Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederborden MSI B450M Mortar vs. ASRock B450M Pro4

Pagina: 1
Acties:

• mavytan
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-09 18:03
Beste Tweakers,

Tijdens een zoektoch naar een voor mij geschikt moederbord kwam ik de volgende twee tegen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 73,50€ 73,50
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,50€ 106,50
Bekijk collectie
Importeer producten

Het valt mij op dat de prijzen nogal verschillen, terwijl ik geen grote verschillen in specs kon vinden.
Waar komt dit grote prijsverschil vandaan? Wat zie ik over het hoofd?

Een ander vraagje dat beide borden betreft gaat over compatibiliteit.
In de meest recente desktop BBG worden het bovengenoemde ASRock moederbord en deze RAM sticks met elkaar gecombineerd. Op de website van ASRock staan deze sticks echter niet in de QVL. Kan ik er in zo'n situatie ervan uitgaan dat het wel gewoon werkt? Hebben jullie hier ervaring mee?

Bedankt voor je reactie.

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Het verschil dat ik zie is dat over het algemeen de MSI moederbord beter is. de reden daarvoor is (niet alleen dat de RGB de perfomance boost met 300% ;)) De MSI betere Cooling heeft en FLASH BIOS ondersteuning (wat handig is als je een 3e generatie Ryzen CPU wilt gebruiken). Mocht je van plan te zijn over te klokken zou ik de MSI kiezen. Ook sinds het een hogere Voltage support daarvoor. Anders zou ik het houden bij de ASRock sinds dat voor de casual gebruiker genoeg is en het is ook wat fijner voor je portemonnee.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@JohnnyDon overclocken heeft geen enkele zin voor Ryzen 3000. Het blijft gerommel in de marge.

@mavytan
Toch zou ik voor de mortar kiezen. De stroomvoorziening is stukken beter, en dat heeft gevolgen voor performance en boost clocks. Edit: het setje geheugen dat daar benoemd is heeft micron e-die. Het gaat ook niet om het merk geheugenreepjes maar om de gebruikte chips.

Als merk X op de QVL staat en die gebruikt Micron e-die of Samsung b-die, dan kan je bijna zeker zeggen dat alle reepjes met die betreffende chipsetup gaat werken, ongeacht merk.

B-die Is duur, heel goed compatible met Ryzen, al lange tijd op de markt en zeer goed overclockbaar met top performance.

Micron e-Die is nog niet zo heel lang op de markt, maar lijkt de compatability van de B-die te evenaren. E-die is een stuk goedkoper, beter verkrijgbaar en zeker leuk te overclocken. Ik zal zo eens een lijstje e-die reepjes bijeen zoeken.

Verder Is het fijn als je de rest van het beoogde systeem met ons wil delen. Dan kunnen we gerichter advies geven.

[ Voor 11% gewijzigd door millman op 11-09-2019 13:55 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• mavytan
@JohnnyDon en @millman heel erg bedankt voor jullie antwoorden, samen beantwoorden jullie alles volledig.

Het systeem dat ik nu in gedachten heb is het volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 193,-€ 193,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,50€ 106,50
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 45,94€ 45,94
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 74,90€ 74,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 64,95€ 64,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 935,24

Hier wil ik nog fans bij zoeken en een variant van de grafische kaart met axiale fans in plaats van radiale.

Ik ben niet van plan om te gaan overklokken, dus daarvoor is het MSI moederbord niet nodig, maar ik kies er alsnog voor vanwege de makkelijkere BIOS-update. Voor de ASRock moet ik namelijk een BIOS-update uitvoeren met behulp van een Ryzen 2000, en die heb ik niet.

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-11 13:33

Cidious

The Bloody Gent

Absoluut voor de Mortar gaan. Ik overklok ook niet en heb alleen PBO aan maar dit bord is gewoon veel stabieler dan meeste andere B450M borden voor Ryzen 3000. Ook heeft dit bord 2 M.2 nvme slots wat ruimte laat voor een upgrade.

Ik heb hem zelf en mijn geheugen (bdie) draait op 3800Mhz zonder problemen. Jouw Crucial kan dit ook met lossere timings als jouw 3600 1900MHz infinity clock toestaat.

Ik heb hiervoor 2 gigabyte borden geprobeerd (B450M DS3H en Aorus M) en beiden wilden niet booten met geheugen snelheden boven de 3000MHz met Ryzen 3000.

Betreft de voeding vind ik dat 450 een beetje op het randje is ook voor eventuele toekomstige videokaart upgrades. Begrijp me niet verkeerd. Het zou net aan kunnen met een kleine marge in deze setup maar ik zou toch minimaal een 550 Watt gold aanraden. Voedingen degraderen over tijd en verliezen hun leverbare vermogen. Nu zijn hedendaagse voedingen iets beter in het vast houden van deze specs maar ook deze voeding zal degraderen over tijd en dan zal je toch in de problemen komen vroeger of later.

Ter referentie ikzelf gebruik een 650watt gold Corsair RM650X met zelfde setup maar dan RTX 2070 Super welke afgetopt is op 240 watt en onder load gebruikt de kaart dit ook. voeg daar de andere componenten bij cpu max om en nabij 100 watt (incl. effecientie verlies op VRMs etc) en een boel USB randapparatuur, moederbord etc. dan is een beetje meer hoofdruimte fijn. Voedingen zijn ook meer efficient net iets boven half load dan tegen full load. Ik persoonlijk vind je voeding 100 watt te licht maar dat wil niet zeggen dat het zo niet kan draaien.

Ik zou zeggen gooi er een paar tientjes bij voor een 550 watt voeding.

Betreft het moederbord. Kijk uit naar de MAX variant. Dit is EXACT hetzelfde moederbord maar den met grotere bios rom. De huidige bios opslag op de non-MAX varianten is niet groot genoeg voor Ryzen 3000 dus hebben ze dingen geschrapt en grafisch gelimiteerd.

Andere componenten zien er top uit. Ik heb zelf een Samsung 950 Pro nvme als main drive en een 660p 1TB als download schijf. Zo lang je geen lange transfers doet dagelijks zijn dit hele vlotte reeptjes.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• mavytan
@Cidious bedankt voor je toevoeging. Ik dacht dat ik zo al een goed moederbord had gekozen, maar die MAX maakt het nog even iets beter en staat nu dus ook in mijn wenslijst. (y)

Over de voeding ben ik het niet helemaal met je eens. Grafische kaart + processor ≈ 250W, dan blijft er nog zo'n 200W over voor andere zaken. Dat lijkt me wel een groot genoege marge om voor de genoemde degradatie te compenseren. Als dit een te simpele voorstelling van zaken is, dan hoor ik dat graag.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@mavytan Kijk dan voor de Mortar MAX, die is gebruiksklaar voor Ryzen 3000(zen2) en behoeft geen bios-update. Voeding is voldoende, maar ik zou kijken voor een kaart als pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 Pulse met 'eigen' koelsyteem. deze kaart heeft ook meer mogelijkheden in zgn silent bios en undervolt optie.
https://www.sapphiretech....gddr6#SAPPHIREGPUFeatures

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 11-09-2019 19:24 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hackus schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:17:
@mavytan Kijk dan voor de Mortar MAX, die is gebruiksklaar voor Ryzen 3000(zen2) en behoeft geen bios-update.
mavytan schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:09:
@Cidious bedankt voor je toevoeging. Ik dacht dat ik zo al een goed moederbord had gekozen, maar die MAX maakt het nog even iets beter en staat nu dus ook in mijn wenslijst. (y)
Die keuze was dus inmiddels al gemaakt. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door millman op 11-09-2019 19:21 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Je hebt ook te maken met pieken en andere zaken. VRMs Chipset geheugen etc etc. En besluit jij je 5700 toch een overklok schopje te geven dan zou ik toch al uitkijken. Met deze setup en een paar USB apparaten zit je al gauw aan 80-90% van je vermogen.

Heb het net uitgerekend. 447 watt load piek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pvdh2FEVAR3RXH9LlOFBtN0s/thumb.jpg

https://outervision.com/b/qMFApT

Paar fans, 4 USB apparaten, rgb toetsenbord, rgb muis, het tikt allemaal aan. En met 430 watt piek load en jouw 450 watt zit je gewoon erg in de marges te pielen. Dat betekent geen video kaart overclock en nooit een videokaart upgrade.

Ga je echt moeilijk doen over die paar tientjes of gewoon veilig zitten met een heel essentieel component in je setup?

Ga nou maar gewoon voor 550 watt. Je zal me later dankbaar zijn. Heb meerdere systemen gebouwd in m'n leven en voeding instabiliteit komt na een tijdje om de hoek kijken als hij wat ouder wordt. En dan krijg je de raarste symptomen. En blijf je zoeken wat het kan zijn. Een voeding is een component waar je niet op wil besparen net als een goed moederbord. Hart van je setup.

Daarnaast biedt het upgrade mogelijkheden. Volgend jaar een 8 core erin of misschien zelfs een 12 core ? Met 550 watt kan het. Die optie heb je dan. Je weet nooit hoe een balletje rolt. Of misschien goedkope betere videokaart die iets meer verbruikt. Etc. Dan hoef je niet ook nog de voeding erbij aan te schaffen.

In dit geval is goedkoop uiteindelijk duurkoop.

550 watt kost niet veel meer

[ Voor 33% gewijzigd door Cidious op 11-09-2019 19:35 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Cidious Met pieken opvangen zit je beter op single 12v rail ipv tripple hier. kan die gedachten wel begrijpen met RM550X(2018) bijv. je geschatte vermogen zegt weinig verder. de voeding kan constant vermogen leveren, en niet max 450w.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Hackus schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:32:
@Cidious Met pieken opvangen zit je beter op single 12v rail ipv tripple hier. kan die gedachten wel begrijpen met RM550X(2018) bijv. je geschatte vermogen zegt weinig verder. de voeding kan constant vermogen leveren, en niet max 450w.
Ik probeer het versimpeld uit te leggen. 450 is gewoon op het randje en beperkt veel toekomstige upgrade opties en overklok vrijheid.

Een voeding bespaar het niet op. Punt. Is levensader van je hele setup. Voor een beetje meer weet je zeker dat je voldoende ademruimte hebt en een voeding werkt efficiënter niet tegen volk load aan. En niet te laag belast.

[ Voor 18% gewijzigd door Cidious op 11-09-2019 19:40 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cidious schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:37:
[...]

Ik probeer het versimpeld uit te leggen. 450 is gewoon op het randje en beperkt veel toekomstige upgrade opties en overklok vrijheid.
Daarom mijn 'aanvulling' en OC heb je erg weinig aan tegenwoordig. Met RX5700 ga je al gouw undervolten.
Met RX5700 zit je safer met 500w single rail voeding,en 550w met XT

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Beiden ok. Ik snap wat je bedoelt.

Heb zelf rm650x. Shop wilde me hier 750 watt aanraden en toen ik zei dat dat compleet zot en te hoog was keken ze me raar aan also ik het niet meer helder had.. vreemde Chinezen hier haha.

Betreft 5700. Die ga je inderdaad undervolten. Heb zojuist mijn 2070 super maar 2100 MHz gegooid dus dacht even vanuit dat perspectief. Die zit aan Max power limit mu.

[ Voor 27% gewijzigd door Cidious op 11-09-2019 19:47 ]

• mavytan
@Hackus Bedankt voor de grafische kaart tip. Ik had 'm ondertussen zelf ook gevonden en in m'n lijstje gezet.

@Cidious Bedankt voor de uitgebreide uitleg over de voeding. Je hebt me ervan overtuigd dat een grotere voeding een goed idee is. Op deze manier wordt het plaatje steeds completer.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:48

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topic verplaatst naar DAA (DesktopAankoopadvies), aangezien het in de beginpost vnl. gaat over het moederbord, maar vervolgens over een geheel systeem.

Veel B450 moederborden komen nu al met Ryzen 3000 ready bios. Vandaag nog een Asrock B450 binnengekregen met de sticker.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Good luck. En post maar even als je alles binnen hebt en resultaat van je build. :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cidious schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:44:
Beiden ok. Ik snap wat je bedoelt.

Heb zelf rm650x. Shop wilde me hier 750 watt aanraden en toen ik zei dat dat compleet zot en te hoog was keken ze me raar aan also ik het niet meer helder had.. vreemde Chinezen hier haha.

Betreft 5700. Die ga je inderdaad undervolten. Heb zojuist mijn 2070 super maar 2100 MHz gegooid dus dacht even vanuit dat perspectief. Die zit aan Max power limit mu.
Dat de shop je 750w adviseert, komt doordat veel merken die aangeven. alleen weten die je gebruikte systeem niet. 9900K OC of Ryzen 3600.... ;)

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Die wisten dat dus wel want ik kocht alle componenten daar haha. Gewoon erg gretig om grotere PSUs te verkopen denk ik.

750 Watt is gewoon een vreemd getal.. het is niet genoeg voor 2 2080TIs in SLI and te veel voor elke single GPU opslossing...

Pagina: 1