Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 21:31
Hoi,

Ik heb een aantal vragen wat betreft cooling + warmte in mijn case.
In mijn huidige case heb ik de radiator als intake gemonteerd aan de voorkant, hierbij gaf een vriend aan dat dit niet slim was omdat de radiator warm wordt en dus warmte naar binnen haalt ipv naar buiten.
Hierop ben ik meer gaan opletten op de warmte van mijn CPU en GPU en lijk ik een beetje paranoia te worden wat betreft de hitte.

Mijn GPU gaat bij het spelen van intensieve games makkelijk richting de 63 grade en topt hem soms af na een paar uur bij de 70 grade. (Voor zover ik weet is dit normaal, maar lager is natuurlijk beter :P ).

Mijn CPU daar in tegen is een ander verhaal. Deze tikt hem heel snel tegen de 70 grade aan en al snel wordt dit 77 grade waarbij mijn 2de core 81 grade aan tikt. (Dit lijkt mij wat te hoog).
Ik heb wat rond staan googlen maar kan niks concreets vinden behalve dat mijn Kraken mijn CPU toch wat beter zou moeten coolen.
Ik heb al gekeken naar de RPM van de fans en pomp, deze lijken gewoon te werken.

Ik zit mijn dan af te vragen, is de front mount van de radiator inderdaad fout en vernagelt dit mijn airflow en zou ik een andere case moeten hebben? Of zijn dit normale temperaturen? Desondanks ik een Kraken heb? :?

Mijn setup:
Moederbord: z710i pro gaming
GPU: MSI GeForce RTX 2080 SUPER GAMING X TRIO
CPU: i5-6600k (OC'ed naar 4,5ghz) (1,35Volt, heb tijdelijk 1,30Volt gehad maar mijn PC crashde em 2de. Na deze voltage iets hoger gezet te hebben, geen problemen meer gehad met crashes).
PC case: Phanteks p400s
CPU cooler: Kraken 62x

Airflow:
Kraken aan de voorkant als intake.
2 top fans en 1 rear fan voor exhaust.
Radiator kan in mijn huidige case alleen aan de voorkant geplaatst worden.

Hulp wordt gewaardeerd _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door Curapica op 10-09-2019 14:48 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:02

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Gooi die rad in de achterzijde als exhaust, zet 2 fans als intake, en 1 fan als top exhaust.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:46
GPU vind ik helemaal niet zo'n hoge temperatuur.

CPU wel wat hoog (maar niet problematisch), maar opzich ook niet gek wanneer je een dergelijk voltage en overclock er op hebt staan. Als er al iets mis in aan de setup is het mogelijk de montage/koelpasta, plaatsing van de radiator lijkt mij in deze niets uit te maken, sterker nog, als intake houdt die de CPU waarschijnlijk koeler dan op een andere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
JZX81_Drift schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:46:
Gooi die rad in de achterzijde als exhaust, zet 2 fans als intake, en 1 fan als top exhaust.
is niet mogelijk, had erbij moeten zetten dat de radiator in deze case alleen aan de voorkant kan.
Goudstalen schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:47:
als intake houdt die de CPU waarschijnlijk koeler dan op een andere plek.
Hoe dat dan? :?
Goudstalen schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:47:
Als er al iets mis in aan de setup is het mogelijk de montage/koelpasta,
Dit is inderdaad waar ik nog even naar zou kunnen kijken, nieuwe pasta erop zetten. Maar is wel apart. Heb deze cooler sinds begin dit jaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Curapica op 10-09-2019 14:03 . Reden: Quotes mooier maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:46
Nou als intake zuigt die koele lucht aan, daar kun je beter warmte aan kwijt raken dan dat je de warme lucht van binnen de kast door de radiator naar buiten duwt.

Heb je koelpasta gebruikt die standaard op de koeler was aangebracht vanuit de fabriek? Volgens mij is dat meestal niet veel soeps.

1.35V is overigens wel een voltage waar je een hoge temperatuur kan verwachten. Als het niet lukt de temperatuur omlaag te brengen door verplaatsen/hermonteren van de koeler of door de koelpasta te vervangen zou je kunnen denken aan het aanpassen van de overclock of nauwkeuriger afstellen van het voltage.
Als laatste/alternatieve optie zou je een delid kunnen overwegen en daarbij liquid metal plaatsen op de CPU die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
Goudstalen schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:57:
Heb je koelpasta gebruikt die standaard op de koeler was aangebracht vanuit de fabriek? Volgens mij is dat meestal niet veel soeps.
Toevallig had ik ook eigen koelpasta aangebracht waarbij dat niet eens hoefde. Zat me af te vragen of dat juist foutief is geweest. _O-
1.35V is overigens wel een voltage waar je een hoge temperatuur kan verwachten
Kan deze wel iets verlagen. op 1.30 kreeg ik 2 crashes, 1.35 niet. Misschien de sweetspot zoeken hierin.
Maar zal idd eerst de koelpasta checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
De P400S heeft gebrek aan aanvoer van lucht door de dichte voorkant. Verwijder het front eens en check de temperaturen nogmaals om te zien of dat een oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:56
Curapica schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:01:
[...]

Toevallig had ik ook eigen koelpasta aangebracht waarbij dat niet eens hoefde. Zat me af te vragen of dat juist foutief is geweest. _O-
Misschien een domme vraag, maar er zitten nu niet twee lagen koelpasta toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
Flamesz schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:09:
[...]
Misschien een domme vraag, maar er zitten nu niet twee lagen koelpasta toch?
Ja en nee. Wat ik erop had gedaan was niet erg veel. En had het zelf niet helemaal schoon gemaakt en de stock pasta gebruikt. Dus eigenlijk ja.
Uszka schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:05:
De P400S heeft gebrek aan aanvoer van lucht door de dichte voorkant. Verwijder het front eens en check de temperaturen nogmaals om te zien of dat een oorzaak is.
Heb hier over nagedacht, maar dan heb ik geen stof filter ervoor. Kan het natuurlijk wel 1 uurtje zo laten en hopelijk zuigt het niet al teveel stof op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Curapica schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:19:
[...]

Ja en nee. Wat ik erop had gedaan was niet erg veel. En had het zelf niet helemaal schoon gemaakt en de stock pasta gebruikt. Dus eigenlijk ja.

[...]

Heb hier over nagedacht, maar dan heb ik geen stof filter ervoor. Kan het natuurlijk wel 1 uurtje zo laten en hopelijk zuigt het niet al teveel stof op.
Met koelpasta wil je altijd zo min mogelijk, maar wel genoeg om over het hele contact oppervlak te verspreiden. Alles dat extra is vertraagt de hitte overdracht. Ik kan me niet exact voorstellen wat je gedaan hebt maar als je problemen hebt met de hitte kan het geen kwaad het even goed schoon te maken en correct aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:58
Op Pantera p400s vindt ik geen case. Ik denk dat je Phanteks P400S bedoelt, Klopt dat? Zo ja, dan zou je de kraken x62 ook aan de bovenkant kunnen monteren als exhaust. Mocht de radiator en daaronder de fans niet passen kan je het ook omdraaien. Radiator aan de binnenkant en de fans aan de buitenkant van de kast. Wel even opletten dat de fans lucht naar buiten blazen. Dan zou je eventueel nog 2 fans aan de voorkant kunnen plaatsen om een goeie airflow te creëren

[ Voor 51% gewijzigd door MR.Harok op 10-09-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Curapica schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:42:

makkelijk richting de 63 grade en topt hem soms af na een paar uur bij de 70 grade. (Voor zover ik weet is dit normaal, maar lager is natuurlijk beter :P ).

Mijn CPU daar in tegen is een ander verhaal. Deze tikt hem heel snel tegen de 70 grade aan en al snel wordt dit 77 grade waarbij mijn 2de core 81 grade aan tikt. (Dit lijkt mij wat te hoog).
Op 1.3V 81C pakken lijkt me vrij normaal, hoewel er 64C tcase op ark.intel staat voor deze CPU kunnen die dingen prima op 90+ C draaien voor jaren zonder enige schade. CPU's in laptops doen dit standaard en komen eigenlijk nooit onder 70C omwille geluid van de fan

De GPU lijkt me als een zonnetje te draaien toch?

Zie niet helemaal wat het probleem is eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
Flamesz schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:21:
[...]

Met koelpasta wil je altijd zo min mogelijk, maar wel genoeg om over het hele contact oppervlak te verspreiden. Alles dat extra is vertraagt de hitte overdracht. Ik kan me niet exact voorstellen wat je gedaan hebt maar als je problemen hebt met de hitte kan het geen kwaad het even goed schoon te maken en correct aan te brengen.
Hoe zou ik de koelpasta het beste kunnen verwijderen? Schoonmaken voor ik de nieuwe erop zet?
Water lijkt me niet erg handig.
MR.Harok schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:23:
Op Pantera p400s vindt ik geen case. Ik denk dat je Phanteks P400S bedoelt, Klopt dat? Zo ja, dan zou je de kraken x62 ook aan de bovenkant kunnen monteren als exhaust. Mocht de radiator en daaronder de fans niet passen kan je het ook omdraaien. Radiator aan de binnenkant en de fans aan de buitenkant van de kast. Wel even opletten dat de fans lucht naar buiten blazen. Dan zou je eventueel nog 2 fans aan de voorkant kunnen plaatsen om een goeie airflow te creëren
Tis inderdaad een Phanteks, mijn fout lol.
Fans aan de buiten case zal ik niet doen. Los van dat het er niet mooi uit ziet, lijkt het me niet helemaal safe. Koop dan liever een andere case indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Curapica schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:51:
[...]

Hoe zou ik de koelpasta het beste kunnen verwijderen? Schoonmaken voor ik de nieuwe erop zet?
Water lijkt me niet erg handig.
Optimaal is het om een doekje en een beetje schoonmaak alcohol te gebruiken.
Ik heb het zelf wel eens gedaan met alleen keukenpapier, werkt ook maar zal iets langer duren. Wees voorzichtig met de contactpunten van de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
Flamesz schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:54:
[...]

Ik heb het zelf wel eens gedaan met alleen keukenpapier, werkt ook maar zal iets langer duren. Wees voorzichtig met de contactpunten van de cpu.
Thanks, zal dit proberen vanmiddag.

Edit:
Had eerst moeten checken of ik voldoende pasta had voor het verwijderen... blijkt niet zo te zijn. Heb dus te weinig en me cpu trekt dat niet. Pfffff. ... wat nog meer k*t is, er zijn ook geen computer winkels meer die dit verkopen. Alles is tegenwoordig online 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Curapica op 10-09-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
Terminal paste gevonden en applied. Op 1 of ander reden overheat mijn cpu nu. Meerdere keren reapplied. Alles aangeschroeft maar blijft naar de 100 grade gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
Flamesz schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:54:
[...]

Update:
Geen idee wat het probleem was. Lijkt nu verholpen te zijn. Misschien dat de metalen plaat de CPU niet goed aanraakte? Heb wel het vermoeden dat de CPU beter wordt gekoeld. Nu is het afwachten hoe deze presteerd onder zware load. Maar goed. Ik vermoed dat het opnieuw aanbrengen van de pasta heeft geholpen.

Tevens hoorde ik het water weer even lopen van mijn Kraken.. Misschien dat het liggen een bepaalde probleem heeft verholpen waarbij het daarnet niet goed werkte.
Pagina: 1