Bouwkundige keuring VEH slecht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59
Vandaag hebben mijn vriendin en ik een akkoord bereikt m.b.t. de aankoop van een nieuw huis. Nu had ik een gesprek met de verkoopmakelaar die mij een bedrijf aanbeval die bouwkundige keuringen uitvoeren. Nu vind ik dat vreemd want de verkoopmakelaar is er niet om mijn belangen te behartigen maar die van zijn client.

Nu antwoordde ik dat ik lid ben van Vereniging Eigen Huis en van plan was hen in te schakelen voor een bouwkundige keuring. Antwoord van de makelaar was dat ze VEH niet aanbevelen en daar al veel klachten hebben over gehoord.

Mijn eigen ervaring met een opleveringskeuring toen ik mijn huidige huis betrok was niet anders dan goed. Nu vraag ik me af wat de ervaring is van mede Tweakers met een bouwkundige keuring uitgevoerd door VEH.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:28

Tens

let me drink about it

RichardKim06 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:57:
Antwoord van de makelaar was dat ze VEH niet aanbevelen en daar al veel klachten hebben over gehoord.
makelaar heeft vriendje die keuringen doet, en krijgt een percentage. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 10-09-2019 20:01 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

@Tens dat denk ik ook. Nogal een wij van WC eend gevoel. Ik ben geen lid van Eigen Huis maar volgens mij schakelen ze gewoon externe bouwkundigen in. Dus ik zou niet naar die makelaar luisteren en gewoon doen waar jij al een goede ervaring mee hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:02

Meneer aard

Porsche rulez!

Bij aankoop van mijn woning een keuring door VEH laten doen.
Was er zeer over te spreken, Inspecteur in kwestie wist ook veel, gaf veel achterliggende informatie (wellicht omdat ik door ging vragen).

Naderhand een keurig rapport gekregen met de gebreken dan wel termijn projecten en een indicatie van de kosten.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59
Tens schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:00:
[...]

Exact mijn vermoeden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ach, de keuring bij onze aankoop was ook prima (ook via VEH btw). Echter had die niet gezien dat de vorige bewoners een dikke laag verf op de kozijnen had gedaan en daaronder het hout rot was. Maar goed. Kan me ook niet voorstellen dat je dat ziet. Het kwam jaren later aan het licht toen er vocht in het raam kwam. Uiteindelijk alle kozijnen vervangen voor kunststof.

Gewoon doen wat jullie willen doen en al helemaal niet zomaar naar een verkoopmakelaar luisteren. Kan je daar ook nog wel verhalen over vertellen. :+
Niet dat wij naar de verkoopmakelaar hebben geluisterd, maar inderdaad. Die is er niet voor jou, maar voor de verkopers.

[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 10-09-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:47
Wij hebben een nieuwbouwkeuring laten doen door VEH. Was zeer tevreden maar denk wel dat het een beetje afhankelijk is van wie je toegewezen krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 11:22

NDF82

Doomed Space Marine

Wij hebben ook een keuring door VEH laten uitvoeren. Die meneer was overduidelijk vriendjes met de aannemer. Zelfs een deur die niet volledig open kon (slechts 45 graden ipv 90) vond hij geen probleem. Het zal vast aan de persoon gelegen hebben, niet perse aan vereniging eigen huis.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ook mijn ervaring met VEH.
Het valt mij op dat als ze een huis uit de jaren 50 keuren, ze kijken naar de staat waarin het gebouwd is. Dus als je door de kieren van het dakbeschot naar buiten kunt kijken dan is dat geen gebrek en hoort het bij het huis. En wordt zover bekend ook niet gemeld dat de isolatie onvoldoende is.

Het valt mij tegen dat ze bijvoorbeeld wel op tegels kloppen om te controleren of ze los zitten maar niet met een vochtmeter op cruiciale plekken metingen doen.

Laatst wilde een keurder van VEH van 25 jaar oude koperen dakgoten kopers adviseren om de goten te vervangen omdat er een soldernaad los was. :X
Toen had ik niet meer zo'n hoge pet op van VEH.

Dus ja, is snap dat sommigen dat slecht vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door nokiaan958GB op 10-09-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:57

Cheezus

Luiaard

Je hebt ook gewoon vergelijkingssites voor personen/bedrijven die keuringen uitvoeren. Dan kun je gewoon zelf iemand uit de buurt opzoeken met positieve ervaringen. Bij VEH weet je van te voren niet wat je krijgt, dat kan dus ook tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-05 23:42
Ik heb afgelopen jaar perfectkeur.nl/keurloket.nl (is een), is ook landelijk en daar had ik hele goeie ervaringen mee. goed rapport, en beste man wist veel van zijn vak.

Al die bureaus of het nu VEH of wat anders is schakelen toch lokale keurders in.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

VEH heeft geen eigen keurders in dienst, maar zij werken met ZZP'ers. Het is dus een beetje mazzel hebben dat de betreffende keurder er veel energie in steekt. Die van ons had er toevallig weinig zin in en is zelfs vroegtijdig weggegaan naar een volgende afspraak. Vervolgens stonden wij daar met de aannemer in een discussie over tekortkomingen in de woning. (oa krassen op ramen > betreft nieuwbouw).
Een klacht naar VEH heeft er wel toe geleid dat we ons geld terug hebben gekregen, maar we hadden liever natuurlijk een capabele keurder :).

Oh ja, ik had ook een sterk vermoeden dat de keurder en de aannemer elkaar al kenden.. wat niet verwondelijk is aangezien ze beide uit dezelfde omgeving komen. Enige objectiviteit was dan ook ver te zoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 10-09-2019 21:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@RichardKim06 Zoek een bouwkundig rapport waar je ook aanspraak op het rapport kan maken ..

Ik had een rapport waarbij in de kleine letters stond "niet aansprakelijk voor slechte resultaten" oftwel je hebt geen moer aan het rapport.

Kijk in je koopcontract of er iets in kleine letters staat "aanvaard zoals gekocht" en vraag zeker na of ze een lijst willen opleveren van alle onderhoud die gedaan is, en door wie (bv cv onderhoud, ventilatie enzv) .. de verkoper heeft meld plicht jij onderzoeks plicht .. MAAR

Een bouwkundige keuring / niet destructief houd in dat ze alleen kijken (dus niet ff stopcontact losschroeven of de elektra in orde is) .. en als jij na de koop ontdekt dat ze lekkage verdoezeld hebben of een verstopt riool .. tja dan kan je nieuwe keuken en badkamer wel eens langer duren ..

Doe jezelf ook een lol en na aankoop ff je riool doorlaten spoelen, cv onderhoud en ventilatie controle..

ps niet dat een rapport waardeloos is maar voor prijs onderhandeling is beter onderzoek wel handig..
(en prikken met priem in hout zeg maar vertel soms wat..)

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 10-09-2019 21:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

Arunia schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:06:
Ach, de keuring bij onze aankoop was ook prima (ook via VEH btw). Echter had die niet gezien dat de vorige bewoners een dikke laag verf op de kozijnen had gedaan en daaronder het hout rot was. Maar goed. Kan me ook niet voorstellen dat je dat ziet. Het kwam jaren later aan het licht toen er vocht in het raam kwam. Uiteindelijk alle kozijnen vervangen voor kunststof.
Wordt er niet geklopt op hout dan?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:11
"Niks mis met deze kozijnen... Nou ja, effe afkloppen dan."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-06 22:01
Eeh, bouwtechnische keuringen moeten toch gedaan worden door mensen uit een bepaalde straal?

Dan is het wel kort door de bocht om te zeggen dat VEH slecht is aangezien ze dan echt overal mensen hebben zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23
Sport_Life schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:39:
VEH heeft geen eigen keurders in dienst, maar zij werken met ZZP'ers. Het is dus een beetje mazzel hebben dat de betreffende keurder er veel energie in steekt. Die van ons had er toevallig weinig zin in en is zelfs vroegtijdig weggegaan naar een volgende afspraak. Vervolgens stonden wij daar met de aannemer in een discussie over tekortkomingen in de woning. (oa krassen op ramen > betreft nieuwbouw).
Een klacht naar VEH heeft er wel toe geleid dat we ons geld terug hebben gekregen, maar we hadden liever natuurlijk een capabele keurder :).
Ook hier een niet onverdeeld positieve ervaring met een VEH keurder (die idd extern zijn): de beste man had de kruipruimte gemist, en er ook niet echt naar gezocht. Ik bedacht het me later opeens, gelukkig kon hij de volgende ochtend nog even terugkomen. Rapport lijkt me redelijk compleet, maarja, wat weet ik? Dat kruipruimte vergeten geeft me nu niet zo heel veel vertrouwen moet ik bekennen.

Verder is het zeker zo dat je makelaar altijd wel een nummertje voor $dienst weet. Tenslotte is dat het enige dat een makelaar doet: gebruik maken van de kennisongelijkheid en een netwerk hebben. Caveat emptor.

Uiteraard: altijd keuren. Dom om niet te doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:09

PB-powell

Mr. Laziness

Onze aankoopmakelaar gaf aan de keurders van VEH vreselijk te vinden omdat die zeer nauwkeurig zijn dus hij raadde ons aan het wel te doen (aangezien hij ons adviseerde bij de aankoop).
De keurder van ons deed dan ook perfect zijn werk voor zover ik kan beoordelen. Hij heeft alle ruimtes inclusief kruipruimte bekeken, met een vochtmeter belangrijke plekken gecontroleerd en geconstateerd dat bij de achterdeur veel vocht in de muur zat (wat mogelijk uit de ventilatieloze kruipruimte komt waar veel vocht in zat) en met het oog niet zichtbaar was. Zelfs nog even vluchtig bij de buren gekeken wat die aan zichtbare ventilatie hadden rondom de kruipruimtes, die hadden ook geen zichtbare ventilatie dus dat was ook een punt in zijn rapport uiteindelijk.
De keuring was s'morgens bij ons en de volgende middag zat het rapport al in de mail.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• Ric00w
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:28
Wij hebben ook afgelopen zomer een huis gekocht. Zowel de aankoop-, als verkoop-makelaar waren niet heel erg te spreken over de VEH keurders in de buurt (Regio Eindhoven). Onze aankoop makelaar gaf vooral aan dat deze keurders vooral goed zijn in nieuwbouw of recente bouw te keuren. Hij had ervaringen vergelijkbaar met de ervaring van @nokiaan958GB . Gezien we een oud huis gingen kopen, toch voor een andere partij gegaan.
Uiteindelijk zijn we voor PerfectKeur gegaan, waar ik tot op heden erg tevreden over ben.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:42
Ooit door VEH een opleverkeuring doen van een nieuwbouw woning.
Dramatisch.....was echt vriendje met de uitvoerder. Gelijk dus maar mijn lidmaatschap opgezegd.
Ballentent.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:52
Het is dus echt afhankelijk van de keurder die je krijgt. Hier in regio Eindhoven een nieuwbouwwoning laten keuren via VEH. Zeer nauwkeurig te werk gegaan, tot aan kleine lakoneffenheden op kozijnen en trappen aan toe. Zo te lezen dus geluk mee gehad.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41
FabianGTI schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:24:
Eeh, bouwtechnische keuringen moeten toch gedaan worden door mensen uit een bepaalde straal?

Dan is het wel kort door de bocht om te zeggen dat VEH slecht is aangezien ze dan echt overal mensen hebben zitten
Dat zijn taxaties. ;)

Maar het is enorm wisselend wie je krijgt en de kwaliteit die hij/zij aflevert.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is schijnbaar een kwestie van geluk of pech hebben als je niet zelf de keurder uitkiest.. En er zijn meer opties dan het vrindje van de makelaar of 'een lot trekken' bij VEH.

Zijn er (nieuwe) buren die recent die kant op zijn verhuisd? Misschien hebben die meer onafhankelijke ervaringen te delen met lokale keurders.
vso schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:42:
Ik had een rapport waarbij in de kleine letters stond "niet aansprakelijk voor slechte resultaten" oftwel je hebt geen moer aan het rapport.
offtopic:
Zijn er keurders die in ruil voor een paar honderd euro onderzoekskosten, aansprakelijk durven te zijn voor duizenden euro's? Kan ik me moeilijk voorstellen :o

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Señor Sjon
Inderdaad een rapport van 250 euro om een risico van duizenden euro's af te kopen? Wie wil dat nou niet.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden ook een keuring door VEH laten doen voor ik m'n huidige woning kocht. De keuring heeft me zeker op wat zaken gewezen die ik zelf niet gezien had, maar ik heb ook nog de nodige zaken gevonden die de man van VEH gemist heeft (en naar mijn mening eenvoudig had kunnen zien). Vooral op het gebied van elektra en telecom.

Enkele voorbeelden:
  • ISRA is bij een verbouwing door vorige bewoners ergens verdwenen in een (spouw)muur en verlengt met een stuk telefoonkabel. Hierbij zijn niet alle aders doorverbonden, wat problemen opleverde met VDSL Bonding. Volgens de regels hoort een ISRA altijd bereikbaar te zijn
  • Volgens de verkoopbrochure was het elektra op de bovenverdieping volledig vernieuwd. Echter zitter er nog op verschillende plaatsen metalen lasdozen en leidingen (magneetje er langs of even tegen tikken en je weet dat het metaal is). Als je elektra vernieuwd hoor je ook de metalen leidingen te vervangen door de veel veiliger plasic variant.
  • In de ruimte voor de wasmachine was slechts 1 stopcontact aanwezig, terwijl de groepenkaart in de meterkast sprak over aparte groepen voor wasmachine en wasdroger. Dit heb ik tijdens de keuring ook tegen de man van VEH gezegd, maar dat moest ik dan zelf nog maar eens uitzoeken volgens hem (en werd dus niet vermeld in het keuringsrapport).
  • Diverse randaarde stopcontacten waar helemaal geen randaarde draad aanwezig is. Zo'n keuring is "niet-destructief", dus ze halen niet alles open voor controle. Je hebt echter eenvoudige apparaatjes die je even in het stopcontact steekt (desnoods steekproefsgewijs) en dan keurig aangeven of er spanning is en of de randaarde goed werkt
Naar mijn idee zijn dit zaken die eenvoudig te zien zijn en die iemand die hele dagen keuringen uitvoert snel had moeten zien (zeker als ik ze er nog eens op wijs).

[ Voor 4% gewijzigd door jurri@n op 11-09-2019 10:29 . Reden: Toevoeging ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:54
Hier ook een keuring gedaan, huis uit 1920. De inspecteur was er voor mijn belangen. Hij geeft ook duidelijk aan dat hij alle gebreken vermeldt met een geschatte prijs van het uitvoeren door een aannemer. Een badkamer kitten kan je zelf bijv. 3 tubes kosten à 7,50 per stuk, of je laat een kitbedrijf komen voor €275. Dus staat in het rapport €275. Niets mis mee en ik wist waar ik aan toe was.

Tegels controleren, voegen, vochtmetingen, kruiptuimte, enz. Het was echt een kundige man en hij heeft mij prima geholpen. Was de <€300 zeker waard, het heeft mij bij het afdingen in ieder geval zeker geholpen (dat had ik anders niet zoveel gedaan).

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Señor Sjon schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:18:
Inderdaad een rapport van 250 euro om een risico van duizenden euro's af te kopen? Wie wil dat nou niet.
Dat is toch waarom men het doet... voldaan aan de "onderzoeksplicht". Veel van die rapporten staat niks boeiends in.... het platte dak is vies... er wordt te weinig geventileerd... deurbeslag zit los, bladiebla. Niet in de goten kunnen kijken want te hoog, niet in de kruipruimte want isolatie zat in de weg, etc. etc.

En altijd die zooi bij de elektra; antieke kast, helft van de groepen niet beveiligheid tegen aardlek; "Geen op- / aanmerkingen"

• Señor Sjon
jurri@n schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:26:
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden ook een keuring door VEH laten doen voor ik m'n huidige woning kocht. De keuring heeft me zeker op wat zaken gewezen die ik zelf niet gezien had, maar ik heb ook nog de nodige zaken gevonden die de man van VEH gemist heeft (en naar mijn mening eenvoudig had kunnen zien). Vooral op het gebied van elektra en telecom.

Enkele voorbeelden:
  • ISRA is bij een verbouwing door vorige bewoners ergens verdwenen in een (spouw)muur en verlengt met een stuk telefoonkabel. Hierbij zijn niet alle aders doorverbonden, wat problemen opleverde met VDSL Bonding. Volgens de regels hoort een ISRA altijd bereikbaar te zijn
  • Volgens de verkoopbrochure was het elektra op de bovenverdieping volledig vernieuwd. Echter zitter er nog op verschillende plaatsen metalen lasdozen en leidingen (magneetje er langs of even tegen tikken en je weet dat het metaal is). Als je elektra vernieuwd hoor je ook de metalen leidingen te vervangen door de veel veiliger plasic variant.
  • In de ruimte voor de wasmachine was slechts 1 stopcontact aanwezig, terwijl de groepenkaart in de meterkast sprak over aparte groepen voor wasmachine en wasdroger. Dit heb ik tijdens de keuring ook tegen de man van VEH gezegd, maar dat moest ik dan zelf nog maar eens uitzoeken volgens hem (en werd dus niet vermeld in het keuringsrapport).
  • Diverse randaarde stopcontacten waar helemaal geen randaarde draad aanwezig is. Zo'n keuring is "niet-destructief", dus ze halen niet alles open voor controle. Je hebt echter eenvoudige apparaatjes die je even in het stopcontact steekt (desnoods steekproefsgewijs) en dan keurig aangeven of er spanning is en of de randaarde goed werkt
Naar mijn idee zijn dit zaken die eenvoudig te zien zijn en die iemand die hele dagen keuringen uitvoert snel had moeten zien (zeker als ik ze er nog eens op wijs).
Het is dan ook een bouwkundige keuring, geen installatietechnische. ;)

ISRA punt gaan ze niet voor je opzoeken, idem of er hiaten tussen brochure en werkelijkheid is.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

voor 250, uurtje werk ? met /zonder reistijd pff wou dat ik dat verdien per uur . kosten waren bij mij 500 tot 750 oid ..

@Señor Sjon & @F_J_K .. wel jammer die opmerking(en) --> Als de inspecteur zijn werk goed doet en ik een waslijst (met zie hieronder meegenomen) en dus met alle "anti beunhaas checks" ingebouwd .. Dat scheelt mij veel kosten & verassingen in onderhandeling/verbouw.

* vso vind dat iemand achter zijn werk moet staan immers ik koop geen pakje boter. en het niet alsof ik in de Freaking supermarkt een nieuw huis haal oid..

EN je kan niet van een nieuwe eigenaar verwachten dat hij gas,water,licht en verbouw(ings)deskundig is.. (lees eerder 2 linkerhanden)

Daarnaast wil de bank/verzekering ook "waar" hebben wat weinig risico bevat ..

Dus ja ik vind ik wel dat zo'n keuring verhaalbaar moet zijn op het geleverd werk

Enkele voorbeelden:
Onder niet destructief is in mijn idee wel dat je een stopcontact open moet kunnen doen, of een elektra tester oid steekproef doet . of eens tegen hout aan duwen .. / vochtgehalte test-ding oid

Maar visueel missen van isra punt is wel een dingetje ..

Tja ik vind de "ijzeren" elektra buis met magneet iets minder sterk voorbeeld .. elke handeling kost tijd/geld. en als de verkoper het vervangen heeft ...
Maar je kan wel erop wijzen dat als de verkoper het niet verwijderd heeft dit verhaalbaar is (of niet) en gevaarlijk is. etc. als dat bij het huis relevant is. (standaart stukje tekst)

Je kan veel automatiseren, als formulier .. maar iemand met kennis moet toch de inspectie doen.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sorry v.d dubbelpost maar moest ik nog ff kwijt..
F_J_K schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:14:
offtopic:
Zijn er keurders die in ruil voor een paar honderd euro onderzoekskosten, aansprakelijk durven te zijn voor duizenden euro's? Kan ik me moeilijk voorstellen :o
idem voor
Señor Sjon schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:18:
off topic of niet ff terzijde even in extreme voorbeeld getrokken.
* vso reageerde algemeen op (huis)keuring niet specifiek VEH

Dus je zegt dat ik als ongecertificeerd persoon je CV-ketel kan controleren want je mag toch niks verwachten ?
Met als gevolg koolmonoxide vergifteging of explosie oid ;w Nee daarvoor huur je expert in en bij gevolgen stel je hem aansprakelijk voor wanprestatie.

Want het is "goedkoop" .. tja dat is vraag & aanbod is dat jullie punt :?

Zo werkt een keuring toch niet ? in alle redelijkheid koop je een product/dienst die jij als "niet zaken deskundige" zelf niet kan/wil doen en daarnaast de middelen om alles te checken niet bezit.

Dus We hebben in NL second opinion,arbritage, verzekeringen en rechtsysteem voor producten & diensten ze zijn er niet voor de kat zijn viool. .. die kunnen best vaststellen of de klant of deskundige redelijk gehandeld heeft.

Beetje het verhaal van "0,25 cent voor de muisklik + 499,75 euro voor de kennis waar te klikken" bekende anekdote hier op GOT zeker weten te vinden (laatst zelf nog gepost) ,,,

Dus iemand die voor bedrag x (250 tot 1500 oid) door je huis wandelt en
- visueel zaken bekijkt.
- niet destructief = openschroeven van x en bekijken, duwen tegen hout, klopppen op ?, roostertje weghalen om ff in kanaal te bekijken. achter appartuur(keuken)/in gootsteen kastje kijken, ff onder dakpan kijken (mits je er redelijk bij kan..)
apparatuur heeft zoals:
- spiegel op stok
- lampje
- vochtmeter
- elektra meter (aarde & 230v tester)
- FLIR (ondeugdelijke elektra & isolatie indien mogelijk)

Checklijst bevat:
HoofdAansluitPunt/ISRA aanwezig ja/n (locatie kan immers buren zijn), kruipluik(en) + grote(s) cv onderhoud(ja en/of regelmaat), schoorsteen & ventilatie schoonmaak, zichtbare vochtplekken.. hout niet "vochtig" (extra)isolatie aanwezig..

Maar ja dit mag je niet verwachten voor een bedrag ? omdat induwen van een rotteplek of even korte arbeid "desctructief" is ? |:( tja dat is imho wel erg de kantjes ervanaf lopen..

Tja vanalles

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
@vso in een ideale wereld is inderdaad de dienstverlener gewoon aansprakelijk voor alles dat 'ie doet. Mag je bugvrije software verwachten en betaalt Microsoft de uren die ik steek in het opnieuw doen van mijn werk nadat Windows crashte. En betaalt inderdaad de keurder de tienduizenden euro's die het kost om dat gemiste lek te repareren.

Ik zeg alleen dat het vanuit optiek van de keurder niet vreemd is dat die niet het risico wil lopen van (tien)duizenden tot faillissement te nemen voor na aftrek van de kosten en belastingen max. enkele honderden euro inkomsten.

Als klant kan je dan idd gewoon naar een ander zoeken die het met aansprakelijkheid doet - en duurder zal zijn omdat er een dure verzekering nodig is. En omdat er dan vast meer kennis en uren in wordt gestoken, zodat het je prima waard kan zijn om een stuk duurdere dienstverlener te nemen als je die kunt vinden.

Misschien beter voor de topicstarter om een los topic te openen als je aan het hart ligt.

Mooie tussenvorm zou trouwens zijn aansprakelijkheid tot hoeveel het heeft gekost. Dan voelt de keurder duidelijk wel de pijn van een slechte keuring, zonder meteen failliet te gaan bij de eerste keer wat missen.

En ontopic voor de TS: zoek een partij waar je vertrouwen in hebt. En check inderdaad de kleine lettertjes.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
F_J_K schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:05:
offtopic:
@vso in een ideale wereld is inderdaad de dienstverlener gewoon aansprakelijk voor alles dat 'ie doet. Mag je bugvrije software verwachten en betaalt Microsoft de uren die ik steek in het opnieuw doen van mijn werk nadat Windows crashte. En betaalt inderdaad de keurder de tienduizenden euro's die het kost om dat gemiste lek te repareren.

Ik zeg alleen dat het vanuit optiek van de keurder niet vreemd is dat die niet het risico wil lopen van (tien)duizenden tot faillissement te nemen voor na aftrek van de kosten en belastingen max. enkele honderden euro inkomsten.

Als klant kan je dan idd gewoon naar een ander zoeken die het met aansprakelijkheid doet - en duurder zal zijn omdat er een dure verzekering nodig is. En omdat er dan vast meer kennis en uren in wordt gestoken, zodat het je prima waard kan zijn om een stuk duurdere dienstverlener te nemen als je die kunt vinden.

Misschien beter voor de topicstarter om een los topic te openen als je aan het hart ligt.

Mooie tussenvorm zou trouwens zijn aansprakelijkheid tot hoeveel het heeft gekost. Dan voelt de keurder duidelijk wel de pijn van een slechte keuring, zonder meteen failliet te gaan bij de eerste keer wat missen.

En ontopic voor de TS: zoek een partij waar je vertrouwen in hebt. En check inderdaad de kleine lettertjes.
Je zou verwachten dat VEH een soort check doet op de keurders (zeker gezien ze 400 euro rekenen). Er is al zoveel dat je moet uitzoeken, kennelijk kun je zelfs keurders via VEH ook niet vertrouwen. Of wel? Je weet het niet.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

los topic is IMHO aan jou ;) voor mij vind ik het niet nodig (laatste reactie dit, in dit topic althans)
[ot]

je reactie is wel erg algemeen --> mistje dit stuk ?
vso schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:50:
Dus We hebben in NL second opinion,arbritage, verzekeringen en rechtsysteem voor producten & diensten ze zijn er niet voor de kat zijn viool. .. die kunnen best vaststellen of de klant of deskundige redelijk gehandeld heeft.
Je moet het dus wel extreem maken als bedrijf c.q expert om falliet te gaan of geroyeerd te worden.

Maar goed om je te "matsen' stel dat de keurder bij "fouten" het betaalde bedrag verdubbelen/drievoudigen dat terugbetaalt aan de klant . bij een "fout" (groot/klein even buiten beschouwing latend)
Denk je niet dat de kwaliteit v.d keuring omhoog gaat ? en/of de prijs omlaag ?

Wat wil je "bouw" inspecteurs die net zoals ICT-er/gamer de nieuwe slapend rijk op de job worden ? of wil je meetbare en doelgerichte resultaten hebben, ik neem aan dat het antwoord overduidelijk is (retourisch) immers niemand wil huizen hebben die instorten .. omdat beunhaasjes niet bang hoeven te zijn voor vervolging.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Ik heb zelf minder goede verhalen gehoord van VEH keurders. Dus toen maar een uitgezocht zelf die hoog aangeschreven was. (dus niet goed bij makelaars) En tja kom je snel achter als je zijn naam laat vallen bij een bezichtiging... De makelaar wisten niet waar ze het zoeken moesten (we zochten naar wat oudere woningen) dus dat is een goede en dat bleek ook wel. Super rapport gehad niets gevonden wat een probleem is alleen tja wel wat negatief (woning was 110 jaar oud) naast het rapport gelegt van VEH van de vorige bewoners. Hun rapport was heel positief maar ook incompleet. Nu hebben we een oud huis en daar heb je gewoon issues. Dus weet het liever dan niet. En dat rapport was geschreven voordat ze heel veel hebben opgeknapt.

Zou dus zelf zorgen voor de beste die je kan vinden en zeker een waar makelaars een gruwelijke hekel aan hebben dat zijn de alle beste.

Zou alleen wel kijken met relatie hoe oud de woning is hoe ouder hoe meer mogelijk risico je loopt dus hoe beter de keuring moet zijn.

Weet dat het een visuele inspectie is en alle super duidelijk zichtbare dingen je zelf moet opmerken.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:20

_Apache_

For life.

Tens schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:00:
[...]

Dit, en die 'slechte ervaringen' zijn dan eerdere gevallen van dit soort zaken die bovenkomen drijven bij andere gevallen?!
Het riekt behoorlijk in ieder geval. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:19:
[...]
Je zou verwachten dat VEH een soort check doet op de keurders (zeker gezien ze 400 euro rekenen).
Keurders van VEH moeten verplicht cursussen en hard- en software afnemen bij VEH. Anders kan je niet via VEH als bouwkundige aan de slag en moeten dagen aangeven dat ze beschikbaar zijn waarna ze naar willekeur ingepland worden.

Zit gewoon heel veel verschil in de kennis, kunde en wil tussen de VEH ZZP'ers (die ongeveer €105,- tot €125,- per keuring (oplevering nieuwbouw) krijgen van de € 233,- + €28,80/jaar verplicht lidmaatschap die VEH rekent.
Er worden maximaal 3 keuringen op een dag ingepland (mogelijk op 3 verschillende locaties) dus dan kom je op € 375,- / dag en moeten daar ook nog reiskosten en directe overhead voor de cursussen+soft-/hardware vanaf.

Voor die zeg maar €40,-/uur komt een goede bouwkundige zijn bed niet eens uit in deze tijd.

Probleem is echter tweeledig:
- klanten die, voor een schijntje vergeleken met het aankoopbedrag van de woning, verwachten een complete rapportage te ontvangen van de bouwkundige, bouwfysische en installatietechnische staat van de woning welke vervolgens als stok naar de verkopende partij moet dienen én verzekering tegen alle gemiste punten verwachten.
- VEH is een incapabel orgaan wat zeer veel overhead heeft en dus de focus niet kan leggen op wat de klanten als corebusiness zien. (Als voordeel van een lidmaatschap aangeven dat ze voor €160,- / uur wat juridische brieven kunnen sturen is lachwekkend.)
=/= Bouwkundig
offtopic:
Ik heb in mijn voorwaarden (freelance bouwkundige) staan dat mijn aansprakelijkheid gemaximaliseerd is op het gage van de verleende adviesdiensten van dat betreffende onderdeel. Valt dan prima te verzekeren (€650,-/jaar tot max. 1,2 miljoen per schadegeval).

Probleem is echter dat je als klant een overeenkomst hebt met VEH en er geen enkele juridische relatie is met de bouwkundige in kwestie.
vso schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:35:
[sub]
Maar goed om je te "matsen' stel dat de keurder bij "fouten" het betaalde bedrag verdubbelen/drievoudigen dat terugbetaalt aan de klant . bij een "fout" (groot/klein even buiten beschouwing latend)
Denk je niet dat de kwaliteit v.d keuring omhoog gaat ? en/of de prijs omlaag ?
Als de kwaliteit, en dus de tijd die het inneemt, én het risico omhoog gaan dan zal de prijs zeker niet gaan zakken.

Heb in mijn carrière zeer veel opleveringen gedaan (aan de andere kant vanuit de bouwer/projectontwikkelaar) en heb hele wisselende ervaringen, een paar zeer goede en capabele VEH'ers gehad, een paar zeer slechte die niks toevoegden en de overgrote meerderheid: middelmaat.

Zoek gewoon een zelfstandige bouwkundige met goede referenties en geef van te voren goed aan wat je verwachtingen zijn en trek gewoon wat meer geld uit.
vso schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:54:
* vso vind dat iemand achter zijn werk moet staan immers ik koop geen pakje boter. en het niet alsof ik in de Freaking supermarkt een nieuw huis haal oid..
Je haalt twee dingen door elkaar, dat jij een paar ton over de balk gooit om een huis te kopen en vervolgens een, in verhouding, jodenfooi uitgeeft aan een keuring heeft niks met elkaar te maken. Of ik nou een schuur of een rijksmonument moet keuren, mijn uurtarief heeft daar geen relatie mee.

Maak vooraf goede afspraken en spreek uit wat je verwacht en dan voorkom je al een hoop gezeur.
Daarnaast wil de bank/verzekering ook "waar" hebben wat weinig risico bevat ..
Daar hebben ze taxaties voor welke behoorlijk gereguleerd zijn.
Dus ja ik vind ik wel dat zo'n keuring verhaalbaar moet zijn op het geleverd werk
Ik denk dat als je alle negatieve berichten over keuringen zou laten uitzoeken/voor komen dat max 1% daadwerkelijk een wanprestatie betreft.

Mensen vergeten vooral dat de basis van een keuring het uitgangspunt is dat er beoordeeld wordt of het object voldoet aan wat je er van mág verwachten conform de overeenkomsten, de wet en jurisprudentie en niet wat klanten er van menen te mogen verwachten ómdat ze nog nooit eerder zoiets duurs hebben gekocht en geen kennis noch kunde hebben van enig aspect van de bouw.

• Brent
De Rikster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:03:
[...]
Zoek gewoon een zelfstandige bouwkundige met goede referenties en geef van te voren goed aan wat je verwachtingen zijn en trek gewoon wat meer geld uit.
[...]
Het vervelende van een expert in dienst nemen is dat je geen enkele manier hebt om zijn kwaliteit te beoordelen. Referenties, waar krijg je die? Van makelaars ja, heb je niets aan. Trek wat meer geld uit voor VEH was mijn gedachte, maar je geeft aan dat dat eigenlijk onzin is.

Hoe weet ik wat een goede bouwkundige is? Hoe weet jij wat een goede dokter is? Een goede monteur? Klusjesman?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De Rikster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:03:
[...]

Ahaa, dus dan moet je als leek gaan zoeken welke professional de boel goed doet? Dat gaat lastig worden. Dan moet je ofwel zelf al heel veel weten (dan voegt de keuring niks toe), of je moet toch ergens op vertrouwen afgaan. Referenties... van andere leken?

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-09-2019 13:12 ]

• De Rikster
kabeltjekabel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:11:
[...]

Ahaa, dus dan moet je als leek gaan zoeken welke professional de boel goed doet? Dat gaat lastig worden. Dan moet je ofwel zelf al heel veel weten (dan voegt de keuring niks toe), of je moet toch ergens op vertrouwen afgaan. Referenties... van andere leken?
Ja net zoals je een installateur, snackbar, chinees eetpaleis, tandarts, luchtvaartmaatschappij of 2e hands auto uitzoekt.

Ik neem aan dat je daar als je wat onderzoek naar doet het ook niet zo goed kunt dat je ze niet meer nodig hebt maar wel wat kan vinden wat aan je behoeftes en verwachtingen voldoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
De Rikster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:47:
[...]

Ja net zoals je een installateur, snackbar, chinees eetpaleis, tandarts, luchtvaartmaatschappij of 2e hands auto uitzoekt.

Ik neem aan dat je daar als je wat onderzoek naar doet het ook niet zo goed kunt dat je ze niet meer nodig hebt maar wel wat kan vinden wat aan je behoeftes en verwachtingen voldoet?
De behoefte is een bouwtechnische keuring, de verwachting is dat dat goed gebeurd.

Voor de Chinees of snackbar doe ik idd geen onderzoek, want de prijs is dusdanig laag dat een tegenvaller weinig kosten met zich meebrengt. Sommige van die dingen hebben een aantal metrieken (vliegreis: prijs, comfort, reistijd) die je als leek kunt bestuderen.

Het probleem van een bouwkundige is dat het in 1 keer goed moet, want je kunt het niet overdoen (tenzij je adviseert er 3 in te schakelen zodat je kunt vergelijken). Huizen kopen doe je meestal niet een paar keer per week zoals misschien chinezen/snackbarren, en ook niet een paar keer per jaar zoals een vliegreis. Je eigen datapunten is er misschien maar 1. Daar kun je niet echt wat mee. Dan zijn er nog de gecrowdsourcde evaringen voor restaurants, vervoerders, zorgleveraars, met uiteraard bijbehorende ruis, maar het kan iets van een signaal zijn. Zulke websites heb je bij mijn weten niet voor makelaars, keurders, taxateurs, etc. De enige referenties zijn die via makelaars (die ik bij voorbaat wantrouw) en anders kennissen of familie (die er natuurlijk ook geen boon van snappen dus die zijn van de kwaliteit crowdsourcing). Er blijft dus weinig over...

Het is een oprechte vraag: hoe onderzoek je dit als leek?

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 11-09-2019 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:07
Vandaag hebben mijn vriendin en ik een akkoord bereikt m.b.t. de aankoop van een nieuw huis. Nu had ik een gesprek met de verkoopmakelaar die mij een bedrijf aanbeval die bouwkundige keuringen uitvoeren. Nu vind ik dat vreemd want de verkoopmakelaar is er niet om mijn belangen te behartigen maar die van zijn client.

Nu antwoordde ik dat ik lid ben van Vereniging Eigen Huis en van plan was hen in te schakelen voor een bouwkundige keuring. Antwoord van de makelaar was dat ze VEH niet aanbevelen en daar al veel klachten hebben over gehoord.

Mijn eigen ervaring met een opleveringskeuring toen ik mijn huidige huis betrok was niet anders dan goed. Nu vraag ik me af wat de ervaring is van mede Tweakers met een bouwkundige keuring uitgevoerd door VEH.
Gewoon je eigen VEH het werk laten doen hoor.
Ik had dit met een notaris ik moest zijn voorstel maar nemen want die was goed. En de gene die ik voorstelde was een klaploper.
Hij ging zelfs zover om de notaris al in te voeren voordat we een keuze hadden gemaakt. Gewoon mijn eigen keuze in de hand genomen.
Bleek achteraf dat die notaris die hij voorstelde €500 euro duurder was!

Dus ik zou zeggen gewoon je eigen keuzes maken dat werkt prima!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fijn een "keurder"

wie toetst jou .. of jij "capabel' bent .. en is daar een een register voor enzv .. kortom hoeveel werk moet je doen "keurder" te worden .. ben ik er met 500,- p.j ?
De Rikster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:03:Je haalt twee dingen door elkaar, dat jij een paar ton over de balk gooit om een huis te kopen en vervolgens een, in verhouding, jodenfooi uitgeeft aan een keuring heeft niks met elkaar te maken. Of ik nou een schuur of een rijksmonument moet keuren, mijn uurtarief heeft daar geen relatie mee.
Zeg onder welke steen hebben ze jou vandaan geschopt ? Kan je het ook zonder enige verwensing ? woordje FOOI is genoeg .OK ??? en paar ton over de balk . tis niet alsof ik het uit me broekzak schud..

En nee ik gooi niks doorelkaar .. wat jij FOOI noemt, werkt een ander ZZP-er zich in het zweet voor met een lading papierwerk erbij .. en dat voor 40,- per uur .. als jij 125 of meer per uur vraagt vang je minimaal 85 euro meer voor minder vermoeid werk

Type pand ach soms heb je het wat uitdagender of juist niet.. hoort bij het vak. (lees krenten in de pap)
Keurders van VEH moeten verplicht cursussen en hard- en software afnemen bij VEH. Anders kan je niet via VEH als bouwkundige aan de slag en moeten dagen aangeven dat ze beschikbaar zijn waarna ze naar willekeur ingepland worden.
LOL hebben ze goed voor elkaar (NOT) tja je moet het willen c.q afhankelijk van ze zijn om rond te komen.
Zit gewoon heel veel verschil in de kennis, kunde en wil tussen de VEH ZZP'ers (die ongeveer €105,- to
t €125,- per keuring (oplevering nieuwbouw) krijgen van de € 233,- + €28,80/jaar verplicht lidmaatschap die VEH rekent.
Er worden maximaal 3 keuringen op een dag ingepland (mogelijk op 3 verschillende locaties) dus dan kom je op € 375,- / dag en moeten daar ook nog reiskosten en directe overhead voor de cursussen+soft-/hardware vanaf.
Ach snik snik .. die zzp die ik eerder aangaf is 4x dat bedrag kwijt uit "eigen zak"
Voor die zeg maar €40,-/uur komt een goede bouwkundige zijn bed niet eens uit in deze tijd.
Als zzp-er komen er weinig uit bed voor dat bedrag .. dus ...
Probleem is echter tweeledig:
- klanten die, voor een schijntje vergeleken met het aankoopbedrag van de woning, verwachten een complete rapportage te ontvangen van de bouwkundige, bouwfysische en installatietechnische staat van de woning welke vervolgens als stok naar de verkopende partij moet dienen én verzekering tegen alle gemiste punten verwachten.
Juist en wat krijgen we .. nog niet eens 10%, en het omdat de klant net een nier + arm opoffert moet hij de andere nier maar aan jou geven ? voor paar uurtjes niet destructief kijkwerk ? waar je eigenlijk weinig aan hebt ?

Ik vind niet erg dat ik bedrag X aan iemand betaal maar dan moet je wel de dienst erbij leveren..

en het zou makkelijker zijn voor jou en mij als
- De verzekering(en) korting geven, en meer korting hoe beter de "keurder" is ..
- De hypotheek verstrekker gedeelte vergoed
- verbouwingen in huis ook "gekeurd" moeten worden.
=/= Bouwkundig
wel of niet gelijk aan ?
Ik denk dat als je alle negatieve berichten over keuringen zou laten uitzoeken/voor komen dat max 1% daadwerkelijk een wanprestatie betreft.
Dat is erg lastig, omdat je nu een zwevende lat hebt die alle kanten op kan gaan. Daarnaast hoe lang duurt het voordat je op deze punten "fouten" ontdekt .. en dat je geld kan verhalen op de keuring etc.. dus je meldingen gaan naar beneden .. en dus een onwerkelijk beeld.

En wat jij een fout noemt kan een ander een wanprestatie vinden.. zo werkt het ook nog..

Normaal gesproken in elke branche zit dit makkelijk op 25% en hoger .. (te veel word verdoezeld)
Mensen vergeten vooral dat de basis van een keuring het uitgangspunt is dat er beoordeeld wordt of het object voldoet aan wat je er van mág verwachten conform de overeenkomsten, de wet en jurisprudentie en niet wat klanten er van menen te mogen verwachten ómdat ze nog nooit eerder zoiets duurs hebben gekocht en geen kennis noch kunde hebben van enig aspect van de bouw.
ik loop samen met mijn vriendin door het huis te denken aan het produceren van kinderen en genieten van mijn eigen stek.. dus ja .. ik verwacht wat van jou.
Beetje het verhaal van "0,25 cent voor de muisklik + 499,75 euro voor de kennis waar te klikken" bekende anekdote hier op GOT zeker weten te vinden (laatst zelf nog gepost) ,,,
ik snap wel dat jij geen superkrachten hebt .. en dus niet door muren,verf en andere dingen heen kan kijken.
maar mag wel verwachten dat je
- visueel zaken bekijkt.
- niet destructief = openschroeven van x en bekijken, duwen tegen hout, klopppen op ?, roostertje weghalen om ff in kanaal te bekijken. achter appartuur(keuken)/in gootsteen kastje kijken, ff onder dakpan kijken (mits je er redelijk bij kan..)
apparatuur heeft zoals:
- spiegel op stok
- lampje
- vochtmeter
- elektra meter (aarde & 230v tester)
- FLIR (ondeugdelijke elektra & isolatie indien mogelijk)

Checklijst bevat:
HoofdAansluitPunt/ISRA aanwezig ja/n (locatie kan immers buren zijn), kruipluik(en) + grote(s) cv onderhoud(ja en/of regelmaat), schoorsteen & ventilatie schoonmaak, zichtbare vochtplekken.. hout niet "vochtig" (extra)isolatie aanwezig..

Maar ja dit mag je niet verwachten voor een bedrag ? omdat induwen van een rotteplek of even korte arbeid "desctructief" is ? |:( tja dat is imho wel erg de kantjes ervanaf lopen..
* vso brand je niet af .. maar kijk eens door de bril van iemand anders heen ..
Laat een website bouwen voor je bedrijf .. 120 uur werk voor wat je "neefje" in een dag bij elkaar klikt is niet vreemd dat soort "verschil' van klant versus leverancier praat je dan dus nee jou frustratie begrijp ik wel maar jij blijkbaar niet helemaal je klant ;)

Tja vanalles

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-06 22:46

Managelorian

“This is the workflow.”

Heb zo'n 15 jaar geleden ook een VEH keuring laten uitvoeren. Het was niet slecht, echt grote fouten zou de beste man er wel uitgehaald hebben, maar over het geheel vond ik 'm niet echt fantastisch. Eigenlijk heeft het niet zo heel veel toegevoegd; grote fouten hadden we zelf wel ontdekt, kleine fouten had hij ook niet ontdekt.

• De Rikster
Nee sorry, daar heb ik geen zin in.
wie toetst jou .. of jij "capabel' bent ..
Mijn opdrachtgevers door steeds terug te komen.
en is daar een een register voor enzv .. kortom hoeveel werk moet je doen "keurder" te worden ..
Iedereen mag zich keurder noemen, net als installateur, programmeur, jurist en ontwerper bijvoorbeeld.

Er is geen register
Eerste hit op Google, geeft wel een beeld:

https://www.vakkundiggekeurd.nl/
ben ik er met 500,- p.j ?
Op deze pagina geven we u graag alle informatie over de voorwaarden en prijzen die betrekking hebben op aansluiten bij het keurmerk.

Toetredingseisen voor aansluiten bij het keurmerk
In 2018 zijn toetredingsvoorwaarden opgesteld die nog steeds van kracht zijn. Deze staan hieronder vermeld. Ieder jaar wordt vanuit de Stichting NKBK gekeken naar de toetredingseisen en daar waar nodig worden deze bijgesteld.

U dient te beschikken over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met een minimale dekking van vijfhonderdduizend euro (€ 500.000,-) per claim en minimaal één miljoen Euro (€ 1.000.000,-) per jaar. Heeft u deze nog niet, dan biedt Vastgoedpro u een collectieve verzekering aan waar u gebruikt van kunt maken.
U dient tevens over een reguliere bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te beschikken.
U dient als bedrijf te voldoen aan een minimum ervaringseis. Deze bestaat uit een combinatie van factoren waaronder:
Aantoonbaar minimaal twee jaar actief als bouwkundig keuringsbedrijf en minimaal 25 rapporten per jaar uitgebracht te hebben
Of: minimaal 5 jaar actief met 12 rapporten per jaar
Actief aan scholing van de medewerkers werken
De naam en uw adres waaronder u actief bent in de markt dienen bij de kamer van Koophandel als zodanig geregistreerd te staan.
U dient een verklaring af te geven dat uw organisatie de afgelopen jaren niet in verband is gebracht met (faillissements-) fraude of andere strafbare feiten. Indien hier aanleiding voor is, kan een kredietwaardigheidscheck en/of bestuurderscheck plaatsvinden.
Voorwaarden

Als uw bedrijf het keurmerk gaat voeren (nadat u eerst getoetst bent aan de voorwaarden), gaat u zich tevens verbinden aan de onderstaande voorwaarden:

Toepassen van de integriteitscode voor alle medewerkers.
Onafhankelijk geschillenrecht waardoor de belangen van opdrachtgevers worden gewaarborgd.
Onafhankelijk Tuchtrecht waardoor de maatschappelijke belangen worden gewaarborgd.
Zorg dragen voor voldoende opleiding en deskundigheid van de medewerkers.
De algemene voorwaarden van het keurmerk op alle opdrachten van toepassing verklaren waardoor de rechten en plichten van opdrachtgever en opdrachtnemer helder en duidelijk beschreven zijn.
Kosten

Naast de toetredingseisen zijn er ook kosten verbonden aan de aansluiting bij het keurmerk. Het oprichten en in stand houden van een keurmerk brengt nu eenmaal kosten met zich mee. De Stichting Nationaal Keurmerk Bouwkundig Keurders en de beroepsvereniging Vastgoedpro zijn non-profit organisaties. Dat betekent dat er geen inkomsten wegvloeien naar andere belanghebbenden dan de aangesloten bedrijven. De kosten voor aansluiting bij het Keurmerk zijn:

Het tarief voor aansluiting van de onderneming bij de stichting in 2019 bedraagt € 1.066,84 per jaar (dit is inclusief 1 verplicht persoonlijk lidmaatschap bij Vastgoedpro). Bij aansluiting gedurende het jaar, wordt u na rato van het aantal resterende maanden gefactureerd.
De bijdrage voor het promotiefonds voor 2018 bedraagt € 500,- per jaar (of deel daarvan). Voor ZZP-ers is een korting van 50% van toepassing. Het promotiefonds bestaat uit gelden opgebracht door de aangeslotenen ter promotie van de stichting en het keurmerk.
Kosten om voor VEH te werken zijn niet openbaar voor zover ik weet, daar ben je wel wat meer aan kwijt weet ik.
En nee ik gooi niks doorelkaar .. wat jij FOOI noemt, werkt een ander ZZP-er zich in het zweet voor met een lading papierwerk erbij .. en dat maal 3 uur voor die ander dan.
Géén één ZZP'er met het door jou veronderstelde kennisniveau aangaande bouwkundige, bouwfysische, constructieve en installatietechnische zaken hoeft zich voor dat bedrag in het zweet te werken.
Als zzp-er komen er weinig uit bed voor dat bedrag .. dus ...
Precies mijn punt, if you pay peanuts..
[...]
Juist en wat krijgen we .. nog niet eens 10%, en het omdat de klant net een nier + arm opoffert moet hij de andere nier maar aan jou geven ? voor paar uurtjes niet destructief kijkwerk ?
Ik hoef helemaal niks, alleen áls ik überhaupt dit soort keuringen zou willen doen dan niet voor een schijntje en zonder vooraf heel goed duidelijk te hebben wat er van mijn diensten wordt verwacht en van mijn kant wat de beperkingen zijn.
waar je eigenlijk weinig aan hebt ?
Je gaat er hier voor het gemak vanuit dat dit de modus is, dat is het niet..
Ik vind niet erg dat ik bedrag X aan iemand betaal maar dan moet je wel de dienst erbij leveren..
Bij bedrag X hoort taakomschrijving Y, zonder de ene kan je de andere niet bepalen.
en het zou makkelijker zijn voor jou en mij als
- De verzekering(en) korting geven, en meer korting hoe beter de "keurder" is ..
Welke verzekering(en)?
- De hypotheek verstrekker gedeelte vergoed
Linksom- of rechtsom betaal je dan de kosten aangezien dat ook geen filantropische instelling is.
- verbouwingen in huis ook "gekeurd" moeten worden.
Dat is wel een manier om alles sectorbreed nóg duurder te maken.

Zou eerder denken aan het verplicht leveren van een verklaring conform NEN 8025 bij verkoop, zoals de farce die het Energielabel Woning heet ook verplicht is.
wel of niet gelijk aan ?
Niet
Dat is erg lastig, omdat je nu een zwevende lat hebt die alle kanten op kan gaan. Daarnaast hoe lang duurt het voordat je op deze punten "fouten" ontdekt .. en dat je geld kan verhalen op de keuring etc.. dus je meldingen gaan naar beneden .. en dus een onwerkelijk beeld.

En wat jij een fout noemt kan een ander een wanprestatie vinden.. zo werkt het ook nog..
Vandaar ook dat ik zeg laat het voor komen, dan heb je onafhankelijke beoordeling.
Normaal gesproken in elke branche zit dit makkelijk op 25% en hoger .. (te veel word verdoezeld)
25% objectief vastgestelde foutmarge slaat nergens op. Onderbouw dat anders eens.
[...]
ik loop samen met mijn vriendin door het huis te denken aan het produceren van kinderen en genieten van mijn eigen stek.. dus ja .. ik verwacht wat van jou.
Precies mijn punt, je hebt geen idee en je verwachting sluit totaal niet aan bij het doel van een keuring.

Jouw/jullie woongenot is geen objectief meetbaar criterium, een momentopname van de algemene staat van de woning en de constructie in het bijzonder is het doel en de opdracht.
ik snap wel dat jij geen superkrachten hebt .. en dus niet door muren,verf en andere dingen heen kan kijken.
maar mag wel verwachten dat je
Leg dat dan van te voren vast als je dat verwacht, de helft kan je prima zelf achterhalen bij de verkoper/makelaar (onderhoudsinterval ketel, schoonmaak schoorsteen en -ventilatiekanalen en aanwezigheid ISRA punten hoort gewoon bij de informatieplicht van de verkopende partij).
Met FLIR een ondeugdelijke elektrische installatie opsporen?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

De Rikster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:27:
25% objectief vastgestelde foutmarge slaat nergens op. Onderbouw dat anders eens.
Dus jij wilt zeggen dat van elke 100 huizen die je zelf controleert maar 1% echt een issue heeft ? en dus is een FOOI voor controle gerechtvaardigd ? immers alles is in opperbeste staat .. en wij doen het zo goed hier in NL ?

En ik mag niet verwachten dat jij begrijpt wat ik wel/niet gecontroleerd wil hebben .. maar andersom moet ik een lastig getal meetbaar maken ? beetje hypocriet nietwaar ?
Met FLIR een ondeugdelijke elektrische installatie opsporen?
Ja kortsluiting veroorzaakt hitte en valt op te sporen met FLIR zonder "desctructieve" maatregelen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
Zelf geen ervaring met huis kopen/VEH. Denk dat het verstandig is even door het huis heen te lopen punten opschrijven waarvan jij denk dat hier iets aan moet gebeuren. vervolgens laat je VEH komen want daar heb je volgens mij een goed gevoel bij. De punten die hun opschrijven vergelijken die van jou en vanuit daar een plan/oplossing bedenken die wenselijk voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Bij VEH heb je geen idee wie er gestuurd wordt (zijn immers allemaal externen), kan dus heel goed gaan maar ook flink tegenvallen. Als je goede ervaeringen hebt met een vorige keuring zou ik gewoon direct bij die persoon/bedrijf aankloppen, en VEH er tussenuit laten.

• Brent
De Rikster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:27:

[...]

Iedereen mag zich keurder noemen, net als installateur, programmeur, jurist en ontwerper bijvoorbeeld.
Dus zou je zeggen dat VEH hier een bepaald minimum weet te garanderen.
Er is geen register
Eerste hit op Google, geeft wel een beeld:

https://www.vakkundiggekeurd.nl/
Nice, maar wel recent (2018).
Zou eerder denken aan het verplicht leveren van een verklaring conform NEN 8025 bij verkoop, zoals de farce die het Energielabel Woning heet ook verplicht is.
Daar ga je dus al, wie zegt dat dat keurmerklabel geen farce is. Ik kan het niet beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

en rechtsysteem voor producten & diensten
Dan doe je toch daar je beklach, die rechter heeft doorgaans lak aan kleine letters die niet stroken met de wet. zeggen dat je ergens niet verantwoordelijk voor bent en dat daadwerkelijk ook niet zijn, zijn 2 heel erg verschillende dingen. ;)

Ik had een keuring nodig voor de hypotheek aanvraag (meer dan 10% van de koopsoms aan kosten voor achterstallig onderhoud) Nu kom ik die keurders in mijn werk nog wel eens tegen dus ik wilde geen scheve ogen of schijn van belangenverstrengeling en heb gewoon op de interwebs de eerste de beste aangeklikt en er ongeveer 250 euro naar overgemaakt. Wonder boven wonder kwam er iemand die ik niet kende (achteraf best logisch, mijn huis staat dichterbij een andere grote stad, dan waar ik vooral mijn werk uitvoer. :F

Naja je hebt best een mooie checklist gemaakt, dus die vul ik maar even in :
en dan voor de persoon die bij mijn eigen huis is geweest.

- visueel zaken bekijkt. check
- niet destructief = openschroeven van x en bekijken, dat kan echt niet,waar is dan de grens die je als huis eigenaar moet toelaten? mag je een plaatje met 4 schroeven wel los maken en een plaat met 25 niet?
duwen tegen hout, klopppen op ? gedaan, en houtworm gevonden (niet dat dit te missen is)
roostertje weghalen om ff in kanaal te bekijken. endescoop, heb ik niet voor betaald
in gootsteen kastje kijken, weet ik niet meer
ff onder dakpan kijken check
apparatuur heeft zoals:
- spiegel op stok check
- lampje check
- vochtmeter check ( hij heeft zelfs de kozijnen van de nieuwsgierige buurman gemeten)
- elektra meter (aarde & 230v tester) nee, maar dat is ook echt een andere tak van sport. wel een blik in de meterkast geworpen en gezien dat de groepenkast stok oud is en de hoofdschakelaar ontbreekt, en advies gegeven om er naar te laten kijken door een instalateur

HoofdAansluitPunt/ISRA aanwezig ja/n (locatie kan immers buren zijn), (lijkt mij eenvraag voor de makelaar, heeft niets met bouwkundige staat te maken)
kruipluik(en) (nvt)
cv onderhoud(ja en/of regelmaat), (vraag voor de makelaar ,zie vragenlijst, maar staat bij mij in het keuringsrapport ook een opmerking over)
schoorsteen & ventilatie schoonmaak, nvt, maar ik zou dit ook bij de makelaar neerleggen
zichtbare vochtplekken.. (check, incl zout plekken (heeft in 53 onder water gestaan))

Daarnaast elke scheur/ afwijking in het metselwerk samen bekeken en bepaald hoe die is ontstaan, en geconcludeerd dat funderingsonderzoek niet nodig is. (overgens wist de onderzoeker nu pas dat ik ook bouwkundige ben ;) )

Ik heb inmiddels erg veel goede keurders gezien en net zoveel slechte. je geluk proeven bij VEH of een andere lead generator achtige constructie is gewoon een gok. zelf iemand zoeken op basis van ervaring van andere is dan een minder grote gok en zou ik als niet bouwkundige ook gedaan hebben. Nu boeide het mij niet hoe goed hij was zolang de herstelkosten mijn budget maar niet overschreden. :+ dus ik was prima geholpen met jouw keurder, moest hij alleen wel een stuk goedkoper zijn :+

Ik had hier het zilveren pakket (was toen wel iets goedkoper) ik denk ook een soort lead generator.
Ik had voor zilver gekozen omdat hij dan een vochtmeter bij zich zou hebben, en ik de status van de houten details wilde weten om eventueel direct op te kunnen nemen in de begroting en eventueel direct kon aanpakken om orginele details te redden. op die manier had ik zelf ook nog iets aan mijn centjes ;)
vso schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:45:

Ja kortsluiting veroorzaakt hitte en valt op te sporen met FLIR zonder "desctructieve" maatregelen.
Wil je de staat van de elektra weten? Dan roep je een instalateur, en niet een bouwkundige. je verwacht van de bakker toch ook niet dat hij een koe slacht alleen omdat er toevallig gehakt in een saucijzenbroodje zit. 8)7
Bouwkunde en instalaties zijn 2 heel erg verschillende dingen.
Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:57:
[...]

De behoefte is een bouwtechnische keuring, de verwachting is dat dat goed gebeurd.
prima, en wanneer dat nietzo is kan een rechter daar toch prima over oordelen?
Het is een oprechte vraag: hoe onderzoek je dit als leek?
Hoort het niet langer leek zijn niet een beetje bij het kopen van een huis :? Er komt toch ook niet na 4 jaar iemand vertellen dat het tijd is om te schilderen? En mocht het dan van boven zijn ingegeven ( of via een aanschrijving van de gemeente) dan moet je een schilder zoeken en zijn werk toch ook beoordelen?
Op de site die ik net linkte staat een lijst van dingen die je krijgt in ruil voor het overmaken van een bedrag, op het moment dat controleren of je dat hebt gekregen al teveel moeite is, dan houden dingen natuurlijk vrij snel op.

Maargoed ik zou denk ik een voorbeeld rapporten vragen daar de meest informatieve uit kiezen en dat naast het gekregen rapport leggen ;) oftwel je hebt een verwachting die toetsbaar is.. hoe juist de info is kan je helaas nooit checken anders dan een 2e keurder laten komen. :+

• Brent
twain4me schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:14:

[...]

Hoort het niet langer leek zijn niet een beetje bij het kopen van een huis :?
Om bouwkundigen te kunnen keuren moet je bouwkundige zijn. Volgens jouw logica zouden we van elke huizenbezitter mogen verwachten dat deze bouwkundige is geworden. Naast het feit dat dan een externe keuring niet meer nodig is, laat ik het verder aan de lezer om het realisme van deze stelling in te schatten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
2x laten doen. Hierom het eerste huis niet gekocht. Wist wel dat er wat mankeerde maar de keurder haalde nog veel andere dingen eruit. Dat bij elkaar opgeteld niet gedaan. 2e huis weer gedaan en dat was merkbaar minder. Kerel was veel makkelijker. Wilde de 1e weer maar dat kon niet, moet echt via de site op basis van wie er dan beschikbaar is.

Kortom: ik vond het prima en verschilt per persoon. Was er zelf over te spreken dus geen weggegooid geld. 2e was wel beduidend minder dus als dat vaker gebeurt dan snap ik wel dat je zelf ook het meeste eruit vist..

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:20:
[...]

Om bouwkundigen te kunnen keuren moet je bouwkundige zijn. )
om hem een vak inhoudelijk keurmerk te geven wel, maar daar heb ik het niet over

Een leek weet niets en een iets minder leek weet dingen en kan dus dingen beoordelen.

Het gaat (volgens mij) om een inschatting maken of iemand in basis geschikt is ja of nee. en niet om het uitgeven van een keurmerk en dat is niet anders als met andere beroepen. schilder, loodgieter, elektricien etc. en wil je je kans vergroten om niet nat te gaan zul je onderzoek moeten doen, en dus minder leek worden. Toetsen wat je kan toetsen. en het blijft een gok, de kans dat het fout gaat wordt alleen wel steeds kleiner.
de juistheid van de info is echt nooit te testen ook niet met keurmerken, dan is een 2e toetsing gewoon noodzakelijk

In het geval van een schilder even lezen welke werkzaamheden in welke volgorde worden gedaan bv
welk gereedschap gebruikt hij, vocht metingen ja of nee etc. en de laatste test.. is de verf 5 jaar goed blijven zitten? laat hij problemen zien of kwast hij er zo overheen en zo wordt iedereen een beetje bouwkundige. en kan dus ook een leek prima een oordeel geven over zijn werkzaamheden. en aan dat oordeel kan een andere (bijna) leek prima iets hebben.

En dat kan met een bouwkundige ook, gaat hij vragen uit de weg? welk gereedschap/ hulpmiddelen heeft hij bij zich? noteerd hij dingen of wordt over 2 dagen alles op geheugen gedaan? etc etc etc.
en dan kan het oordeel van een bijna leek nog best waardevol zijn voor een andere leek. komen er later nog dingen boven water die gezien zouden moeten zijn? prima te beoordelen door een (bijna) leek.

Op deze manier selecteren we ongeveer alles in onze omgeving, maar is een bouwkundige ineens onmogelijk?

wil je het zeker weten een 2e toetsing. en dat wil dus zeggen of zelf bouwkundige worden of een 2e inhuren :+
ID-College schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:59:
2x laten doen. Hierom het eerste huis niet gekocht. Wist wel dat er wat mankeerde maar de keurder haalde nog veel andere dingen eruit. Dat bij elkaar opgeteld niet gedaan. 2e huis weer gedaan en dat was merkbaar minder. Kerel was veel makkelijker. Wilde de 1e weer maar dat kon niet, moet echt via de site op basis van wie er dan beschikbaar is.

Kortom: ik vond het prima en verschilt per persoon. Was er zelf over te spreken dus geen weggegooid geld. 2e was wel beduidend minder dus als dat vaker gebeurt dan snap ik wel dat je zelf ook het meeste eruit vist..
jij had ze zeker niet tegelijk in huis? had je ze via dezelfde site?

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 11-09-2019 18:25 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:14:
[...]

Dan doe je toch daar je beklach, die rechter heeft doorgaans lak aan kleine letters die niet stroken met de wet. zeggen dat je ergens niet verantwoordelijk voor bent en dat daadwerkelijk ook niet zijn, zijn 2 heel erg verschillende dingen. ;)

Ik had een keuring nodig voor de hypotheek aanvraag (meer dan 10% van de koopsoms aan kosten voor achterstallig onderhoud) Nu kom ik die keurders in mijn werk nog wel eens tegen dus ik wilde geen scheve ogen of schijn van belangenverstrengeling en heb gewoon op de interwebs de eerste de beste aangeklikt en er ongeveer 250 euro naar overgemaakt. Wonder boven wonder kwam er iemand die ik niet kende (achteraf best logisch, mijn huis staat dichterbij een andere grote stad, dan waar ik vooral mijn werk uitvoer. :F

Naja je hebt best een mooie checklist gemaakt, dus die vul ik maar even in :
en dan voor de persoon die bij mijn eigen huis is geweest.

- visueel zaken bekijkt. check
- niet destructief = openschroeven van x en bekijken, dat kan echt niet,waar is dan de grens die je als huis eigenaar moet toelaten? mag je een plaatje met 4 schroeven wel los maken en een plaat met 25 niet?
duwen tegen hout, klopppen op ? gedaan, en houtworm gevonden (niet dat dit te missen is)
roostertje weghalen om ff in kanaal te bekijken. endescoop, heb ik niet voor betaald
in gootsteen kastje kijken, weet ik niet meer
ff onder dakpan kijken check
apparatuur heeft zoals:
- spiegel op stok check
- lampje check
- vochtmeter check ( hij heeft zelfs de kozijnen van de nieuwsgierige buurman gemeten)
- elektra meter (aarde & 230v tester) nee, maar dat is ook echt een andere tak van sport. wel een blik in de meterkast geworpen en gezien dat de groepenkast stok oud is en de hoofdschakelaar ontbreekt, en advies gegeven om er naar te laten kijken door een instalateur

HoofdAansluitPunt/ISRA aanwezig ja/n (locatie kan immers buren zijn), (lijkt mij eenvraag voor de makelaar, heeft niets met bouwkundige staat te maken)
kruipluik(en) (nvt)
cv onderhoud(ja en/of regelmaat), (vraag voor de makelaar ,zie vragenlijst, maar staat bij mij in het keuringsrapport ook een opmerking over)
schoorsteen & ventilatie schoonmaak, nvt, maar ik zou dit ook bij de makelaar neerleggen
zichtbare vochtplekken.. (check, incl zout plekken (heeft in 53 onder water gestaan))

Daarnaast elke scheur/ afwijking in het metselwerk samen bekeken en bepaald hoe die is ontstaan, en geconcludeerd dat funderingsonderzoek niet nodig is. (overgens wist de onderzoeker nu pas dat ik ook bouwkundige ben ;) )

Ik heb inmiddels erg veel goede keurders gezien en net zoveel slechte. je geluk proeven bij VEH of een andere lead generator achtige constructie is gewoon een gok. zelf iemand zoeken op basis van ervaring van andere is dan een minder grote gok en zou ik als niet bouwkundige ook gedaan hebben. Nu boeide het mij niet hoe goed hij was zolang de herstelkosten mijn budget maar niet overschreden. :+ dus ik was prima geholpen met jouw keurder, moest hij alleen wel een stuk goedkoper zijn :+

Ik had hier het zilveren pakket (was toen wel iets goedkoper) ik denk ook een soort lead generator.
Ik had voor zilver gekozen omdat hij dan een vochtmeter bij zich zou hebben, en ik de status van de houten details wilde weten om eventueel direct op te kunnen nemen in de begroting en eventueel direct kon aanpakken om orginele details te redden. op die manier had ik zelf ook nog iets aan mijn centjes ;)

[...]

Wil je de staat van de elektra weten? Dan roep je een instalateur, en niet een bouwkundige. je verwacht van de bakker toch ook niet dat hij een koe slacht alleen omdat er toevallig gehakt in een saucijzenbroodje zit. 8)7
Bouwkunde en instalaties zijn 2 heel erg verschillende dingen.

[...]

prima, en wanneer dat nietzo is kan een rechter daar toch prima over oordelen?

[...]

Hoort het niet langer leek zijn niet een beetje bij het kopen van een huis :? Er komt toch ook niet na 4 jaar iemand vertellen dat het tijd is om te schilderen? En mocht het dan van boven zijn ingegeven ( of via een aanschrijving van de gemeente) dan moet je een schilder zoeken en zijn werk toch ook beoordelen?
Op de site die ik net linkte staat een lijst van dingen die je krijgt in ruil voor het overmaken van een bedrag, op het moment dat controleren of je dat hebt gekregen al teveel moeite is, dan houden dingen natuurlijk vrij snel op.

Maargoed ik zou denk ik een voorbeeld rapporten vragen daar de meest informatieve uit kiezen en dat naast het gekregen rapport leggen ;) oftwel je hebt een verwachting die toetsbaar is.. hoe juist de info is kan je helaas nooit checken anders dan een 2e keurder laten komen. :+
je schuift nogal wat af ..

isra punt waarom moet pietje/jantje dat antwoord geven ? Hoort toch bij een gebouw of mis ik iets .. dat het eigendom van kpn oid is niet relevant. (dit is afschuif gezeur)

En je geeft eigenlijk zelf het beste "antwoord" waarom --> hij kijkt in de meterkast en verwijst naar de elektra monteur + onderbouwing waarom . dus dat gehakt/broodjes verhaal slaat nergens op.

1 of 25 schroefjes .. FLIR camera gebruik . wie ben ik om te bepalen wat een keuring eigenlijk moet afdekken. ?
Maar als consument vind ik wel dat je wat moeite mag doen dan je ogen gebruiken en spiegel op stokje

Betreft je verf reactie .. ja advies van de staat van onderhoud hoort er bij is in mijn optiek bouwkundig.

Dan kom je weer terug op je gehakt/broodje verhaal.. als om reden x.y.z het vlees niet gaar is c.q poepbacterie bevat ga je ook niet bij de bakker vragen wie je moet hebben voor het bedorven vlees .. je pakt de bakker aan die vervolgens zelf verhaal haalt op de slager.

Ik verwacht niet dat de inspecteur weet wat de oorzaak van x.y.z is of dat hij elk stopcontact "checkt" met meters/FLIR .. nee ik verwacht dat hij spot checks uitvoert en dus een redelijk overzicht in de algemene gezondheid van het object weergeeft.
Ik besteed mijn onderzoeks plicht uit en dus het missen van een bv een lekkage/vochtplek (dak/badkamer) vind ik een grote misser, dan houd ik hem aansprakelijk .. is het geverft dan moet de vorige bewoner dokken. niet meer als redelijk lijkt mij.

Tja vanalles

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:17
Ook recent via VEH een keuring laten opmaken.
Opzich prima, maar verder dan het oppervlakkige kwam die ook niet.

Het is een geheel gestript en gerenoveerd huis, en hij kon niks zeggen over hoe het er achter uit zou zien.
En met als antwoord dat het wel goed zou zitten en dat het er allemaal keurig uit zag voor een huis uit 1938.

Wat we er uiteindelijk mee moeten, mja weet ook niet precies maar hebben het huis wel gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:25
De meningen over de VEH verschillen blijkbaar, ik heb er best goede ervaringen mee.

Maar wat hier mis is, is dat de verkopend makelaar zich bemoeit met dingen die 'm werkelijk helemaal niks aangaan! Jij koopt een huis en wilt dat laten keuren, logisch dat je dat niet laat doen door een vriendje van de makelaar. En dan ook nog andere keurders belachelijk maken, hoe durft ie dat te doen?

*knip* dat soort gescheld en gerant is hier niet nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door McGryphon op 12-09-2019 06:37 ]

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
FabianGTI schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:24:
Waarom?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 16:32
Eens maar nooit meer. Zeer slechte ervaringen mee. Ik zal niet uitgebreid gaan vertellen wat de ingehuurde keurder van VEH allemaal heeft gemist. Echter kan ik wel uitleggen hoe het komt dat hij het nodige niet heeft opgemerkt. VEH huurt bouwkundige per keuring in. Deze keurders worden per keuring betaald. Zelf hebben ze geen keurders in dienst. Stel je betaald voor een keuring 300 euro dan strijkt VEH 75 euro en de keurder 225 euro. Als je de keurder zelf in had gehuurd zonder tussenkomst van VEH was het volledige bedrag naar de keurder gegaan. Doordat die keurders een deel aan VEH af moeten staan proberen ze dus de keuring sneller af te ronden met als resultaat dat niet alles goed bekeken wordt. Mijn advies is dus om gewoon een keurder zelf in de schakelen zonder tussenkomst van een partij als VEH. Het "keurmerk" zegt helemaal niets over de kwaliteit. Als wil VEH dit wel voor laten komen.

• kabeltjekabel
[...]

Ja net zoals je een installateur,
DHZ
Is het lekker of niet.. dat kan ik zelf wel proeven.
Gigantisch beschermd beroep
Ook veel meer gereguleerd
Nog zoiets wat vaak een grote gok is. Maar gelukkig familie met vakkennis :P
Bijna alles DHZ hier :)

• De Rikster
vso schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:45:
[...]

Dus jij wilt zeggen dat van elke 100 huizen die je zelf controleert maar 1% echt een issue heeft ?
Nee, ik zeg dat ik zelf géén huizen controleer.

Ik zeg dat van alle klachten/negatieve verhalen misschien 1 a 2% een daadwerkelijke objectief vast te stellen wanprestatie betreft van de bouwkundige die heeft gekeurd.

Ik durf wel te stellen dat elke woning die te controleren valt een issue heeft, dat 99% hiervan 0,0 invloed heeft op het gebruik van, investering in of de waarde van deze woning laat ik hier nog maar buiten.
en dus is een FOOI voor controle gerechtvaardigd ? immers alles is in opperbeste staat .. en wij doen het zo goed hier in NL ?
Ik weet niet waar je hier op reageert maar ik ben je inmiddels kwijt.
En ik mag niet verwachten dat jij begrijpt wat ik wel/niet gecontroleerd wil hebben
Je weet het allemaal op te sommen dus doe dat vooral vooraf
.. maar andersom moet ik een lastig getal meetbaar maken ? beetje hypocriet nietwaar ?
Wil je nou discussiëren om de discussie of om de inhoud?
[...]
Je kan een gaslek ook met een aansteker opsporen O-)

Als je zo veel waarde hecht aan de kwaliteit van de installatietechnische aspecten moet je naast een bouwkundige (de naam zegt het al) misschien ook een installatietechnische keuring laten uitvoeren.
Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:11:
Daar ga je dus al, wie zegt dat dat keurmerklabel geen farce is. Ik kan het niet beoordelen.
Het gaat niet eens zozeer om het onderliggende systeem van afgifte (wat bij het Energielabel echt te debiel voor woorden is) maar om het feit dat er daarmee duidelijk gedefinieerd wordt dat de verantwoordelijkheid voor de juiste inhoud van de rapportage en opvolging bij de verkopende partij ligt.
Pagina: 1