Vraag

• Snollemans
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
Dag allen, deze jongen is dringend op zoek naar een nieuwe smartphone maar ziet door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek een?
Ik zoek een smartphone als vervanging voor mijn Moto G5 waarvan de camera stuk is (naast talrijke andere mankementen).

Wat is je budget?
Richtprijs 200 euro, eventueel op te trekken naar 250 voor een betere prijs/kwaliteit.

Ik wil geen duurdere gsm omdat de krengen het toch maar max. 2,5 jaar uithouden. Al mijn vorige gsm's hebben doorheen hun beperkte levensduur ernstige mankementen aan camera, geheugen en telefonie gehad. Ergens zou ik wel eens een iPhone willen proberen, maar dat geld wil ik er niet aan besteden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat surfen, foto en video zijn wel belangrijk. De camera en het scherm zouden toch minstens de G5 moeten evenaren, ik ga er niet graag op achteruit. O ja, een goede kwaliteit van telefonie is zeker een issue.

Vingerafdruksensor, gezichtsherkenning en dergelijk interesseert mij niet echt. Geeft ook niet als het er wel op zit.

Het toestel is liefst niet (veel) groter dan mijn Moto G5, die ik al op het randje van te groot vind.

Ook is mijn G5 te glad, waardoor hij almaar uit mijn zak valt. Nochtans gebruik ik liever geen hoesje. Mijn vroegere HTC 8 was in dat opzicht top, met een rubberachtige body. Maar nu is bijna elke smartphone metaal of glas, dus glad.

Omdat ik iPhone te duur vind ben ik helaas veroordeeld tot Android (ik was voorheen erg fan van Windows Phone...). De versie op de G5 vond ik op zich wel ok, op wat kleinere ergernissen na. Ik denk dat dit een vrij basis versie van Android is. Vermoedelijk zal Android One mij dus het beste liggen.

Over het algemeen: degelijkheid. Mijn G5 heeft achtereenvolgens problemen gehad met telefoneren (luidspreker die regelmatig uitviel, verbreken verbinding op willekeurige momenten), OS dat woekerde en heel het geheugen innam en nu de defecte camera. En dat op amper 2,5 jaar tijd.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik lees overal dat Xiaomi baas is in de categorie 150-350 euro, maar ik heb een groot voorbehoud tegen Chinese merken omwille van het feit dat het allemaal hele of halve staatsbedrijven zijn en ik mijn gegevens niet graag via het Chinese Politbureau laat passeren. Bijgevolg liever geen Huawei, Xiaomi, Honor of Lenovo (Motorola) meer voor mij.

Blijven over: de Zuid-Koreanen en de Nokia's.

pricewatch: Nokia 5.1 Plus Zwart: niet te duur, scherm met lagere resolutie dan de G5, al een beetje ouder, kwaliteit camera?

pricewatch: Nokia 6.1 dual sim 3GB ram, 32GB opslag Blauw opvolger is onderweg maar is wat boven budget

pricewatch: Nokia 7.1 (3GB ram) Single Sim Blauw idem, nog iets duurder dan de 6.1.

Dan de Samsungs: hier heb ik vooral schrik voor bloatware en een overdreven Android overlay.

pricewatch: Samsung Galaxy A20e Zwart goedkoopste model, scherm is lagere resolutie

pricewatch: Samsung Galaxy A40 Zwart ziet er goed uit, hoge resolutie

pricewatch: Samsung Galaxy A50 Zwart aan de grote kant en boven budget, eventueel te overwegen als de camera en andere specs echt een stuk beter zijn dan de A40.

Dank voor alle tips en overwegingen!

Alle reacties

Bensimpel

Positieve meneer

A40 zou prima bij je passen denk ik zo, a50 bied niks extra's behalve een ietwat groter scherm en grote accu (4000 mAh tegenover de 3100 van de A40).

Samsung gooit er wel veel bloatware op. Dus daar moet je maar net trek in hebben.

😆 - Denk ook eens om ;)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:40
Je vergeet LG, HTC, Sony, maar dit rijtje is prima.
ALs ik even de meest waarschijnlijke keuzes naast elkaar leg, denk ik dat de Samsung A40 de beste is voor jou, is compacter, lichter, betere bluethooth en wifi plus moderner uiterlijk, met Nokia 7.1 als runner up (wil je niet toch Europees?).
https://tweakers.net/pric.../1155071;1250895;1329490/

• Snollemans
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
Bedankt voor de reacties, heeft iemand ervaring met de camera, eventueel in vergelijking met de G5?

Hoe staat de Nokia 5.1 in de vergelijking?

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:50

Meneer iCy

swarma

a20e is de camera niet zo goed van. Trager als je Moto G5, want hij voelt trager dan mijn oude moto g4 plus

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:40
Nokia 7.1 camera vind ik beter dan die van de G5 (vrienden hebben die beide in het gezin).
Pagina: 1