Stroomvoorziening voor buigtafel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 22:53
Ik snij regelmatig plexiglas met een 80W laser, in allerlei vormen. Tot nu toe is het eindproduct altijd vlak of het bestaat uit gelijmde delen. Ik wil echter ook de mogelijkheid hebben om plexiglas te buigen en daarom ben ik van plan om een buigtafel te maken.

Voor de tafel heb ik een paar meter Nichrome 20G gloeidraad gekocht die ik het liefst over een afstand van 100 cm roodgloeiend wil kunnen krijgen (maar niet korter dan 60 cm). De voeding is uiteraard een belangrijk onderdeel en daar ben ik wat voor aan het testen. Tot nu toe heb ik een 12V DC 6A acculader geprobeerd, maar de gloeidraad wordt niet eens lauw, ook niet als ik de afstand tussen de krokodillenclips op 20cm of zo zet.

Ik heb ook een oude W5H 240V AC Variac geprobeerd (kadootje van een vriend). Bij 40V wordt de draad wel warm, maar gloeien is er nog niet bij. En de Variac begint bij 40V enorm te roken, wat ook niet goed lijkt.

Nu ben ik een beetje aan het kijken naar een kant en klare variabele DC bench power supply (ik heb geen tijd en zin om zelf iets uit losse componenten in elkaar te zetten), maar ik weet niet goed waar ik op moet letten. Is 12V 10A iets wat een 20G draad over een meter gloeiend krijgt? Of kan ik iets met een oude PC voeding?

Kortom, ik ben een redelijke ongeschoolde op elektronica gebied en ik zou wat tips kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Veel mensen maken gewoon gebruik van een straalkachel, geregeld met een dimmer.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:07

Cheezus

Luiaard

Je moeten even kijken welke gloeidraad je precies hebt maar waarschijnlijk is het deze:
20 Gauge / 0.813mm
0.63 Ohms/ft at room temperature
De draad heeft dus een weerstand van 0,63 ohm per voet, oftewel ongeveer 2 ohm per meter.
Ik weet niet precies hoeveel watt er nodig is voor een gloeidraad, misschien 500 watt? Dat zou betekenen dat je een voeding nodig hebt die zo'n 16 ampere op 30 volt kan leveren.
Dat wordt (regelbaar) al gauw een duur geintje (voorbeeld: https://www.eleshop.nl/19...5a-030v-30a-015v-60a.html)