Elga koppelen aan Brink Elan 25

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• roylubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
zit al een tijdje te puzzelen hoe om te gaan met de huidige brink allure. Hetelucht blijft in het huis, dus naar vloerverwarming oid is geen optie.

Na de afgelopen 2 zomers is de optie om te kunnen koelen (ook al is het deels) wel interessant om toe te voegen.

Nu dacht ik zelf aan de volgende configuratie.

CV intergas extreme gekoppeld aan een brink elan 25 voor verwarming en warm water.

Als ik nu kijk naar de opties om het verbruik verder naar beneden te brengen en te kunnen koelen kan ik een brink warmtepomp koppelen die in de zomer koelt en in het bijseizoen een groot deel van de verwarming op zich neemt, maar die zijn ontzetten prijzig en er zit ook geen subsidie op.

Wat als ik nu een elga warmtepomp koppel aan de CV en deze naast het verwarmen in de zomer ook voor het koelen in ga zetten door koud water naar de elan laat brengen en dit door de ventilator hoog te zetten door mijn kanalen blaas. Dit gecombineerd met een standenschakelaar op de elan om de ventilator te laten draaien op een hoge zou het in mijn beleving moeten werken, maar hoor graag van ervaringsdeskundigen of mijn idee überhaupt gaat vliegen.

Wie kan mij hierbij helpen.
...

Alle reacties

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
Ik ben van een Brink swb overgestapt op 2 kanaal fancoils in combinatie met een 5kw warmtepomp. Dit moet genoeg zijn voor mijn hoekwoning uit 87. Deze winter de vuurdoop.

Een belangrijke vraag is je warmte raag van de woning en daar een passende oplossing voor zoeken.

• roylubbers
Had net even gekeken en die systemen zijn te klein voor ons. De warmtevraag is te groot (16 kw) om alleen door een warmtepomp te doen vandaar ook in combi met een redelijk zware CV (36kw). Doel is dat deze zoveel mogelijk ondersteunt als er warmte gevraagd wordt en voor wat verkoeling zorgt in de zomer.

enig idee hoe de elan convector omgaat met het insturen van koud water?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04 22:52
Wat zijn de cv-water aanvoer/retour Elan temperaturen nu? Ik ken zo'n Brink Elan niet maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit goed gaat werken. Op het moment dat de ketel bij komt met zo'n vermogen wordt het water al snel te warm om nog wat te doen voor de Elga. Groot gedeelte van de tijd zal je WP dan stilstaan. Is het geen optie om in de aanzuig een grote coil te plaatsen gevuld met cv-water en deze te laten voeden door een 12 of 14kW monoblock die buiten staat met Ta 36? Nu zal de WP monoblock continu volgas draaien op een voor hem juiste watertemperatuur en de brink elan zal alleen nog voor wat naverwarming zorgen via een tweede thermostaat als de temperatuur te ver terugzakt in huis.
roylubbers schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:52:
Had net even gekeken en die systemen zijn te klein voor ons. De warmtevraag is te groot (16 kw) om alleen door een warmtepomp te doen vandaar ook in combi met een redelijk zware CV (36kw).
Die systemen zijn niet te klein inprincipe hoor, bijv. Aquarea 16kW TCAP met 200L vat heb je.
Echter moet je wel zorgen voor een coil die 16kW kan afgeven bij <40 graden cv-water, je huidige coil zal maar zo'n 6-8kW afgeven dus moet er dan een tweede Elan 25 bij of een fancoil.

[ Voor 29% gewijzigd door Jim423 op 11-09-2019 15:01 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
roylubbers schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:52:
enig idee hoe de elan convector omgaat met het insturen van koud water?
De elan is gewoon een radiator met een ventilator op een buizen kanaal. Niets spannends. Deze levert bij een watertemperatuur aanvoer van vaak 70 graden zijn vermogen van 25kW. Ga je kouder water het systeem inbrengen dan levert hij gewoon minder warmte. Daar zijn wel tabellen voor te vinden wat de verhoudingen zijn.

Zeker als je toch een nieuwe ketel koopt kun je ook kijken naar alternatieven. Vooral kantoor(koel) units zijn erg bruikbaar, of een hybride systeem met vloerverwarming gecombineerd met luchtverwarming.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:43
Voor het gemak vergeten we even dat de wisselaar zal condenseren bij koeling? Je moet dan een Elan hebben die geschikt is voor koeling, met condensafvoer.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• roylubbers
Standaard is de elan geschikt voor koelen en heeft ook condenswater afvoer voor zover ik kan zien. Ik zit te kijken om te stoken op een aanvoer van 50 naar 35 graden en kan dan voldoende warmte leveren. Moet dus ergens het CV water tussen de 45-50 graden weten te krijgen.

Het koelvermogen van de elan is bij max luchtdebiet ongeveer 8 kw. Vandaar dan ook dat ik naar de elga gekeken had, zodat die zijn vermogen goed kwijt kan. Het verwarmen deel had ik tot dusver minder aandacht aan geschonken.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
@roylubbers
je stelt dat je 16kW nodig hebt, maar dat is heel erg veel. >:)
daar doe je al een aardig kantoor mee verwarmen.
ik denk dat je de verkeerde waarde hebt gepakt. ;)
(of je hebt een gruwelijk tocht kot die eerst geïsoleerd moet worden.)

ik heb zelf ook een gas ketel van rond de 30kW.
maar die gaat nooit hoger als 5-6kW(hij kan niet lager) als hij het huis staat te verwarmen.
en eigenlijk heb ik maar +/-3kW bij -10 nodig om het huis op temperatuur te houden.
dus die staat ruim de helft van de tijd dus uit.
die 3kW is dus de waarde die je moet weten als je een warmtepomp wil. ;)
(het aantal kW wat je nodig hebt om je huis op temperatuur te houden.
of anders gezegd je warmte verlies van het huis.)
dat moet de warmtepomp kunnen leveren in de slechtste omstandigheden.)

toch heb ik een 30kW gasketel nodig, maar dat is alleen voor warm tap water als ik een douche/bad pak.
daar heb ik vermogen voor nodig, huis verwarmen kan met veel minder.

nu heb ik ook een warmtepomp van maar 1,4kW, hier mee doe ik nu tegenwoordig +60% van het gas mee vervangen.

ik zou trouwens even verder kijken als een elga, dat kan veel leuker.
eigenlijk elke l/w of w/w warmtepomp kan gewoon op de luchtverwarming worden aangesloten samen met een gas ketel.
het water discrimineert niet hoe het word verwarmt.
zolang je ventilatie unit van de lucht verwarming maar gaat draaien (en hier zit de crux). ;)

succes met zoeken. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-09-2019 17:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Roy wat is je gasverbruik per jaar? En een maand zonder verwarming als je dat weet.
Dan kunnen we redelijk nauwkeurig berekenen of die 16kW wel klopt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• roylubbers
Gasverbruik is nu ongeveer 4300 kuub voor verwarming en warm water. Gaat om een huis met 1250 kuub inhoud. Er is wel behoorlijk geïnvesteerd in isolatie het afgelopen jaar. Berekening is afkomstig van een technisch installatiebedrijf die adviseerde om een gasgestookte luchtwarmer van 16kw te nemen. Vandaar dat ik op die 16kw uitkom, maar misschien klopt mijn berekening niet.

Verder weet ik natuurlijk nog niet wat de isolatie gaat doen het komende stookseizoen

• Jim423
16kW klopt dan wel ongeveer. Als de nieuwe isolatie enorm goed is zou je misschien met een 12kW afkunnen maar dat is even afwachten dus. Een Elga zal dus geen deuk in een pakje boter slaan.
Ik ken je budget natuurlijk niet maar wat is precies de bedoeling? Je gasverbruik terugdringen is natuurlijk makkelijk. Leuker is misschien om je gasverbruik volledig op 0 te krijgen met een forse WP (bijv. 12kW Ecodan of Aquarea) + coils en bijv. 2x200L WPB voor tapwater. (neem aan dat er ook fors gedouched/gebadderd wordt in zo'n pand). Via subsidies dit jaar en waarschijnlijk volgend jaar ook nog eens zeer voordelig te doen. Installatie zal uiteraard wel wat kosten.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:20
Gewoon een flinke lucht lucht warmtepomp, kanaalunit. Water als tussenmedium heeft geen zin en is verlies. Tapwater met een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.A.H.
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-04 23:11
Vraagje aan de topicstarter:

Is het inmiddels gelukt om een warmtepomp aan een Elan te koppelen, en de koelfunctie te gebruiken?

• DenBo80
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-11-2022
Dat vraag ik me (ook in een ander topic) ook af. Warmtepomp met een Elan is al lastig. Omdat we geen geïsoleerde kanalen hebben is koelen geen optie: schimmel en roest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 62vette
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-02 15:01
Hallo

Welke Intergas HRE is genoeg in combinatie met de Elan 25 2.1?
Ik denk aan de HRE 36/48 CW5 of is dat overkill voor wat de Elan aan kan en volstaat een HRE 36/30 CW5?

Alvast bedankt!
Henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roylubbers
Heb ondertussen een brink WP (is een General unit) gekoppeld door middel van het koelblok boven op de elan en werkt prima. Gas verbruik (water en verwarming) is van 2300 kuub naar onder de 1000 gegaan. Installateur heeft een aparte regel unit geplaatst met een buitentemp voeler waarmee ingesteld kan worden tot welke temp de wp gebruikt wordt en wanneer cv het overneemt.
Pagina: 1