Welke 'hedendaagse' monitor bezorgt geen last aan de ogen

Pagina: 1
Acties:

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10 23:23
Hoi,

Mijn Samsung Syncmaster TFT monitor heeft na 13 jaar de geest gegeven :-( In mijn zoektocht naar een goede nieuwe monitor heb ik volgende schermen reeds geprobeerd. Maar nog steeds niet iets gevonden waar ik me 100% comfortabel bij voel.

1. Eizo FlexScan EV2451-BK

Deze monitor kreeg een ultimate reward op HWI. Mooie kleuren. Maar heel veel weerspiegeling in het scherm. Ik zag mijn armen zo in het scherm zwaaien. Ook als de monitor niet aanlag! :-( Het IPS paneel beviel me ook niet zo (vrij intense kleuren). Na 15 minuten werken, kreeg ik al last van mijn ogen (soort druk op mijn ogen).

2. AOC G2590PX

Kreeg een excellent reward op HWI. De weerspiegeling in dit scherm was ook sterk aanwezig.

3. HP EliteDisplay E243

De weerspiegeling in dit scherm was redelijk ok. Maar de intense kleuren in het IPS paneel vielen me wat tegen. Geen idee of dit aan die IPS technologie ligt. Maar ik krijg veel sneller last van mijn ogen met dergelijk paneeltype voor me. Op het internet vond ik meer informatie hierover terug. Blijkbaar zijn er nog mensen die een IPS paneel niet zo goed verdragen kunnen. Zodoende maar een TN paneel genomen.

4. Asus VG258QR

Voorlopig is dit mijn monitor. De weerspiegeling in dit scherm is ok (geen last van). Het scherm bevat Asus Eye Care Technologie. De kleuren zijn ook in orde (niet te intens). Het is een TN paneel. Wel is de helderheid van het scherm veel te hoog voor me. 400 cd/m2 (ipv de gebruikelijke 250 cd/m2). Ik heb al wat zitten spelen met de helderheid en het contrast. Maar krijg dit toch niet helemaal goed. Ik heb lichtjes last van astigmatisme. Waardoor de randen rond de letters (bij een zwart/wit contract) teveel beginnen te 'glowen'. Met mijn oude Samsung TFT monitor had ik hier geen last van. :-(

5. Nog te onderzoeken

- Ik heb een BenQ BL2405HT (met Eye Care Technologie) besteld om eens te proberen (TN Paneel, 2 ms reactiesnelheid, 75 Hz, 92 ppi, 250 cd/m2).
- Een Dell P2419H (wel met een IPS Paneel helaas, 5 ms reactiesnelheid, 60 Hz, 92 ppi, 250 cd/m2) had ook goede reviews (zacht scherm voor de ogen)

6. Wat ik zoek

Ik zoek een +- 24 inch monitor, met herstelbare (ergonomische) voet in de hoogte. Een helderheid van rond de 250 cd/m2 lijkt me aangewezen. Aansluiting via HDMI moet er zeker opzitten, DisplayPort en/of DVI-D zou ook handig zijn. Voor casual gebruik (vooral internet, soms een film bekijken). Het scherm dient aangenaam te zijn voor de ogen. Niet teveel een lichtbak. Geeft een scherp en rustig beeld. Dat niet flikkert. Alsook (en dat kun je jammer genoeg niet lezen uit de specificaties) heeft geen last van weerspiegeling. Die Eizo FlexScan EV2451-BK zou volgens de specificaties anti-glare zijn. Maar weerspiegelde zijn omgeving vreselijk ! En als er iets is dat heel vermoeiend voor de ogen is, dan is het wel om een extra beeld (zijnde jezelf) achter je scherm bezig te zien.

Zijn er nog mensen die last van hun ogen met hun monitor hadden ?

En wat hielp er uiteindelijk.

Alle feedback is welkom.

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Een AMVA scherm
https://tweakers.net/pric...u-b3-zwart/specificaties/

ik heb deze voorganger
https://tweakers.net/pric...u-b1-zwart/specificaties/

Ik heb geen idee in hoeverre dezelfde technieken gebruikt zijn, maar ik heb deze destijds gekozen omdat hij erg vriendelijk voor mijn ogen is.
Led backlight zonder PWM dimming en ingebouwde blauwfilters voor in het donker.
Weerspiegeling heb ik nooit veel last van, maar is volgens mij goed te doen.

Succes met je zoektocht

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-12 03:53
Je hebt dus al 3 monitoren besteld en retour gestuurd? (en de 4e ben je ook niet echt enthousiast over)wellicht een idee om schermen in het echt te bekijken? Scheelt een hoop tijd lijkt me :-)

zelf zou ik neigen in jouw geval naar een fabrikant die je ook veel in kantoor omgevingen ziet:

pricewatch: Dell UltraSharp U2518D Zwart

[ Voor 6% gewijzigd door kleijn1985 op 10-09-2019 11:33 ]

• Gent32m
kleijn1985 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:32:
Je hebt dus al 3 monitoren besteld en retour gestuurd? (en de 4e ben je ook niet echt enthousiast over)wellicht een idee om schermen in het echt te bekijken? Scheelt een hoop tijd lijkt me :-)
Ja, ware het niet, dat al die schermen (die ik op het oog had) niet te bezichtigen waren in een winkel in de buurt.
kleijn1985 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:32:
zelf zou ik neigen in jouw geval naar een fabrikant die je ook veel in kantoor omgevingen ziet:
pricewatch: Dell UltraSharp U2518D Zwart
Dit scherm heeft bijna dezelfde hoge helderheid (350cd/m²) als mijn Asus. De tip van Caballeros sloot beter bij mijn noden aan.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zolang geen PWM dimming wordt gebruikt maakt piek helderheid weinig uit, je kan hem toch terugschroeven. Met software kan je altijd nog verder terug gaan zonder dat PWM gebruikt wordt, alleen dan gaat het ten koste van je contrast.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:59
Ik heb mijn Dell 2412M laatst ingeruild voor een 2518D. Hoewel beide schermen mat IPS zijn is het een wereld van verschil: De 2518 is veel rustiger voor de ogen dan mijn 2412M.

Het verschil lijkt te zitten in de matte laag die bij de 2412M wat onscherpte geeft. Bij de 2518D is die fijner en verstoort het minder.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als een scherm te 'fel' is kun je deze bij de beeldscherminstellingen toch naar eigen wens configureren?
Ook kun je hier met de kleuren spelen.
Je kan ook kijken voor een scherm dat in de fabriek reeds wordt gecalibreerd en een zo natuurgetrouw mogelijk beeld geef (lees: niet te felle Fruitella kleuren).

Let er ook op dat je niet te dicht op het scherm zit. Dan krijg ik zelf ook vermoeide ogen.
En... Als je in de late uren achter het scherm zit loont het om verlichting te gebruiken in de kamer.
Je zou ook een kleine lamp áchter het beeldscherm kunnen zetten (of beter nog, een led strip). Er is hier ergens een topic over 'bias lighting'. Ik heb dit zelf toegepast bij mijn oled tv en het zorgt er echt voor dat je in de late uurtjes niet met van die knijpoogjes naar je scherm zit te turen :)

Probeer indien je echt gevoeliger bent voor fel beeld, donkere thema's te gebruiken in je OS. Dat scheelt ook een hoop.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-10 13:37

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Gent32m schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:48:
Zijn er nog mensen die last van hun ogen met hun monitor hadden ?
Zelf vind ik al snel best met een monitor, maar ik heb een collega gehad die vrij picky was qua schermen en ook altijd het nodige moest tweaken om e.e.a. naar wens/aanvaardbaar te krijgen.
Ik heb nog weleens staan kijken naar een scherm waar hij nog geen minuut zijn ogen op kon houden en waarvan ik dacht 'wat is hier nou het probleem?'.

Collega had iets met zijn ogen. Wat hij voornamelijk deed was wat frobelen met subpixel instellingen. Weet niet of je daar al iets mee hebt gedaan.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:28
Computerbrilletje met blauwlicht filter scheelt ook veel.

• Gent32m
Caballeros schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:17:
Een AMVA scherm
https://tweakers.net/pric...u-b3-zwart/specificaties/

ik heb deze voorganger
https://tweakers.net/pric...u-b1-zwart/specificaties/

Ik heb geen idee in hoeverre dezelfde technieken gebruikt zijn, maar ik heb deze destijds gekozen omdat hij erg vriendelijk voor mijn ogen is.
Led backlight zonder PWM dimming en ingebouwde blauwfilters voor in het donker.
Weerspiegeling heb ik nooit veel last van, maar is volgens mij goed te doen.

Succes met je zoektocht
Ik heb de Iiyama-prolite-xb2483hsu-b3 bekeken. Dit kan een goed scherm zijn. Jammer genoeg is de reflectie in het beeldscherm rampzalig. Ik zag mezelf helemaal zitten (in het beeld). De weerspiegeling is vreselijk vermoeiend voor de ogen. Nog veel erger dan de Eizo. De weerspiegeling in de ander opgesomde monitoren is wel ok.

IPS (Dell) of TN (Benq) paneel, ben ik nog niet helemaal uit.

In het Dell scherm merk ik geen IPS glow op (zoals de duurdere Eizo had).
Het TN paneel van Benq is zachter, maar iets minder scherp.

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-12 13:13

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

VB -> CAA

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:09

TTLCrazy

Listen to Frankie

Qua reflectie van de schermen moet je inderdaad zelf bekijken. De rest kan je zelf instellen en eventueel kalibreren op de juiste waarde. Lichtopbrengst wordt meestal op 120 cd//m2 gezet. Van fabriek uit staat deze meestal veel te hoog. Kalibratie is leuk om te doen en kan je best zelf doen. Een X-rite i1Display Pro komt bijvoorbeeld met software die het helemaal automatisch doet en vervolgens een monitor profiel aanmaakt.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wat is er dan kapot aan je oude monitor? Samsung had in die tijd heel veel problemen met de condensators en inverter, waardoor de monitor geen beeld meer geeft. Ook backlights schijnen een probleem te zijn. Als je een beetje handig bent, kun je sowieso eens kijken of je wat binnenin de monitor kunt vinden. Anders zou je eens kunnen kijken of één handigere Tweaker wat kan fixen.

• Gent32m
De Samsung monitor is al naar het containerpark.

Ik ben tevreden van de Dell P2419H monitor.
- IPS paneel schijnt het best voor de ogen te zijn (mits je geen black light bleeding, IPS glow hebt).
- Deze Dell P2419H heeft dit niet
- TCO label + Energystar + blue light filter (in beeld verwerkt) + flicker free
- Weerspiegeling in scherm (als het uitstaat) is ok.
- Mooie kleuren
- 60 hz, 5 ms reactiesnelheid is ok.
- Helderheid van 250 cd/m2 is wat ik nodig heb (niet te fel)

Ik ervaar het scherm als zacht voor de ogen.
Kan er uren naar kijken, zonder last te ondervinden.

Het heeft een tijd geduurd, maar ik heb gevonden wat het best bij me past.

Op dit topic mag een slotje komen.
Pagina: 1