatief dun en compact met nette accuduur. Gewicht maakt minder uit dan dikte en overall afmetingen. Scherm mag wat groter, zeker als de schermranden kleiner zijn waardoor de laptop overall nog relatief compact is. 14'' of 15.6'' dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb best veel opties overwogen en ben ook al naar verschillende winkels geweest om te kijken en te voelen, maar ik twijfel te veel (het is niet dagelijks dat je zulke bedragen uitgeeft..). Een voorkeur voor een specifiek merk heb ik niet. Asus, Acer, Dell, HP, Lenovo, het maakt me allemaal niet zo gek veel uit zo lang de laptop maar aan mijn (lange) lijstje met eisen voldoet :)

Qua specs leek me de Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH in eerste instantie wel wat, maar die vond ik qua bouwkwaliteit echt niet super (te dik, te lomp en te plastic-achtig). Ik heb ook de Asus Zenbook bekeken en vond dat wel een mooie v.w.b. de bouwkwaliteit, maar of dat qua specs nu echt wat is weet ik niet zo goed. Vandaag kwam ik op de Dell XPS 15 7590 met Intel Core i5-9300H 8gb werkgeheugen en NVIDIA GeForce(R) GTX 1650 grafische kaart. Die Dell lijkt me een serieuze kandidaat, maar is met kleine 1300 euro (incl. 10% korting) wel aan de prijs en of die het nu helemaal waard is..?

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik wil de laptop graag op korte termijn aanschaffen, dus waardeer jullie input zeer! :)

Alle reacties

• JBHD
Het is inmiddels de Dell XPS 15 geworden met i7-9750H processor, 16gb RAM, 512GB SSD en GTX 1650 videokaart. Niet helemaal binnen het budget van 1000 euro, maar volgens mij wel een laptop die aan nagenoeg al mijn eisen voldoet en hopelijk wat jaartjes mee kan :)

[ Voor 84% gewijzigd door JBHD op 15-09-2019 23:53 ]

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 11:54
Mooie machine. Wat heeft je tot die keuze gebracht? Want je bent je budget ruimschoots overschreden..

...

• JBHD
Klopt, maar na veel gelezen te hebben had ik het idee dat de XPS dat wel waard was en ik kwam eigenlijk geen andere laptop tegen waar ik echt een goed gevoel bij had. Ik heb nog even over de Inspiron getwijfeld, maar kreeg de indruk dat de XPS beter in elkaar zit. De XPS heeft een nette bouwkwaliteit, nette specs en is relatief compact. Daarnaast heb ik in mijn vorige opdracht een Dell gebruikt, wat prima beviel en kon ik tot gisteren de korting die Dell al gaf, combineren met de 10% studentenkorting, dus dat leverde een prima deal op.

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-11 10:55
JBHD schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:54:
Het is inmiddels de Dell XPS 15 geworden met i7-9750H processor, 16gb RAM, 512GB SSD en GTX 1650 videokaart. Niet helemaal binnen het budget van 1000 euro, maar volgens mij wel een laptop die aan nagenoeg al mijn eisen voldoet en hopelijk wat jaartjes mee kan :)
_O- Ik moest hard lachen. Van "max 1000" naar "geld is geen probleem" :+
Ik klikte op je topic omdat ik ook iets zoek van rond de 1000 euro. Ik ga maar verder zoeken. :9

• JBHD
D2FValinor schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:07:
[...]

_O- Ik moest hard lachen. Van "max 1000" naar "geld is geen probleem" :+
Ik klikte op je topic omdat ik ook iets zoek van rond de 1000 euro. Ik ga maar verder zoeken. :9
Sorry :$ Een budget stellen was meer een mentale kwestie dan dat het me echt om het geld ging. Vrees dat niemand iets aan dit topic gaat hebben :+ Succes met je zoektocht!
Pagina: 1