Duitse auto importeren met Duits paspoort van vriendin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfitski
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 14:18
Beste allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn opzoek naar een nieuwe startersauto. Omdat mijn vriendin uit Duitsland komt en dus een Duits paspoort heeft, zijn wij benieuwd naar de mogelijkheden om een auto te kopen in Duitsland. Zij woont al enkele jaren in Nederland, spreekt Nederlands maar heeft geen Nederlands paspoort.

Bij het normaal importeren van een duitse auto moet je, als ik het goed begrepen heb, een soort tijdelijk kenteken en verzekering regelen zodat je als Nederlander in Duitsland de Duitse auto mag meenemen. Vervolgens moet je de auto in Nederland zsm laten registreren / keuren en BPM betalen bij een douane post in Nederland. Uiteraard moet je er ook voor zorgen dat al het papierwerk klopt.

Klopt het dat ik denk dat, als alleen mijn vriendin in de Duitse auto rijdt en als we de auto bij aankoop op haar naam laten zetten, we dat tijdelijke kenteken helemaal niet nodig hebben?
Zolang ik niet in de auto rijd tot er een Nederlands kenteken op staat, is er toch geen probleem? We moeten er dan alleen voor zorgen dat we de auto snel laten registreren en naar de douane gaan.

Kan iemand verifiëren of dit klopt en zo niet, waar dan de problemen / moeilijkheden zitten?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Mfitski op 10-09-2019 16:11)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:21
Kurzzeitkennzeichen (5 dagen geldig) mag op naam van je vriendin.
Zollkennzeichen (langer geldig) mag op je eigen naam en is bedoeld om gelijk naar het RDW te rijden voor de keuring en afhandeling van papierwerk. Ik weet niet zeker of je er daarna mee mag rijden tot het Nederlandse kenteken er is, die verhalen zijn ook tegenstrijdig.

De regels zijn redelijk vaag en grijs. Regeltechnisch is het meest clean om met het (export)Duits kenteken (normale Duitse kentekens zijn persoonsgebonden, net als België. Niet auto gebonden zoals in Nederland) naar de grens te rijden, daar wisselen voor een eendagskenteken en gelijk door naar de keuring en naar je stalling. Daar de wagen laten staan tot het papierwerk rond is en je Nederlandse kenteken binnen is. Nouja... Technisch gezien is een autoambulance het meest clean.

Men probeert alle opties uit. 99 van de 100 keer zal een wettelijk niet toegestane optie niet gezien worden, je moet maar net controle krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door TheBrut3 op 10-09-2019 16:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik denk dat het tijdelijke kenteken is omdat het duitse kenteken geschrapt wordt en er nog geen (officieel) nederlands kenteken is. Er moet dus in de tussentijd een tijdelijk kenteken zijn om de auto te kunnen identificeren.

Je zult er dus waarschijnlijk niet onder uit komen

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:30
Als ze woonachtig is in Nederland mag ze net zo min structureel in een auto met Duits kenteken rijden als jij, alleen of dat van invloed is op het importeren van de auto is lastiger. Je zult dit vooral met de belastingdienst moeten zien te regelen.

Zie bijvoorbeeld dit artikel.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfitski
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 14:18
@Imnoa Bedankt voor de reactie, naar zulke addertjes was ik opzoek. Ik ga hier verder naar kijken. Zelf heb ik dit eerder daarover gevonden op deze website:
"Rijden met een voertuig dat u wilt invoeren
Voor het rijden vanuit het buitenland naar Nederland, geeft de RDW geen kenteken af. Neemt u hiervoor contact op met de buitenlandse instanties. U kunt het voertuig ook op een trailer of auto-ambulance vervoeren.

Rijdt u met het voertuig voorzien van de buitenlandse kentekenplaten en het geldige buitenlandse kentekenbewijs naar de RDW? Dan moet u er rekening mee houden dat de RDW wettelijk verplicht is om het buitenlandse kentekenbewijs in te nemen. U mag dan nadat u bij de RDW bent geweest, niet meer met het voertuig op de openbare weg rijden, omdat u niet meer in het bezit bent van een geldig kentekenbewijs. In dit geval kunt u een gratis eendagskenteken aanvragen bij de RDW. Dit eendagskenteken is alleen geldig op de dag van de keuring.

Na ontvangst van het Nederlandse kentekenbewijs kunt u het voertuig (weer) gebruiken. Een voorwaarde is wel dat u ook moet voldoen aan de overige verplichtingen die horen bij het hebben van een voertuig."

@NiGeLaToR We willen ook zeker niet structureel in een auto met Duits kenteken rijden. Het gaat mij eigenlijk alleen om het kopen van de auto en het vervoer naar Nederland. Ik denk dat het feit dat zij woonachtig is in Nederland, niet verder uitmaakt voor de koop.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Kurzzeitkennzeichen (5 dagen geldig) mag op naam van je vriendin.
Zollkennzeichen (langer geldig) mag op je eigen naam en is bedoeld om gelijk naar het RDW te rijden voor de keuring en afhandeling van papierwerk. Ik weet niet zeker of je er daarna mee mag rijden tot het Nederlandse kenteken er is, die verhalen zijn ook tegenstrijdig.

De regels zijn redelijk vaag en grijs. Regeltechnisch is het meest clean om met het (export)Duits kenteken (normale Duitse kentekens zijn persoonsgebonden, net als België. Niet auto gebonden zoals in Nederland) naar de grens te rijden, daar wisselen voor een eendagskenteken en gelijk door naar de keuring en naar je stalling. Daar de wagen laten staan tot het papierwerk rond is en je Nederlandse kenteken binnen is. Nouja... Technisch gezien is een autoambulance het meest clean.

Men probeert alle opties uit. 99 van de 100 keer zal een wettelijk niet toegestane optie niet gezien worden, je moet maar net controle krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door TheBrut3 op 10-09-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:25

Rmg

van belang is niet zozeer haar nationaliteit maar waar ze belastingplichtig is en aangezien ze in Nederland woont zal dat wel hier zijn. En zal de belastingdienst vinden dat ze BPM moet aftikken over haar duitse auto. Dus je zit nog steeds met hetzelfde probleem.

Dus dan zou je hem door haar ouders moeten laten kopen oid.

[ Voor 46% gewijzigd door Rmg op 10-09-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Rmg schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:16:
van belang is niet zozeer haar nationaliteit maar waar ze belastingplichtig is en aangezien ze in Nederland woont zal dat wel hier zijn.
Volgens mij is bij het Kurzzeitkennzeichen de nationaliteit wel van belang. Maar TS wil de wagen sowieso importeren en geen BPM ontwijken. Dus het beste is gewoon om alles na elkaar te plannen. Of de keuring vroeg in de ochtend de dag erop, met een eendagskenteken voor die dag en de auto daarna even in een stalling zetten (mag niet aan de openbare weg!) tot het kenteken binnen is. Daarmee voorkom je gewoon potentieel ingewikkeld gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 10:43

Wok

Dakloos...

Om een auto vanuit het buitenland over de weg naar Nederland te rijden, moet de auto zijn voorzien van een geldig kenteken. Omdat een kenteken in Duitsland persoonsgebonden is en niet voertuiggebonden, zul je in Duitsland dus een (tijdelijk) kenteken moeten regelen. Daar kom ik zo dadelijk op terug.

Als je eenmaal een (tijdelijk) kenteken hebt, dien je bij de Belastingdienst een aanvraag in te dienen (dit kan alleen online) voor een tijdelijke vrijstelling van MRB en BPM: https://www.belastingdien...b_bij_kortstondig_gebruik

Je geeft dan het (tijdelijke) kenteken op en vanaf dat moment heb je maximaal 14 aaneengesloten dagen (tenzij het tijdelijke kenteken eerder verloopt!) toestemming om met het (tijdelijke) kenteken gebruik te maken van de openbare weg in NL. Voorwaarde daarbij is wel dat het voertuig is verzekerd en beschikt over een geldige 'APK'. Dit laatste bewust tussen aanhalingstekens, omdat dit in het buitenland anders heet... Voor een Duits voertuig moet je een geldig TüV-keuringsrapport kunnen overleggen. Binnen de geldigheidsduur van het kenteken (en anders dus max. 14 dagen) kun je dan de auto ter invoer aanbieden bij het RDW. Let op: bij de RDW is men wettelijk verplicht het buitenlandse kenteken in te nemen bij het invoeren. Je kunt dan ter plekke een gratis eendaags kenteken aanvragen om de auto weer naar huis te kunnen rijden. Daarna mag je geen gebruik meer maken van de openbare weg, totdat de rest-BPM is voldaan, de NL-kentekenplaten zijn geplaatst en de auto een geldige APK-keuring heeft (een geldig Europees equivalent zoals een Duitse TüV-keuring wordt vrijwel altijd overgenomen als de vervaldatum nog redelijk ver weg ligt; ik meen dat de termijn op minimaal twee maanden lag, maar daar heb ik even geen bron voor) en verzekerd is.

Zoals ik eerder al zei, is een kenteken in Duitsland normaliter persoons- in plaats van voertuiggebonden. In jullie geval heb je wellicht drie mogelijkheden:

1. Je vriendin heeft een Duits paspoort. Heeft zij ook de mogelijkheid om de auto op een Duits adres in te schrijven (familie)? In dat geval kun je namelijk op het Duitse adres een nieuw kenteken aanvragen en via de vrijstelling BPM/MRB dat kenteken aanmelden bij de Belastingdienst.

2. Je vraagt een Ausfuhrkennzeichen aan (witte plaat met rood vlak en vervaldatum). Dit is een Europees erkend kenteken met een maximale geldigheidsduur tot twaalf maanden (LET OP: in NL dus maximaal 14 dagen geldig). Met dit kenteken vraag je de vrijstelling BPM/MRB aan.

3. Je vriendin vraagt een Kurzzeitkennzeichen aan (witte plaat met geel vlak en vervaldatum). Dit kenteken is vijf dagen geldig. Met dit kenteken vraag je de vrijstelling BPM/MRB aan. LET OP: omdat het Kurzzeitkennzeichen maar vijf dagen geldig is, geldt ook de vrijstelling BPM/MRB maar tot aan de vervaldatum van het kenteken!

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:57
Er is voor zover ik weet maar één uitzondering op de 14 dagen regeling, en dat is als je een auto mee-importeert bij de immigratie. Mijn vriendin (Belgische) heeft na haar verhuizing naar Nederland een paar maanden in haar auto met Belgisch kenteken kunnen rijden. Ze betaalde toen wel MRB (speciaal aanvragen voor buitenlands kenteken) en er liep tegelijkertijd een aanvraag op vrijstelling voor de BPM (vrijstelling bij verhuizing binnen EU) zodat we een geldige reden voor de vertraging hadden. Europese wetgeving lijkt te suggereren dat je tot 6 maanden na je verhuisdatum met een buitenlands kenteken mag rijden, maar de Belastingdienst was daar bijzonder vaag over. Door de BPM vrijstelling mag alleen de kentekenhouder in de auto rijden (gedurende het eerste jaar) en bijvoorbeeld ik dus niet, anders moet alsnog de BPM worden afgetikt.

Als jouw vriendin al in Nederland woont gaat die uitzondering niet meer op en zul je dus maximaal 14 dagen met het buitenlandse kenteken kunnen rijden (mits het kenteken zolang geldig is).
Wok schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:15:
Je kunt dan ter plekke een gratis eendaags kenteken aanvragen om de auto weer naar huis te kunnen rijden.
Regel dit eendaagskenteken vooraf (kan online) en zorg dat je een geldige verzekering hebt. Aangezien Nederlandse autoverzekeringen (over het algemeen?) op kenteken zijn moet je voor die ene dag dus speciaal een WA verzekering afsluiten (kost zo rond de €30 meen ik. Daarna mag de auto dus ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan tot de Nederlandse platen (en verzekering) erop zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door legofanaten op 11-09-2019 07:26 ]

dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
legofanaten schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:25:
Als jouw vriendin al in Nederland woont gaat die uitzondering niet meer op en zul je dus maximaal 14 dagen met het buitenlandse kenteken kunnen rijden (mits het kenteken zolang geldig is).
Zover ik weet moet de auto dan ook al een half jaar in bezit zijn.

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:57
TheBrut3 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:51:
[...]

Zover ik weet moet de auto dan ook al een half jaar in bezit zijn.
Klopt inderdaad en je moet de auto nog minimaal een jaar in bezit houden.

dus...

Pagina: 1