basic information voor zoektocht receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste lezers,

Ik heb mij voorgenomen een moderne receiver te kopen. De reden is dat ik het gedoe met al die kabels, ik zou graag HDMI willen gebruiken om eenvoudiger TV, receiver, cd/dvd/hdd speler en laptop te kunnen koppelen. Al die kabels overal, ik wordt er niet goed van. Ik maak eigenlijk geen gebruik van bleutooth of andere modernere koppelmogelijkheden. Deze week heb ik nog een aantal cd's gekocht. Afijn.

Ik had een 2e handsje Onkyo TX SR606 gekocht maar de afstandbediening is niet helemaal in orde... En dat ding werd gloeiendheet.

Ondertussen weet ik dat ik eigenlijk alleen stereo nodig heb, ik hoef niet al die extra boxen. Maar het valt mij tegen om een eenvoudige receiver met HDMI te vinden. Het is al gauw richting de 600 euro, dat verbaasd mij.

Wellicht kunnen jullie wat basis informatie geven en mij een richting in sturen dat mij kan helpen.

In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kijk hier eens in vraag en aanbod naar een reciever, dat koopt tweedehands een stuk vertrouwder dan wat je op markplaats soms treft.

categorie: Versterkers en receivers

nog een tipje is dat je ook even kan kijken naar het aansluiten van de boel met optische kabels.
Je zegt namelijk dat je geen eenvoudige reciever kan vinden met HDMI, dan zoek je dus inderdaad niet naar een meerkanaals (5.1, 7.2 etc) apparaat maar je wilt stereo luisteren?

De brakke Onkyo was namelijk wel gewoon een meerkanaalsreciever en ik kan met niet voorstellen dat je géén meerkanalsreciever kunt vinden zonder HDMI.

Wat is je budget trouwens? Dan kunnen we wat gerichter zoeken. En zet even neer hoeveel dingen je wilt aansluiten, want als je adviezen krijgt voor recievers met 2 x HDMI en je wilt er 4 HDMI op aansluiten komen we niet veel verder ;)

En wat verwacht je qua geluidkwaliteit? Luister je naar een paar oude boekplankspeakers of heb je een paar echt mooie luidsprekers?

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 10-09-2019 14:30 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Als ik in de Pricewatch kijk zie ik genoeg keuze voor een lager budget.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LordSinclair schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:27:
Als ik in de Pricewatch kijk zie ik genoeg keuze voor een lager budget.
+1

De allergoedkoopste is 199 euro en heeft genoeg HDMI aansluitingen.

pricewatch: Denon AVR-X250BT

Je komt dan wel in de instappers terecht met van die luidsprekerklemmetjes in plaats van een beetje fatsoenlijke terminals.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4b235aNELTSw1mVcV9EDoBQQ9w=/fit-in/1280x/filters:strip_icc()/i/2002215657.jpeg?f=imagegallery

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 10-09-2019 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

paper towel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:11:
Maar het valt mij tegen om een eenvoudige receiver met HDMI te vinden. Het is al gauw richting de 600 euro, dat verbaasd mij.
Zoek je een stereoreceiver met HDMI dat je op dat soort prijzen uit komt? Ik kan me niet voorstellen dat je op 600 euro of hoger uit komt als je zoekt op een surround receiver met HDMI. Daar is zo veel aanbod in en de prijzen starten nieuw op minder dan de helft van het genoemde bedrag. Zelfs sites als Coolblue staan vol met dat soort receivers. Sterker, zelfs bij de bekendere audio winkels kan je voor onder dat bedrag klaar zijn. Stereoreceivers met HDMI zijn zeldzamer en zijn inderdaad over het algemeen rond die koers. Ik zou echter gewoon een surround receiver nemen en deze instellen op 2.0 gebruik. Heb je de werking van een stereoreceiver met HDMI voor de prijs en met de functies van een surround receiver.

Mocht je tweedehands kijken, let wel op met Onkyo. Dat merk heeft meerdere jaren achter elkaar problemen gehad met HDMI board. Zo veel problemen dat de garantie verlengd was tot eind 2018. Helaas is dat nu over en betaal je de volle mep als je HDMI board overlijdt. Of je moet zelf handig zijn met een soldeerbout. Nu hebben meer merken wel eens dat een HDMI board overlijdt, dat kan altijd maar niet meerdere jaren achter elkaar. Als je naar receivers van die periode kijkt (jaar of 5-10 oud) dan zou ik Onkyo overslaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Met ^. Laat je blik eens vallen op een Denon x2*** serie (x2500H bijv.). Rond de 3/400 Euro, 8x HDMI in. Kun je ook prima in stereo mee luisteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Bedankt voor de reacties.

Eigenlijk weet ik er te weinig van om veel informatie te geven. Ik kan wel aangeven dat ik alleen stereo luister, ik wil niet al die boxen door de kamer hebben. Opzich is het prima om 5.1 of 7.2 te hebben maar ik gebruik dat dus niet. Daarom dacht ik dat de prijs ook wel zou zakken. Mij is wel verteld dat het wattage verdeeld wordt over de boxen.

Op dit moment heb ik een Kenwood KRFV5030D, dit is een 5.1 waar ik alleen de stereo boxen van gebruik . Deze hebben beide 120 wat. Ik vond het altijd prima geluid maar kan het ook niet vergelijken. Ik luister CD's. Oude rock, vaak ook remastered. Ik heb wel is overwogen fatsoenlijke kabels te kopen.

Het hoeft dus niet top te zijn. Meer een fatsoenlijk prijs/kwaliteit verhouding apparaat.

Budget? hmm, ik wil er eigenlijk niet te veel voor uitgeven. Het klinkt goedkoop maar max 300 voor een apparaat is al heel wat geld. Komen daar de boxen nog bij?

aansluitingen: TV, cd/dvd speler, laptop, eventueel iets voor de toekomst? geen idee waar ze nog mee komen.

Er staat een sony receiver in Hoogeven bij vraag en aanbod, dat is wellicht iets. De andere linkjes zal ik zo gaan bekijken.

nogmaals bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

paper towel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:59:
Budget? hmm, ik wil er eigenlijk niet te veel voor uitgeven. Het klinkt goedkoop maar max 300 voor een apparaat is al heel wat geld. Komen daar de boxen nog bij?
Bij een receiver? Nee. Bij een Home Cinema Set? Ja. Ik volg niet wat je nu wilt. Je hebt al speakers maar wil je die behouden en alleen de receiver wisselen of wil je een geheel nieuwe set? Driehonderd euro is niet veel maar tweedehands is er genoeg te vinden. Één tip in het algemeen: kijk niet naar vermogen. Zeker als je aangeeft er geen verstand van te hebben kan je te veel op de getallen afgaan. Kijk naar meetbare eisen zoals het aantal HDMI-ingangen of andere ingangen die je nodig hebt, desnoods de looks en kleur. Vermogen niet.

Dit neigt meer naar aankoopadvies dus ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA

Graag wel even iets duidelijker maken wat je nu precies zoekt. Het is nu meer "ik zoek een nieuwe auto en ik geloof dat ze vier wielen hebben?". Het is iets te globaal. Zoek je stereo met HDMI, nee die zijn zeldzamer en dan zakken de prijzen niet. Maar met een surround receiver kan je ook twee speakers aansluiten. Je kan gewoon de hierboven gelinkte Denon op de huidige twee speakers aansluiten. Kijk alleen wel eerst welke uitgangen je bronapparaten hebben. Er wordt nu veel via HDMI gedaan maar als je nog oudere apparatuur hebt zie je ook nog veel S/PDIF. Zou zonde zijn als je met een nieuwe aanschaf meteen ingangen te kort komt. Of post desnoods te types hier zodat wij kunnen kijken, maar termen als "cd/dvd/hdd-speler" is wat globaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Laatst online: 16:12
Fraggert schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:27:

En wat verwacht je qua geluidkwaliteit? Luister je naar een paar oude boekplankspeakers of heb je een paar echt mooie luidsprekers?
Wat is er in een kleine luisterruimte mis met een paar high end monitoren (boekenplank luidsprekers)? Bas is er genoeg, vanwege het formaat van de kamer. Waarom kunnen boekenplank luidsprekers niet mooi klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

aljooge schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:52:
[...]

Wat is er in een kleine luisterruimte mis met een paar high end monitoren (boekenplank luidsprekers)? Bas is er genoeg, vanwege het formaat van de kamer. Waarom kunnen boekenplank luidsprekers niet mooi klinken?
Omdat de grootte vaak samenhangt met de uiteindelijke geluidskwaliteit. De speaker doet dienst als klankkast, dus hoe die kast is vormgegeven en dus welke tweeters/woofers er aanwezig zijn maakt een wereld van verschil. En ook binnen die segmenten is er genoeg te vinden wat alle kanten op kan vliegen qua kwaliteit.

Het blijft subjectief, maar gezien de kennis en de eisen van de TS zou ik aanraden op zoek te gaan naar een nieuwe HDMI versterker en tweedehands speakers. Dit omdat speakers van 20 jaar oud even goed of beter kunnen zijn dan nieuwe, naar gelang het merk, uitvoering etc. Zoals gesteld is vermogen niet iets waar je je blind op moet staren.

Boekenplankspeakers, soundbars of - nog erger - mono bluetooth speakers zijn leuk als je geen eisen hebt behalve geluid horen. Iets verder zoeken en je komt een stuk verder, veelal nog goedkoper ook.

• aljooge
Exorcist schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:48:
[...]

Boekenplankspeakers, soundbars of - nog erger - mono bluetooth speakers zijn leuk als je geen eisen hebt behalve geluid horen. Iets verder zoeken en je komt een stuk verder, veelal nog goedkoper ook.
nee, sterker, als je ruimte niet al te groot is zijn vloerstaanders zelfs af te raden en zijn boekenplank luidsprekers de beste keuze. En dat is goed nieuws voor de krap behuizende muziek liefhebber, want ze zijn niet duurder zoals jij beweert, maar vele malen goedkoper. Is genoeg over te vinden, grote van de speakers tov de ruimte,

https://gearpatrol.com/20...eaker-for-your-room-size/
http://www.audiogurus.com...hat-size-speakers-room/85

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op woensdag 11 september 2019 @ 06:59:
[...]

nee, sterker, als je ruimte niet al te groot is zijn vloerstaanders zelfs af te raden en zijn boekenplank luidsprekers de beste keuze. En dat is goed nieuws voor de krap behuizende muziek liefhebber, want ze zijn niet duurder zoals jij beweert, maar vele malen goedkoper. Is genoeg over te vinden, grote van de speakers tov de ruimte,

https://gearpatrol.com/20...eaker-for-your-room-size/
http://www.audiogurus.com...hat-size-speakers-room/85
Een extreem kleine kamer heeft wat meer room gain (een boost in het hele lage sub laag), maar dat is het dan ook wel. De muren zijn dichterbij, dus een groter deel van je geluid is reflecties. Daar onderscheiden grote en kleine luidsprekers zich niet van elkaar. Die artikelen schrijven dingen als dit en dat is simpelweg onzin als algemeen statement:
buying a speaker that is too big for your room will lead to sound distortion, and one that’s too small will sound washed out and hollow.
Zowel een grote als een kleine luidspreker kan heel goed of heel slecht uitpakken (in het laag, staande golven, totaal onvoorspelbaar) en dat is niet zo simpel te voorspellen met een algemeen statement.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 11-09-2019 07:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:41
Geen V&A op het forum.

[ Voor 107% gewijzigd door FeaR op 11-09-2019 09:10 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

aljooge schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:52:
[...]

Daar is niks mis mee :) je hebt alleen een verkeerd beeld waarom ik die vraag stel*.

*leermomentje voor mij, ik moet gewoon duidelijker vragen en uitleggen waarom ik dat vraag :)

De OP is wat karig, ik weet dus niet of ik een instapmodelletje kan aanraden of dat er sprake is van een zoektocht naar een component in een high-end systeem.

Ik weet dus niet of deze meneer uren lang luistert naar de meest ingewikkelde klassieke producties van de meest gerenomeerde componisten op een setje Sonus Faber Guarneri's of dat het gaat om een beetje NPO2 op de achtergrond in de woonkamer via 2 oude B&Wtjes van 20 jaar oud.

Zo'n vraag zoals die van @paper towel is dan wat moeilijk te beantwoorden omdat we met beperkte informatie echt nog alle kanten uit kunnen. Er moest bijv. ook nog naar een budget gehengeld worden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 11-09-2019 08:50 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 21:21
Één van de dingen waar je rekening moet houden is dat receivers inderdaad warm worden. Het is een apparaat wat koeling nodig heeft, daar ontkom je haast niet aan. Daarom staat het apparaat hier ook in een goed geventileerd kastje.

Verder is het calibreren van je geluid ontzettend belangrijk. Gelukkig doen de meeste receivers dat zelf (basic, maar toch genoeg), maar het scheelt onzettend in geluidskwaliteit (of beleving).

Ik ben net afgestapt van deze, een Onkyo TX-NR525, wat een goedkoop model is, maar al bied wat jij zoekt. (kleine plug, kijk effe bij mijn advertenties, want hij staat te koop). Maar wat jij zoekt hoeft al geen 600 euro te kosten, ook nieuw niet.

Ik ben overgestapt op een TX-NR575E in verband met Dolby Atmos wat ik graag wilde proberen (en ik heb graag een Onkyo).

• paper towel
Onze huiskamer wordt binnenkort wat groter en ik denk dat mijn huidige boxen daar prima voor zijn. Wellicht de kabels vervangen met hogere kwaliteit. In de bijlage foto's van mijn boxen.

Als ik 2e hands een apparaat kan kopen dat voldoet heeft dat mijn voorkeur. Budget is wel een dingetje. Ik ben geen audiofreak, ik luister graag muziek van cd's. gewoon rock en pop. Ik denk niets bijzonders. Ik heb overigens ook gewoon een woofer welke ik nu niet gebruik. Maar aangezien we nu in een rijtjeswoning zitten heb ik de muziek toch nooit luid, eigenlijk amper aanstaan. De buren genieten meteen mee en dat wil ik niet. Maar we gaan dus verhuizen en dat gaat mogelijkheden bieden :D Verder moet het praktisch zijn, vandaar de hdmi ivm de aansluitingen.

De denon die aangeboden wordt is wellicht interessant. Als ik daar naar kijk lijkt me dat prima, maar ik heb geen idee hoe de prijs/kwaliteit van dit model staat of de specificaties. Stel dat je met een paar tientjes extra werkelijk verschil een extra voordeel koopt, of werkelijk een betere kwaliteit omdat een onderdeel dan van metaal is i.p.v. een minder duurzaam materiaal (ik bedenk maar wat), dan is dat misschien wel het geld waard. In zo'n geval zou het handig zijn te weten wat werkelijk belangrijke aspecten aan zo'n apparaat zijn waar je gewoon niet op moet bezuinigen. Wellicht de kabelaansluitingen (ik had al een berichtje ontvangen) of misschien een type hdmi aansluiting, als daar verschil in kan zitten, enzovoort. Ik lees ook over antennes voor radio luisteren welke gewoon niet goed zijn. Ik wil gewoon coax. Moet wel fatsoenlijk zijn en geen gedoe.

Er staat ook een sony receiver in Hoogeveen, daar kan ik heen rijden dus dat is praktisch. Maar het moet allemaal wel in orde zijn en ook blijven.

Anders ga ik uiteindelijk inderdaad over naar nieuw aanschaf en dan zal ik uitgebreid gaan vergelijken en verdiepen. Nou ben benieuwd of jullie iets van mijn boxen kunnen zeggen.

bedankt alweer! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/14TWTwcn/IMG-20190911-075953.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kBbjdGfj/IMG-20190911-080021.jpg

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

Tazzios

..

Je noemt nergens harde eisen zoals:
- Hoeveel HDMI aansluitingen heb je nodig.
- Welke apparatuur (merk en type) moet er op worden aangesloten EN welke stekkers deze hebben .
- Moet 4k kunnen worden doorgegeven?
- Moet 4k met HDR kunnen worden doorgegeven?
- Eerst zoek je een stereo versterker en nu wil je mogelijk een subwoofer aansluiten?
- Wil je je huidige boxen gebruiken of wil je die ook vervangen

"Er staat ook een sony receiver in Hoogeveen, daar kan ik heen rijden dus dat is praktisch. Maar het moet allemaal wel in orde zijn en ook blijven. "
Wat voor informatie geeft ons dit?

• paper towel
deels denk ik wel en deels mogelijk uit onwetendheid. hier ga ik:

[quote]Tazzios schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:41:
- Hoeveel HDMI aansluitingen heb je nodig. minimaal 4 in en 1 out.
- Welke apparatuur (merk en type) moet er op worden aangesloten EN welke stekkers deze hebben .LG smart TV, sony laptop, een nog nieuw/2e hands aan te schaffen cd speler met hdmi, een extra hdmi aansluiting zodat er altijd nog wat bij kan. Stekkers?
- Moet 4k kunnen worden doorgegeven? Kijk, dit weet ik dus niet, ik dacht dat 4 K video was, maar ook audio?
- Moet 4k met HDR kunnen worden doorgegeven? idem
- Eerst zoek je een stereo versterker en nu wil je mogelijk een subwoofer aansluiten? er is mij verteld naar aanleiding van mijn vraag dat een 5.1 ook prima kan, beide 2e hands apparaten bij vraag en aanbod hebben dat. Dus dan laat ik weten dat ik ook een woofer heb net als alle andere boxen. Misschien kun je met stereo boxen + woofer het geluid wel beter afstemmen en heeft dat effect op de keuze voor het apparaat.
- Wil je je huidige boxen gebruiken of wil je die ook vervangen. huidige boxen lijken mij dus goed en hoeven niet direct vervangen te worden.

"Er staat ook een sony receiver in Hoogeveen, daar kan ik heen rijden dus dat is praktisch. Maar het moet allemaal wel in orde zijn en ook blijven. "
Wat voor informatie geeft ons dit? daarmee geef ik aan dat dit misschien al een mogelijkheid is en bied jou de kans om aan de hand van mijn zeer gedetailleerde informatie te kijken of dit een match is ;-)
[/quote]

[ Voor 5% gewijzigd door paper towel op 11-09-2019 08:49 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

4k en HDR zijn moderne videostandaarden voor nog beter beeld dan HDR. Dit is wat meer voor de videofielen. Ik zou me daar niet al te druk om maken.

Elke goedkope 5.1 receiver zal aan deze eisen voldoen, meer dan voldoende vermogen hebben, meer dan voldoende aansluitingen hebben. Een stereo versterker met sub-uit en HDMI is zeer weinig gevraagd en daarom behoorlijk duur. Als je een receiver met HDMI wilt hebben, is het verstandig om gewoon een 5.1 receiver te nemen en stereo te gebruiken.

Kies uit deze lijst (gesorteerd op populariteit en gefilterd op "max 300 euro") en je doet geen verkeerde koop:
categorie: Versterkers en receivers

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 11-09-2019 08:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

Tazzios

..

paper towel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:47:
- Welke apparatuur (merk en type) moet er op worden aangesloten EN welke stekkers deze hebben .[b]LG smart TV, sony laptop, een nog nieuw/2e hands aan te schaffen cd speler met hdmi, een extra hdmi
Types/model? LG heeft heeel veel verschillende (modellen) tv`s evenals sony aan laptops. Dan kunnen we misschien oko vertellen of je het geluid van tv over de receiver kunt laten lopen.
Een cd speler met HDMI zul je niet zo snel vinden. dit zal eerder een gewone witte en rode tulp aansluiting zijn. (vink dit nog even bij bij de pricewatch filter van hierboven.
aansluiting zodat er altijd nog wat bij kan.[/b] Stekkers?
- Moet 4k kunnen worden doorgegeven? Kijk, dit weet ik dus niet, ik dacht dat 4 K video was, maar ook audio?
Is inderdaad voor beeld, hdmi is beeld en geluid. Indien je een 4k tv hebt en een 4k bron welke je aansluit via hdmi aan de reciever aansluit die geen 4k ondersteunt heb je geen 4k.
- Eerst zoek je een stereo versterker en nu wil je mogelijk een subwoofer aansluiten? er is mij verteld naar aanleiding van mijn vraag dat een 5.1 ook prima kan, beide 2e hands apparaten bij vraag en aanbod hebben dat. Dus dan laat ik weten dat ik ook een woofer heb net als alle andere boxen. Misschien kun je met stereo boxen + woofer het geluid wel beter afstemmen en heeft dat effect op de keuze voor het apparaat.
- Wil je je huidige boxen gebruiken of wil je die ook vervangen. huidige boxen lijken mij dus goed en hoeven niet direct vervangen te worden.
Prima
Wat voor informatie geeft ons dit? daarmee geef ik aan dat dit misschien al een mogelijkheid is en bied jou de kans om aan de hand van mijn zeer gedetailleerde informatie te kijken of dit een match is ;-)
[/quote]
Sony maakt ook heel veel modellen. De prijs en leeftijd zijn ook niet vermeld dus lastig te zeggen of het een goede koop is.
We weten ook niet waar jij woont dus of in hoogeveen kopen handig is is ons ook onbekend. :+

• paper towel
deze lijkt mij wel wat pricewatch: Denon AVR-X550BT

kan volgens mij ook prima met mijn huidige boxen. nietwaar?

wat is de levensduur van zo'n receiver?

[ Voor 29% gewijzigd door paper towel op 11-09-2019 11:54 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paper towel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:53:
deze lijkt mij wel wat pricewatch: Denon AVR-X550BT

kan volgens mij ook prima met mijn huidige boxen. nietwaar?

Ik vraag me dan wel af waarom je die "550" verkiest boven de goedkopere "250"

Heb je daar bewust een keuze in gemaakt?

hier staan ze naast elkaar in een vergelijk:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1304230;1246705/

Voor wat betreft de levensduur, die is meestal bij dit soort recievers heel erg lang, gemiddeld genomen stopt de levensduur zo'n kleine microseconde voordat hij het niet meer doet. :+
Met andere woorden: daar is geen zinnig woord over te zeggen.

edit:
al die recievers kunnen prima overweg met die boxen van je. d:)b daar hoef je geen probleem te verwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 11-09-2019 12:11 . Reden: aanvulling ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

paper towel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:53:
Levensduur qua wanneer het echt kapot is of totdat je moet vervangen omdat je iets nieuws wilt? Het eerste zal over het algemeen wel meevallen. Er zijn niet voor niets receivers van 15-20 jaar oud die nog volop te koop staan. Moet wel gezegd worden dat oudere modellen minder techniek aan boord hadden en er simpelweg minder kapot kon gaan. Als je je receiver niet extreem heet laat worden (dus genoeg ventilatie geeft, dat is wel een dingetje) dan gaat zo'n apparaat lang genoeg mee. Omdat de techniek niet stil staat kan je wel op een gegeven moment moeten gaan vervangen omdat de receiver niet meer up to date is. HDMI 2.1 zit bijvoorbeeld in de pijplijn met support voor 8K. Als je daar aan wilt zal je over een jaar of 1-2 een nieuwe receiver moeten kopen. Maar dat zal je met elke receiver hebben die nu HDMI 2.0 heeft. Het maakt niet uit of de receiver nu 250 euro kost of 2500 euro. Hardwarematig verouderen ze even snel (wellicht iets te kort door de bocht omdat echt dure modellen soms een upgrade optie hebben, maar dat neem ik even niet mee). NAD heeft wel een leuke optie om dit iets uit te stellen, daar kan je losse modules halen voor bijvoorbeeld het HDMI-board. Echter is dit wel prijzig. Dat is dus alleen als je telkens het nieuwste van het nieuwste wilt hebben. Als je genoegen neemt met gewoon Dolby Digital en DTS kan je zelfs met een receiver van 25 jaar oud uit de voeten. Wil je HDMI (en dat wil je eigenlijk wel) met gewoon 5.1 speakers dan kan een receiver van 10 jaar oud (vanaf HDMI 1.3 zou ik aanraden). De laatste jaren gaat het sneller met de technieken in zowel beeld als geluid. Maar nogmaals, als je niet geeft om vier speakers in het plafond (Dolby Atmos) dan kan je uit de voeten met een ouder model en die zal ook gewoon aan de eisen blijven voldoen. Audio is veelal backwards compatible. Als je een Dolby Atmos audio track aan een receiver geeft die ouder is en die decoder mist dan heb je nog steeds gewoon Dolby Digital of Dolby TrueHD geluid.

Lange verhaal kort:
Als je nu een nieuwe receiver neemt (of eentje van een jaar oud) dan heb je de hedendaagse technieken. Deze is over twee jaar zeker verouderd, maar als je niet de behoefte hebt om telkens met de technieken mee te gaan dan kan je jaren vooruit met een receiver.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 11-09-2019 12:24 ]

• paper towel
helder, ja het verschil zit hem in een usb aansluiting aan de voorkant. misshcien wel fijn voor de kinderen straks, die zullen via die wijze muziek gaan luisteren.

verder staan er kleine verschillen in de ohm bijvoorbeeld 6 tegenover 16... Ik geloof hoe lager hoe beter.

nog verschil in ruis maar verder overeenkomstig.

aanvulling: Ik ben nog wel benieuwd wat jullie van mijn boxen vinden. Even los van de nieuwe receiver. Na mijn idee zijn dit geen instap modelletjes maar best redelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door paper towel op 11-09-2019 14:14 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

paper towel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:45:
verder staan er kleine verschillen in de ohm bijvoorbeeld 6 tegenover 16... Ik geloof hoe lager hoe beter.
Aanvulling op mijn eerder bericht over dat je naar alles moet kijken behalve vermogen: ook niet naar weerstand (Ohm) kijken. Maakt ook allemaal niet uit voor thuisgebruik. Daarbij moet je vergelijkers (niet alleen die van Tweakers maar ook die van Coolblue bijvoorbeeld) ook niet gebruiken om dat soort specs naast elkaar te leggen. Er kan op zo veel verschillende manieren gemeten worden dat bij de ene receiver 100 Watt kan staan en bij de andere 200 Watt. Zolang je niet alle gegevens hebt is er niet te zeggen wat meer is, je moet wel appels met appels vergelijken. Dus ja, eigenlijk zeg ik dat dergelijke gegevens veelal fout zijn. Het is gigantisch veel werk om alles gelijk te noteren/uit te lezen, dan wordt het van elke receiver de spec-sheet of zelfs handleiding lezen. Een receiver is niet x Ohm, de speaker fluctueert in weerstand over het gehele bereik. Een speaker is dus ook niet 6 of 8 Ohm wat je veelal ziet aangegeven. Het kan best dat de speaker over het grootste deel van het frequentiebereik die waarde heeft, maar een speaker dipt veelal naar een paar Ohm in het laag tot (ver) boven de 8 Ohm in het hoog. Dat is het punt, het fluctueert allemaal en is daarom niet in één waarde te vatten. Op de achterkant van een receiver staat veelal ook "6 ~ 16 Ohm" en niet één waarde. Echter kan de Tweakers Pricewatch die waarde niet aan, je kan één getal kwijt...
paper towel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:45:
aanvulling: Ik ben nog wel benieuwd wat jullie van mijn boxen vinden. Even los van de nieuwe receiver. Na mijn idee zijn dit geen instap modelletjes maar best redelijk.
Wat is instap? Speakers van 2500 per stuk zou ik niet onder instap rekenen, maar iemand die een setje Focal Grande Utopia III EVO heeft staan (net geen €90.000 per stuk) denkt daar mogelijk anders over. Kwestie van perceptie.

Als je tevreden bent met de speakers moet je ze niet vervangen. Geluid is persoonlijk en is niet uit de specs te halen. Puur op de afbeeldingen afgaande lijken het simpele speakers van spaanplaat en niet heel bijzonder en mogelijk toch wel instap. De tweedehands prijzen liggen wereldwijd ook redelijk gelijk, veelal (omgerekend) tussen de 50 en 80 euro voor een paar. Maar nogmaals, dat zegt niets over het geluid en wat je er zelf van vind en verwacht. En ik kan er ook naast zitten met mijn gevoel dat het wel instap is...

Er is honderd procent beter te vinden (dat is er namelijk altijd ;)) maar de vraag is of je daar het geld voor over hebt. Als iets tien keer zo duur is wil het niet zeggen dat het ook tien keer zo goed klinkt. Verder valt of staat audio met plaatsing van de speakers. Je kan zo veel geld aan speakers en versterking (en voor sommige mensen ook aan kabels en dergelijke) uitgeven, als het in een hoek staat gepropt in een kale harde ruimte dan klinkt het nog steeds niet zoals het kan.

Edit:
Zijn de geposte foto's van de speakers van het internet of zelf gemaakt? Speakers zo op de vloer is bijvoorbeeld al niet de beste opstelling. Op het TV meubel of op een stand naast het meubel kan al veel brengen.

Edit 2:
Ik kon die 70 en 130 Watt uit de vergelijking uit deze post niet uitstaan :P De site van Denon geeft uitsluitsel: beide receivers zijn gelijk qua vermogen (en voor een groot deel van de specs). Hoe er dan verschil kan zijn? De 70 Watt is gemeten bij 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% THD 2 channel Drive, de 130 Watt is gemeten bij 6 Ohm, 1 kHz, 1% THD 1 channel Drive. Nu zal ik het technische achterwege laten maar je ziet duidelijk verschillen hoe er gemeten is, elke waarde is anders. Dat bedoel ik met appels met appels vergelijken. Plus dat het allemaal niet uit maakt, 130 Watt klinkt heel leuk en veel meer dan 70 Watt maar in de praktijk gebruik je letterlijk maar een paar Watt. En om het dan nog leuker te maken: de stap van 1 naar 2 Watt is groter dan de stap van 70 naar 130 Watt. Al scheelt het niet veel, die laatste is ook bijna een verdubbeling van vermogen.

[ Voor 114% gewijzigd door FeaR op 11-09-2019 16:30 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
paper towel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:47:

- Welke apparatuur (merk en type) moet er op worden aangesloten EN welke stekkers deze hebben .LG smart TV, sony laptop, een nog nieuw/2e hands aan te schaffen cd speler met hdmi, een extra hdmi aansluiting zodat er altijd nog wat bij kan. Stekkers?

[/quote]
Op de meeste receivers kun je enkel een actieve subwoofer aansluiten met eigen versterker.
Zit er een 240volt stekker aan je sub is ie actief, is dat niet zo dan is ie passief en werkt niet op de subwoofer pre out van de receiver.
Kant en klare 5.1 setjes hadden vaak een passieve subwoofers.

• paper towel
ik heb een actieve subwoofer. Zou het mijn geluid ten goede komen om stereo geluid met woofer te gebruiken? Dat lijkt mij wel toch?

Ik zal nog is verder gaan kijken maar volgensmij is die denon van €270 al helemaal goed. De usb aansluiting lijkt mij wel handig.

tot dusver al hartstikke bedankt voor alle info en tijd. Sommige van jullie hebben werkelijk veel geschreven, dank daarvoor. Mogelijk dat ik de komende dagen nog wat aanvullende (kleine) vragen stel. Maar ik ben ook druk dus het zou zomaar een paar dagen kunnen duren.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@paper towel Gebruik onderstaande lijstje eens om daarbij je wensen op een rijtje te zetten en vul deze dan in als zoekfilters in de Pricewatch. Dat helpt voor je eigen beeld en daarmee kunnen de vrargen ook weer gerichter worden.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Even een paar gouden tips:
  • Ga alsjeblieft voor een receiver (dus met 5.1 en hoger), die spelen namelijk prima stereo en door naar receivers te kijken ipv versterkers, verhoogt dat je keuze enorm en tegelijkertijd verlaagt dat de prijs aanzienlijk. Receivers en versterkers klinken overigens evengoed bij stereo. Dit geeft dus geen verschil in geluidskwaliteit. Daarnaast beschikken receivers over een aantal handige dingen zoals lip sync voor wanneer je deze op je tv aansluit zodat beeld en geluid gelijk lopen.
  • Laat je niet verleiden tot de aankoop van "goede/dure" kabels. Dat heb ik je nu een paar keer zien schrijven. Dat is echt onzin die gebaseerd is op audiofabeltjes om mensen dure en nutteloze zaken aan te smeren. Koperdraad uit de bouwmarkt van 25 cent per meter, klinkt even goed als luidsprekerkabel van 4 euro per meter, of hocuspocuskabel van 200 euro per meter.
  • Let niet op Watt en Ohm. Dat maakt voor normaal huiskamergebruik geen barst uit.
  • Koop een apparaat dat beschikt over HDMI 2.0a, 2.0b of 2.1. Mocht je dan ooit andere apparaten willen aansluiten, dan is de kans groter dat het ook allemaal met elkaar werkt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paper towel
dank! dank!

• paper towel
Mag ik vragen om aanvullend op de receiver informatie te adviseren wat voor stereo boxen hier goed bij zouden passen? Ik had in mijn eerder post al laten weten wat voor boxen ik nu heb. deze: https://elektrotanya.com/kenwood_ls-v120.pdf/download.html
Deze blijken toch instap te zijn dus dan ben ik wel benieuwd wat het verschil is met een stapje hoger en wat daar mogelijk in is.

Misschien dat ik mijn eigen receiver met boxen gewoon weg doe en dan een nieuw paar boxen koop.

Welke boxen passen dan goed bij de pricewatch: Denon AVR-X550BT en zorgen ervoor dat ik qua geluid er een beetje op vooruit ga?

Hoeft geen wereldgeluid te zijn, maar gewoon een stapje. Ik ben benieuwd wat dat zou kosten en ook het formaat. Ik zou niet eens twee van die enorme boxen in mijn kamer willen hebben. Dus het moet enigszins in redelijke proporties zijn. Een maatje groter kan wel.

Bij voorbaat dank

al iets gevonden pricewatch: AEG LB 4711 (Grijs)

[ Voor 10% gewijzigd door paper towel op 14-09-2019 07:40 ]

• paper towel
aanvullend:

Ik kijk bij de koopmogelijkheden van de receiver en zie dat op https://www.foka.nl/produ...x550bt-black-outlet-model Dat lijkt mij niet te kunnen kloppen. En dat bracht mij op de vraag of jullie iets kunnen zeggen over de betrouwbaarheid van onder andere deze verkoper maar ook plattetv's.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
paper towel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:30:
aanvullend:

Ik kijk bij de koopmogelijkheden van de receiver en zie dat op https://www.foka.nl/produ...x550bt-black-outlet-model Dat lijkt mij niet te kunnen kloppen. En dat bracht mij op de vraag of jullie iets kunnen zeggen over de betrouwbaarheid van onder andere deze verkoper maar ook plattetv's.
Opzich is Foka naar mijn idee prima betrouwbaar, maar zoals aangegeven gaat het hier om een teruggestuurd model vandaar waarschijnlijk de lage prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@paper towel Het is niet de bedoeling om binnen 24 uur meerdere keren achter elkaar te posten waarmee je het topic onnodig omhoog schopt. Als je iets wil wijzigen of toevoegen aan je post, gebruik dan de “wijzig”-knop.

Tevens is het niet nodig om hier uitgebreid te informeren naar ervaring met winkels. Daarvoor kun je terecht bij onze winkel-reviews.

Wat betreft de speakers; in principe past alles wel bij elkaar. De sound van speakers kan wel van elk merk/type iets anders zijn. Of dat past bij jou persoonlijke smaak, kun je alleen zelf ervaren door er naar te luisteren.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat @S1NN3D al zegt: alles past en werkt bij elkaar, maar speakers moet je echt zelf beluisteren in de winkel, of ze bestellen en thuis beluisteren, want die klinken allemaal anders. Dat is puur smaak gebonden. Wat ik mooi vind, hoef jij dus niet perse ook mooi te vinden klinken. Dat lijkt een lastig advies waar je niks aan hebt, maar dat is het beste speakeradvies wat er is: zelf luisteren; zelf beoordelen.

Qua winkels: ik heb zelf nooit bij plattetv besteld, maar met alles wat ik erover lees, ga ik dat ook niet doen. Het zijn vaak praatjes en beloftes en het wordt maar moeilijk waargemaakt. Iemand anders kan wellicht andere ervaringen hebben, maar van wat ik hoor hoe ze met mijn buurman zijn omgegaan en wat voor halve slappe oplossingen ze boden (waar hij overigens wel tevreden mee is) haak ik af.

Foka is prima betrouwbaar. Deel van mijn setup komt ook daar vandaan.

Koop trouwens niet die pakketten met "bundelvoordeel". Als je ziet wat ze durven te vragen voor zo'n simpel hdmi-kabeltje, dat is schandalig. Trap daar dus niet in.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• aljooge
S1NN3D schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:34:

Wat betreft de speakers; in principe past alles wel bij elkaar. De sound van speakers kan wel van elk merk/type iets anders zijn. Of dat past bij jou persoonlijke smaak, kun je alleen zelf ervaren door er naar te luisteren.
nee, Dat hangt mede af van de grootte en acoustiek van je kamer. In de winkel kan iets beter of minder klinken dan bij je thuis. Bovendien zijn er nog altijd moeilijk aanstuurbare speakers waar je dus niet elke versterker aan kan hangen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:10:
[...]

nee, Dat hangt mede af van de grootte en acoustiek van je kamer. In de winkel kan iets beter of minder klinken dan bij je thuis. Bovendien zijn er nog altijd moeilijk aanstuurbare speakers waar je dus niet elke versterker aan kan hangen.
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar voor het doorsnee huis-tuin-keuken gebruik aan de onderkant van de markt zoals topic starter beoogd, is dit niet iets waar hij zich druk om hoeft te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

paper towel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:24:

Hoeft geen wereldgeluid te zijn, maar gewoon een stapje. Ik ben benieuwd wat dat zou kosten en ook het formaat. Ik zou niet eens twee van die enorme boxen in mijn kamer willen hebben. Dus het moet enigszins in redelijke proporties zijn. Een maatje groter kan wel.

Bij voorbaat dank

al iets gevonden pricewatch: AEG LB 4711 (Grijs)
Met alle respect gaat dit topic nu wel erg los. GoT is er eigenlijk niet voor basic vragen en die stapelen nu maar op waar het nergens concreter wordt. Het is ook lastig omdat je concrete antwoorden zoekt op vragen waar dergelijke antwoorden niet mogelijk op zijn. Wij kunnen niet zeggen wat beter is en dus ook geen prijs hangen aan wat je kwijt zou zijn om de stap naar betere speakers te maken. Als de huidige speakers bevallen moet je ze niet wisselen omdat ik gezegd heb dat ik puur op uiterlijk en tweedehands prijzen denk dat het instap is.

Ik kan mijn vinger ook niet echt leggen op wat nu de harde eisen zijn. "Maatje groter mag", maar "geen enorme boxen". De AEG zijn 87,5 centimeter hoog, dat is toch redelijk aanwezig qua formaat.
Stel voor jezelf een budget en ga luisteren in winkels naar welke sound je ligt, nu is het zoeken veel te breed en simpelweg niet mogelijk. Ik kan nu een Klipsch F1 roepen (die werden wel eens gedumpt voor 100 euro) maar als je de sound niet fijn vind dan ben je verder van huis. Vandaar het luisteren in een winkel, in een auto wil je ook proefrijden. Let wel dat een beetje speaker per stuk gaat (dus veelal is wat je ziet maar de helft van wat je kwijt bent) en je al snel een 150-200 euro kwijt bent voor een instap boekenplank luidspreker. Merken als Dali, Cambridge Audio en Q-Acoustics komen zo snel voorbij als ik een willekeurige HiFi winkel site er bij pak. Er zijn (heel veel) meer merken maar die gaan weer over de 200 (per stuk) heen. De sky is sowieso de limit in deze markt maar ik heb geen idee wat je uit wilt geven. En zoals altijd, tweedehands heb je (veel) meer voor je geld. Ik snap dat zoeken naar nieuwe speakers met weinig ervaring en geen harde eisen wel lastig is. Maar zolang die eisen bij jou niet bekend zijn zijn ze dat bij ons ook niet en is het zoeken in een speld in een hooiberg.

Ik heb nul ervaring met de AEG die je linkte maar iets in mij zou ze niet kopen. 100 euro voor twee speakers, dan zit je geen stapje hoger ten opzichte van wat je nu hebt. Wil je meer kwaliteit zal je juist zien dat je voor meer geld kleinere speakers hebt. Simpelweg omdat de gebruikte materialen duurder zijn en er dus minder in een speaker gaat voor meer of hetzelfde geld. En natuurlijk een stuk marketing/merkwaarde, daar betaal je ook voor.

Waren het eigen foto's die je had gepost? Speakers zo op de grond hebben staan is ook niet bevorderlijk voor het geluid. Als je nieuwe boekenplankspeakers zou kopen en ze ook naast het TV meubel zou zetten is plaatsing niet optimaal en mogelijk zonde van het geld nieuwe speakers te halen. Akoestiek doet veel met het geluid. Zet de speakers die je nu hebt eens op het meubel, mogelijk klinkt het dan al heel anders.
aljooge schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:10:
[...]
Natuurlijk is thuis luisteren het beste naar in een winkel kan je wel al een idee krijgen welke sound je ligt, natuurlijk de speakers in het echt bekijken en gewoon zien en voelen wat de markt biedt.

In de regio waar TS aan het kijken is lijkt het mij heel lastig een moeilijk aanstuurbare speaker te vinden. Natuurlijk zijn er bepaalde speakers te vinden die niet al te duur zijn die wat lastiger zijn. Neem een Infinty Kappa maar die zijn weer behoorlijk groot en vallen dan (denk ik) ook al af. Dit is wel op alle slakken zout leggen. Je hebt gelijk, het kan allemaal voorkomen maar ik acht de kans wel klein.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 14-09-2019 12:48 ]

Pagina: 1