Nieuw geplaatste radiator wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Wij hebben onlangs een nieuwe design radiator geplaatst in de keuken en deze wordt niet warm. :'(
De radiator is als vervanging van andere gekomen en is wegens een nieuwe keuken ook verplaatst naar een andere muur. De oude radiator zat onder het voorraam, de nieuwe zit tegen de zijmuur aan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iZ5TePE.jpg

De radiator zit aangesloten met een Plieger H-Blok, waarvan volgens de instructie de in- en outlet goed om zijn aangesloten en dit matcht met de radiator boven.
Om het H-Blok aan te kunnen sluiten ben ik naar een kleinere diameter buis gegaan omdat ik geen goeie verloopstukken kon vinden die op de bestaande 22mm buis paste. Ben dus van de 22mm buis naar een 16mm buis gegaan, welke vervolgens aangesloten zijn op het H-blok. (Hiervoor eerst navraag gedaan en volgens oa Warmteservice zou dit geen probleem mogen zijn, al twijfel ik hier nu aan nu hij niet warm wordt..) De andere kant op zitten er 16/22mm koppelingen waarmee de 16mm buis aan de bestaande 22mm buizen zit (Achter de witte kast rechts in de hoek op de foto hierboven.)

H-Blok:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Haat1Mf.jpg

De buizen naar de radiator komen vanaf de 1e etage, waar het er zo uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l07JlWG.jpg

De radiator op de 1e etage wordt in zijn geheel goed warm, de buizen die eronder doorlopen naar de radiator beneden worden echter maar warm tot het punt waar de radiatorsteun zit. Dit lijkt me meer op wat stralingswarmte van de in- en uitvoer, dan dat er daadwerkelijk warm water in de buizen loopt.

- De nieuwe radiator beneden lijkt goed te zijn ontlucht, als ik het ventiel open draai, komt er meteen water uit gelopen.
- Thermostaat op H-Blok lijkt goed, het pinnetje erin kan vrij bewegen.
- Uitzetten van alle radiatoren in huis, behalve degene die het niet doet is geen oplossing.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen, wat ik over het hoofd zie of wat ik hier zelf nog aan kan proberen?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Beste antwoord (via Meelobee op 11-09-2019 19:52)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Staat de kraan open?
En/of staat het voetventiel dicht?
Dopje er af draaien en controleren met schroevendraaier of inbus sleutel.

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Staat de kraan open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meelobee schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:37:
- Uitzetten van alle radiatoren in huis, behalve degene die het niet doet is geen oplossing.
Maar wordt die dan wel warm?

De weerstand van een 16mm² buis is ongeveer 3.5x zo groot als eentje van 22mm².
Zie bv. https://www.werktuigbouw.nl/calculators/pipeflow_fluid.htm
Die radiator gaat zo dus nooit water krijgen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Buizen van 16mm vervangen door 22mm probleem opgelost.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Meelobee schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:37:

Maar wel een goede test. Heb je dit al geprobeerd? Wordt de radiator dan wel warm?
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen, wat ik over het hoofd zie of wat ik hier zelf nog aan kan proberen?
Ja, waarschijnlijk verschil in weerstand.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 12:02

RKD

Stijgbuis misschien nodig?

iRacing Profiel

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:43

Onbekend

...

En als je de andere radiatoren knijpt, wordt de nieuwe radiator wel warm? (Of komt de ketel dan in storing doordat deze zijn warmte niet kwijt kan?)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:38
Aan de rechterkant zit een schroef, staat die helemaal open (waarschijnlijk de buitenkant linksom, nadat de imbus aan de binnenkant eerst los is gedraaid)

https://www.cvkoopjes.nl/...achment&id_attachment=397

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De buizen op je nieuwe radiator zijn 15mm dunwandig staal en dit is goed.
Boven zijn de leidingen 1/2'' staal.
Dit moet gewoon goed kunnen werken, waar zit de overgang van dikwandig naar dunwandig?
Een stijgbuis is alleen nodig als je de radiator aan de bovenkant aansluit.
Ik denk dat het voetventiel dicht staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
edsandje schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:43:
Staat de kraan open?
Het was inderdaad het voetventiel, dop rechts losgedraaid en met een imbus het ventiel open gedraaid. d:)b

@ allen, dank voor het advies! _/-\o_

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Anoniem: 1223246

Aanvoer en de retour leiding omwisselen

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Aangezien wij toch tweakers zijn en je bezig bent met je cv, heb je alles waterzijdig ingeregeld?

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Of je leest even mee ;) Het was het voetventiel dat nog dicht zat.
plaspvd schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:59:
Aangezien wij toch tweakers zijn en je bezig bent met je cv, heb je alles waterzijdig ingeregeld?
Nog niet gedaan, maar staat op de kalender om te laten doen. Ik weet niet of ik genoeg kennis heb om dit zelf te doen.
Heb al wel de thermostaat in de woonkamer vervangen door een Nest V3 en de ketel (Nefit Smartline) Open Therm gemaakt dmv een OpenTherm converter.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Meelobee schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:53:
[...]

Het was inderdaad het voetventiel, dop rechts losgedraaid en met een imbus het ventiel open gedraaid. d:)b

@ allen, dank voor het advies! _/-\o_
Juist. Dat had de installatieclub bij ons dus ook fout gedaan bij de door hun opgehangen radiator in de hal, maar dan andersom door het voetventiel vol open te laten staan. Betrof de eerste radiator op die lijn, met twee enorme radiatoren in de woonkamer erna.
Resultaat; Loeiheet radiatortje en ijskoude woonkamer. |:(

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1