Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Mobiele Eenheid
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 18-09 15:50
Ik ben een database / uitgifte formulier aan het maken voor de hardware bij ons.
Nu krijg ik bij het formulier bij de te selecteren medewerker, de medewerker die 2 apparaten heeft dubbel te zien in het dropdown menu. Bij 3 apparaten 3 keer etc.

Bij de hardware die ik wil selecteren op het formulier voor de gebruiker, krijg ik ook de hardware te zien van andere medewerkers. Hier zou ik eigenlijk alleen de mogelijkheid willen hebben om de hardware te selecteren van de medewerker die ik bovenaan heb geselecteerd.

Hoe zou ik dit kunnen voorkomen?

Beste antwoord (via Mobiele Eenheid op 13-09-2019 12:11)

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:03

Reptile209

- gers -

Je gebruikt waarschijnlijk het verkeerde scheidingsteken in je formules: als je nu puntkomma's hebt, maak er dan eens komma's van (of omgekeerd).

Heeft met je instellingen voor lijstscheidingsteken en/of decimaalscheider te maken. En dat kan zowel in Excel als in Windows - los van elkaar - worden ingesteld en aangepast. 8)7
En als je even was gaan zoeken bij google naar 'Excel Wilt u geen formule typen', dan had je dat snel gevonden ;)

Reptile209 wijzigde deze reactie 12-09-2019 16:43 (59%)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

Alle reacties

• HoT-Tub Master
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:28

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Vertel eerst even hoe je de data ophaalt. Is er een database connectie (odbc) en maak je gebruik van SQL queries? Maak je daarbij gebruik van distinct?

Spekkies | Commandline FTW

• Mobiele Eenheid
Ik heb in excel op het 1e tablad de data staan.
Hier vullen we (op iedere regel) o.a. de naam van de medewerker in en de hardware die hij heeft ontvangen.
Op het 2e tabblad heb ik een uitgifteformulier gemaakt.

Hierop moet de hardware weergegeven worden van de medewerker die bovenaan geselecteerd wordt dmv een dropdownmenu. (Gegevensvalidatie->Lijst)
Dit dropdownmenu geeft de namen weer die in het 1e tabblad staan.(De kolom met namen is de Bron)(De Bron ziet er zo uit: =HARDWARE!$A$2:$A$151) Maar als daar een naam 2x staat, dan komt deze ook 2x in het dropdownmenu.

• GRDavies75
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19-09 09:23

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Het is mogelijk met behulp van een hulp-kolom waar je een arrayformule toepast.
De oplossing kan mogelijkerwijs allemaal beter, bijvoorbeeld nu zal de pulldown menu ook net zo lang zijn als je complete invoer (A2 t/m A151 = 150 regels, maar de unieke waarden staan 'gewoon' bovenin, waar het allemaal om te doen is, toch?)

Er van uitgaand dat de hulpkolom in B staat, vul in cel B2

code:
1
=ALS.NB(INDEX($A$2:$A$151;VERGELIJKEN(0;AANTAL.ALS($B$1:B1;$A$2:$A$151);0));"")

Omdat het om een zogeheten Arrayformule gaat, moet je inplaats van normaal enteren gebruiken:
CTRL+Shift+Enter
De formule zal nu tussen {} staan:

code:
1
{=ALS.NB(INDEX($A$2:$A$151;VERGELIJKEN(0;AANTAL.ALS($B$1:B1;$A$2:$A$151);0));"")}

Trek de formule door naar B151
Pas je pulldown-menu gegevensvalidatiereeks aan:

code:
1
=HARDWARE!$B$2:$B$151

Uiteraard hoeft de hulpkolom niet zo lang te zijn als de lengte van de A-reeks, tenzij alle medewerkers uniek zijn, daar zou je kunnen overwegen om naar eigen inzicht de lengte in te korten en daarmee het pulldownmenu in te korten

GRDavies75 wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:15 (11%)

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:53

DirtyBird

Praktiserend denker

Je kunt ook de mederwerkerskolom naar een nieuwe kolom kopieren en duplicaten verwijderen. Dan maak je daar je keuzelijst van. Eventueel met een (record) macro onder een verversknop te automatiseren

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Draaitabel!
Eventueel met een slicer om op een mooie manier de filters te kunnen maken maar dit doet exact wat jij wilt zonder allerlei arrayformules en hulptabellen

• Mobiele Eenheid
Voor wat betreft een draaitabel. Dan kom ik in de knoop met dat deze geen tekst kan weergeven. Bij de waarden moet dan tekst weergegeven worden zoals: Tablet, Desktop, HP, Samsung etc..

Ik heb
=ALS.NB(INDEX($A$2:$A$151;VERGELIJKEN(0;AANTAL.ALS($B$1:B1;$A$2:$A$151);0));"") geprobeerd, maar krijg dan telkens een foutmelding dat er een probleem is gevonden met de formule.
Zelf was ik al eerder met dergelijke index formules bezig geweest, maar zodra ik dat probeer krijg ik altijd de foutmelding dat er een probleem is gevonden...

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Mobiele Eenheid schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:33:
Voor wat betreft een draaitabel. Dan kom ik in de knoop met dat deze geen tekst kan weergeven. Bij de waarden moet dan tekst weergegeven worden zoals: Tablet, Desktop, HP, Samsung etc..

Ik heb
=ALS.NB(INDEX($A$2:$A$151;VERGELIJKEN(0;AANTAL.ALS($B$1:B1;$A$2:$A$151);0));"") geprobeerd, maar krijg dan telkens een foutmelding dat er een probleem is gevonden met de formule.
Zelf was ik al eerder met dergelijke index formules bezig geweest, maar zodra ik dat probeer krijg ik altijd de foutmelding dat er een probleem is gevonden...
Welke fout krijg je precies? Want 'een probleem' is wat vaag. Als ik jouw formule omzet naar de Engelse variant (EN Excel hier), werkt hij prima:

code:
1
=IFNA(INDEX($A$2:$A$151;MATCH(0;COUNTIF($B$1:B5;$A$2:$A$151);0));"")

maar vergeet niet om Ctrl-Shift-Enter te doen in plaats van gewoon Enter. Aan de curly's ( { en } ) zie je of je dat goed hebt gedaan.

• Mobiele Eenheid
Wilt u geen formule typen?

Als het eerste teken een isgelijkteken (=) of minteken (-) is, wordt dit in Excel beschouwd als formule

Als u typt =1+1, wordt dit in de cel weergegeven: 2
U kunt dit oplossen door eerst een apostrof (') te typen;

Als u typt: '1+1, wordt dit in de cel weergegeven: =1+1

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Je gebruikt waarschijnlijk het verkeerde scheidingsteken in je formules: als je nu puntkomma's hebt, maak er dan eens komma's van (of omgekeerd).

Heeft met je instellingen voor lijstscheidingsteken en/of decimaalscheider te maken. En dat kan zowel in Excel als in Windows - los van elkaar - worden ingesteld en aangepast. 8)7
En als je even was gaan zoeken bij google naar 'Excel Wilt u geen formule typen', dan had je dat snel gevonden ;)

Reptile209 wijzigde deze reactie 12-09-2019 16:43 (59%)

• Mobiele Eenheid
bedankt. Ik heb deze inderdaad eens moeten wijzigen ivm een csv file die ze in de US nodig hadden.
Ik ga het testen uitproberen.

• Mobiele Eenheid
Het is gelukt. Top bedankt allemaal,

Ik heb een extra tabel gemaakt voor de medewerkers (overige gegevens ook in tablelen gezet) en de gegevens van het geselecteerde device laat ik op het formulier invullen met de volgende formule:

=ALS.FOUT(INDEX(Table2;VERGELIJKEN($F$2&$D$21;Table2[Naam Mdw]&Table2[Type];0);4);"")
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True