Hulp nodig bij rechtenoverzicht + creatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Huib01
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-02-2023
Hallo allemaal,

Ik werk bij een bedrijf waar ik de systeem- en applicatiebeheerder ben. We worden onderhand best wel groot en ik raak steeds meer het overzicht kwijt van alle rechten die mensen hebben in ons netwerk.

Mijn eerste vraag is of jullie programma kennen die een goed (visueel) overzicht kan produceren van alle mappen/groepen die bestaan in ons bedrijf en de rechten(groepen) die gelinkt zijn aan deze mappen. We gebruiken windows en voegen al onze werknemers toe aan groepen binnen een Active Directory.

Daarnaast ben ik ook op zoek naar technieken om een (nieuwe) rechtenstructuur te maken. De huidige rechtenstructuur werkt niet zo goed. Ik heb (helaas) geen ICT opleiding gehad dus heb misschien een goede techniek/methode gemist om deze structuur makkelijk(er) op te zetten. Ik ben op zoek naar een boek, (online) cursus of andere opties. Vragen die ik heb zijn (bijvoorbeeld): Wat voor rechtengroepen zijn standaard, wat houden deze groepen in, hoe moet ik beginnen aan het creëren van verschillende groepen, etc.

Ik heb al een gooi gedaan naar google maar ik vind het verdomde lastig om dit te verwoorden. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:44

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je zoekt een Identity- and Access Management (IAM) oplossing. Tenminste, dat is een zoekterm waar je verder mee kan komen.

Voor het inrichten van een nieuwe rechtenstructuur, zou ik beginnen met een overzicht maken van welke functies (beter nog: rollen) er binnen de organisatie zijn, en wat elk van die functies/rollen aan resources nodig heeft (Role Based Access Control).

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie even niet wat dit met Programming te maken heeft (zie Waar hoort mijn topic?). Ik tik je topic even naar CSA.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Hoe groot is 'best wel groot?', is er een bedrijfspolicy met betrekking tot toegang tot data, hoe wordt informatie opgeslagen, wat voor data heb je en heeft het bedrijf ook een verantwoordingsplicht over de opgeslagen data, aka wat voor soort gegevens verwerk je?

Afhankelijk van het antwoord op die vragen kan het antwoord best wel eens zijn dat je niet met de beste bedoelingen als relatieve leek moet gaan knutselen maar dat het de moeite waard kan zijn dit op te zetten samen met een externe.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:43
Eerst eens een Powershell scriptje in elkaar knutselen wat de rechten van je shares ophaalt.
Daarna eens kijken watvoor een puinhoop het is?

Misschien valt het nog redelijk mee en is het met een paar nieuwe groepjes / aanpassing van groepjes eenvoudig te fixen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rensjuh op 11-09-2019 15:43 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib01
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-02-2023
@Mad Marty Bedankt! Dat klinkt al als een betere zoekterm dan ik heb geprobeerd in de afgelopen dagen

@RobIII Excuses, ik zat al te twijfelen en nu ik beter lees snap ik ook niet waarom ik onder dit onderwerp heb gepost. Possible brainfart. Bedankt voor het verzetten.

@Lustucru Thanks, goede vragen. Ik moet deze ook voor mijzelf even op een rijtje zetten. Ik wist gewoon niet waar ik moest beginnen.

@Rensjuh Thanks, ook een mooi onderwerp om naar te zoeken

Bedankt allemaal! Jullie hebben me goed geholpen met het vinden van startpunten om dit probleem aan te pakken! :)
Pagina: 1