Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game systeem klein en stil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11 14:42
Beste Tweakers.

Ik heb op het moment een goede game laptop waar ik op doe gamen. Ik heb deze op het bureau staan met een extra scherm, toetsenbord en muis.
In het begin heb ik hem nog echt gebruikt als laptop maar het laatste half jaar staat die permanent op het bureau. Dit vind ik zonden en wil deze daarom ook gaan verkopen omdat ik er nu nog redelijk geld voor kan krijgen. Ook het scherm gaat de deur uit (LG 29WK600 2560x1080 IPS) Hij gaat weg omdat ik de resolutie op zon formaat scherm toch wat laag vind dus wil graag naar een 27 inch 1440p. Heb ook gekeken naar een 34 inch ultrawide maar dit word te groot

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen. Ik zal er ook wat kleine programmeer dingetjes gaan doen maar dat is bijzaak.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is +/- 1200 voor het systeem exclusief Monitor
Voor de Monitor had ik een budget van rond de 400 euro in gedachten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een goed toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De standaard componenten voor de rest niks aparts

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 193,-€ 193,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 471,-€ 471,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 69,50€ 69,50
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 87,90€ 87,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.142,30

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voor de CPU en GPU van AMD gekozen puur prijs kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil met het systeem op 1440p 144Hz kunnen gamen. Dit met een redelijk klein en stil systeem. (Ik weet dat dat niet altijd samen gaat en de bedoeling is dan ook om het beste uit het budget te halen) :)

Ga je overklokken?
Nee geen interesse in. Is ook weer meer warmte in de kast wat weer extra herrie van de ventilatoren is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Is het moederbord goed genoeg om het maximale uit de GPU en CPU te halen en past er alles op?
Als het goed is heeft dit moederbord geen bios update meer nodig voor de CPU, klopt dit?
Zijn er betere componenten die ik over het hoofd heb gezien?

Voor het scherm ben ik nog aan het rond kijken. Ik wil een kwalitatief goed scherm waar ik lang mee vooruit kan. 1440p 144Hz en free sync en als het kan 1ms. Zijn er merken die ik beter kan vermijden?
Ook twijfel ik tussen tn, va of ips. Ik weet dat een goed tn paneel beter kan zijn dan een slecht ips paneel maar ik zou graag wat tips willen waar ik op moet letten zodat ik goede en slechte schermen kan herkennen.

Ik hoor graag van jullie

Alle reacties

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 14:22
Huiswerk goed gedaan!
Mooie build volgens mij, zou alleen de Intel ssd vervangen door pricewatch: Kingston A2000 1TB aangezien de laatste TLC nand gebruikt i.p.v. QLC.
Je mobo ondersteund out of the box idd de Ryzen 3600, verder past alles prima op en in elkaar!
Dus bestellen maar!

Qua scherm zou pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart erg goed moeten zijn volgens mij, maar wellicht dat iemand daar nog even een lichtje op kan schijnen :-)

• Kelin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-08 14:16
Beeldscherm suggestie - pricewatch: MSI Optix MAG271CQR Zwart

Reviews zijn enthousiast, en binnen de eisen.

Verder kan je de gigabyte 5700xt overwegen voor de prijs. Anders dan dat doet het er prima uit!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-11 21:59
pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B Ik denk dat deze koeler wat stiller zou zijn. Lager gemikte RPM range en grotere heatsink waardoor de heat transfer efficienter is bij lagere luchtsnelheden en dus fan rpm. Eventueel is er ook een dual fan editie met nog tragere fans maar ik weet niet of dit lekker past in de define mini c

[ Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 11-09-2019 13:55 ]

• Pjotter87
@youridv1 dat is een goede. Ga ik zeker nog ff over nadenken

@Kelin Ik ben voor de sapphire gegaan omdat deze qua kwaliteit 1 van de betere is.
Het scherm ga ik me ook nog in verdiepen. Ziet er iig goed uit.

@ExiZTeNcE Is dat verschil in ssd dan zo groot? Heb even opgezocht maar kon geen hele grote verschillen vinden. Het scherm ziet er idd heel goed uit maar is wel heel slecht leverbaar en wat boven budget.

Nog even een algemene vraag:
Zag dat het moederbord een PCI-e 3.0 x16 aansluiting heeft en de GPU een PCI-e 4.0 x16
Gaat dit geen beperkingen geven?

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-11 22:05
Heb je interesse in wat leukere/exotic behuizingen? Denk aan een Ncase m1 bijv.: https://www.sfflab.com/products/ncase_m1

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Pjotter87
@Kaaswagen sorry maar dat is me te veel geld voor een kast. Ook lijkt me dat deze kast gewoon open is en niks geen geluid dempt. Maar toch bedankt.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
youridv1 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:54:
pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B Ik denk dat deze koeler wat stiller zou zijn. Lager gemikte RPM range en grotere heatsink waardoor de heat transfer efficienter is bij lagere luchtsnelheden en dus fan rpm. Eventueel is er ook een dual fan editie met nog tragere fans maar ik weet niet of dit lekker past in de define mini c
De door hem geselecteerde koeler komt heel goed uit de testen, op de laagste stand 19dba, op volledig vermogen 44. Prijs prestatie gewoon een topper, kan ook een 2e fan op, maar is echt niet nodig als je de koel capaciteiten bekijkt (zeker voor een zuinige 3600). Verslaat de vorige mugen 5 qua koeling en temperatuur volgens hardware.info. En voor een prijs van 25 tegen over 41 is het voor de prestaties een no-brainer. De gelid heeft direct contact met 2 meer heatpipes, dat zorgt er waarschijnlijk voor dat de prestaties zo goed zijn.
https://nl.hardware.info/...g/producten/426551-380579

@Pjotter87 Nog even een algemene vraag:
Zag dat het moederbord een PCI-e 3.0 x16 aansluiting heeft en de GPU een PCI-e 4.0 x16
Gaat dit geen beperkingen geven?
Nee pci-e 4.0 geeft je voor gpu's de komende jaren nog geen merkbaar prestatie verschil in het top segment, al helemaal niet voor de door jou gekozen GPU.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 14:22
Pjotter87 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:49:
@ExiZTeNcE Is dat verschil in ssd dan zo groot? Heb even opgezocht maar kon geen hele grote verschillen vinden. Het scherm ziet er idd heel goed uit maar is wel heel slecht leverbaar en wat boven budget.
Zoek even op qlc vs tlc.
Tlc is sneller en daarnaast duurzamer als qlc. Daarnaast zijn er worst case scenarios waar de cache van de qlc drive vol loopt en hierdoor de schijf qua snelheid terug zakt naar het niveau van een hdd. Echter betwijfel ik of je dat laatste gaat mee maken in de praktijk. Zelfde kan overigens het geval zijn voor tlc, echter is tlc van zichzelf sneller waardoor de impact minder groot is.
Meningen hierover zijn echter verdeeld, en in de praktijk loopt het allemaal wel los bij normaal gebruik, maar voor die 2 tientjes zou ik lekker voor tlc gaan.

Leesvoer: https://www.howtogeek.com...ower-thanks-to-qlc-flash/

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-11 21:59
@Rem_NL ik vind die tests van hardware info een beetje half half. Je bent het toch met me eens dat een fan die een veel lager minimum toerental heeft waarschijnlijk stiller is bij de juiste afstelling. Ik zie nergens toerental metingen bij de gevonden temperaturen. De fan reageert zo te zien anders op voltages en je ziet ook dat bij de normalisatie van geluid het of bijna gelijkspel is of een overwinning voor de mugen (bij significante verschillen)

Dat de fan luider is bij bepaalde voltages zegt meer over hoe de fan op voltage reageert dan hoe de flow/noise verhouding van de fan is

• Rem_NL
youridv1 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:48:
@Rem_NL ik vind die tests van hardware info een beetje half half. Je bent het toch met me eens dat een fan die een veel lager minimum toerental heeft waarschijnlijk stiller is bij de juiste afstelling. Ik zie nergens toerental metingen bij de gevonden temperaturen. De fan reageert zo te zien anders op voltages en je ziet ook dat bij de normalisatie van geluid het of bijna gelijkspel is of een overwinning voor de mugen (bij significante verschillen)

Dat de fan luider is bij bepaalde voltages zegt meer over hoe de fan op voltage reageert dan hoe de flow/noise verhouding van de fan is
19 dba op de laagste stand, dat moet genoeg zeggen lijkt me, en ja een 1600 toeren fan draait harder op half en vol vermogen dan een 1200 toeren fan, dat lijkt me dus alleen een voordeel als je wil overklokken en meer lucht moet verplaatsen. Dus op 1600 toeren is hij maar 4 decibel luider als de mugen 5 op 1200 toeren.

Appels met appels = 65 watt koelen (ryzen 3600) 1 Grade koeler met het zelfde aantal decibel, winst voor de Gelid.
In idle is de gelid koeler ook 4 decibel stiller. Ik weet niet wat je nog meer verwacht van hardware.info eerlijk gezegd.

• HuisRocker
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
Dit "artikel" is 1 van de beste voorbeelden van het begrip clickbait, geen eigen onderzoek, onwaarheden en compleet andere "conclusies" getrokken uit het bron-artikel waarin de conclusies toch echt heel anders zijn!
Lees gewoon het bron-artikel van Tom's Hardware, dat is een heel stuk dichter bij de realiteit/"waarheid" dan het gelinkte stukje meuk...

• Pjotter87
Iedereen bedankt voor de input. _/-\o_
Qua systeem gaat dit hem worden. Dit weekend maar eens bestellen.
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 101,49€ 101,49
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 461,01€ 461,01
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 120,66€ 120,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.151,51

Dus de ssd vervangen voor een andere. Heb daar nog het 1 en ander over opgezocht en kwam deze ook steeds vaker in andere builds tegen op het forum. (keuze is gedeeltelijk ook op gevoel, ben ik eerlijk in)

De CPU koeler heb ik gehouden puur qua prijs. (Ik zal als het systeem draait mijn bevindingen hier posten)

Het scherm blijft een dingetje dus als mensen nog suggesties hebben dan hoor ik het graag! ;)

• Rem_NL
Dit scherm is eigenlijk best heel aardig in zijn prijsklasse pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Gaat wel over het budget heen, maar als je kijkt wat je er voor krijgt is het wellicht het overwegen waard om de extra 100 euro er in te stoppen

YouTube: LG 27GL850 Review, Is This The Ultimate 1440p 144Hz Gaming Monitor?

• Rem_NL
Pjotter87 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:38:
Iedereen bedankt voor de input. _/-\o_
Qua systeem gaat dit hem worden. Dit weekend maar eens bestellen.
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.151,51

Dus de ssd vervangen voor een andere. Heb daar nog het 1 en ander over opgezocht en kwam deze ook steeds vaker in andere builds tegen op het forum. (keuze is gedeeltelijk ook op gevoel, ben ik eerlijk in)

De CPU koeler heb ik gehouden puur qua prijs. (Ik zal als het systeem draait mijn bevindingen hier posten)

Het scherm blijft een dingetje dus als mensen nog suggesties hebben dan hoor ik het graag! ;)
Je systeem kan wellicht nog wat goedkoper en sneller.
Ik hou het kort.
Voeding= overkill maar krijgt ook goede beoordeling, en wellicht dus ook interessant.
Moederbord heeft update nodig, maar is prima verder voor de iets betere 3600x
De kast heeft een stuk betere airflow en is ook een hele degelijke
Het geheugen is goedkoper en werkt net zo snel

Nadeel andere usb opstelling, 2e M.2 SSD alleen sata 600

De mortar is best overkill eigenlijk als je niet van plan bent te gaan overklokken.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 250,49€ 250,49
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 65,-€ 65,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 57,04€ 57,04
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D30AESB€ 72,-€ 72,-
1VoedingenGigabyte B700H€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.113,15

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-10 13:37

Soepergrover

Je staat op m'n cape

De 3600x is nauwelijks beter dan de 'gewone' 3600.
De Mortar MAX heeft een degelijke VRM. Van de ASRock weet ik dat niet, maar mocht je toch hiervoor kiezen, dan zou je beter de Pro-4 kunnen nemen (zonder de 'F' dus; is al een keer uitgepluisd in een ander topic).

Persoonlijk zou ik de combi Mortar MAX + 3600 aanhouden, maar goed, dat is mijn eigen voorkeur. De Mortar MAX is nog niet direct leverbaar. Zit er wel aan te komen, maar hiervoor zul je nog wel even wat dagen geduld moeten hebben.

• Pjotter87
@Rem_NL toch bedankt nog voor de input. Maar heb gister het systeem besteld.
Dat scherm ziet er wel goed uit idd. Alleen jammer dat ze nergens een levertijd durven zeggen dus dan is het maar de vraag wanneer het komt en of het komt :?

Heb alles bij megekko besteld. (Scheelde 4 tientjes vergeleken met alles bij verschillende winkels)
Alles word dinsdag geleverd inclusief moederbord.
Pagina: 1