Toon posts:

Power Query formules

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

Ik ben een beginner met excel, power query en powerbi.

Voor een casus moet ik aan de hand van power query een dataset transformeren naar antwoorden op de vragen. Om uiteindelijk in met Power BI mooie tabellen/grafieken te maken.

Het is de bedoeling om dit met Power Query te doen omdat het doel is een maandelijkse rapportage op te stellen. Dus elke maand een nieuwe dataset, en aangezien je met Power Query simpel de nieuwe dataset kan invoegen en de stappen kan refreshen om tot het gewenste resultaat te komen, is dit de gewenste methode.

Vraag 1 is: "ik wil graag inzichtelijk hoeveel woningen per B nummer (veld Projectcode) aanwezig zijn. Ook wil ik weten uit hoeveel Bison nummers (staan in veld intern projectcode) het betreffende B nummer bestaat."

Ter info, 1 B-nummer bestaat uit meerdere Bison nummers

Heeft iemand enig idee hoe ik dit met power query kan bereiken?

Volgens mij zijn dit de stappen die ik moet zetten
1. Duidelijk krijgen hoeveel (unieke) B nummers er zijn
2. Per B nummer berekenen hoeveel die voorkomt in de kolom
3. Bereken uit hoeveel bison nummers een B nummer bestaat

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 15:18
Met vraag 1 kan ik je wel helpen. https://lmgtfy.com/?q=pow...t+unique+values+in+column
De volgende vragen kun je vast ook wel op dezelfde manier aanpakken. Succes met je huiswerk!

[ Voor 4% gewijzigd door Patrick_6369 op 10-09-2019 10:00 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 17:20
Wat heb je zelf al geprobeerd om dit te doen? Heb je bv in PowerBI dmv de standaard data imports te doen gekeken welke achterliggende code er gegenereerd wordt in Power Query?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom @Verwijderd :)

Meedenken doen we in de regel graag, daar 'leeft' dit forum van. Met anderen meedenken is leuk. Maar we zijn er op GoT niet zo happig op om huiswerk / opdrachten voor te kauwen ;) Geef inderdaad even aan waar je aan denkt, waar je vastloopt. Zegmaar de info die je hebt weggeknipt uit de topicstart.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)