Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tuin huurwoning in slechte staat

Pagina: 1
Acties:

• melvinlunenborg
  • Registratie: mei 2019
  • Nu online
Beste allemaal,

Sinds juli dit jaar ben ik gelukkig verhuisd naar een goede woning met eindelijk de fataliteiten die je van een huis mag verwachten. Er is alleen een maar... De tuin was bij binnenkomst in verschrikkelijke staat.

In de tuin stond het onkruid tot wel een meter hoog en de bestrating die er lag was voor het grootste gedeelte kapotte tegels en verder een mengelmoes van alle soorten en maten. Er is ook een stuk van ong. 3m2 waar simpelweg geen bestrating ligt. De bestrating loopt ook erg schuin af (mogelijk verzakking) naar de woning toe. Dus bij een regenbui heb je een leuk pierenbadje voor de achterdeur. Omdat ik me er natuurlijk van bewust was dat de gemiddelde woning zo'n 2 weken leeg staat en weer wordt verhuurd ben ik er maar mee akkoord gegaan.

Wel heb ik inmiddels het grootste gedeelte onkruid weten weg te halen en wat normale beplanting in de tuin geplaatst.

Nu is dus mijn vraag, wie moet de tuin (in deze staat) onderhouden, lees repareren?

• Soggney
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15:27

Soggney

Zeekomkommer

jij/de huurder.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:41

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat staat er in je huurcontract ?

Ik geloof niet dat hier een algemene regel over is,
Bij mij valt dit totaal onder eigen beheer. Ik mag heel de tuin betegelen of vervangen door een grasmat.
Enige eis is dat deze leeg opgeleverd word (Dus geen halve storthoop aan rotzooi achterlaten)

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• bakkie1985
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:47
Huurder, staat ook in het huurcontract als het goed is.

ik had ook zo een tuin voordat ik de woning betrok en heb toen vooraf aangegeven dat ik op zijn minst verwacht dat het toonbaar wordt gemaakt. dit hebben ze toen netjes gedaan.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:58

vso

raap voor zijn recht

melvinlunenborg schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:52:
Nu is dus mijn vraag, wie moet de tuin (in deze staat) onderhouden, lees repareren?
De verhuurder moet je bij "huur" in staat stellen dat je de ramen kan wassen (2 rijen tegels ofzo) ... en tja nu beetje laat om te gaan klagen" 1 a 2 weken de tijd ervoor/erna "contract" tekenen ofzo

De rest van de onderhoud is aan jou en kan ook redelijkerwijs niet aan de verhuurder "vergoed" worden.
paar uitzonderingen
- als de verhuurder explicite regels opstelt en daarvoor fondsen beschikbaar stelt
- ophoogzand is soms verplicht ..

Er moet voor de rest niks, wil je niet teveel geld besteden en heb je een trekhaak op de auto (of ken je iemand met) . gratis tegels en andere meuk voor de tuin te halen.. zelfs zand.

vso wijzigde deze reactie 10-09-2019 14:57 (6%)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Rukapul
  • Laatst online: 17:18

Rukapul

Moderator General Chat
De link hierboven geeft de situatie juridisch goed weer.

Ik ben zelden een tuin tegengekomen die je niet met een weekend flink buffelen weer netjes (kaal) hebt. De uitzondering is als er veel puin in gestort is. Onkruid van anderhalve meter hoog is met een trimmer in no-time verdwenen en een kwestie van afvoeren. Een paar missende tegels is ook zo geregeld. Afloop naar de woning toe is wat meer werk om te fixen, maar bepaald niet onmogelijk (afhankelijk van de ernst van de (water)overlast is dit nog iets waar je de verhuurder op kunt aanspreken onder de noemer groot onderhoud, maar heb dan geen grote verwachtingen boven het absolute minimum).

Rukapul wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:04 (18%)

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-11 12:38
Zie het zo: het is een goede incentive om de tuin helemaal naar je smaak te maken! :D

Watskebeurt met Bhagavad? :(

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:38
Ik zou fataliteiten sowieso niet accepteren.

• Gertjuhjan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 17-11 10:58

Gertjuhjan

Software Engineer

Als je niet veel geld kwijt wilt zijn, zou ik alle huidige tuintegels eruit halen. Dan een marktplaats zoektocht doen naar 30x30 stoeptegels. Deze zijn veelal gratis af te halen bij verschillende particulieren.

Daarna maak je je tuin vlak en onkruid vrij (Klein beetje oplopend richting huis). Dit doe je met touwen uitmeten en langs die touwen plaats je je stenen.
Wilt je het echt netjes, kan je ook nog een deel afgraven en witzand storten, dit kost alleen een beetje meer.

Wil je ook nog een beetje groen, dan haal je bij de lokale grasboer een paar grasmatten en plaats die ipv de stenen. Kost +/- 35 euro per 10 m2.

Xbox: Gulpener88

• Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08-11 13:07

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

melvinlunenborg schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:52:
Beste allemaal,

Sinds juli dit jaar ben ik gelukkig verhuisd naar een goede woning met eindelijk de fataliteiten die je van een huis mag verwachten. Er is alleen een maar... De tuin was bij binnenkomst in verschrikkelijke staat.

In de tuin stond het onkruid tot wel een meter hoog en de bestrating die er lag was voor het grootste gedeelte kapotte tegels en verder een mengelmoes van alle soorten en maten. Er is ook een stuk van ong. 3m2 waar simpelweg geen bestrating ligt. De bestrating loopt ook erg schuin af (mogelijk verzakking) naar de woning toe. Dus bij een regenbui heb je een leuk pierenbadje voor de achterdeur. Omdat ik me er natuurlijk van bewust was dat de gemiddelde woning zo'n 2 weken leeg staat en weer wordt verhuurd ben ik er maar mee akkoord gegaan.

Wel heb ik inmiddels het grootste gedeelte onkruid weten weg te halen en wat normale beplanting in de tuin geplaatst.

Wellicht kun je een dealtje maken met de verhuurder? Jij de arbeid, hij de materialen ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't call the wrong number. You answer the wrong phone.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
heuveltje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:55:
Wat staat er in je huurcontract ?

Ik geloof niet dat hier een algemene regel over is,
Bij mij valt dit totaal onder eigen beheer. Ik mag heel de tuin betegelen of vervangen door een grasmat.
Enige eis is dat deze leeg opgeleverd word (Dus geen halve storthoop aan rotzooi achterlaten)
Dat betegelen mag niet altijd hoor. Hier bv nieuwe regels: huurder mag de tuin voor max 30% betegelen. Voor en achter.

Leuke is, ik woon hier nog niet zo lang en heb mn best gedaan qua planten. Rest hier is 100% betegelde voortuin en de meeste achtertuinen ook, op 2 na die op die van mij lijken. Maar ook ik voldoe dus niet eens aan die eis...

Een buurman: ga je dat onkruid nog weghalen?
Vlinderstruiken die ik net had neergezet
...

• heuveltje
  • Laatst online: 17:41

heuveltje

KoelkastFilosoof

dragon2 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:19:
[...]

Dat betegelen mag niet altijd hoor. Hier bv nieuwe regels: huurder mag de tuin voor max 30% betegelen. Voor en achter.

Leuke is, ik woon hier nog niet zo lang en heb mn best gedaan qua planten. Rest hier is 100% betegelde voortuin en de meeste achtertuinen ook, op 2 na die op die van mij lijken. Maar ook ik voldoe dus niet eens aan die eis...

...
Sja, ik zei ook bij mij. :)
Ben opzich wel voorstander, zit nu een een sociale huur-wijk waar langzaam de oud bewoners weggaan en nieuwe inkomen. En je merkt gewoon dat de er opeens steeds meer betonnen tuintjes komen. wat imho heel de wijk een stuk minder gezellig maakt.

Aan de andere kant is mijn achtertuin ook al snel 50% steen. Maar wat wil je, als je een fatsoenlijk terras wil waar je kunt zitten en een pad naar de schuur. op een tuin van 5 bij 6 :)

heuveltje wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:25 (11%)

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:48
heuveltje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:23:
[...]

Sja, ik zei ook bij mij. :)
Ben opzich wel voorstander, zit nu een een sociale huur-wijk waar langzaam de oud bewoners weggaan en nieuwe inkomen. En je merkt gewoon dat de er opeens steeds meer betonnen tuintjes komen. wat imho heel de wijk een stuk minder gezellig maakt.
En warmer... 8)7

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

De kans is groot dat in jouw huurcontract staat dat je indien je de huur opzegt, je de tuin in nette staat moet achterlaten.
Het kan zijn dat dit niet het geval is bij jouw verhuurder, óf de regels zijn niet nageleefd.

Maar... Jij hebt de woning in de huidige staat geaccepteerd. De kans is hiermee érg groot dat je nu zelf de boel mag opruimen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 18-11 17:02
Vrees dat je dit had moeten aankaarten voor je het huis accepteerde. (dan nog grote kans dat de verhuurder het al dan niet terecht bij jou neerlegt)

Marktplaats in de gaten houden voor gratis af te halen zand/steen. Vrees echter dat je wel eens kan moeten wachten tot het voorjaar voordat de massa weer in de tuin gaat...

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 18-11 18:08
Hoijong schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:07:
Ik zou fataliteiten sowieso niet accepteren.
Haha, ik moest het ook even googlen. lees "ongeluk" of "ramp". In de nederlandse spreektaal wordt het volgens mij weinig gebruikt.

Maar on-topic: De tuin is je eigen pakkie aan voor zover ik weet.

Meester_J wijzigde deze reactie 12-09-2019 16:22 (10%)

• TheFes
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:29
Meester_J schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:21:
[...]

Haha, ik moest het ook even googlen. lees "ongeluk" of "ramp". In de nederlandse spreektaal wordt het volgens mij weinig gebruikt.

Maar on-topic: De tuin is je eigen pakkie aan voor zover ik weet.
Ik ging er vanuit dat de TS eigenlijk faciliteiten bedoelde.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@melvinlunenborg Vaak kun je bij kijken naar de woning aangeven waar je niet mee eens bent. je kunt dan vragen of de verhuurder de tuin 'toonbaar' oplevert. indien je niets hebt afgesproken zou je contact kunnen leggen met degene die nu je aanspreekpunt is. (vaak eoa verhuurmakelaar voor de 1e 4-6 weken na oplevering)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True