GamePC wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Porvaxyz
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-04 08:35
Beste tweakers

Mijn vraag:
Een van mijn vrienden heeft deze componenten gekocht en de computer gebouwd (eerste keer) maar de PC start niet op. De front power button LED krijgt wel licht maar booten doet hij absoluut niet. Ligt het probleem bij 'n verkeerde samenstelling (niet compatibele componenten) of ligt de fout bij het verkeerd in mekaar steken?

Relevante software en hardware die hij gebruikt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 105,-€ 105,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 73,50€ 73,50
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 364,05€ 364,05
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 67,-€ 67,-
1BehuizingenNZXT H500 Wit€ 74,19€ 74,19
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 83,75€ 83,75
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 Full Modular€ 65,05€ 65,05
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 923,50

Wat hij al gevonden of geprobeerd heeft:
Hij heeft al geprobeerd om de pins bij PWRBTN# op het moederbord te hersteken alsook de PLED+ & - en HDLED+ & - of heeft het hier ook niets mee te maken?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
Porvaxyz

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaPegasus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 22:49
De componenten zien er goed uit verder, dus ik denk niet dat het een compatibiliteit probleem is.

Hoor je piepjes bij het aanzetten van de PC en zo ja hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:54
Plaats eens wat foto's van de binnenkant van de behuizing.
Wat voor videokabel wordt gebruikt en waarop aangesloten? (moederbord of videokaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Porvaxyz
ThaPegasus schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:58:
De componenten zien er goed uit verder, dus ik denk niet dat het een compatibiliteit probleem is.

Hoor je piepjes bij het aanzetten van de PC en zo ja hoeveel?
De PC maakt ook geen piepjes of dergelijke geluiden enkel de LED van de case button licht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Porvaxyz
Uszka schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:18:
Plaats eens wat foto's van de binnenkant van de behuizing.
Wat voor videokabel wordt gebruikt en waarop aangesloten? (moederbord of videokaart)
De vriend in questie is kan enkel morgen pas foto's voorzien van de binnen/buitenkant van zijn case.

Hij heeft een HDMI kabel aangesloten op zijn GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaPegasus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 22:49
Ik kan het niet helemaal goed zien, maar hoe zit het moederbord in de kast bevestigd? Ik zie namelijk wat open gaten en zie daar onder geen (ben even de naam kwijt) pluggen zitten die tussen je kast en moederbord moeten zitten. Anders krijg je kortsluiting als deze er niet tussen zitten.

• Uszka
Net als hierboven zie ik ook geen spacers zitten, sterker nog, ik zie geen enkele schroef waarmee het moederbord in de kast is bevestigd.

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Wat @ThaPegasus zegt. Het is niet echt duidelijk te zien, maar vooral op de een na laatste foto (die wat onscherp is), lijkt het moederbord direct tegen het metaal van de kast te liggen.

• Arrnoo
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik ben dus de vriend.

Jullie hadden inderdaad gelijk in verband met de spacers, ik heb alles gedemonteerd en de spacers op de correcte plaats gestoken. Na het terug installeren van alle onderdelen en kabels probeerde ik hem op te starten, alle fans (cpu, case en gpu) begonnen te draaien maar er was geen output naar mijn scherm toe...

• Uszka
Als het moederbord kortsluiting heeft gehad kan deze nu kapot zijn.

• Arrnoo
Het feit dat de power button led werkt doet mij vermoeden dat het moederbord dan toch wel moet werken niet? aangezien de power led verbonden is via het moederbord naar de case toe?

• Uszka
Dat betekent dat het moederbord stroom krijgt, niet dat het goed werkt.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Arrnoo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:53:
Ik ben dus de vriend.

Jullie hadden inderdaad gelijk in verband met de spacers, ik heb alles gedemonteerd en de spacers op de correcte plaats gestoken. Na het terug installeren van alle onderdelen en kabels probeerde ik hem op te starten, alle fans (cpu, case en gpu) begonnen te draaien maar er was geen output naar mijn scherm toe...
Videokabel zit wel in je videokaart en niet in je moederbord? Dat gebeud ook nog wel eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoelpoot op 12-09-2019 16:59 ]

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

En heb je de 8 pins power kabel linksboven op het moederbord ook aangesloten? Die zag ik nergens op de foto.

[ Voor 15% gewijzigd door ResuCigam op 12-09-2019 17:10 ]

We do what we must because we can.

• Arrnoo
ResuCigam schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:09:
En heb je de 8 pins power kabel linksboven op het moederbord ook aangesloten? Die zag ik nergens op de foto.
Ja de 8 pin power kabel steekt in, de 24 pin power kabel ook...

• Arrnoo
Stoelpoot schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:59:
[...]

Videokabel zit wel in je videokaart en niet in je moederbord? Dat gebeud ook nog wel eens.
Ja de videokabel zat in mijn videokaart. Na de eerste keer dat alle fans draaiden start hij niet meer op..

• Uszka
Zo minimaal mogelijk buiten de behuizing testen op een doos oid. Moederbord, cpu, cpu-koeler, 1 geheugenmodule, voeding en videokaart en zien of je in het bios terecht komt.

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Arrnoo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:53:
Ik ben dus de vriend.

Je hebt de moederbord toch wel vast gedraaid met de correcte schroefjes? en vast is vast, dus niet doordraaien dat het muurvast zit!

Tevens heb je koelpasta gebruikt (en niet teveel) tussen de processor en processorkoeler?

[ Voor 7% gewijzigd door Highlanderqp op 12-09-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrnoo
Iedereen bedankt voor de hulp!

We hebben het probleem gevonden en de pc werkt perfect!

Het probleem was de montage van de cpu cooler, hier was ik vergeten de rubberen dopjes te monteren, waardoor het moederbord rechtstreeks in contact kwam met de schroeven waardoor er een foutief contactje was. dit is nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Hoe alles nog werkt na zoveel kortsluiting is me een wonder 😋

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1