MacBook Air 2015 gaat snel leeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-08 22:54
Mijn vraag
Beste tweakers,

Ik heb recentelijk een tweedehands Macbook overgenomen. Top apparaten zeg. Wat ik mij wel afvraag: gaat mijn batterij snel leeg? En waarom?

De batterij is nog niet heel veel gebruikt aangezien er nog maar 99 oplaadcycli worden aangegeven bij systeeminformatie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google Chrome + Drive, verder heb ik alles applicaties zo goed als uitstaan.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
's Avonds laad ik de MBA vaak op, en dan ben ik de ochtend erna al 10-15% kwijt, in sluimerstand. Daarna gebruik ik mijn MBA voor 3 colleges van +-1uur tot 1,5 uur. Schermhelderheid heb ik meestal op wat minder dan de helft staan.

Het lijkt mij dat een dergelijke MBA met mijn eisen wel +8-10 zou moeten meegaan, of niet? Is er iets wat ik over het hoofd zie, als beginneling? De ultieme lifehack?

Ik hoor graag van jullie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:03
Ik denk dat het puur met de leeftijd te maken heeft. Ik heb een Macbook Pro 13 2015 en daar een beetje hetzelfde verhaal mee. Bijna altijd aan stroom gehad, weinig laadcycli maar (ik denk vanwege ouderdom of misschien zelfs te weinig batterij gebruik?) is de batterij veel capaciteit verloren.

Kijk eens met behulp van Coconut battery wat de capaciteit van je accu nog is. 8 tot 10 uur was volgens mij de batterijduur van het apparaat toen die nieuw was, lijkt mij zeker niet realistisch om 4 jaar later dat er nog van te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
Bedankt voor de tip! CoconutBattery geeft aan dat de Design Capacity op 92,8% staat. Dus het lijkt nog mee te vallen. Dan vind ik 'm alsnog vrij snel leeg gaan, als ik zo naar de gegeven informatie kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 11:03
MijnHeerZomer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:51:
Bedankt voor de tip! CoconutBattery geeft aan dat de Design Capacity op 92,8% staat. Dus het lijkt nog mee te vallen. Dan vind ik 'm alsnog vrij snel leeg gaan, als ik zo naar de gegeven informatie kijk.
Percentage zegt niet alles, ervaring leert dat sommige mensen al problemen met 95% en sommige pas met 85%. En buiten dat is de accu ook al een paar jaar oud ondertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 12:24

GforceNL

Out of memory....

Chrome staat er om bekend niet batterij vriendelijk te zijn. Werk eens met safari en kijk of het dan beter is.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
Oké, dus het aantal laadcycli en hoge batterij percentage hoeft dus niet altijd uit te maken!?! Duidelijk.

Zijn er software matig ook manieren om batterijgebruik in te dammen? Scherm helderheid en zo min mogelijk apps draaien zijn me bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
GforceNL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:05:
Chrome staat er om bekend niet batterij vriendelijk te zijn. Werk eens met safari en kijk of het dan beter is.
Dit ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:56
Wat draait er verder naast Chrome (in het verleden kon het verschil met Chrome meerdere uren zijn, is nu wel minder maar nog steeds 1-1.5 uur)?
Heb je een schone installatie gedaan of alleen het account gewist van de vorige eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
Pendora schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:25:
Wat draait er verder naast Chrome (in het verleden kon het verschil met Chrome meerdere uren zijn, is nu wel minder maar nog steeds 1-1.5 uur)?
Heb je een schone installatie gedaan of alleen het account gewist van de vorige eigenaar?
Ik kreeg ‘m met schone installatie. Althans, dat denk ik. Het leek alsof ik een ‘nieuwe’ mac installeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:54
Gebruik eens voor de grap zoals gemeld eens een dag safari of de laatste Firefox en kijk dan eens hoelang hij mee gaat

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://cdn.cultofmac.com/wp-content/uploads/2015/08/Averages-copy-1024x269-780x205.jpg

Info komt uit 2015, maar ook recente bronnen geven dit aan.

[ Voor 23% gewijzigd door kamerplant op 16-09-2019 22:19 ]

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 13:46

DocktorDicking

Are you picking this up?

Ik liep ook tegen dit probleem (stroom verlies in de nacht) aan sinds ik was geupdate naar Mojave. Volgens Google ligt het aan iets in Mojave (vraag me niet wat) wat ervoor zorgt dat de MB extra energie gebruikt tijdens sluimer/hibernate.

Na het uitvoeren van de volgende commands, in de terminal, was het bij mij opgelost:

sudo pmset -b tcpkeepalive 0
sudo pmset hibernatemode 25

Deze veranderingen zijn ook makkelijk weer terug te draaien:

sudo pmset -b tcpkeepalive 1
sudo pmset hibernatemode 3

Na het uitvoeren van de commands gebruikt mijn Macbook pro (13" 2015 retina) nog maar 1% gedurende de nacht. Soms zelfs niks. Enig nadeel van de commands is dat 'find my device' niet werkt wanneer de macbook in sluimer is.

Hoop dat het helpt!

If i only had more coffee...

Pagina: 1