Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Twee offertes zonnepanelen, welke biedt de beste deal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• overcoat
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17-09 21:15
Ik zoek advies voor de aankoop van tien zonnepanelen.
Ons dak ligt op ZO, schuin pannendak, geen pijpjes of andere schaduw.
Verbruik met drie personen nu 1200 kWh per jaar.
Misschien gaan we in de toekomst elektrisch koken. Elektrische auto zie ik voorlopig nog niet komen.
Onze verwarmingsketel is uit 2017, dus die warmtepomp laat nog wel een jaar of tien op zich wachten.

Ik heb nu twee offertes, naar mijn mening totaal verschillend. Beide leveranciers zijn langs geweest en hebben aangegeven waarom zij hun product het beste vinden. Beiden klonken overtuigend, maar ik kan niet beoordelen wat nu het beste product is.
Is er hier iemand die daar iets nuttigs over kan zeggen?

leverancier 1
zwarte panelen
10 panelen JA Solar 300 Wp monokristallijn, Percium, Zwart
Totaal vermogen is: 3050 Wp
Totale geschatte opbrengst op jaarbasis: 2592 KwH
Rendement per jaar: 17,2%
Wp 300
Omvormer Omnik incl DC Switch en WiFi kit
Totaal 4.229 incl btw
Incl PV verdeler op wasmachine aansluiting
excl werken op hoogte/ladder/steiger (dakgoot zit op zo'n 6,5 meter van de grond schat ik)

Optimizer Solar Edge omvormer met power
optimizers ipv Omnik string, 862 euro extra incl btw

leverancier 2
10x ure 310wp mono all black 1250
AP Systems micro omvormer YC600 (1 per 2 panelen) 862,5
AP systems kabels, stekkers en monitoring 257
solar construct montagesysteem schuin dak 300
aardlekautomaat en kleinmateriaal 216
arbeidsloon 720
incl werken op grote hoogte/huur steiger en aanpassing meterkast komt dat op 4365 (3607 ex btw)

Kosten zijn bijna gelijk.
De tweede leverancier heeft een complete offerte afgeleverd, hier komen geen extra kosten bij.
Ook heeft deze monitoring per paneel dmv micro omvormers. Lijkt dus meer waar voor het geld, maar is dat ook zo?

Alle reacties

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 13:28
Je 2e offerte is dus uiteindelijk goedkoper, als je er een goed gevoel bij hebt zou ik er voor gaan.

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 14:59
Tweede offerte heb je dus een beter gevoel bij. Dan zou ik daar mee verder gaan. Maar micro omvormers zijn relatief duur, wellicht kan daar een gewone omvormer voor in de plaats komen. Dat kan nog een paar euro's schelen...

• overcoat
Gevoel is op zich inderdaad goed, maar produkt moet ook z'n geld waard zijn. Dat kan ik eigenlijk niet beoordelen. Loop er een beetje tegenaan dat leveranciers een totaalpakket bieden, normaal en luxe panelen, één type omvormers en één merk (over het algemeen allemaal een ander merk). Dat maakt de vergelijking lastig.
Bij mijn eerste aanbieder is het verschil tussen omvormer of micro omvormer (met poweroptimizer) duidelijk, ruim 800 euro, de tweede aanbieder gaf aan dat hij eigenlijk geen reguliere omvormers meer monteert, dat micro omvormers toch wat voordelen hebben en dat het prijsverschil ook niet groot meer is.

• m_rick
overcoat schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:10:
Bij mijn eerste aanbieder is het verschil tussen omvormer of micro omvormer (met poweroptimizer) duidelijk, ruim 800 euro, de tweede aanbieder gaf aan dat hij eigenlijk geen reguliere omvormers meer monteert, dat micro omvormers toch wat voordelen hebben en dat het prijsverschil ook niet groot meer is.
En je hebt geen grote unit op zolder hangen, maar er gaat 'slechts' een kabeltje naar buiten toe.

• overcoat
@m_rick Haha.......Was jij het die bij mij thuis was?

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
ik zou eerst eens kijken wat bij de eerste de post "excl werken op hoogte/ladder/steiger (dakgoot zit op zo'n 6,5 meter van de grond schat ik)" kost, volgens mij zit dat niet in de prijs?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• m_rick
overcoat schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:32:
@m_rick Haha.......Was jij het die bij mij thuis was?
Nee hoor... ik zou het niet voor zo'n stevige prijs durven aanbieden 8)7
Ik heb ervaring met beide systemen. Ik ben begonnen met micro omvormers. Eerst op bij mij thuis en later bij een paar vrienden (uitzoeken, bestellen en plaatsen). Mijn tweede set draait op een 'gewone' omvormer. Voor beide systemen is wat te zeggen...

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:12
Vergeet ook niet dat over het algemeen de omvormer de zwakste schakel is die na 10-20 jaar zomaar eens vervangen zou moeten kunnen worden. Met allemaal losse omvormers (achterop het paneel gemonteerd lijkt mij) kan er eerder eentje uitvallen en ga je dan even makkelijk het dak op om dat aan te passen?

Wat doe je in zo een situatie dan met de andere micro-omvormers, preventief vervangen of wachten tot de volgende uitvalt?

Zelf ben ik wat meer genegen alsnog de oplossing met losse omvormers als handiger in te schatten qua opbrengst, ze gaan immers (volgens mij) wat sneller aan en evt. schaduw etc. heeft de installatie veel minder last van. Je schrijft echter dat er absoluut geen schaduw/schoorstenen of andere obstakels zijn. Dus als ik het zo lees is op de langere termijn een aparte losse omvormer misschien toch niet een heel gek idee in jouw situatie.

NB. Misschien ten overvloede maar ik neem aan dat je daar nog lang wilt blijven wonen en/of de installatie daar altijd wil laten? Zijn wel eens mensen die bijv. toch deze (of een gedeelte) willen meeverhuizen. Dan zijn denk ik micro omvormers handiger omdat je niet weet hoe en waar je kan plaatsen (bijv. 2 panelen op een garage/tuin huisje, nog een paar op het dak of andere gekke plek etc.)..

Banjy wijzigde deze reactie 11-09-2019 08:56 (21%)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:06
Die tweede is duidelijk goedkoper, omdat je daar de micro-omvormers bij hebt zitten en dat scheelt toch een paar honderd euro met een enkele omvormer (en wellicht nog wat aan installatie kosten).
Maar ja, als je echt geen schaduw hebt, is een enkele omvormer ook wel weer zo handig. Als die er mee ophoudt, hoeft er niet iemand je dak op.

Wat betreft de prijs zie ik meer leveranciers rond die €1,40 per wp zitten. Bij sun-solar vind ik echter ook een set die beduidend goedkoper is en ook prima (https://www.sun-solar.nl/...ijs-2521-euro-incl-btw/). Doe daar nog €800 aan installatie bij en je zit (inclusief BTW) nog steeds €1000 onder je andere offerties.

Ik weet alleen niet hoe actief ze daar nog zijn. Heb een tijd geleden een mail met een vraag gestuurd en daar nooit antwoord op gekregen.

• overcoat
@Bockelaar klopt, werken op hoogte zit niet in de prijs inbegrepen
@Banjy was ook mijn gedachte, volgens de installateur is dat geen probleem en kan dat m.b.v. ladder vervangen worden. Omdat er niemand binnen hoeft te zijn, hoeft er ook niemand thuis te zijn.Volgens de installateur hebben micro omvormers een lager/geen startvermogen nodig. Ik begreep dat voor een reguliere omvormer er een bepaald drempelvermogen moet zijn dat opgewekt wordt voor het systeem aanslaat.
Welke/hoeveel omvormers je vervangt bij een defect is lastig te bepalen. Misschien dat de panelen over tien jaar wel heel anders zijn en je meteen andere panelen plaatst als de omvormer aan z'n eind is.

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:16

CodeIT

Code IT

overcoat schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:27:
@Bockelaar klopt, werken op hoogte zit niet in de prijs inbegrepen
@Banjy was ook mijn gedachte, volgens de installateur is dat geen probleem en kan dat m.b.v. ladder vervangen worden. Omdat er niemand binnen hoeft te zijn, hoeft er ook niemand thuis te zijn.Volgens de installateur hebben micro omvormers een lager/geen startvermogen nodig. Ik begreep dat voor een reguliere omvormer er een bepaald drempelvermogen moet zijn dat opgewekt wordt voor het systeem aanslaat.
Welke/hoeveel omvormers je vervangt bij een defect is lastig te bepalen. Misschien dat de panelen over tien jaar wel heel anders zijn en je meteen andere panelen plaatst als de omvormer aan z'n eind is.
Dat eerder starten levert je nauwelijks iets op. Ze leveren dan ook nog niet veel.
Is er een reden dat de APS-leverancier gebruik maakt van een YC600 ipv de QS1 (voor 4 panelen)?

Ik heb thuis beide systemen (GoodWe stringomvormer + APS QS1 en YC600). De GoodWe setup was een stuk goedkoper en zou ik in jouw geval aanraden (geen schaduw). Bovendien zit een standaard string omvormer op een beter bereikbare plek bij storingen.
Mijn APS'en worden soms zo heet dat ik betwijfel of ze niet een voortijdige dood sterven. Bij de APS'en is het trouwens wel mogelijk om de garantie te verlengen naar 20 jaar. Daar zit niet het vervangen zelf bij in, alleen de omvormer.
Leverancier 1, met de stringomvormer, is alleen wel veel te duur.

• Shocked
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:00
CodeIT schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:27:
[...]

Is er een reden dat de APS-leverancier gebruik maakt van een YC600 ipv de QS1 (voor 4 panelen)?
Stoorde de QS1 niet heel erg op o.a. de FM band (radio)? Er zijn daar aardig wat actuele klachten over, waarbij ferrietkernen ook niet veel hielpen.

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Shocked schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:35:
[...]

Stoorde de QS1 niet heel erg op o.a. de FM band (radio)? Er zijn daar aardig wat actuele klachten over, waarbij ferrietkernen ook niet veel hielpen.
Ik heb er hier geen last van, maar dan kan meer komen doordat ik geen gebruik maak van FM. Ik zou het aan mijn buren kunnen vragen, maar ik maak liever geen slapende honden wakker.
Heeft de YC600 dit probleem niet? Ik dacht dat de QS1 en YC600 verder redelijk gelijk waren.

CodeIT wijzigde deze reactie 11-09-2019 15:02 (9%)

• Shocked
CodeIT schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:01:
[...]

Heeft de YC600 dit probleem niet? Ik dacht dat de QS1 en YC600 verder redelijk gelijk waren.
Ik zou de buren ook even met rust laten ;)

Voor zover ik weet is het niet aan de orde bij de YC600 (2 MPPT's) maar wel bij de QS1 (4 MPPT's).
Ik zit zelf ook aan micro-omvormers te denken, vandaar dat ik dat een week ofzo geleden heb uitgespit en wegens deze klachten her en der de QS1 van mijn lijstje heb geschrapt. Ook om burengezeur te voorkomen.

• overcoat
@CodeIT ik las dat de QS1 geschikt is voor panelen van 60 of 72 cellen. De panelen die mij geoffreerd zijn hebben volgens de documentatie 120 cellen

@Shocked heb jij een speciale reden dat je naar micro omvormers kijkt?

overcoat wijzigde deze reactie 11-09-2019 16:07 (20%)

• CodeIT

CodeIT

Code IT

overcoat schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:06:
@CodeIT ik las dat de QS1 geschikt is voor panelen van 60 of 72 cellen. De panelen die mij geoffreerd zijn hebben volgens de documentatie 120 cellen

QS1 en YC600 zijn redelijk gelijk hoor. De een heeft echter 2 MPTT, de ander 4. Beiden geschikt voor 60 of 72 cellen.
'Jouw' panelen hebben volgens mijn ook gewoon 60 cellen.

• Shocked
overcoat schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:06:

Ja, maar dat komt meer door mijn daksituatie: plan is om 4 of 6 zonnepanelen op bovendak te leggen, 2 Zuid benedendak, 2 ZW rechter plat dak, 6 Oost-West garagedak. Een kompleet allergaartje met hier en daar een pijpje of een boompje. Mocht iets niet bevallen, dan kan ik schuiven.

Jouw dak is toch recht-toe-recht-aan? Dan is een enkele omvormer meer normaal.

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Nu online
Ik vind offerte 1 vrij prijzig voor het gebodene en een onbekende post voor werken op een ladder kan eigenlijk niet in zo'n offerte.

Maar op zich zijn 10 panelen met één stringomvormer prima als oplossing. Misschien alleen niet van die leverancier want het moet inclusief BTW voor onder de 4000 euro kunnen zonder stelposten

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 12:43
En zonnepanelen bedrijf die een steiger moet huren. Bizar. Prijs is ook stevig

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12:44
1 minuutje clicken bij winkelman levert:

Jinko JKM315M-60B Cheetah Full Black 315Wp
10
1.390,00

Goodwe 1-fase Omvormer GW3000-NS, 1 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
1
496,00

Clickfit EVO complete set rij van 10 panelen portret pannendak met zwarte klemmen
1
245,00

Complete installatie 10 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1
1.169,00

60,00
Prijs excl. btw
2.776,86
BTW
583,14
Totaal incl. btw
3.360,00

Reken nog zo'n 50 euro voor kabels en stekkers,en je bent inclusief transport naar waar je woont 2900 ex kwijt.

Dat zou ik doen persoonlijk.

Lardman wijzigde deze reactie 13-09-2019 09:10 (3%)
Reden: goed lezen is ook een vak

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• overcoat
@Lardman Klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn.....
Montage binnen een cirkel van een uur rijden. Dat redt ik niet. Ik zit in het uiterste n/w.
Ook zijn de garantievoorwaarden 2jr vs 10 jaar en het wel/niet zijn van erkende installateur een verschil.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12:44
Het enige wat ik er mee wil zeggen is dat men flinke winst op het materiaal maakt en dat het bij tijd en wijle loont om rond te shoppen en zo veel mogelijk zelf te doen. Ik heb zowel amateurs als erkende installateurs grove fouten zien maken, dus ik kijk vooral of men wil leveren wat voor de klant het beste is, niet wat voor de verkopende partij het makkelijkst is.
aangaande winkelman, die kiezen er voor om minder marge op de onderdelen te pakken, daarom zijn ze goedkoop.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 15:50
overcoat schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:09:
@Lardman Klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn.....
Montage binnen een cirkel van een uur rijden. Dat redt ik niet. Ik zit in het uiterste n/w.
Ook zijn de garantievoorwaarden 2jr vs 10 jaar en het wel/niet zijn van erkende installateur een verschil.
Wel opletten dat dat 2 jaar garantie is op de installatie, op de losse onderdelen heb je de garantie die vermeld staat bij de onderdelen zelf (meestal 10/25 jaar)

[removed]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True