Droomhuis echter vlakbij provinciale weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 23:33
Beste Tweakers,

Momenteel zijn we in afwachting van de inschrijfperiode voor het kopen van een nog te bouwen huis. Dit huis voldoet aan vrijwel al onze verwachtingen/wensen (duurzaam voor de toekomst, nieuwbouw, zeer ruim etc). Echter er is 1 welbekend addertje onder het gras waardoor ik nog sterk aan het twijfelen ben geslagen, namelijk de afstand tot de provinciale weg (de N3 welteverstaan).

Hoewel het lastig is in te schatten denken wij dat de afstand tot die weg > 200 meter is. We hebben contact gezocht met mensen die al in dat gebied wonen, qua geluidsoverlast valt het mee. Mede door een natuurlijke geluidsbarrière (lees grote berg zand met daarop begroeiing) en gunstige windrichting is e.e.a. prima te doen aldus de ervaringsdeskundigen. Waar ik echter mee zit is de hoeveelheid giftige dampen (stikstof, fijnstof etc) die vrijkomen door al dat forenzen verkeer.

Nou is de discussie - doordat de N3 vrijwel door Dordrecht heen is gelegd - dat je aan al die stoffen in een drukke stad toch niet ontkomt (onafhankelijk van welke afstand je neemt vanaf die N3). Wat is jullie gedachte hierover?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-06 16:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hier in de buurt is ook genoeg langs een drukke provinciale weg gebouwd (N278), en ook genoeg huizen direct aan die weg. Ik heb er eigenlijk nooit iemand over horen klagen van de mensen die ik ken die daar langs wonen.

Buiten dat 200m een grote afstand is, heb je ook nog een geluidswal én 2019 isolatie... Ik zou me er geen zorgen over maken. Het weinige geluid dat je zal horen, zul je ook aan wennen. Net als dat mensen ook langs een spoorweg kunnen wonen zonder gek te worden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Als het om luchtvervuiling gaat zou je je moeten afvragen of je überhaupt zo dichtbij de haven wil wonen.

Het is nu niet zo dat 'giftige dampen' lokaal blijven hangen, dus ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Anders kun je ook nog beredeneren dat Dordrecht tussen de A16 en A15 ligt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je wil onder de rook van Rotterdam wonen, maar maakt je zorgen om de N3?

https://www.luchtmeetnet.nl/kaart

*check ook de jaarlijkse windroos. (bron)

[ Voor 34% gewijzigd door jeroen3 op 10-09-2019 09:30 . Reden: wel de goeie dordrecht linken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Als ik snel google kom ik al snel het volgende tegen: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/863001005.pdf

Verder zijn er ook kaarten te vinden met informatie over de luchtkwaliteit: https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten

Maar uiteindelijk is het natuurlijk zo dat je in een dichtbevolkt gebied met veel verkeer niet geheel aan fijnstof en dergelijke zult ontkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-06 15:21
Ik denk dat het precies zo is als mijn voorgangers al aangeven: je noemt een gebied wat qua vervuiling standaard al hoger ligt dan de Zwitserse Alpen dus waar je daar dan ook een huis hebt, je hebt altijd een basis aan vervuilde lucht.

En op 200m afstand van een doorgaande weg zal nooit 100% stil zijn zoals op de Veluwe maar altijd beter dan er direct langs wonen. Met de bouwnormen van nu zal de geluidsdruk in de woning meest mogelijk nihil zijn.
En buiten in de tuin, tja, dat is een beleving, waar je je op focussed wordt altijd groter. Maar als de buurt zegt dat het erg meevalt kun je dit meenemen in de overweging. Ga er anders eens langs rond de spitstijd en ervaar zelf wat de geluidsdruk is op de plek waar de nieuwe woningen komen. Dat is de beste graadmeter.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:26
Alle isolatie is leuk tot je graag met een open raam slaapt. Dan helpt het niks meer.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Ik woon zelf aan het spoor en binnen gehoorafstand van de snelweg en 's nachts rijden er geen treinen en de snelweg is ook echt merkbaar stiller. Ik slaap rustig met het raam open, hoewel in de ochtend bij de eerste treinen dat misschien even wennen is. Als het je om het geluid te doen is ga een keer om 22:00, 2:00 en 17:00 oid een keer een kwartiertje zitten in de buurt en kijk hoe het klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:12
Ik zou lekker in de auto er op een aantal momenten per dag gaan zitten, dit een paar keer doen en je weet het geluid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
Bedankt voor de reacties. Het geluid kan ik aan wennen, desnoods tijdens spitsuren de ramen dicht doen. Van het RIVM rapport wat hierboven wordt aangehaald schrik ik toch wel enigszins aangaande de gezondheidsrisico's. Daarin wordt ook bevestigd dat de effecten afnemen in relatie met de afstand vanaf de drukke weg.

[ Voor 26% gewijzigd door PHPResource op 10-09-2019 09:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Dat huis staat er ook nog wel in 2030, als alle nieuwe auto's elektrisch moeten zijn :) Dus dat wordt elk jaar beter. Verder woon je er in de regio toch wel in de damp van Rotterdam en Moerdijk dus daar ontkom je niet aan.

Qua geluid is 200 meter is prima te doen. Met een paar struiken, bomen, haag is dat nog verder te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:40
PHPResource schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:42:
Bedankt voor de reacties. Het geluid kan ik aan wennen, desnoods tijdens spitsuren de ramen dicht doen. Van het RIVM rapport wat hierboven wordt aangehaald schrik ik toch wel enigszins aangaande de gezondheidsrisico's. Daarin wordt ook bevestigd dat de effecten afnemen in relatie met de afstand vanaf de drukke weg.
Het klinkt alsof je hier lang wil gaan wonen. Het is te verwachten dat dit probleem in de komende 10 jaar langzaam afneemt, omdat het wagenpark steeds meer elektrisch zal worden. Het zal nooit helemaal verdwijnen, omdat ook de banden veel fijnstof veroorzaken en het nog wel even zal duren voor er helemaal geen benzine- en dieselauto's meer rijden, maar het zal wel minder worden. Misschien kan je dat nog in je overweging meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Luchtvervuiling van een weg is erg lokaal en verwaait weer snel. Wat wel nog een factor is, is dat de wind vaker richting het oosten dan richting het westen waait. Je kunt dus beter aan de westkant van een drukke weg wonen. Maar het grootste punt in die regio is het achtergrondniveau luchtvervuiling. Het is gewoon niet heel gezond daar.

Dat gezegd hebbende valt het enorm mee als je het vergelijkt met de niveau's die je wereldwijd op sommige plekken kunt hebben. Noem het maar de prijs voor onze geindustrialiseerde samenleving, zeg maar de samenleving die er ook voor zorgt dat je niet op je 35ste in je grot aan een longontsteking overlijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:46
Wat Divak zegt. Ik neem aan dat je daar voor langere tijd (30 jaar) wil blijven wonen. Over 10 jaar zal al een deel van de autos over die weg electrisch zijn, en over 25 jaar practisch alles denk ik.
Ook de uitstoot in de havens zal afnemen, met steeds strengere emissie eisen voor de scheepvaart, en de (zeeeeeeeeeeer langzame) implementatie van walstroom.

Niettemin is de randstad in zijn algemeenheid niet echt "schoon" qua lucht, maar dat is ook relatief. Ik woon dan wel op het platteland, maar de hoeveelheid stof na een drogere periode moet je ook niet onderschatten.

Dus wil je in schone lucht wonen, dan in ieder geval niet in de randstad, maar overal in nederland is het mwoah, dus om nu daar je beslissing op te laten vallen.
Let wel dat de hoeveelheid uitstoot bijna evenredig loopt met de oplopende levensverwachting. Tuurlijk is het niet gezond, maar in het algemeen zijn we wel gezonder en worden ouder dan toen er nog veel minder uitstoot was (ook een boel andere factoren natuurlijk).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:09
Divak schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:51:
Dat huis staat er ook nog wel in 2030, als alle nieuwe auto's elektrisch moeten zijn :)
Elektrische auto's hebben ook banden:

https://www.volkskrant.nl...iteit-overschat~b76420f4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Uiteraard verspreidt luchtvervuiling zich veel verder dan de plek waar hij ontstaat maar er de afstand tot de bron van vervuiling speelt weldegelijk een rol. Er zijn al veel studies over uitgevoerd en uiteraard is het niet makkelijk om een veilige afstand te markeren omdat verschillende soorten stoffen anders vervliegen en ook het lokale klimaat en de weersomstandigheden een rol spelen.

De Belgische krant De Standaard heeft eens op een Vlaamse kaart een 'veilige' afstand geplot tegenover de snelwegen en hoofdwegen. Hier nam men 500m voor een snelweg en 300m voor een drukke hoofdweg.

Geluid kan erg ver dragen. Wij wonen op 1,1km van een snelweg en die hoor je, vooral 's nachts, wel erg duidelijk als de wind naar onze kant staat. Het stoort mij wel totaal niet.

Ik ken de weg waar je langs zou willen wonen natuurlijk niet maar ik zou het niet laten voor 200m van een hoofdweg (tenzij het een snelweg of autoweg is). De ergste vervuiling is wellicht al wel een stuk verdund en evengoed kan je ergens mooi ver van drukke wegen gaan wonen maar twee buren met een houtkachel hebben. Dan heb je nog veel meer fijn stof binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 12:49
Ik woon zelf in Dordrecht en kom nog wel eens op de N3, al woon ik zelf zo'n beetje zo ver er vandaan als je kunt dus fijnstof heb ik niet zo'n last van. Ik heb vrienden die er wel dichtbij wonen, niet die nieuwbouw wijk met hun eigen speciale toegangsroute, maar net daarnaast. Het is niet overmatig in de zin dat je er wel aan went, maar het is zeker een constante geluidsfactor. En als je bij het stuk zit bij de A16 zit je ook nog met de luidruchtige sprinters van de stoplichten.

Heb je kinderen of kindwensen zou ik er wel twee keer over na denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:04
De vraag is eigenlijk: "Wat wil je horen?"
Wil je bevestiging van je keuze, je hebt immers al ingeschreven, beschrijft het als droomhuis, dus lijkt me niet dat je op andere gedachten gaat komen op basis van hetgeen hier wordt geschreven.

of

Inderdaad, zo langs de N3, tussen de A15 en A16, onder de rook van de havens is fijnstof, stikstof, roet, etc. wel iets om rekening mee te houden. Slaap je graag met open raam? Heb je het in huis.

Ander punt is, dat er vorige week in de media al een discussie was over de ventilatie van woningen. De norm is nu (in NL) dat we zoveel mogelijk warmte binnen moeten houden en dus de huizen zo geïsoleerd en dicht mogelijk maken. Er gaan stemmen op om dit te veranderen naar een norm om te zorgen dat huizen binnen niet warmer mogen worden dan x graden en indien nodig goed kunnen afkoelen. Dat zou er toe kunnen leiden dat er meer van natuurlijke ventilatie wordt gevraagd.

Kortom, als de gifitge dampen idd een issue zijn lijkt me een huis bouwen in Roodeschool of Zoutkamp of Oenkerk een betere optie.. (check google maps voor regio...). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:01
Divak schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:51:
Dat huis staat er ook nog wel in 2030, als alle nieuwe auto's elektrisch moeten zijn :) Dus dat wordt elk jaar beter. Verder woon je er in de regio toch wel in de damp van Rotterdam en Moerdijk dus daar ontkom je niet aan.

Qua geluid is 200 meter is prima te doen. Met een paar struiken, bomen, haag is dat nog verder te dempen.
Je weet dat veel fijnstof van de banden komt hea ?

En laten EV nou een stuk zwaarder zijn dan ICE auto's, wat dus van de banden meer fijnstof gaat geven ;)

Je kiest ervoor om in een grote stad te wonen, als je dat zo graag wil moet je met bepaalde dingen al snel genoegen nemen, waaronder geluid, lichtvervuiling en uitstoot

Als je dat niet wil is het simpelweg niet je droomhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Waar hebben we het over langs de N3? Want aan de kant van de A16 zit je evt. ook nog met het spoor wat daar loopt en dus potentieel geluidsoverlast van de treinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 01:39
Zou niet veel drukker maken om die auto's, maar wat denk je van Moerdijk en DuPont uitstoot?
Als het geluidshinder nihil is, kun je het overwegen.
Anders moet je richting het oosten, waar overigens ook de uitstoot neerdaalt.

maw, je ontkomt er niet aan.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 07:57
Onderschat de windrichting niet.
Windrichting van het huis af of naar je toe is een wereld van verschil in waarneming/overlast.
Windrichting komt merendeels uit zuid/zuidwest/west.

Verder kun je niet afgaan van andermans ervaring.
De mensen die zich er aan irriteerden zijn allang vertrokken,
en de mensen die er mee kunnen leven zitten er nog.
En die spreek jij juist over de overlast....

Dus ga zelf meerdere keren op locatie picknicken en een biertje drinken en je komt er achter.
Rekening houden met de windrichting op dat moment!

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 10-09-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
Heb honderd meter van de A2 gewoond, dat heeft mijn woongenot nimmer negatief beinvloed. Sterker nog, als de wind een wat ongunstige richting heeft hoor ik de A2 op mijn nieuwe locatie van 1km wel af en toe.

Garanties heb je nooit maar ik zou me als ik jou was geen zorgen maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Vincent Dave op 10-09-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik woon er knal langs, met een raam open aan de straatkant slaap ik 's nachts als een roosje.

Wat jouw buren niet weten is dat ze het geluid wennen. Als je er pas woont ga je het horen, maar 2 maanden later hoor je helemaal niets meer. Het enige wat iets irritanter was, dat was dat het in de tuin goed hoorbaar was .Dit hebben we opgelost door een houten poort van 2 meter hoog te plaatsen. Dit was voldoende om het geluid af te stoppen tot een punt waar je het alleen hoort als er een harley davidson of zo'n golfidioot met nep-race-uitlaat voorbij rijdt.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
sja als je je zorgen maakt over NOx e.d. moet je überhaupt niet in de randstad willen wonen. Dan kun je beter een klein dorpje in drente/overijssel of zo opzoeken. 200m of 10km maakt dan inderdaad weinig uit.

Qua geluid zal je er waarschijnlijk idd weinig last van hebben. Of althans, zoveel last als je zelf kiest. Want er is natuurlijk een groot verschil tussen "kunnen horen" en "last van hebben".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Even resumé, de beslissing om in Dordrecht te blijven wonen daar wijken we niet vanaf omdat we echte stadsmensen zijn en hier alles hebben. Dit betekent dat we de vieze lucht van de randstad - zoals hierboven door meerdere mensen aangegeven - accepteren zoals die is. Dan is het enige wat rest of we de éxtra vervuilde lucht op circa 200 m afstand van de N-weg accepteren.

@Exorcist het zit onder de oprit vanaf de a16 op de n3 weg vanaf breda richting rotterdam
Zie foto:
https://www.mupload.nl/img/ws3aaol.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat voor een ruimte heb je op het perceel? Stel je kan een paar mooie bomen en een hoge haag kwijt tussen jouw huis en de hoofdweg dan scheelt dat ook alweer aardig qua beleving.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@PHPResource Dacht al dat je daar zou gaan wonen. Goede vrienden van ons wonen daar denk nu een jaar of 3 en moet zeggen de keren dat wij in de achtertuin hebben gezeten, is de N3 en de snelweg me niet opgevallen qua geluid. Zij hebben overigens 2 kinderen en ze er ook nooit over gehoord.
Jullie gaan wel wat dichter bij de weg wonen, maar zoveel zal het niet schelen.

@Tsurany Mijn ervaring is dat de tuinen niet super groot zijn en al helemaal niet groot genoeg om er een paar mooie bomen kwijt te kunnen. Voortuin is 2 stappen zeg maar tot de voordeur en de achtertuin gok ik een meter of 10 lang met nog een schuurtje.
Weet overigens niet of de nieuwere huizen hetzelfde zijn, of dat ze een andere indeling hebben ook qua tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Arunia schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:33:
@Tsurany Mijn ervaring is dat de tuinen niet super groot zijn en al helemaal niet groot genoeg om er een paar mooie bomen kwijt te kunnen. Voortuin is 2 stappen zeg maar tot de voordeur en de achtertuin gok ik een meter of 10 lang met nog een schuurtje.
Weet overigens niet of de nieuwere huizen hetzelfde zijn, of dat ze een andere indeling hebben ook qua tuin.
Hmm dan hangt het echt af van wat er tussen de weg en de huizen komt te staan. Als dat een natuurstrook wordt zal dat een grotere dempende werking hebben dan een enkel grasveld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Tsurany Het is op dit moment nu nog redelijk open, maar dat is niet zo gek voor een wijk van krap 4 jaar oud. TS woont daarnaast nog eens een stuk dichter bij de weg dan mijn vrienden. Eigenlijk op zijn plaatje ter hoogte van wat er al zichtbaar is en dan omlaag op het plaatje, net onder waar het afgesneden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:16
Anoniem: 1240358 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:40:
Ik woon zelf aan het spoor en binnen gehoorafstand van de snelweg en 's nachts rijden er geen treinen en de snelweg is ook echt merkbaar stiller. Ik slaap rustig met het raam open, hoewel in de ochtend bij de eerste treinen dat misschien even wennen is. Als het je om het geluid te doen is ga een keer om 22:00, 2:00 en 17:00 oid een keer een kwartiertje zitten in de buurt en kijk hoe het klinkt.
Ik woon ook langs het spoor vlakbij een station, waar wel (vracht- en nachtnet)treinen rijden s'nachts. Maar ook nabij een doorgaande weg de wijk in. De treinen zelf hoor je niet, omdat het frequente geluiden zijn die elke nacht terugkomen. Evenals normaal autoverkeer.

Het zijn de infrequente geluiden die je vaak wakker maken. Hulpdiensten die regelmatig met toeters en bellen de wijk in rijden (vooral brandweer) bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

PHPResource schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:17:

@Exorcist het zit onder de oprit vanaf de a16 op de n3 weg vanaf breda richting rotterdam
Zie foto:
https://www.mupload.nl/img/ws3aaol.jpg
Dacht al zoiets, één van de weinige plekken waar ze (al jaren) aan het bouwen zijn. Dus ja, aan die zijde van de N3 (voor jou aan de andere kant) ligt een spoor. Zou zoals hier al geadviseerd en bij gelegenheid een aantal uur daar vertoeven om te zien wat je hoort en hoe (even zonder huis ;) ).

Let ook op: het verkeer op A16 staat vrijwel iedere dag muurvast tussen Breda en Rotterdam. Minder lawaai wellicht maar de uitstoot zal aardig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Tuin zal inderdaad circa 14 meter diep zijn. Dus echt een boom plaatsen zal lastig worden. Wel wat groene begroeiing uiteraard.

Bedankt voor de gedeelde ervaringen hierboven. We zullen zeker een keer gaan luisteren. jammer genoeg is het kale bouwgebied wel afgezet inclusief verordening + camera toezicht...

Hierbij nog een 3d plaatje;
https://www.mupload.nl/img/z73tii65eon.jpg

Ze zijn al bezig geweest met het ophogen van het gebied tussen de wegen en de percelen met daarop begroeiing. Wellicht dat dit nog een gunstige invloed kan hebben.

@Exorcist dat is dus waar ik zo huiverig voor ben. Ik ken de verkeerssituatie daar en dat is inderdaad dagelijks dolle pret. 's ochtends richting rotterdam en s'middags richting breda dat het vast staat.

[ Voor 27% gewijzigd door PHPResource op 10-09-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
betreffende uitlaatgassen er zijn luchtreinigers zoals een dyson (duur) of andere merken. je kan ook paar bomen neerzetten bij het huis die absorberen stikstof https://www.nationalgeogr...sorberen-maar-hoelang-nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
matthewk schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:36:
Ik woon er knal langs, met een raam open aan de straatkant slaap ik 's nachts als een roosje.

Wat jouw buren niet weten is dat ze het geluid wennen. Als je er pas woont ga je het horen, maar 2 maanden later hoor je helemaal niets meer. Het enige wat iets irritanter was, dat was dat het in de tuin goed hoorbaar was .Dit hebben we opgelost door een houten poort van 2 meter hoog te plaatsen. Dit was voldoende om het geluid af te stoppen tot een punt waar je het alleen hoort als er een harley davidson of zo'n golfidioot met nep-race-uitlaat voorbij rijdt.
Ooit gingen wij wonen in een aanvliegroute van Zestienhoven (nu Rotterdam The Hague Airport). De eerste 2 weken erger je je kapot, daarna hoor je ze al niet meer.

Als je je druk maakt om luchtkwaliteit, zul je of geduld moeten hebben en de meeste voertuigen elektrisch zijn of moeten emigreren naar een oord waar je die ellende niet hebt. De industrie lost zichzelf ook vanzelf op, de regering doet er alles aan om het bedrijfsleven naar het buitenland te jagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-06 21:01
Wat helpt voor binnen is geluidsisolerende ramen nemen en balansventilatie. Je hebt WTW systemen met extra filters tegen fijnstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
PHPResource schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:16:
Mede door een natuurlijke geluidsbarrière (lees grote berg zand met daarop begroeiing) en gunstige windrichting is e.e.a. prima te doen aldus de ervaringsdeskundigen.
Hier is je antwoord. Een gunstige windrichting betekent niet alleen dat het geluid je kant niet opkomt, maar ook de gassen/fijstoffen zullen ver van je huis worden geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 06:03
mcDavid schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:41:
sja als je je zorgen maakt over NOx e.d. moet je überhaupt niet in de randstad willen wonen. Dan kun je beter een klein dorpje in drente/overijssel of zo opzoeken. 200m of 10km maakt dan inderdaad weinig uit.

Qua geluid zal je er waarschijnlijk idd weinig last van hebben. Of althans, zoveel last als je zelf kiest. Want er is natuurlijk een groot verschil tussen "kunnen horen" en "last van hebben".
Dat wil ik wel wat nuanceren, 200 meter of 10 km van een snelweg af maakt wel fors uit. Zie ook deze kaart op Atlas Leefomgeving.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Wat geluid betreft. Ik woon ook paar honderd meter van een N-weg, daarnaast rijdt de trein praktisch door mn achtertuin, en vliegt half Schiphol hier ook nog een keer overheen. Maar heb ik veel last van dat geluid? De N-weg hoor ik alleen sportauto's en motorfietsen met open uitlaat, en dat geluidsniveau komt niet boven normaal praatniveau uit (buiten in de tuin, binnen hoor je het niet). De treinen zijn vrij stil, de sprinters zweven echt voorbij, intercities hoor je al wat meer, en goederentreinen hebben echt dat kedeng-kedeng geluid. Maar dat went vrij snel, ik slaap er doorheen iig. Ook vliegtuigen e.d. zijn niet zo hinderlijk. Ja, je hoort ze als je buiten bent maar het geluidsniveau is vrij laag.

Laat ik het zo zeggen, qua geluidsniveau erger ik mij meer aan mensen die op zondagmiddag met schuurmachientjes hun complete huis staan te schuren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:01
Het hangt er ook van af wat voor tuin je van plan bent aan te leggen. Je kan je eigen locale leefklimaat enorm verbeteren als je een grote dikke (groene) heg om je tuin heen aanlegt. Ik woon zelf minder dan 200m van de A325 en dit helpt alleen al met het geluid.

https://www.nrc.nl/nieuws...ten-echt-4535771-a1524469

Ook kan je binnen het huis (zeker met moderne woningen) HEPA filters bij je lucht circulatie aanbrengen (en regelmatig vervangen)

Als je een standaard stenen graniettegel tuin wilt hebben dan maak je het jezelf natuurlijk niet makkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Batavia op 10-09-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Er is een advies om geen nieuwe scholen en kinderdagverblijven te bouwen binnen 300m van snelwegen. Voor N-wegen zal dit minder zijn. Dit betreft vooral fijnstof en uitstoot van het wegverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:03
Ik woon heel dichtbij de snelweg en spoorweg. Ik heb er totaal geen moeite mee. Soms hoor ik de trein en soms hoor ik auto’s om 03:00 snachts een keer keihard toeteren omdat ze met 130km/u elkaar over het hoofd hebben gezien.

Er zijn ook mensen die hier een bezichtiging hebben gedaan en het wel een dealbreker vonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 20:16
Wij wonen op een 150 meter van een een drukke baan (ook N-baan maar weet niet in welke mate een N baan in Nederland te vergelijken is met een N-Baan in Belgie).

Ik zou aanraden het terrein te bezoeken bij verschillende weersomstandigheden (windrichtigen).
Bij ons is het namelijk zo dat als de wind uit het westen waait (baan ligt ook in het westen), de baan buiten hoorbaar is, en als je er op gaat letten storend. Gelukkig betekend westenwind meestal slecht weer -> en dan zitten we binnen.

Bij andere windrichting is de baan totaal niet hoorbaar (maar ik neem aan, aan de andere kant wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nou is de discussie - doordat de N3 vrijwel door Dordrecht heen is gelegd - dat je aan al die stoffen in een drukke stad toch niet ontkomt (onafhankelijk van welke afstand je neemt vanaf die N3). Wat is jullie gedachte hierover?
Eigen ervaring: de natuurlijke geluidsbarrière scheelt sowieso al heel veel qua geluid. Kan het verschil maken tussen wel en niet prettig wonen. Verder speelt de windrichting ook een rol. Als de wind "verkeerd" staat kan je de auto's iets beter horen, maar hoeft niet per se als onprettig ervaren te worden.

Wat fijnstof betreft: zorg voor een goede ventilatie in huis en hou de ramen dicht tijdens de spits.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Beste Tweakers,

Waar ik echter mee zit is de hoeveelheid giftige dampen (stikstof, fijnstof etc) die vrijkomen door al dat forenzen verkeer.
Ik zou daar niet gaan wonen.. volgens betrouwbare metingen loopt het percentage stikstof daar lokaal op tot wel 78% >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
core_dump schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:37:
[...]

Ik zou daar niet gaan wonen.. volgens betrouwbare metingen loopt het percentage stikstof daar lokaal op tot wel 78% >:)
Vanwaar de emoticon? Heb je hier bronnen van? :) Ah grapje, omdat 78% vd buitenlucht stikstof bevat. Mja stikstof maak ik me ook niet zo druk om. Meer het fijnstof, teer, zwarte rook etc

Wederom bedankt voor de responses.. we gaan ons beraden

[ Voor 16% gewijzigd door PHPResource op 10-09-2019 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:27

Theo

moederbord

Als het een nieuwbuiwwoning is én het heeft balansventialtie dan maakt de fijnstof niet heel vel meer uit. Je hoeft geen ramen te openen om een goed geventileerde woning te hebben waardoor herrie, ongedierte (muggen!), stof én fijnstof gewoon buiten blijft. Zet dan in je WTW unit een stevige set met filters (M6 of beter) waardoor fijnstof en pollen buiten blijven. Je kan dan zelfs onder de rook van Rotterdam wonen zonder dat de vervuiling van buiten naar binnen komt.

Je zal dan wel om de paar maanden even de filters moeten wisselen, maar dat is dan het enige.

* Theo woont op nog geen 400 meter van een snelweg vandaan. Herrie, pollen én fijnstof blijven allemaal buiten terwijl de ventilatie in huis zeker wel goed op orde is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 10-06 15:07

André

Analytics dude

https://www.rtlnieuws.nl/...zond-ongezond-smerig-rivm

Het is wel zo dat de vieze lucht voornamelijk rond de snelwegen en havens lijkt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Theo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:58:
Als het een nieuwbuiwwoning is én het heeft balansventialtie dan maakt de fijnstof niet heel vel meer uit. Je hoeft geen ramen te openen om een goed geventileerde woning te hebben waardoor herrie, ongedierte (muggen!), stof én fijnstof gewoon buiten blijft. Zet dan in je WTW unit een stevige set met filters (M6 of beter) waardoor fijnstof en pollen buiten blijven. Je kan dan zelfs onder de rook van Rotterdam wonen zonder dat de vervuiling van buiten naar binnen komt.

Je zal dan wel om de paar maanden even de filters moeten wisselen, maar dat is dan het enige.

* Theo woont op nog geen 400 meter van een snelweg vandaan. Herrie, pollen én fijnstof blijven allemaal buiten terwijl de ventilatie in huis zeker wel goed op orde is.
Mag ik vragen hoe je dat hebt aangepakt?

Ons nieuwe huis komt op 300 a 400m van een van de drukste snelwegen van Nederland, dus ik heb al lang in gedachten om betere filters in de WTW of een extra filter na de WTW te plaatsen, maar heb nog geen tijd gehad om het goed uit te zoeken.

Ik was zelf naar AFPRO aan het kijken, maar dat lijkt me meer iets voor de groothandel en kon niet zo snel iets vinden wat waarschijnlijk in de standaard WTW past.

Niet om het topic te kapen, maar de OP krijgt waarschijnlijk ook een WTW, want hij heeft het over een modern nieuwbouwhuis, dus dan zou dit perfect toepasbaar zijn voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Paul C schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:24:
[...]

Ons nieuwe huis komt op 300 a 400m van een van de drukste snelwegen van Nederland, dus ik heb al lang in gedachten om betere filters in de WTW of een extra filter na de WTW te plaatsen, maar heb nog geen tijd gehad om het goed uit te zoeken.

Ik was zelf naar AFPRO aan het kijken, maar dat lijkt me meer iets voor de groothandel en kon niet zo snel iets vinden wat waarschijnlijk in de standaard WTW past.

Niet om het topic te kapen, maar de OP krijgt waarschijnlijk ook een WTW, want hij heeft het over een modern nieuwbouwhuis, dus dan zou dit perfect toepasbaar zijn voor hem.
een willekeurig voorbeeld

https://www.wtwfilterstore.nl/filterklassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 14:45

Jean Paul

Reservebelg

Qua luchtvervuiling kan ik meegeven dat (ik dacht) het ventilatiesysteem D goed geschikt is. Lucht wordt zowel in huis geblazen als eruit gezogen (via vochtige ruimtes). Voordelen zijn geen roosters ( is ook kinder geluid) en de luchttoevoer is gefilterd. Eventueel te combineren met andere filtersystemen (check eens een bouwbeurs bijvoorbeeld).

Nadeel is dat het onderhoud aan dit systeem (zo is mij verteld) zo'n 500€ per jaar is, waarbij de filters 4x per jaar vervangen moeten worden en 1x per jaar de toevoersbuizen ontsmet moet worden (extern bedrijf).

Afhankelijk van huis en isolatie en ventilatie zal je niet veel horen. Houtskeletbouw (naar ervaring i.c.m. met ventilatiesysteem D) is doodstil, zelfs naast een drukke weg (6 meter) met vrachtwagens.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• WeiserMaster
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 18:42
Zelf heb ik een aantal jaar bijna direct aan de A28 gewoond, tussen onze woning zat het Noord-Willemskanaal en niet veel meer. Hemelsbreed iets van 130 meter, met direct zicht op de snelweg zonder geluidwal ertussen. Was prima te doen, ook s'nachts met raam open.
Af en toe was er meer te horen door de wind als ie juist stond, maar ook dat vondt ik niet echt storend.

Maar het is zoals bij veel dingen erg subjectief, heb je zelf al een tijdje daar gekeken en geluisterd of het vervelend kan worden? Zonder bebouwing zal het daar ongetwijfeld veel luider zijn door de snelweg, daar moet dan wel weer rekening mee gehouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:27

Theo

moederbord

Paul C schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:24:
[...]

Een beetje zoals @twain4me ook al aangeeft; gewoon de juiste filterklasse plaatsen in de WTW.

Ik heb zelf een paar jaar geleden een WTW in mijn (1935) woning aangelegd, en vervang gewoon om de 4-6 maanden de filters in de WTW zelf. Voor de ingaande lucht een F7 ziter, voor de uitgaande lucht een G3. Met een CO2 meter heb ik het systeem af weten te stellen zodat de luchtkwaliteit in huis ook daadwerkelijk goed is en dat de ventilatie afdoende is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Bedankt voor de WTW informatie. Wellicht kan ik bij de verkopers nog nagaan of ik hierin een invloed kan uitoefenen aangaande het te installeren ventilatiesysteem..
Pagina: 1