Mobiele Airco met verwarming zonder slang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-05 12:55
Beste Tweakers,

Door de bekende bomen zie ik het bos niet meer...

Wij slapen op zolder en die ruimte wordt in de zomer behoorlijk warm. Besloten om dus een mobiele airco aan te schaffen. Nu kwam het idee bij ons op dat het wellicht ook wel handig is dat deze airco ook kan verwarmen.

Nu willen wij niet het hele jaar door de airo in onze kamer hebben staan met zo'n mooie slang door het raam (wat we uiteraard doen middels een geïsoleerde houten plaat en niet zo'n zak).

Het idee is dus om het apparaat alleen tijdens hele koude en hele warme perioden te gebruiken (Dus denk aan 70% van het jaar staat hij op de voorzolder en niet op onze slaapkamer).

Goed, terug naar het verwarmen. Dit willen wij dus eigenlijk zonder slang hebben. Ik begrijp dat dit dan gewoon een electrische kachel is en er dus geen warmte uit de koude lucht wordt gehaald.

Is er een mobiele airco expert die ons naar een bepaald merk/type kan leiden die dus verwarmt zonder slang?

Benodigd koel vermogen zal > 10.000 BTU zijn.

Mochten er vragen zijn, dan hoor ik die graag!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Misschien dom .. maar ooit gehoord van dakdoorvoer met klep en zoiets als radiator bekleding ?

En wat je anders krijgt is een warmte pomp die zijn net iets groter :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-05 12:55
Dakdoorvoer wordt lastig, zonnepanelen op het dak :) Maar dan doel je met een dakdoorvoer (of muurdoorvoer) dus nog steeds op een permanente locatie in de slaapkamer toch?

Ben een beetje huiverig dat met een doorvoer een tochtgat / koudebrug ontstaat.

[ Voor 31% gewijzigd door JustMyOpinion op 10-09-2019 19:53 . Reden: Aanvulling ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob modderkolk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-11-2021
zelf heb ik een dyson die echt wel heel erg fijn en compact is en uiteraard zonder slang :*) [link hier onder]

https://shop.dyson.nl/dys...CaPsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-05 11:32
Voor verwarmen (waarbij je dan geen slang buiten wilt?) moet je even erg goed opletten hóe het ding warme lucht maakt.
Mijn mobiele airco zegt dan het volgende:
- Slang aansluiten op de koudeluchtuitlaat en de unit omdraaien
- De warme lucht, die normaal gesproken naar buiten gaat, gaat dan juist naar binnen
- Hij gebruikt nog steeds z'n normale aircofunctie om warme lucht + koude lucht te maken, en op de verwarmingsstand maakt 'ie de uitgeblazen warme lucht gewoon nog wamer
- Gevolg: je moet wel de slang met koude lucht naar buiten gooien, anders warmt het wel héél langzaam op :')

Let er dus donders goed op (kijk voor aankoop in de gebruiksaanwijzing) hoe de verwarmingsstand werkt.

Voor het luchtgat: is het een mogelijkheid ergens een gat te maken, die semi-permanent met een (geïsoleerd) deksel dicht te werken is? Zou tocht geen issue moeten zijn, maar kan in de zomer toch netjes de slang naar buiten. Maar met >10k BTU zou je ook eens voorzichtig naar normale airco's kunnen kijken, als er plek is voor de buitenunit.
bob modderkolk schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:48:
zelf heb ik een dyson die echt wel heel erg fijn en compact is en uiteraard zonder slang :*) [link hier onder]

https://shop.dyson.nl/dys...CaPsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Die koelt niet actief he, blaast in de zomer hooguit de lucht rond maar niets koelt af. Voor een warme zolder kan 't echt wel lekker zijn daadwerkelijk de temperatuur omlaag te trekken.

[ Voor 29% gewijzigd door ShitHappens op 02-10-2019 21:01 ]