Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Indirecte aanbieding via post

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StapelPanda
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14:20
Vorige week heb ik een A4 envelop ontvangen met daarin een tijdschrift en een aanbieding voor het betreffende tijdschrift. Nu is het tijdschrift niet echt voor mijn doelgroep, zelf in de 20, blad voor gepensioneerden. Dat vond ik zelf wat typisch en was dus eigenlijk wel benieuwd hoe ze aan mijn naam en adres komen 8)7.

Een net mailtje aan hun privacy e-mailadres gestuurd met de vraag welke gegevens zij van mij hebben en hoe ze hier aan komen. Netjes binnen een week antwoord met de bevestiging van de verwijdering van mijn gegevens en als tip om mijzelf op te geven voor het postfilter. Zij konden alleen niet aangeven hoe zij aan mijn gegevens zijn gekomen anders dan dat dit uit een "Algemeen adressenbestand" komt.

Na een zoektocht op het internet blijkt dat geadresseerde reclame toe gestaan is naar adressen die zij zelf hebben verzameld, of ingekocht via een externe bron. Nu heb ik mijn email doorgespit en daar geen enkele verwijzing kunnen vinden naar het bedrijf of een van de firma's die hier aan gelinkt zijn. De enige andere optie is mijns inziens dat ze dit hebben ingekocht, en er dus wel een bron is.

Gezien ik mijn persoonsgegevens niet direct aan hun heb verstrekt moet dit is dus bij een derde partij vandaan gekomen en kan ik meer post verwachten. Bij deze onbekende partij zou ik graag mijn adres verwijderen, in hoeverre is de partij die mij post heeft toegestuurd verplicht hier aan mee te werken?

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is sowieso een bron ja, @StapelPanda. "Algemeen adressenbestand" komt niet uit het niets.

Als je de gegevens niet zelf hebt verstrekt, dan heb je volgens AVG artikel 15 (.1.g) recht op te horen van welke partij de gegevens komen. En als het antwoord 'weten we niet' is, dan is er in dit soort gevallen IMHO sprake van een datalek volgens AVG artikel 33. :P

Je zou dus een brief kunnen sturen aan de functionaris gegevensbescherming van het bedrijf en obv AVG artikel 15 vragen wat hun bron is van jouw persoonsgegevens. En geef ze redelijke tijd om te reageren (zeg een maand). Of neem iets als https://autoriteitpersoon...eldbrieven-privacyrechten als uitgangspunt.
Als geen reactie of reactie is 'nee' dan zou je een klacht kunnen indienen bij de autoriteit persoonsgegevens.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• StapelPanda
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14:20
Als ik de "Voorbeeldbrief verzoek om inzage" neem staat hier in:
Wat de herkomst is van de gegevens, als deze bekend is.
Artikel 15.1.g:
wanneer de persoonsgegevens niet bij de betrokkene worden verzameld, alle beschikbare informatie over de bron van die gegevens;
Nu zal de autoriteitpersoonsgegevens hier vast een rede voor hebben, maar de bewoording van artikel 15 geeft toch een stuk meer motivatie om de bron te overleggen. Deze zal ik dan ook maar gebruiken om een laatste poging te wagen de bron boven water te krijgen.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True