Wat een onzin om te zeggen "als admin moet je toch overal bij kunnen". Het is juist een feature (zowel vanuit privacy, security als ethisch bekeken) om als beheerder niet in de data van gebruikers te kunnen neuzen. Dat laat onverlet dat je als beheerder natuurlijk wel gewoon toegang nodig hebt tot het besturingssysteem, services etc.
@
honda4life helemaal als dit om familieleden i.c.m. persoonlijke data gaat zou ik je afraden om dit onversleuteld op te slaan op jouw systemen. Bij een datalek ben je dubbel de klos omdat het ook nog eens om familie gaat. En sowieso: zelfs als ze zelf gehacked zijn, ben je zelf als nog verdachte nummer 1 voor hen. Dit soort potentieel gezeik tussen familieleden zou ik te allen tijde willen voorkomen.
Ik host zelf overigens verschillende systemen voor vrienden, familieleden, klanten etc. Dit doe ik zodat ze een veilige manier hebben om hun belangrijke persoonlijke data te backuppen en zodat ze niet hoeven uit te wijken naar onveilige of privacyschendende alternatieven. Maar bij mij is er maar één harde eis en dat is dat de gebruikers (of het nou een klant of familielid is) hun eigen data versleutelen. Hier help ik hen ook bij natuurlijk. Sommigen gebruiken Cryptomator (erg gebruiksvriendelijk en simpel), anderen willen liever versleutelde rar-/7-zip-/winzip-archieven opslaan via rsync en weer anderen gebruiken versleuteling i.c.m. Syncthing of Nextcloud. Er zijn tientallen opties om dit te bewerkstelligen, en het resultaat is:
1) Dat jij er als beheerder niet in kan neuzen (privacy, risicomanagement, ethisch verantwoord). Dit is bij familieleden nog belangrijker dan bij klanten omdat er bij bloedverwantschap sneller en vaker sprake is van belangenverstrengeling.
2) Dat er bij een datalek in jouw systeem hooguit versleutelde persoonsgegevens en gevoelige data lekken. Het zal de komende jaren erg duur zijn om goed versleutelde data te brute forcen. In andere woorden: de hackers zullen effectief jaren (mogelijk zelfs tientallen jaren) moeten wachten tot de data kostenefficiënt te decrypten zijn.