Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najdnera
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-02-2021
Dag community

Ik heb een sleutelkluisje nodig, zodat in een noodgeval de buitendeur kan worden opengemaakt. Wat wordt aangeboden aan sleutelkluisjes door de thuiszorg zint mij helemaal niet, ik zie geen kluisje wat ik safe genoeg vind.

Een oplossing zou kunnen zijn een NUKI of een DANALOCK, daarmee kan ik op afstand de deur laten openmaken. Is alleen nogal overkill en redelijk prijzig (en net niet genoeg uitontwikkeld...).

Maar ik kan ook zelf iets maken, wat ik nodig heb is een via internet te schakelen relais... Dan maak ik "iets" waar de sleutel doorheen gaat als iemand via internet het relais schakelt. De deur leent zich hiervoor!

Hier beginnen de problemen met de bomen en het bos. Het moet te doen zijn, maar wellicht kan de community mij even op weg helpen. Ik vind oplossingen op het internet, maar wat is nu gangbaar, betaalbaar en slim?

Ik ben niet onhandig, heb een thuisnetwerkje, ben niet onhandig met Linux, en heb een Raspberry PI 3 liggen....

Wie helpt mij op weg? Alvast vreselijk bedank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een internet relais is een stuk minder veilig dan een keybox. Dat eerste is namelijk 24x7 aan te vallen door iedereen en overal, de laatste is alleen aan te vallen door fysiek op een fysieke plek aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:25
Zul je zien dat je ISP nèt op dat moment onderhoud pleegt aan het netwerk om 3 uur 's nachts.
Internet/telefonie is een stuk onbetrouwbaarder dan een elektriciteitsnetwerk bijv, en ik persoonlijk heb al moeite met elektrische sloten e.d. vanwege het feit dat je afhankelijk bent van een extern iets.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En als je het slot vervangt voor een tapkey ? Die kan je openen met een druppel, of telefoon.

https://www.veiligheids-s...0O5gQsEAAYASAAEgLVEvD_BwE

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

https://nl.hardware.info/...oth-deurslot-video-review

De bluetooth modules zijn vaak losse boardjes op de pcb voor de deur motor/mechaniek.. hiervandaan kan je de tx & rx solderen en aansturen met een raspberry die je vervolgens aan internet hangt. letterlijk 2 draadjes solderen schema's zijn op internet te vinden.

Voor de raspberry pi kan je ook NFC tags lezer gebruiken (bv nfc in een bankpas, gsm of ander ding) en de lezer kan je best verbergen bij een sticker "hier waak ik (foto hond/kat oid)"

ps de raspberry pi kan ook een webcam, ssh en ander geneuzel aan dus je vangt meerdere vliegen met 1 device.. de manier laat ik aan jou over

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 10-09-2019 21:58 ]

Tja vanalles

• najdnera
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-02-2021
Het is een sleutelkluisje geworden:
- zowel Nuki als Danalock vind ik aardig, maar niet volwassen.
Ze werken op batterijen, het slot gaat als het vochtig weer is soms zwaar, dan voorzie ik problemen.
- De meerwaarde van Nuki is beperkt: draadloos naar binnen ALS je bluetooth aan hebt staan (heb ik niet default aanstaan) of via de telefoon (moet ik die opdiepen, deze zit normaliter in mijn tas als ik buiten ben, ja, dat kan ook)
- Als ik een keer de achterdeur neem of enkel vlak langs het huis fiets gaat de voordeur ongewild vanzelf open...
- nuki + bridge + hotelcilinder + keyboard gaat naar de 350 euro. Vind ik erg veel geld worden. DanaKey is niet goedkoper.
- Tapkey opent met een druppel, zal ik die moeten distribueren, geen meerwaarde t.o.v distribueren sleutel (ik weet niet wie de deur gaat openmaken, Zou wel eens een 112 hulpverlener kunnen zijn: ambulance, politie, wijkzorg...)
- Ik blijf het vreemd vinden dat een deurslot te bedienen door een pincode niet gewoon commodity is anno 2019.

Over het kluisje: ik kocht deze: de squire stronghold keysafe een zo te zien nogal grof gemaakte wel erg stevig kluisje, gelast stalen profiel (geen aluminium of zink of zo), het laat zich met enige moeite wel goed aan de gevel schroeven, het cijferslot heeft 5 cijfers en is (door mijzelf, niet onhandig met cijfersloten) niet open te prutsen. Hopen dat het allemaal niet nodig gaat zijn.
Pagina: 1