Aanvulling op mijn eerder bericht over dat je naar alles moet kijken behalve vermogen: ook niet naar weerstand (Ohm) kijken. Maakt ook allemaal niet uit voor thuisgebruik. Daarbij moet je vergelijkers (niet alleen die van Tweakers maar ook die van Coolblue bijvoorbeeld) ook niet gebruiken om dat soort specs naast elkaar te leggen. Er kan op zo veel verschillende manieren gemeten worden dat bij de ene receiver 100 Watt kan staan en bij de andere 200 Watt. Zolang je niet alle gegevens hebt is er niet te zeggen wat meer is, je moet wel appels met appels vergelijken. Dus ja, eigenlijk zeg ik dat dergelijke gegevens veelal fout zijn. Het is gigantisch veel werk om alles gelijk te noteren/uit te lezen, dan wordt het van elke receiver de spec-sheet of zelfs handleiding lezen. Een receiver is niet x Ohm, de speaker fluctueert in weerstand over het gehele bereik. Een speaker is dus ook niet 6 of 8 Ohm wat je veelal ziet aangegeven. Het kan best dat de speaker over het grootste deel van het frequentiebereik die waarde heeft, maar een speaker dipt veelal naar een paar Ohm in het laag tot (ver) boven de 8 Ohm in het hoog. Dat is het punt, het fluctueert allemaal en is daarom niet in één waarde te vatten. Op de achterkant van een receiver staat veelal ook "6 ~ 16 Ohm" en niet één waarde. Echter kan de Tweakers Pricewatch die waarde niet aan, je kan één getal kwijt...
Wat is instap? Speakers van 2500 per stuk zou ik niet onder instap rekenen, maar iemand die een setje Focal Grande Utopia III EVO heeft staan (net geen €90.000 per stuk) denkt daar mogelijk anders over. Kwestie van perceptie.
Als je tevreden bent met de speakers moet je ze niet vervangen. Geluid is persoonlijk en is niet uit de specs te halen. Puur op de afbeeldingen afgaande lijken het simpele speakers van spaanplaat en niet heel bijzonder en mogelijk toch wel instap. De tweedehands prijzen liggen wereldwijd ook redelijk gelijk, veelal (omgerekend) tussen de 50 en 80 euro voor een paar. Maar nogmaals, dat zegt niets over het geluid en wat je er zelf van vind en verwacht. En ik kan er ook naast zitten met mijn gevoel dat het wel instap is...
Er is honderd procent beter te vinden (dat is er namelijk altijd

) maar de vraag is of je daar het geld voor over hebt. Als iets tien keer zo duur is wil het niet zeggen dat het ook tien keer zo goed klinkt. Verder valt of staat audio met plaatsing van de speakers. Je kan zo veel geld aan speakers en versterking (en voor sommige mensen ook aan kabels en dergelijke) uitgeven, als het in een hoek staat gepropt in een kale harde ruimte dan klinkt het nog steeds niet zoals het kan.
Edit:
Zijn de geposte foto's van de speakers van het internet of zelf gemaakt? Speakers zo op de vloer is bijvoorbeeld al niet de beste opstelling. Op het TV meubel of op een stand naast het meubel kan al veel brengen.
Edit 2:
Ik kon die 70 en 130 Watt uit de vergelijking uit
deze post niet uitstaan

De site van Denon geeft uitsluitsel: beide receivers zijn gelijk qua vermogen (en voor een groot deel van de specs). Hoe er dan verschil kan zijn? De 70 Watt is gemeten bij 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% THD 2 channel Drive, de 130 Watt is gemeten bij 6 Ohm, 1 kHz, 1% THD 1 channel Drive. Nu zal ik het technische achterwege laten maar je ziet duidelijk verschillen hoe er gemeten is, elke waarde is anders. Dat bedoel ik met appels met appels vergelijken. Plus dat het allemaal niet uit maakt, 130 Watt klinkt heel leuk en veel meer dan 70 Watt maar in de praktijk gebruik je letterlijk maar een paar Watt. En om het dan nog leuker te maken: de stap van 1 naar 2 Watt is groter dan de stap van 70 naar 130 Watt. Al scheelt het niet veel, die laatste is ook bijna een verdubbeling van vermogen.
[
Voor 114% gewijzigd door
FeaR op 11-09-2019 16:30
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.