Vraag

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor het bedrijf waar ik werk zijn we op zoek naar een vervanger voor de TomTom Pro's.
Qua navigatie zijn de TomTom pro's prima. Helaas zijn de communicatiemogelijkheden heel beperkt.
We kunnen geen klanten bellen en geen berichten sturen (we zijn er over 30 minuten!)

Onze chaffeurs bellen daarom nu de klanten met hun eigen telefoon, wat een niet wenselijke situatie is.

Het leek ons derhalve een betere oplossing om de chauffeurs te voorzien van een degelijke smartphones, voorzien van Waze oid. Budget +- 350 euro exclusief hoesjes en houders.

Mijn oog is gevallen op de Samsung Galaxy A50: Goed beeldscherm, mooi formaat, snel, goede prijs.
Nadeel: geen QI.

Er kwamen ook een aantal vragen bij kijken:

Hoe lang houdt een smartphone het uit als hij 6 dagen in de week de hele dag wordt gebruikt voor navigatie? Doet de accu het nog wel na een jaar?

De chauffeurs laten de telefoon als het goed is niet in de auto liggen. Kan het steeds in en uitpluggen van een telefoon kwaad op lange termijn (USB-C) of zijn we dan beter af met een QI lader (lees, budget oprekken)

Ik ben benieuwd of er Tweakers zijn met ervaring op dit gebied.

Alle reacties

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:35
Ik wil niet stellen dat het geen mogelijkheid is, maar veelal is consumentenapparatuur niet bedoeld om zoveel te gebruiken.
Het zal vast werken, maar als je de telefoon 20x per dag in en uit prikt de hele dag het scherm aan hebt en in weer en wind gebruikt (in de auto wellicht minder een issue), dat het de levensduur drastisch aantast.

Reken erop dat je accu binnen 2 jaar op is en je usb connector ook. Als je zoveel het scherm aan hebt zal die wellicht ook problemen gaan vertonen (?)

Al met al is het goed dat je een budget hebt, maar in hoeveel jaar denk je de telefoon af te willen/kunnen schrijven?

tijd voor wat klusjes!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:38
s0ulmaster schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:00:
Reken erop dat je accu binnen 2 jaar op is en je usb connector ook. Als je zoveel het scherm aan hebt zal die wellicht ook problemen gaan vertonen (?)
Als ze al zo lang mee gaan.... Volgens mij moet je dit vragen aan bij telecom service voor zakelijke toestellen. Die zullen op zij minst nummers hebben met percentages die je moet omruilen en op voorraad moet hebben. En waar je ze heen kan sturen voor refurbishments en screen replacements.
Grote bedrijven doen dit soms ook intern.

Plus dat je de toestellen graag in je management systeem wil hebben. (DEP/AMDM)

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:43
Het budget is veel te laag en gewone smartphones zijn in no time stuk. Één keer laten vallen is waarschijnlijk al genoeg om met een onbruikbaar apparaat te zitten. Daarnaast wil je opladen zonder connector want die gaat kapot als je je apparaat een beetje lomp behandelt. En denk ook aan de waterbestendigheid.

Dus eigenlijk wil je een van deze apparaten: https://www.i-pos.nl/pdamkb.php

Een extra voordeel is dat het er niet uitziet als een standaard smartphone waardoor het voor dieven ook niet zo aantrekkelijk is.

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-11 14:16
Wat ik me afvraag is of je al contact gehad hebt met tom tom? misschien hebben die hier wel hele mooie oplossingen voor, en zoals hierboven omschreve, ik zou niet met consumenten producten gaan rommelen

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 06:25
Ik heb voor ons transport bedrijf iets soortgelijks in elkaar gezet. Dit werkt met Xperia Z3 tablets.
Hier draait Track & Trace, urenregistratie en ritregistratie op.

Zorg ervoor dat de telefoons genoeg koeling hebben, en niet direct in de zon zitten.
Zorg voor stress ontlasting op de USB connector.
Zorg voor reserveonderdelen.

Apparaten werken verder prima. Deze zijn voorzien van een uitgeklede versie van LineageOS.
Verdere automatisering middels Tasker. Batterijen na 4 jaar wel moeten vervangen. Ook een scherm incidenteel.

Verder zou ik zeker geen OLED schermen gebruiken. Deze zijn slecht af te lezen in zonlicht.

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:33
Als de navigatie apparatuur nu nog prima is, is het dan niet makkelijker om de chauffeurs een normale telefoon met carkit te geven zodat ze op die manier kunnen bellen. Dan hebben ze volgens mij alle bovenstaande problemen niet.

• smekkos
En als je je connector wilt sparen kun je altijd een magnetische usb kabel gebruiken.

https://www.allekabels.nl...-I9dh4Y9Un1xoCTwUQAvD_BwE

• Gumball
  • Niet online
bedankt voor alle replies :)
Ik lees inderdaad een hoop bezwaren om niet met "all purpose" telefoon aan de slag te gaan als vervanging voor de standaard navigatie. Ik zal de voor en tegens eens neerleggen bij het hoger managment.
s0ulmaster schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:00:
Ik wil niet stellen dat het geen mogelijkheid is, maar veelal is consumentenapparatuur niet bedoeld om zoveel te gebruiken.
Het zal vast werken, maar als je de telefoon 20x per dag in en uit prikt de hele dag het scherm aan hebt en in weer en wind gebruikt (in de auto wellicht minder een issue), dat het de levensduur drastisch aantast.

Al met al is het goed dat je een budget hebt, maar in hoeveel jaar denk je de telefoon af te willen/kunnen schrijven?
Budget is rekbaar als blijkt dat mijn budget totaal niet realistisch is. 350 was mijn eerste uitgangspunt.
Voor normale smartphones zie ik vooralsnog ook nog geen nut om dit op te rekken. Als we besluiten om voor iets exotisch te gaan zoals de genoemde telefoons op i-pos.
na 2 jaar mag het toestel afgeschreven zijn.
smekkos schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:43:
Ik heb voor ons transport bedrijf iets soortgelijks in elkaar gezet. Dit werkt met Xperia Z3 tablets.
Hier draait Track & Trace, urenregistratie en ritregistratie op.

Zorg ervoor dat de telefoons genoeg koeling hebben, en niet direct in de zon zitten.
Zorg voor stress ontlasting op de USB connector.
Zorg voor reserveonderdelen.

Apparaten werken verder prima. Deze zijn voorzien van een uitgeklede versie van LineageOS.
Verdere automatisering middels Tasker. Batterijen na 4 jaar wel moeten vervangen. Ook een scherm incidenteel.

Verder zou ik zeker geen OLED schermen gebruiken. Deze zijn slecht af te lezen in zonlicht.
Bedankt. Jouw oplossing klinkt me goed in de oren. Ik neem aan dat de tablets niet steeds mee worden genomen naar de voordeur van de klant voor bijvoorbeeld handtekeningen?
hellfighter87 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:26:
Wat ik me afvraag is of je al contact gehad hebt met tom tom? misschien hebben die hier wel hele mooie oplossingen voor, en zoals hierboven omschreve, ik zou niet met consumenten producten gaan rommelen
Nee, geen contact gehad.
Waarom zou je niet met consumenten producten gaan rommelen?
smekkos schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:54:
En als je je connector wilt sparen kun je altijd een magnetische usb kabel gebruiken.

https://www.allekabels.nl...-I9dh4Y9Un1xoCTwUQAvD_BwE
Dat is inderdaad een goedkoop alternatief voor QI.
lmno31 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:53:
Als de navigatie apparatuur nu nog prima is, is het dan niet makkelijker om de chauffeurs een normale telefoon met carkit te geven zodat ze op die manier kunnen bellen. Dan hebben ze volgens mij alle bovenstaande problemen niet.
Klopt, maar nog niet al onze bussen zijn op deze manier uitgerust. Ik ben dus op zoek naar een mogelijke vervanger.

[ Voor 26% gewijzigd door Gumball op 10-09-2019 10:19 ]

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:35
Zakelijke oplossingen in dezen, zijn vaak duur. Ecologisch misschien niet heel verantwoord, maar ik kan me prima voorstellen dat een telefoon van <300 euro elke 2 jaar afschrijven goedkoper gaat zijn dan een zakelijke oplossing van 1000+ euro dus na 6 jaar ook wel outdated is wss.

tijd voor wat klusjes!

• smekkos
@Gumball De meeste tablets blijven in de auto's zitten. een aantal gaan mee naar de klant voor handtekeningen.

Hiervoor hebben we ook Pro's gehad. Je kunt hier wel eigen apps op krijgen. Helaas geen android apps.
Dit zou ook nog een optie zijn.

https://nl.support.telema...op-een-pro-8270%2F8275%3F

Je kunt ook een wifi punt maken met een 4G router. Je kunt dan ook kleine tablets/SBC's gebruiken en ben je niet gebonden aan apparaten welke een modem hebben.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Buren van ons zijn overgestapt van een klassiek track&trace naar tom tom.
Reden was dat zij bieden waar jullie naar op zoek zijn.

Misschien toch maar eens tom tom contacteren. ;)

• Gumball
  • Niet online
cadsite schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:19:
Buren van ons zijn overgestapt van een klassiek track&trace naar tom tom.
Reden was dat zij bieden waar jullie naar op zoek zijn.

Misschien toch maar eens tom tom contacteren. ;)
heb contact opgenomen met TomTom. Het is helaas niet mogelijk om via de TomTom 8275 Pro te bellen of berichten te sturen, anders dan tussen Webfleet en de chaffeur.

Ik ga nu eerst overleggen of we iets kunnen doen met simpele telefoons icm met de huidige (en nieuw aan te schaffen) TomToms

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:13
Om de (usb) connector van de telefoon te ontlasten kun je bepaalde skins gebruiken.
Ook bezig geweest met een project en mobiele telefoons en zijn destijds gebruik gaan maken van de producten van rammounts: https://www.rammounts.nl/..._product-line=intelliskin

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt me geen goed plan om een kritiek onderdeel te vervangen met een consumententelefoon. Telefoons zijn veel in beweging, hebben updates, zijn online, gebruiken apps, worden gemodificeerd etc... terwijl je navigatie 100% nodig hebt.

Ik zou die navigatie laten as-is en gewoon een carkit en goedkope feature phone toevoegen.

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-10 15:52
Ik zou persoonlijk voor de TC52/57 gaan: https://www.zebra.com/con...ification-sheet-en-us.pdf

Deze zijn specifiek voor ruige omgevingen en veelvuldig gebruik.
Ga wel uit van een prijs x5 van wat je nu hebt icm een 5 jarig OneCare support per toestel.
Maar dan wordt je wel volledig ontzorgt en heb je gewoon top spul dat een eeuwigheid meegaat.

P.S. In dit geval is het de TC57 (voor GSM gebruik).
hier kan je alle accessoires vinden:
https://www.zebra.com/con...and-accessories-en-us.pdf

P.P.S.
Deze apparaten hebben een ingebouwde scanner, die je dus gelijk voor je pakkettenapplicatie in kan zetten,
Dus eigenlijk een 3-in-1 voor jullie:
GSM, Navigatie, Scanner.

[ Voor 32% gewijzigd door equit1986 op 10-09-2019 15:18 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

PcDealer

HP ftw \o/

@equit1986
Bij AH Online heb ik gebruik gemaakt van de Zebra. Dat spul is stevig en werkt prima.

LinkedIn WoT Cash Converter

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-10 15:52
PcDealer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:15:
@equit1986
Bij AH Online heb ik gebruik gemaakt van de Zebra. Dat spul is stevig en werkt prima.
Ja ik werk in de retail en heb veel ervaring met dit spul. Gewoon de beste kwaliteit die er is. Zeker zakelijk waar je alles in 5 jaar afschrijft is dit product gewoon top.

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-11 19:20
Je zegt dat niet alle auto's zijn uitgerust met een carkit maar dat is dus juist de oplossing die wordt aangedragen, wél alle auto's uitrusten met een carkit en dan een goedkope telefoon erbij waarmee ze kunnen bellen en/of sms'en.
Pagina: 1