Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies voor wifi acces points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Apolopo
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 18-10 15:38
Hallo,

Wij hebben een vrijstaande nieuwbouwwoning met 3 verdiepingen. We hebben een Ziggo Connectbox in de meterkast. Vanuit de meterkast lopen netwerkkabels naar de woonkamer (TV en Heos Soundbar), de 1e verdieping (Synology) en naar zolder. Op zolder hebben we een goedkoop TP-link 1043 routertje, omdat de Ziggo Conntectbox daar nauwelijks signaal heeft.

Beneden en op zolder is de wifi nu prima, maar op de eerste verdieping is de wifi matig en mijn zoon klaagt geregeld over slechte verbinding op zijn PS4.

Ik wil nu graag een betere oplossing met goede wifi in het hele huis door een accespoint op de 2e verdieping en de zolder te plaatsen met volgende eisen:
- beide AP's moeten via een kabel aangesloten op de Ziggo Connectbox.
- de AP's moeten een ethernet uitgang hebben, zodat ik er een TV, NAS of PS4 op kan aansluiten.
- De Ziggo Connectbox moet bij vookeur de IP adressen blijven uitgeven
- Bij voorkeur geen POE, omdat ik dan ook weer een switch/injector moet aanschaffen.

Ik heb reeds gekeken naar:
- Ubiquity Unifi AP's, maar die zijn vrij duur en alleen de Pro versie heeft een ethernet uitgang voor een TV, NAS of PS4. Ik weet echter niet of ik er dan 2 nodig heb of dat alleen 1 op zolder voldoende is.Ook moet ik dan een POE injector erbij aanschaffen.
- TP-link Deco's: Deze hebben wel netwerkkabeluitgangen, maar kunnen bekabeld alleen als string worden aangesloten en niet ieder afzonderlijk op mijn Ziggo Connectbox. Dat is bij ons niet mogelijk, omdat er geen kabel van de 2e verdieping naar zolder loopt.
- De TP-Link 1043 router vervangen door een betere. Ik weet echter niet of ik dat het signaal op de 2e verdieping gaat verbeteren.

Mijn budget is circa 200 euro. Ik hoor graag wat jullie in mijn situatie zouden adviseren.

Beste antwoord (via Apolopo op 19-09-2019 11:39)

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Apolopo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:25:
Mijn budget is circa 200 euro. Ik hoor graag wat jullie in mijn situatie zouden adviseren.
Doet dit nou eens goed. Je maakt er een enorme hutspot van in mijn optiek :)

Je wilt WiFi op elke verdieping, maar merkt signaalverlies door een WLAN router in de meterkast, Erg onlogisch is dat niet, want de meterkast is de slechtst denkbare locatie voor een AP, maar de halve wereld zit ermee opgescheept omdat het ding meestal ook je modem is en dus in de meterkast moet (tenzij je de aansluiting etc. gaat verplaatsen).

Je hebt dus op elke verdieping een kabel naar je router? Dat hoor je niet vaak! Maak daar dan ook gebruik van op een zinnige manier. Laat alsjeblieft alle WLAN routers en mesh dingen in de kast, in jouw geval lijkt me dat onnodig. Een signaal is een signaal, daar gaan andere WLAN routers niks aan veranderen. Een AP moet je ook niet willen gebruiken als switch, tenzij je daar hele goede redenen voor hebt. Er zijn genoeg losse goedkope (niet te goedkoop) unmanaged switches te vinden die je ter plaatse meer poorten geven. Je TP-link van zolder is er al eentje.

Je hebt 3 woonlagen, waarvan er 1 wat betreft WiFi wordt bedient door de Connectbox. Koop gewoon 2x een AP-AC-Lite (https://tweakers.net/pric...fi-ap-ac-lr-(1-pack).html) en plaatst die strategisch. Op termijn kun je z.n. nog een derde kopen voor Controller gestuurde roaming, maar gaat meestal ook goed zoals je het nu doet.

Een PoE injector krijg je meegeleverd bij een losse Lite (check wel even voor aankoop). Sowieso kan het handig zijn om vooraf met de verkoper af te spreken dat je de AP’s wilt testen, en of en hoe ze dan retour moeten indien je het niks vindt.

NB1: Die PoE injector moet je alleen gebruiken voor het AP, andere apparatuur gaat er van kapot. Check dus de volgorde van aansluiten!

NB2: een AP van Ubiquiti beheer je in een Controller. Dat hoeft niet een apart Ubiquiti kastje te zijn zoals hun Cloudkey. Kan op elke Windows/Linux/macOS machine. Voor statistieken of een gastenportaal zoals een hotel (WISP) moet de Controller wel 24/7 draaien. Wil je dat niet, dan kan je de Controller dus ook incidenteel draaien

edit: PoE waarschuwing toegevoegd

Palo Alto wijzigde deze reactie 12-09-2019 18:15 (13%)

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:15

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

*oef*

Ik zou dit niet oplossen met een ethernet poort in je AP, maar met een losse PoE ethernet switch op de plek waar ook je TV signaal het huis binnen komt.

Gewoon een dubbele wall outlet in iedere kaber waar dat nodig is en je AP's strategisch in huis plaatsen.

Alleen, als je Ubiquiti al duur vind, is het goed even na te denken over je budget. Ubiquiti is nu net een relatief goedkoop maar semi-professioneel systeem.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Apolopo
Dank je.
Een POE switch met daarop een Ubiquity AC-LR aangesloten lijkt me inderdaad een goede oplossing. Ik zal er eerst 1 op zolder plaatsen ivm de TP-link router en indien nodig nog een op de 2e verdieping.

• reb3lzrr
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19-10 17:05
Misschien haal ik begane grond 1e, 2e, 3e verdieping door elkaar maar dit is de situatie als ik 'm goed begrijp:

Beganegrond: Meterkast met Ziggo Connectbox, vanaf hier kabels naar de woonkamer ( TV + Soundbar )
1e verdieping: Bekabeld vanaf de meterkast. Hier staat een NAS en een PS4 die slecht bereik heeft.
Zolder: Bekabeld vanaf de meterkast. Hier staat een extra (2e) router

Ik zou lekker voor de TP-link deco's gaan; ik snap alleen je bezwaar niet. De deco's hebben een optionele 'backhaul', dit betekend dat je optioneel tussen de AP een kabel kan trekken om de dekking te verbeteren. Los van de backhaul kan je hier altijd een bedraad apparaat op aansluiten.

Ik zou het als volgt doen:

Beganegrond: Meterkast met Ziggo Connectbox, disable de WiFI van de connectbox en zet hier één deco neer. vanaf hier kabels naar de woonkamer ( TV + Soundbar )
1e verdieping: Bekabeld vanaf de meterkast. Hier staat een NAS. (Zet hier een tweede AP/Deco neer met mogelijke backhaul naar de meterkast) en een PS4 die slecht bereik heeft.
Zolder: Bekabeld vanaf de meterkast (Zet hier een derde AP/Deco neer met mogelijke backhaul naar de meterkast).

• Apolopo
met 1e verdieping bedoelde ik inderdaad de begane grond :-) .

De Deco's kunnen volgens TP-link alleen in serie/daisy-chain worden gekoppeld (https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/) en niet elk afzonderlijk met een netwerkkabel aan een router worden aangesloten. Ik heb geen kabel getrokken van de 1e verdieping naar zolder en kan dan geen ethernet backhaul gebruiken, wat ik wel een nadeel vind.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Apolopo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:25:
Doet dit nou eens goed. Je maakt er een enorme hutspot van in mijn optiek :)

Je wilt WiFi op elke verdieping, maar merkt signaalverlies door een WLAN router in de meterkast, Erg onlogisch is dat niet, want de meterkast is de slechtst denkbare locatie voor een AP, maar de halve wereld zit ermee opgescheept omdat het ding meestal ook je modem is en dus in de meterkast moet (tenzij je de aansluiting etc. gaat verplaatsen).

Je hebt dus op elke verdieping een kabel naar je router? Dat hoor je niet vaak! Maak daar dan ook gebruik van op een zinnige manier. Laat alsjeblieft alle WLAN routers en mesh dingen in de kast, in jouw geval lijkt me dat onnodig. Een signaal is een signaal, daar gaan andere WLAN routers niks aan veranderen. Een AP moet je ook niet willen gebruiken als switch, tenzij je daar hele goede redenen voor hebt. Er zijn genoeg losse goedkope (niet te goedkoop) unmanaged switches te vinden die je ter plaatse meer poorten geven. Je TP-link van zolder is er al eentje.

Je hebt 3 woonlagen, waarvan er 1 wat betreft WiFi wordt bedient door de Connectbox. Koop gewoon 2x een AP-AC-Lite (https://tweakers.net/pric...fi-ap-ac-lr-(1-pack).html) en plaatst die strategisch. Op termijn kun je z.n. nog een derde kopen voor Controller gestuurde roaming, maar gaat meestal ook goed zoals je het nu doet.

Een PoE injector krijg je meegeleverd bij een losse Lite (check wel even voor aankoop). Sowieso kan het handig zijn om vooraf met de verkoper af te spreken dat je de AP’s wilt testen, en of en hoe ze dan retour moeten indien je het niks vindt.

NB1: Die PoE injector moet je alleen gebruiken voor het AP, andere apparatuur gaat er van kapot. Check dus de volgorde van aansluiten!

NB2: een AP van Ubiquiti beheer je in een Controller. Dat hoeft niet een apart Ubiquiti kastje te zijn zoals hun Cloudkey. Kan op elke Windows/Linux/macOS machine. Voor statistieken of een gastenportaal zoals een hotel (WISP) moet de Controller wel 24/7 draaien. Wil je dat niet, dan kan je de Controller dus ook incidenteel draaien

edit: PoE waarschuwing toegevoegd

Palo Alto wijzigde deze reactie 12-09-2019 18:15 (13%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True