Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming pc ~1500 euro moederbord met WiFi vraagtekens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tyrantix
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-10 17:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lekker gamen op 1440p als ik nieuwe schermen heb. Maar voorlopig 1080p. Games zoals civ6 en Witcher 3 wil ik op max settings kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max is echt 1500, liever wat eronder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Rx 5700 xt of een 2070 super wil ik toch wel graag hebben. De rest probeer ik er een beetje omheen te bouwen dat de gpu z'n werk ongestoord kan verzetten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niets bijzonders.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Na jaren met een r9 290 blower model te hebben gezeten zou ik heel graag een stil systeem willen. Een beetje RGB vind ik ook wel leuk.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals in de titel aangegeven, ik ben helaas afhankelijk van WiFi. Welk mobo kan ik hier nou het beste voor gebruiken? Ik heb gekeken naar MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi maar daar lees ik veel slechte reviews over en op youtube door Gamers Nexus. Nu heb ik gekeken naar een netwerkadapter maar hier heb ik niet zoveel ervaring mee. Is dit redelijk plug and play of veel ge-emmer en kan ik beter een duurder x570 bord pakken met wifi? Of toch een b450 met wifi en die maar laten flashen bij de winkel? Al lees ik dus over de MSI B450 met wifi ook geen goede verhalen icm ryzen 3600. Maarja om dan 310 euro tegen een x570 bord te gooien zoals de Asus ROG strix x570-E lijkt me ook onzin. Anderzijds heb ik dus helemaal geen zin met problemen met de netwerk adapter en vind ik het ook geen probleem om een stukje zekerheid af te kopen dat wifi in ieder geval werkt op een duurder bord. Hebben mensen hier ervaring met netwerkadapters op x570 of x470 borden?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 193,-€ 193,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 135,-€ 135,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 482,95€ 482,95
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 79,50€ 79,50
1NetwerkadaptersTP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E€ 30,90€ 30,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX€ 121,50€ 121,50
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 117,90€ 117,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 120,66€ 120,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.342,28

Alle reacties

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Ik zou gewoon de B450 tommahawk MAX of de X470 Gaming plus MAX pakken en er een losse adapter inzetten. Doorgaans is dat inderdaad plug en play, ik installeer zelf zelfs pas de officiele software van de fabrikant als ik tegen problemen aanloop. Asus heeft degelijk spul, gebruik nu zelf de pricewatch: Asus PCE-AC68 en eigenlijk altijd stabiele verbinding met een ping van 4 ms op glas. In games resulteert dit meestal in een ping <15 ms. Af en toe heb ik slechte verbinding, maar dat ligt eerder aan de standaard routers die T-mobile/Ziggo aan je leveren, die hebben af en toe even een restart nodig ;)

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Hoi, weinig tot geen verstand van netwerk adapters, maar wellicht wel handig om even te specificeren welke router je gebruikt (ivm met de wifi standaard)
Persoonlijk zou ik niet snel geïntegreerde wifi zoeken op het moederbord. Als je een losse USB adapter hebt kan je deze eventueel nog eens in een ander systeem/laptop prikken.

Aangezien je niet gaat overklokken met de 3600 kan je wellicht het moederbord een beetje naar beneden schoeven en zelfs voor een goedkoper b450 bord gaan (zelfs b320 budget borden hebben voldoende vrm capaciteit voor de 3600)

Om misschien even een prikkel te geven kan je dit systeem in elkaar zetten, waar volgens mij weer een stuk prestatie winst/toekomst bestendigheid uit gehaald kan worden.
Er is betere airflow in deze kast dan de Fractal Design en wellicht vind je hem er ook niet slecht uit zien.

Ik heb de 3700x er in gedaan voor de iets hogere boost en 2 cores extra. De koeler heeft RGB en koelt goed en redelijk stil (wraith prism).

Ik heb er een iets ander ram setje in gedaan wat net zo snel is, ook RGB heeft maar net iets goedkoper. (lager Mhz maar betere timings). Staat ook op de QVL van het moederbord.

De voeding is misschien een bewuste keuze maar je kan ook voor een iets goedkopere (gold rated) gaan die ook goed aangeschreven word.

Dan zou je net iets goedkoper uit zijn en toch wat meer power hebben.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 482,95€ 482,95
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (without ODD)€ 66,04€ 66,04
1NetwerkadaptersTP-Link Archer T4U€ 24,70€ 24,70
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 102,99€ 102,99
1VoedingenGigabyte G750H€ 76,-€ 76,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 120,66€ 120,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.317,34

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
kgd92 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:25:
Af en toe heb ik slechte verbinding, maar dat ligt eerder aan de standaard routers die T-mobile/Ziggo aan je leveren, die hebben af en toe even een restart nodig ;)
Die k*t routers van Ziggo met hun restarts verpesten echt mijn potje CSGO omdat ik dan ineens disconnect en dan weer 5 min weg ben wat een ronde of 2-3 kan schelen. Ook heeft het geen zin om hun te bellen, heb al 2 keer een monteur laten komen en 2X het boxje laten vervangen. En dit is no kidding, ik heb meer dan 15 keer in 1 maand gebeld omdat het op sommige periodes zo slecht heeft gedaan dat ik soms uren lang paar ker per week zonder zat.

• kgd92
JohnnyDon schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:37:
[...]

Die k*t routers van Ziggo met hun restarts verpesten echt mijn potje CSGO omdat ik dan ineens disconnect en dan weer 5 min weg ben wat een ronde of 2-3 kan schelen. Ook heeft het geen zin om hun te bellen, heb al 2 keer een monteur laten komen en 2X het boxje laten vervangen. En dit is no kidding, ik heb meer dan 15 keer in 1 maand gebeld omdat het op sommige periodes zo slecht heeft gedaan dat ik soms uren lang paar ker per week zonder zat.
Is meestal een oververhittingsprobleem. Kun je een aantal dingen tegen proberen:

- zet de router op een goed geventileerde plaats
- Zet de router in bridge mode en gebruik een acces point voor je WiFi

• JohnnyDon
kgd92 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:08:
[...]

Is meestal een oververhittingsprobleem.
Persoonlijk denk ik niet een oververhittings probleem, als ik kijk in het menu - die ik vaak gebruik om het te restarten op afstand - staat er ook nooit dat hij oververhit raakt. Kan ook best zijn dat dat k*t ding fout zit 8)7
kgd92 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:08:
[...]

- Zet de router in bridge mode en gebruik een acces point voor je WiFi
En een acces point is ook wel erg overbodig voor mijn huis sinds ik in een flat woon en maar maximaal 7 meter van de router af kan zitten met 2 muren erdoorheen. Maar als jij zegt dat het echt het probleem kan oplossen is het wel het proberen waar. Als mijn router het niet doet staat er dit bij: partial bonding US.

Ook heb ik trouwens een 5Ghz WiFi en 2.4Ghz WiFi aan staan. Denk je dat dat dan ook het oververhitten helpt? ( Ter informatie is de 5Ghz niet nodig sinds alleen telefoons erop zitten en een Macbook. Mijn pc waar ik op game die als enige echt snelheid nodig heeft, zit via kabel aangesloten. )

• kgd92
JohnnyDon schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:15:
[...]

Persoonlijk denk ik niet een oververhittings probleem, als ik kijk in het menu - die ik vaak gebruik om het te restarten op afstand - staat er ook nooit dat hij oververhit raakt. Kan ook best zijn dat dat k*t ding fout zit 8)7

[...]

En een acces point is ook wel erg overbodig voor mijn huis sinds ik in een flat woon en maar maximaal 7 meter van de router af kan zitten met 2 muren erdoorheen. Maar als jij zegt dat het echt het probleem kan oplossen is het wel het proberen waar. Als mijn router het niet doet staat er dit bij: partial bonding US.

Ook heb ik trouwens een 5Ghz WiFi en 2.4Ghz WiFi aan staan. Denk je dat dat dan ook het oververhitten helpt? ( Ter informatie is de 5Ghz niet nodig sinds alleen telefoons erop zitten en een Macbook. Mijn pc waar ik op game die als enige echt snelheid nodig heeft, zit via kabel aangesloten. )
Je zou eens kunnen proberen de WiFi uit te schakelen wanneer je gaat gamen. Als het oververhitting is zouden er dan geen problemen meer moeten zijn. Overigens heb ik zelf nooit problemen gehad met bekabelde verbindingen, alleen met de draadloze verbindingen. Bridgen werkt over het algemeen goed omdat je dan alleen de modemfunctie van het kastje gebruikt, het routerdeel functioneert dan als een switch en alle verbindingen worden afgehandeld door je AP. Als je er toevallig goedkoop eentje kan krijgen is het inderdaad het proberen wel waard.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je pech hebt met een brak kastje, in welk geval je ziggo om een nieuwe zou kunnen vragen.

Overigens vind ik de ziggo kastjes uberhaupt bizar slecht. Was er laatst een aan het instellen en het is gewoon een drama om e.e.a. te vinden...

• JohnnyDon
kgd92 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:27:
[...]

Je zou eens kunnen proberen de WiFi uit te schakelen wanneer je gaat gamen. Als het oververhitting is zouden er dan geen problemen meer moeten zijn. Overigens heb ik zelf nooit problemen gehad met bekabelde verbindingen, alleen met de draadloze verbindingen. Bridgen werkt over het algemeen goed omdat je dan alleen de modemfunctie van het kastje gebruikt, het routerdeel functioneert dan als een switch en alle verbindingen worden afgehandeld door je AP. Als je er toevallig goedkoop eentje kan krijgen is het inderdaad het proberen wel waard.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je pech hebt met een brak kastje, in welk geval je ziggo om een nieuwe zou kunnen vragen.

Overigens vind ik de ziggo kastjes uberhaupt bizar slecht. Was er laatst een aan het instellen en het is gewoon een drama om e.e.a. te vinden...
Thanks voor de tips, ik ga dan even kijken naar een AP. Het kastje is al 2X vervangen dus een 3e keer zou niet heel veel doen sinds het probleem nog steeds voorkomt. Tenzij ze natuurlijk eindelijk een geupdate versie van het kastje hebben.

• Tyrantix
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-10 17:34
Rem_NL schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:27:
Hoi, weinig tot geen verstand van netwerk adapters, maar wellicht wel handig om even te specificeren welke router je gebruikt (ivm met de wifi standaard)
Persoonlijk zou ik niet snel geïntegreerde wifi zoeken op het moederbord. Als je een losse USB adapter hebt kan je deze eventueel nog eens in een ander systeem/laptop prikken.
Bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Dat geeft mij weer wat om over na te denken. Ik zit met een ziggo connectbox (802.11ac wifi-standaard, 5 Ghz-frequentieband). Ik moet hierbij vermelden dat ik erg dichtbij de router zit op nog geen 5 meter afstand. Een USB lijkt mij alleen zo fragiel vergeleken me een PCI-e netwerkadapter. Dit is echter wel puur een gevoelskwestie. Bij de buren op HardwareInfo dateert het laatste review van 2017. Hier kwam de TP-link Archer T6E prima als goedkoopste PCI-e goed uit de bus. Het heeft ook geen zin om iets snellers te zoeken, mijn internet abbo kan dat niet meer bij benen :P . Als USB komt de Linksys WUSB6300 erg goed naar voren met prijs/kwaliteit zoiets wel handiger met hergebruik zoals je al aangaf.

Ik krijg op Tweakers alleen de kriebels als ik kijk naar de reviews van USB netwerkadapters omdat er altijd wel iemand een slechte ervaring mee heeft (hier ben ik dan wel iets te gevoelig voor). Ik speel graag League of Legends en daar is een stabiele verbinding toch wel echt een vereiste.

@kgd92 , Ik heb ook altijd goede ervaringen met Asus producten gehad, alleen is de netwerkadapter die jij aangaf wel overkill voor mijn karige internet abbo. Wel fijn om te horen dat deze goed presteert!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Tyrantix schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:42:
[...]
Ik moet hierbij vermelden dat ik erg dichtbij de router zit op nog geen 5 meter afstand.
In dat geval, zou ik zeker kijken of je niet een kabeltje kan trekken en deze netjes weg te werken (zal je ongetwijfeld al gedaan hebben) maar goed. Geen enkele draadloze oplossing kan tegen een kabel op voor gamen. :9B
Pagina: 1