Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit wordt een systeem voor hobbyprojectjes en af en toe thuis werken. Voornamelijk gericht op Machine Learning (Deep Learning, en Reinforcement Learning), en het verdiepen in game development in Unity3D (en Unity ML Agents om modellen te trainen in 3D Unity environments). Misschien dat ik er sporadisch zelf ook een game op speel, maar ik ben geen serieuze gamer. Verder wil ik er Windows op installeren, met Ubuntu ernaast als dual boot.
Dit wordt overigens mijn eerste build ooit, dus wat dat betreft al een hobbyproject op zich
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan 800-1000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, muis, toetsenbord heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nee, behalve NVIDIA voor de GPU.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Dit wordt een systeem voor hobbyprojectjes en af en toe thuis werken. Voornamelijk gericht op Machine Learning (Deep Learning, en Reinforcement Learning), en het verdiepen in game development in Unity3D (en Unity ML Agents om modellen te trainen in 3D Unity environments). Misschien dat ik er sporadisch zelf ook een game op speel, maar ik ben geen serieuze gamer. Verder wil ik er Windows op installeren, met Ubuntu ernaast als dual boot.
Dit wordt overigens mijn eerste build ooit, dus wat dat betreft al een hobbyproject op zich
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan 800-1000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, muis, toetsenbord heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Minimaal 16GB RAM, en de mogelijkheid om later uit te breiden
- Minimaal 500GB SSD, maar liever 1TB. En ook de mogelijkheid om nog uit te breiden met een extra schijf.
- Een redelijke GPU met minimaal 6GB geheugen voor het deep learning (moet NVIDIA zijn ivm deep learning libraries) en voldoende kracht om Unity3D soepel te laten lopen. Ik zat zelf te kijken naar de GTX 1060 en RTX 2060. Ik heb voor nu de RTX in mijn lijstje gezet omdat ik daarmee ook 16bit computatie kan doen, wat helpt om grotere modellen te trainen met de beperkte hoeveelheid geheugen.
- Een goede CPU voor Unity3D en overige machine learning projecten
Nee, behalve NVIDIA voor de GPU.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Geen huge kast. Hij komt onder mijn bureau te staan, maar enigszins compact zou mooi zijn.
- Zo min mogelijk geluid bij normaal gebruik. Als ik vol modellen aan het trainen ben met de GPU snap ik dat hij harder moet werken, maar bij programmeren / browsen / youtube zou het mooi zijn als hij stil is
- Het zou mooi zijn als hij makkelijk te upgraden is mocht dat in de toekomst nodig blijken te zijn. Mogelijke upgrades in volgorde van waarschijnlijkheid: extra schijf -> geheugen verdubbelen -> GPU upgraden -> CPU upgraden
Nee
Wat verwacht je van ons?
- Dit wordt de eerste keer dat ik een PC in elkaar zet,dus ik wil voornamelijk controleren of dit een beetje een logische build is, en ik geen incompatible onderdelen op mijn lijstje heb staan, of iets vergeet
- Of ik ergens binnen mijn budget nog iets kan vervangen door een betere keuze qua prijs/kwaliteit. Bijvoorbeeld de koeling, voeding, en case heb ik nu engiszins random gekozen
- Is de CPU koeling de enige koeling waar ik rekening mee moet houden, of moet ik voor andere onderdelen nog extra koeling hebben?
- Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden qua hardware als ik Windows naast Ubuntu wil draaien? Gaat dat bijvoorbeeld goed met de SSD qua caching enzo, of zijn daar drivers oid op OS-niveau voor nodig?
- Ik las iets over dat de bios van sommige moederborden eerst met een oudere CPU moet worden geupdate. Gaat dat bij deze combi wel goed?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 195,- | € 195,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M Gaming Plus | € 91,05 | € 91,05 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC | € 364,90 | € 364,90 |
| 1 | Behuizingen | Sharkoon S25-W | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Shadow Rock 2 | € 41,95 | € 41,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 82,05 | € 82,05 |
| 1 | Voedingen | Corsair CX550M | € 61,99 | € 61,99 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 987,88 | ||