Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij (eerste) build voor Machine Learning en Unity3D

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11 10:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Dit wordt een systeem voor hobbyprojectjes en af en toe thuis werken. Voornamelijk gericht op Machine Learning (Deep Learning, en Reinforcement Learning), en het verdiepen in game development in Unity3D (en Unity ML Agents om modellen te trainen in 3D Unity environments). Misschien dat ik er sporadisch zelf ook een game op speel, maar ik ben geen serieuze gamer. Verder wil ik er Windows op installeren, met Ubuntu ernaast als dual boot.

Dit wordt overigens mijn eerste build ooit, dus wat dat betreft al een hobbyproject op zich :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan 800-1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, muis, toetsenbord heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Minimaal 16GB RAM, en de mogelijkheid om later uit te breiden
  • Minimaal 500GB SSD, maar liever 1TB. En ook de mogelijkheid om nog uit te breiden met een extra schijf.
  • Een redelijke GPU met minimaal 6GB geheugen voor het deep learning (moet NVIDIA zijn ivm deep learning libraries) en voldoende kracht om Unity3D soepel te laten lopen. Ik zat zelf te kijken naar de GTX 1060 en RTX 2060. Ik heb voor nu de RTX in mijn lijstje gezet omdat ik daarmee ook 16bit computatie kan doen, wat helpt om grotere modellen te trainen met de beperkte hoeveelheid geheugen.
  • Een goede CPU voor Unity3D en overige machine learning projecten
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, behalve NVIDIA voor de GPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Geen huge kast. Hij komt onder mijn bureau te staan, maar enigszins compact zou mooi zijn.
  • Zo min mogelijk geluid bij normaal gebruik. Als ik vol modellen aan het trainen ben met de GPU snap ik dat hij harder moet werken, maar bij programmeren / browsen / youtube zou het mooi zijn als hij stil is
  • Het zou mooi zijn als hij makkelijk te upgraden is mocht dat in de toekomst nodig blijken te zijn. Mogelijke upgrades in volgorde van waarschijnlijkheid: extra schijf -> geheugen verdubbelen -> GPU upgraden -> CPU upgraden
Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
  • Dit wordt de eerste keer dat ik een PC in elkaar zet,dus ik wil voornamelijk controleren of dit een beetje een logische build is, en ik geen incompatible onderdelen op mijn lijstje heb staan, of iets vergeet
  • Of ik ergens binnen mijn budget nog iets kan vervangen door een betere keuze qua prijs/kwaliteit. Bijvoorbeeld de koeling, voeding, en case heb ik nu engiszins random gekozen
  • Is de CPU koeling de enige koeling waar ik rekening mee moet houden, of moet ik voor andere onderdelen nog extra koeling hebben?
  • Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden qua hardware als ik Windows naast Ubuntu wil draaien? Gaat dat bijvoorbeeld goed met de SSD qua caching enzo, of zijn daar drivers oid op OS-niveau voor nodig?
  • Ik las iets over dat de bios van sommige moederborden eerst met een oudere CPU moet worden geupdate. Gaat dat bij deze combi wel goed?
Hieronder mijn huidige lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450M Gaming Plus€ 91,05€ 91,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC€ 364,90€ 364,90
1BehuizingenSharkoon S25-W€ 49,99€ 49,99
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 2€ 41,95€ 41,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 82,05€ 82,05
1VoedingenCorsair CX550M€ 61,99€ 61,99
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,88

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:55
Het lijkt me een prima basis voor wat je wilt. Een paar opmerkingen:

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 10-09-2019 09:15 ]

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
In aanvulling op @martyw, de pricewatch: Sharkoon S1000 Window is het micro-atx model van die s25 zo te zien.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jouw keuze voor moederbord heeft maar 2 ram slots. Dan kan je je 2x8 wel vervangen door 2x16, maar dan heb je 2x8 die stof hapt.

Mijn ervaringen met machine learning, big data en dat soort dingen is dat meer ram heilig is. Ik was bezig met een dataset van 50000 reviews en daar ging mijn pc met 8gb van roken. Zelfs met een selectie van 10.000 was het nog lang wachten op resultaat.

Ik zou zeggen, neem een ander board met meer slots en doe er meer geheugen in.

blup

• bartos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11 10:02
martyw schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:11:
Het lijkt me een prima basis voor wat je wilt. Een paar opmerkingen:
Thanks! Ik ga de case en de koeler aanpassen!
Bezulba schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:43:
Jouw keuze voor moederbord heeft maar 2 ram slots. Dan kan je je 2x8 wel vervangen door 2x16, maar dan heb je 2x8 die stof hapt.

Mijn ervaringen met machine learning, big data en dat soort dingen is dat meer ram heilig is. Ik was bezig met een dataset van 50000 reviews en daar ging mijn pc met 8gb van roken. Zelfs met een selectie van 10.000 was het nog lang wachten op resultaat.

Ik zou zeggen, neem een ander board met meer slots en doe er meer geheugen in.
Dat was me niet opgevallen! Thanks voor de waarschuwing. Ik heb het moederbord nu aangepast naar pricewatch: MSI B450M Mortar

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Ik heb op deze site ergens gelezen dat de Intel 660p qua performance in elkaar klapt wanneer deze meer dan half vol raakt. Ik heb deze zelf inmiddels vervangen door de betere Kingston KC2000.
Pagina: 1