Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen legplan puzzel op krap platdak

Pagina: 1
Acties:

• tummeke393
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:40
Voor het aanbrengen van zonnepanelen op ons huis heb ik een legplan in elkaar gepuzzeld waarmee ik met name maximale opbrengst nastreef (maar wel met een nog enigzins gunstige terugverdientijd). Ik kan eventueel later nog panelen bijplaatsen op de garage, maar dit platte dak is het meest gunstig gelegen en de panelen zijn hier minder zichtbaar, dus wil ik hier beginnen.

Gezien het formaat van het dak en de afmetingen van standaard zonnepanelen, is het nogal een puzzel om hierop zoveel mogelijk panelen kwijt te raken. Het past elke keer net niet lekker. De aanwezige schoorsteen helpt ook niet, al is die gelukkig wel aan de noordelijke rand gelegen. Ik heb ook gekeken naar de extra grote panelen, maar kwam daarmee niet uit op een gunstigere oplossing omdat ook dat telkens net niet lekker past.

Omdat ons huis een gemeentelijk monument is, zitten we ook vast aan een vergunningsaanvraag. (De vergunning voor de zonnepanelen nemen we mee in een algemene aanvraag voor wat wijzigingen aan de woning). Daardoor is het belangrijk dat de panelen voldoende afstand tot de rand van het dak hebben. Als ik het goed heb uitgezocht, dient die afstand even groot de zijn als de hoogte van het paneel ten opzichte van het dakvlak.

Uiteindelijk kom ik uit op onderstaande legplan, met 8 panelen in oost-west ligging, en nog 2 panelen in zuidelijke ligging. Als ik puur voor zuidelijk zou gaan, passen er naar mijn schetsen maar 6 panelen op het dak, en is de onderlinge afstand ook niet helemaal optimaal te krijgen.

Ik vind het nu lastig om te beoordelen wat voor dit dak een goede keuze is, met een nog redelijke terugverdientijd en zoveel mogelijk opbrengst in totaal. Ook weet ik niet of dit legplan wel praktisch gaat werken, omdat er 3 verschillende orientaties bij komen kijken.

Wat zou vanuit jullie ervaringen een goede oplossing zijn voor dit dak?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/875ddzHp/Legplan-jpg.jpg

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Passen deze panelen van 1463 x 1053x 35 niet, met 3 naast elkaar in oost/west?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/hit-mono-n295wp-copy.html

En dan op het montage systeem van Patrick van zonnekompas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WwJRtbJIWPgbbBEzhXBs1pqT/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/htwYap9VqVA7oExa3R4iCYVK/thumb.jpg

Dan kan je zelf de hoogte bepalen.
En kan je er 5 oost kwijt (250 Vmpp) (-1 voor schoorsteen) en 6 west (300 Vmpp) op een normale stringomvormer.

Een andere optie is gewoon 8x 2x1mtr panelen op dual betonvoeten oost/west
https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
Die heb je in 4,5 en 7 en 10 graden.
8 panelen kan op 2x een APS QS1
https://www.sun-solar.nl/...s-e324-incl-btw-sunsolar/
Het "kan" op een stringomvormer, maar dat is dan maar 160 Vmpp (4 panelen)

Ik vrees dat je wat schaduw gaat creeeren op de zuidpanelen.
En je moet zowiezo aan de micro omvormers met je opstelling, wat het iets duurder maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2019 18:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• tummeke393
Interessante suggesties @AUijtdehaag, bedankt! Die had ik nog niet bekeken en kan misschien wel eens gunstiger uitpakken inderdaad.

Ik zal ze eens uitproberen in de plattegrond en doorrekenen.

De schaduw is inderdaad ook wel een dingetje. Maar de zuidelijk gerichte panelen ervoor zetten levert denk ik nog meer schaduw op voor de oost-west liggende panelen... Niet ideaal dus.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op dual betonvoeten, hoef je de (2x1 mtr) panelen natuurlijk niet persee in landscape te leggen.
Kan ook in portrait.
Dan heb je nog steeds geen schaduw. / \

Ik weet niet wat voor eis aan de hoogte wordt gesteld.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou zeggen 12 panelen in 4x3 opstelling volledig plat op dak. Heb je 1 meter speling voor de schoorsteen, het kan simpel in 1 string op een 3000 watt omvormer en je hebt alleen wat stoeptegels met 6mm gaten met daar plugje in, rails voor standaard schuin dak montage die je doorboort met ijzerboor en dan 8cm schroeven (rvs) er doorheen om vast te zetten , klemmen voor standaard montage en je bent klaar. lekker simpel :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Niet online
En 6x per jaar het dak op om ze schoon te maken.

• tummeke393
Is het rendement dan ook niet weer een stuk lager als je ze helemaal plat legt? En schoonmaak is wel een dingetje idd, dit platte dak is op ruim 7m hoogte, en niet eenvoudig te bereiken om heel regelmatig daar schoon te maken.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Bij helemaal plat is er kans op vorstschade, en geen dekking van de verzekering / garantie van de leverancier.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De N300 van 1463 x 1053x 35 hebben ook een ontwateringsgootje.
Vuil wordt hiermee makkelijker weggespoeld, onder een kleine hellingshoek.
Maar ja, die prijs he...

• tummeke393
Ik heb ze even uitgetekend en uitgerekend en de kleinere panelen zou een optie kunnen zijn, maar komen qua kosten /tvt toch een stuk minder gunstig uit.

De vergelijking ziet er nu als volgt uit:
  • De 8 O/W plus 2 Z panelen geven naar schatting 2457kwh tegen 1500€ voor de panelen (tvt~2.6 jaar)
  • Met de 11 kleinere panelen in O/W kom ik op ongeveer 2670kwh tegen 2475€ voor de panelen (tvt ~4 jaar).
  • Een setup met 8 panelen O/W in portrait en 2 Z schat ik op 2484kwh tegen 1500€ (tvt ~2.6 jaar)
De extra opbrengst voor de kleine panelen valt me dus wat tegen, zeker in verhouding met de extra kosten. Ik reken dan nog niet alle overige materialen mee, misschien dat daar nog wel iets zit. Zoals je al aangeeft zijn voor bepaalde opties wel micro omvormers nodig en voor anderen niet...

Hier de schetsen van de 2 nieuwe opstellingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QFSTtKJ3/Dakplattegrond-zonnepanelen-Tweakers-suggesties.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4KSHvC02/Dakplattegrond-zonnepanelen-Tweakers-suggesties-2.png

Ik neig dan toch naar de 8 panelen O/W in portrait, met 2 panelen ertussenin op het zuiden gericht.. Het voorste zuidelijke paneel kan dan een wat kleinere hoek krijgen. Ik denk dat er dan minder last is van schaduw op de 2 extra zuidelijke panelen dan in de eerdere optie. Alleen zijn er dan nog steeds wel 3 orientaties wat misschien qua omvormers het lastig maakt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie niet hoe je omgeving is, maar de regel is, maximaal "zoveel" van de kant afblijven, dan het hoogste punt van de zonnepaneelinstallatie, wat daar aan grenst.

Dus in je laatste plaatje is dat bijv. 50 cm hoog, dan moet je ook 50 cm van de kant blijven.
Eea is dus afhankelijk van je aangrenzende omgeving.

Bovendien zit je ook met (niet te onderschatte) windbelasting.
Waarmee je met enkel oost/west minder last van hebt.

Als er schaduw valt op het 2e zuidgerichte paneel van het voorste paneel op het achterste is dat ook een horizontale schaduw. Dat betekend dat je rijen met cellen en diodes doorkruist, en heel het paneel niets meer doet. Dat is dus verlies wat een micro omvormer ook niet goed kan maken.

Over het algemeen, als je gaat prijsvergelijken en tvt uit gaat rekenen, moet je inderdaad naar de hele installatie kosten kijken. Panelen, omvormer(s) en montagemateriaal, en in geval van micro omvormers ook nog een apparaat wat de opbrengst logt. (wat bij stringomvormers zit ingebouwd)

Enkel met de Panasonic N300, kan je gemakkelijk af met een goedkopere stringomvormer.
(mag SMA zijn, hoeft niet, maar heeft wel mijn persoonlijke voorkeur ivm logging)
Ik heb het sunnydesignweb (kies nieuw project) uit laten werken en je haalt 3170 kWh per jaar.
Die tool is altijd wat voorzichtig met voorspellen, maar dat klopt vaak wel. Hoe kom je aan jouw cijfers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z13xzoND31em9Vpe0eat0GEz/thumb.jpg

Voor de 8x 72 cell panelen, 2x1 mtr oost/west, kon sunny designweb niets verzinnen. (te lage spanning)
Dus dan moet je al naar micro omvormers. (aps qs1 ofzo), net zoals de rest van de configuraties.

Een klein dak is altijd wel een uitdaging.
- kies ik goedkopere panelen met (naar verhouding dure) micro omvormers of
- kies ik duurdere panelen met een goedkope stringomvormer.

Ook hier geldt: KISS (keep it simple and stupid).
De oost/west met N300 geeft geen schaduw. (in ieder geval niet lastig... bij laagstaande zon -> diodes)
Hoef je het ook niet op te lossen en heb je bij het ontbreken daarvan ook geen verlies.

Let wel op het montagemateriaal. Door afwijkende maat van de N300 past niet alles eronder.
Maar ik gaf het al aan, het systeem van zonnekompas (zie link hierboven) is flexibel daarin en niet duur.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2019 08:23 ]

• tummeke393
Wat betreft de afstand van de dakrand ging ik er in dit geval uit dat dat niet zou gelden voor de grens met de buren (het platte dak loopt aan de noord kant door naar de buren), maar misschien is dat eigenlijk wel onterecht... En anders niet zo sociaal voor de eventuele PV installatie van de buren :P

Ik kende sunny design nog niet, maar na wat gespeeld te hebben daarmee ben ik wel om rond het KISS idee inderdaad. Het wordt allemaal wel erg lastig met nog 2 panelen op een losse string en wat schaduw, terwijl in totaal de opbrengst dan flink lager lijkt te zijn dan met 11 panelen in oost/west ligging. Qua kosten zal het ook dichter bij elkaar komen dan ik eerder dacht. Dan lijkt het toch het beste om voor de afwijkende vorm panelen te kiezen en het verder simpel te houden.

Vreemd genoeg kom ik trouwens met dezelfde opzet als in je screenshot zelf maar op 3058kWh uit ipv 3170kWh. Verder staat alles precies hetzelfde als ik goed heb gekeken. Was er nog een reden dat je voor 12 graden had gekozen? 10 is toch meestal redelijk optimaal voor Oost/West opstellingen? (Dat geeft ook lichtelijk meer opbrengst).

Sunnydesign 11panelen oost west

Ik kan inmiddels nu de N300 panelen niet meer vinden op Solar bouwmarkt, maar zie dat ze elders nog wel geleverd worden. Hopelijk blijft het wel een courante maat, mochten de panelen dan ooit vervangen moeten worden om welke reden dan ook.

Bedankt voor al je tips! Heeft me zeker geholpen om een betere setup te krijgen d:)b
Pagina: 1