Upgrade van Lenovo edge e540

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-07 14:08
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik heb op dit moment een Lenovo Thinkpad Edge E540. Deze heb ik aangeschaft in augustus 2014. Hij is 4 jaar intensief voor school gebruikt. Op dit moment wordt de laptop nog gebruikt voor 2d tekeningen van autocad.

Specs:
- Intel Core i5-4200M Processor (3MB Cache, up to 3.10GHz)
- Nvidia Geforce GT G740M 2GB
- 128GB S128GB Solid State Drive, SATA III
- 8GB PC3-12800 DDR3L (2 DIMM)

De laptop loopt sinds kort na een half uur vast als ik met autocad werk. Dit probleem heb ik geen last van bij casual programma's zoals word.
Om dit probleem te omzeilen staat de laptop nu op een laptopstandaard waarbij de achterkant van de laptop niet wordt afgesloten. Op die manier kan ik uren achtereen werken zonder dat de laptop vastloopt.
Ik kom nu op een moment dat ik moet afwegen, nieuwe kopen of investeren in deze.

Nu is mijn vraag, loont het nog om in deze laptop te investeren.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Componenten om het probleem met autocad tegen te gaan.

Beste antwoord (via blauwester op 11-09-2019 13:59)

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 16:28
blauwester schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:43:
[...]

Dat staat ok zeker op het lijstje. Dat zou echter betekenen dat ik de laptop moet demonteren enz. Als ik dan toch bezig ben zou ik ook graag een grotere ssd erin willen plaatsen. Dat zou ongeveer 100 euro kosten. Is de laptop dat nog waard qua specs?
Ik zag je in je startpost niet vermelden dat de SSD te klein voor je was, dus daarom ben ik daar niet op in gegaan :)
Ik heb deze laptop zelf ook en de SSD onlangs nog vervangen voor een 500GB, met in het achterhoofd dat als ik de laptop wil vervangen, ik deze altijd over kan zetten naar een nieuwe laptop, laptop van m'n vriendin, moeder, of whatever. Ik vond het die 75 euro nog wel waard, ik ben verder tevreden over de laptop, hij doet wat ik er van verwacht. Als dat voor jou ook geldt is het de investering waard, anders niet :)

overigens: de SSD vervangen is letterlijk 7 schroefjes en 5 minuten werk, dus ik zou dat los zien van je initiële probleem.

edit:
[...]
Zal hij met deze processor en gpu nog 2 à 3 jaar autocad kunnen draaien?
Dat hangt geheel af van de grootte van je autocad tekeningen, en of je jezelf verplicht elk jaar de nieuwste versie van autocad te installeren. Als je met je huidige versie blijft werken en je tekeningen worden niet veel groter, zal ie dat over 3 jaar ook nog prima doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Schumaster op 11-09-2019 13:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schumaster
blauwester schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:31:
Componenten om het probleem met autocad tegen te gaan.
Vrijwel zeker een hitteprobleem, dan kost het je hooguit een tube koelpasta, een spuitbus perslucht en een halfuurtje werk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:04

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@Schumaster goed advies. ik zou het ding goed schoonmaken en nieuwe koelpasta op.

• blauwester
Schumaster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:35:
[...]

Vrijwel zeker een hitteprobleem, dan kost het je hooguit een tube koelpasta, een spuitbus perslucht en een halfuurtje werk...
Dat staat ok zeker op het lijstje. Dat zou echter betekenen dat ik de laptop moet demonteren enz. Als ik dan toch bezig ben zou ik ook graag een grotere ssd erin willen plaatsen. Dat zou ongeveer 100 euro kosten. Is de laptop dat nog waard qua specs?

[ Voor 41% gewijzigd door blauwester op 11-09-2019 13:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
[...]

Ik zag je in je startpost niet vermelden dat de SSD te klein voor je was, dus daarom ben ik daar niet op in gegaan :)
Ik heb deze laptop zelf ook en de SSD onlangs nog vervangen voor een 500GB, met in het achterhoofd dat als ik de laptop wil vervangen, ik deze altijd over kan zetten naar een nieuwe laptop, laptop van m'n vriendin, moeder, of whatever. Ik vond het die 75 euro nog wel waard, ik ben verder tevreden over de laptop, hij doet wat ik er van verwacht. Als dat voor jou ook geldt is het de investering waard, anders niet :)

overigens: de SSD vervangen is letterlijk 7 schroefjes en 5 minuten werk, dus ik zou dat los zien van je initiële probleem.

edit:
[...]
Dat hangt geheel af van de grootte van je autocad tekeningen, en of je jezelf verplicht elk jaar de nieuwste versie van autocad te installeren. Als je met je huidige versie blijft werken en je tekeningen worden niet veel groter, zal ie dat over 3 jaar ook nog prima doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Schumaster op 11-09-2019 13:54 ]

• blauwester
Schumaster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:51:
[...]

edit:

[...]

Dat is fijn, ervaringen uit de eerste hand! Mag ik vragen welke ssd je hebt gekozen, past in de laptop?

• Schumaster
blauwester schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:57:
[...]

Dat is fijn, ervaringen uit de eerste hand! Mag ik vragen welke ssd je hebt gekozen, past in de laptop?
Deze, al denk ik dat elke 2,5inch SSD prima gaat passen.

Hier vind je eventueel instructies voor het vervangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Schumaster op 11-09-2019 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Om dit probleem te omzeilen staat de laptop nu op een laptopstandaard waarbij de achterkant van de laptop niet wordt afgesloten. Op die manier kan ik uren achtereen werken zonder dat de laptop vastloopt.
100% zeker dat dit een stofprobleem is. De ventilatiegaten/heatsink zit(ten) waarschijnlijk vol met stof, waardoor de laptop z'n hitte niet goed kwijt kan. Ik denk dat de laptop niet oververhit op een standaard, omdat de laptop dan vrij staat, waardoor die net wat meer en beter koele lucht kan aanzuigen.

Overigens, in mijn ervaring moet je een laptop ieder half jaar schoonmaken, om teveel stofophoping te voorkomen. Doe je dat niet, loop je tevens de kans dat je ventilators uit balans raken. Tenminste dat is bij goedkope merken als Clevo het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwester
Ik heb de laptop van de week schoongemaakt met spuitbus lucht. Ook heb ik de processor en videokaart voorzien van nieuwe koelpasta.
Alles functioneert weer en AutoCAD is tot nu toe niet meer vastgelopen.
Ik ben echt een dummie op het gebied van Laptophardware en wil iedereen die voor hetzelfde probleem staat geruststellen dat het schoonmaken van de laptop niet erg lastig is.
Wat mij heeft geholpen is het bekijken van een teardown video. Hierdoor weet je wanneer je ergens kracht moet zetten of dat je toch nog moet zoeken naar een verborgen schroefje om iets los te krijgen.
Iedereen bedankt voor de hulp!
Pagina: 1