beste tweakers,
Ik ben een beginner met excel, power query en powerbi.
Voor een casus moet ik aan de hand van power query een dataset transformeren naar antwoorden op de vragen. Om uiteindelijk in met Power BI mooie tabellen/grafieken te maken.
Het is de bedoeling om dit met Power Query te doen omdat het doel is een maandelijkse rapportage op te stellen. Dus elke maand een nieuwe dataset, en aangezien je met Power Query simpel de nieuwe dataset kan invoegen en de stappen kan refreshen om tot het gewenste resultaat te komen, is dit de gewenste methode.
Vraag 1 is: "ik wil graag inzichtelijk hoeveel woningen per B nummer (veld Projectcode) aanwezig zijn. Ook wil ik weten uit hoeveel Bison nummers (staan in veld intern projectcode) het betreffende B nummer bestaat."
Ter info, 1 B-nummer bestaat uit meerdere Bison nummers
Heeft iemand enig idee hoe ik dit met power query kan bereiken?
Volgens mij zijn dit de stappen die ik moet zetten
1. Duidelijk krijgen hoeveel (unieke) B nummers er zijn
2. Per B nummer berekenen hoeveel die voorkomt in de kolom
3. Bereken uit hoeveel bison nummers een B nummer bestaat
Alvast bedankt!
Ik ben een beginner met excel, power query en powerbi.
Voor een casus moet ik aan de hand van power query een dataset transformeren naar antwoorden op de vragen. Om uiteindelijk in met Power BI mooie tabellen/grafieken te maken.
Het is de bedoeling om dit met Power Query te doen omdat het doel is een maandelijkse rapportage op te stellen. Dus elke maand een nieuwe dataset, en aangezien je met Power Query simpel de nieuwe dataset kan invoegen en de stappen kan refreshen om tot het gewenste resultaat te komen, is dit de gewenste methode.
Vraag 1 is: "ik wil graag inzichtelijk hoeveel woningen per B nummer (veld Projectcode) aanwezig zijn. Ook wil ik weten uit hoeveel Bison nummers (staan in veld intern projectcode) het betreffende B nummer bestaat."
Ter info, 1 B-nummer bestaat uit meerdere Bison nummers
Heeft iemand enig idee hoe ik dit met power query kan bereiken?
Volgens mij zijn dit de stappen die ik moet zetten
1. Duidelijk krijgen hoeveel (unieke) B nummers er zijn
2. Per B nummer berekenen hoeveel die voorkomt in de kolom
3. Bereken uit hoeveel bison nummers een B nummer bestaat
Alvast bedankt!