Vragen over Flex ATX PSU en werking voedingen/kabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NalaDinW
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-01-2021
Dag medetweakers,

ik ben recent met een project begonnen waarbij ik een i5-4690k, GA-Z87N-WIFI, 8GB DDR3, GTX 1050ti en 1TB SSD in een hele kleine kast probeer te bouwen.

De kast bleek te klein voor de voeding die ik erbij had en ik zoek nu een nieuwe voeding. De kast is zelf gemaakt en heeft geen reguliere aansluitingen of maten. De afmetingen voor de PSU die ik nodig zal hebben is L:180mm B:83mm H:74mm. Verder denk ik dat een degelijke voeding van 300W voldoende is. (overklokken is geen sprake van)

Nu heb ik de volgende voeding al gevonden:
https://tweakers.net/pric...300sug-300w-80+-gold.html
Dit is een voeding die voor Flex ATX systemen is gemaakt volgensmij.

De enige aansluiting van de voeding is dan ook een 24-pin moederboord connector.
Voor mijn systeem heb ik een 24-pin, 4-pin en SATA stroomkabel nodig.

Ik heb een kabel die van 24-pin naar 24-pin gaat om de PSU en moederboord met elkaar te verbinden. Nou vroeg ik mij af of het mogelijk is om enkele kabels hiervan door te knippen en een nieuwe verbinden te solderen om zo een extra aftakking te maken voor een 4-pin en SATA kabel. Ik heb alle kabels al. Ik moet alleen weten of het mogelijk is om 4-pin en SATA af te tappen van het moederboord kabeltje van de PSU.

Of zijn er al kabels die een 24-pins kabel omzetten to 24-pin, 4-pin en sata?

Mochten jullie betere suggesties hebben voor een voeding dan zijn deze uiteraard welkom!

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Misschien is zo'n voeding iets, custom made met de juiste kabels e.d.

Zonder te weten wat voor kast het is gaan we nooit raden of het past of niet en of het allemaal wel kan natuurlijk, maar voor een dergelijke custom build lijkt dit me een van de weinige solide oplossingen, niet zelf met voedingskabels gaan klooien want daar krijg je geheid problemen mee. De CPU heeft niet voor niets zijn eigen kabels, als die afgesplitst zouden zijn van de 24pin kabel en je krijgt plots een peak-load voor je kiezen kan het zomaar zijn dat CPU of mobo te weinig sap krijgt en de geest geeft.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• NalaDinW
Wintervacht schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:29:
Misschien is zo'n voeding iets, custom made met de juiste kabels e.d.
Ik heb gekeken naar die voeding. Hij lijkt erg goed, maar is wel dubbel de prijs van degene die ik zelf liet zien.
Het lijkt mij dat het wel mogelijk moet zijn
Wintervacht schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:29:
Zonder te weten wat voor kast het is gaan we nooit raden of het past of niet en of het allemaal wel kan natuurlijk, maar voor een dergelijke custom build lijkt dit me een van de weinige solide oplossingen, niet zelf met voedingskabels gaan klooien want daar krijg je geheid problemen mee. De CPU heeft niet voor niets zijn eigen kabels, als die afgesplitst zouden zijn van de 24pin kabel en je krijgt plots een peak-load voor je kiezen kan het zomaar zijn dat CPU of mobo te weinig sap krijgt en de geest geeft.
Het lijkt mij dat dit wel mogelijk moet zijn. Hoe moeten andere computers anders met zulke voedingen kunnen werken? De voeding kan 12V 25A op zijn single rail lever wat ruim voldoende moet zijn voor mijn systeem. En ik zou de 12v voor de 4 pin aftappen met twee verschillende 12v kabels van de kabel voor het moederboord.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:48
Nee, dat gaat niet. Nou ja, het is in ieder geval absoluut geen goed idee. Kijk naar een picopsu. Maar dat is (volgens mij) alleen mogelijk als die 1050TI geen 6 pin heeft.

[ Voor 92% gewijzigd door WEBGAMING op 11-09-2019 15:44 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

NalaDinW schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:35:
[...]

Ik heb gekeken naar die voeding. Hij lijkt erg goed, maar is wel dubbel de prijs van degene die ik zelf liet zien.
Het lijkt mij dat het wel mogelijk moet zijn

[...]

Het lijkt mij dat dit wel mogelijk moet zijn. Hoe moeten andere computers anders met zulke voedingen kunnen werken? De voeding kan 12V 25A op zijn single rail lever wat ruim voldoende moet zijn voor mijn systeem. En ik zou de 12v voor de 4 pin aftappen met twee verschillende 12v kabels van de kabel voor het moederboord.
Die voedingen zijn dan ook gemaakt voor een compleet ander soort systeem. Een NUC heeft bijvoorbeeld geen aparte cpu voeding of aansluiting, dat zit allemaal ingebakken in de printplaat. Dat is dan wel een voorbeeld van ver geïntegreerde harware, maar het principe blijft: het is er niet voor gemaakt, dus niet mee gaan rommelen :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• NalaDinW
WEBGAMING schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:38:
Nee, dat gaat niet. Nou ja, het is in ieder geval absoluut geen goed idee. Kijk naar een picopsu. Maar dat is (volgens mij) alleen mogelijk als die 1050TI geen 6 pin heeft.
Heb ik al naar gekeken, maar deze zijn meestal vrij duur aangezien je de picopsu en een laptop voeding moet kopen. Ik zelf heb nog geen goede laptop+picopsu combinatie gevonden die 300W kan leveren en betaalbaar is, aangezien ik geen zin heb om 150 euro te betalen voor een voeding. Vooral een goede laptop voeding vinden is erg moeilijk.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
NalaDinW schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:55:
[...]

Heb ik al naar gekeken, maar deze zijn meestal vrij duur aangezien je de picopsu en een laptop voeding moet kopen. Ik zelf heb nog geen goede laptop+picopsu combinatie gevonden die 300W kan leveren en betaalbaar is, aangezien ik geen zin heb om 150 euro te betalen voor een voeding. Vooral een goede laptop voeding vinden is erg moeilijk.
kringloop is een erg goed plek voor laptop voedingen

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Je kan beter een industriële 12V voeding kopen ipv een laptop voeding voor dat soort vermogens, en de 12V versie van de pico-psu. Laptop voedingen zijn vrijwel altijd 19v of iets in die buurt, en de 19v picopsu kan bij lange na niet genoeg vermogen omzetten (van 19 naar 12v) voor een beetje moderne pc.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:17
Krijg je er niet een SFX voeding in?

pricewatch: Corsair SF450 (2018)

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1