Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming en radiatoren aansturen door domotica

Pagina: 1
Acties:

• locutusweb
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-11 09:22
Twee jaar geleden hebben we ons huidige huis gekocht. Het is gebouwd eind jaren 90 en voorzien van vloerverwarming en radiatoren in de woonkamer. Vanaf het begin blijft de vloerverwarming koud. Ik heb me ingelezen in de materie door oa de CV tuning topics te lezen en te experimenteren. De status is nu dat de vloer wel op temperatuur komt als ik de radiatoren dicht knijp, de vloerverwarmingspomp tune en de ketel op een lage temperatuur zet. Met deze configuratie draait de ketel lang en slaat vaak aan en als ik nachtverlaging toe pas (anderhalve graad lager), dan duurt het 5-6 uur voordat de gewenste temperatuur bereikt is. Ik denk zelf dat de lussen in de vloer te wijd gelegd zijn.

Nu werken wij beiden full-time en ook in de weekenden zijn we er vaak alleen 's avonds; ik vind het dan ook niet economisch om het huis de hele dag op temperatuur te houden voor die paar uurtjes dat we er daadwerkelijk zijn. Ik heb een leuk domoticz systeempje draaien en ik bedacht me om daarmee (gedeeltelijk) mijn verwarming (radiatoren) mee aan te sturen: In de nacht en als we niet aanwezig zijn wordt het huis op een lagere temperatuur gehouden door de warmte te sturen naar alleen de vloerverwarming. Vlak voor we thuis komen wordt de temperatuur verhoogd en krijgen de radiatoren en de vloerverwarming beiden warmte aangeboden van de ketel. Dus de vloerverwarming zorgt voor een basis temperatuur (en is hopelijk lekker warm) en de radiatoren geven net dat tikkie extra 's avonds.

Voordat ik die Z-wave thermostaatkranen bestel: is bovenstaand plan wel een goed idee?

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Omdat je ook nog radiatoren hebt lijkt de vloerverwarming aangelegd te zijn om enkel 'comfort' te leveren, niet te verwarmen. Ik denk dat je er slimmer aan doet om alles uit te laten als je er niet bent en dan alles aan als je thuis bent. Als je vloer echt te laat warm wordt kan je inderdaad de radiatoren nog knijpen en 1 of 2 uur van te voren alleen je vloerverwarming aan laten gaan. Maar je huis op een (lage) temperatuur houden met een vloer die hier niet op berekend is, is volgens mij niet echt energiezuinig.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vloerverwarming heeft de vervelende eigenschap, traag te zijn.
Maar dat kan prima opgelost worden met een L/W warmtepomp.
Die houdt prima de vloer warm, langdurig en goedkoop op lage temperatuur. (en er zit subsidie op)

En een paar zonnepanelen aanschaffen uiteraard (dakje vol mag ook)
https://www.immotecshop24...W-CZ-TAW1-Interface-Paket (1700 subsidie)
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Misschien ken je iemand met een warmtebeeldcamera, om de lussen zichtbaar te maken.
Een infraroodthermometer kan ook iets helpen om de afstand tussen de lussen te zien/meten.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2019 18:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• locutusweb
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-11 09:22
Knielen schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:47:
Ik denk dat je er slimmer aan doet om alles uit te laten als je er niet bent en dan alles aan als je thuis bent. Als je vloer echt te laat warm wordt kan je inderdaad de radiatoren nog knijpen
Dat is de situatie die ik nu heb; alleen blijft de vloer dan in de winter koud. In ieder geval zo koud, dat je er zeker niet op je sokken op wilt lopen.
Maar je huis op een (lage) temperatuur houden met een vloer die hier niet op berekend is, is volgens mij niet echt energiezuinig.
Toen we voor de overdracht van het huis er waren om de over te nemen spullen door te nemen, viel het me ook al op dat de vloer koud was (midden winter). Als het een "comfort" (of bijverwarming dus) vloerverwarming is, dan heeft het toch geen toe gevoegde waarde als deze koud is?
AUijtdehaag schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:39:
Vloerverwarming heeft de vervelende eigenschap, traag te zijn.
Maar dat kan prima opgelost worden met een L/W warmtepomp.
Er moet nog eea gebeuren aan ons "nieuwe" huis; warmtepomp staat wel op het lijstje, maar voorlopig niet.
Misschien ken je iemand met een warmtebeeldcamera, om de lussen zichtbaar te maken.
Een infraroodthermometer kan ook iets helpen om de afstand tussen de lussen te zien/meten.
Tja, dat is goed idee, maar ze zijn prijzig en ik ken niemand met zo'n ding.

Ik heb jullie ideeën even laten inweken: ik ga eerst eens meten. Domoticz laat ik de meterstand doorsturen naar mindergas.nl. Vervolgens meet ik later in het jaar (als het kouder is), telkens met een weekje ertussen:
  1. Vloerverwarming aan + radiatoren aan (huidige situatie)
  2. Alleen vloerverwarming aan; continu
  3. Alleen vloerverwarming aan; nachtverlaging
  4. Alleen radiatoren aan
  5. Vloerverwarming aan + radiatoren handmatig aan (zoals in OT)
Laat de winter maar komen! Iig bedankt voor het mee denken.