Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-11-2023
Beste Tweakers,

Het gaat om een HP elitebook 840 g1, met 8GB geheugen en een 250GB SSD. Draaiend op Linux Mint 19.

Mijn laptop laadt niet meer op. Gisteren heb ik hem nog gebruikt tot hij uitviel door een lege accu(had de oplader niet bij..)
Vanochtend de oplader aangesloten, maar in plaats van dat het gebruikelijke lampje ging branden om aan te geven dat de accuoplaadt, ging het knipperen alsof ik de laptop aan probeer te zetten met een lege accu.
De laptop startte nog wel op met het restje stroom wat nog in de accu zat. Maar hij viel al weer snel uit.
Opstarten zonder accu erin maar wel aan de stroom werkt ook niet.

Ik heb de lader gecheckt met een voltmeter, en hij geeft 19,8V (volgens de sticker is de output 18,5V) Lijkt mij prima maar ik weet niet zeker of dat hogere voltage het probleem zou kunnen zijn.
Het contact van de stekker aan het moederbord zit goed vast en geeft ook de stroom door.
Ik heb een hard reset gedaan om sommige problemen uit te sluiten (lader en accu los en dan de aan/uit knop meer dan 15 seconden vastgehouden) Maar dat maakt geen verschil.

Ik hoop dat Iemand me tips kan geven hoe ik kan uitsluiten of het probleem bij het moederbord is of in de accu (of toch de oplader, of ...) Een nieuwe accu kopen is nog wel te overzien, nieuw moederbord word wel wat duur..
Ik heb mijn best gedaan om volledige informatie te geven, maar als er nog meer info nodig is om me te kunnen helpen hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Joosse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat gebeurt er met de spanning als je er een belasting op zet?

De oorzaak in mijn ervaring is meestal de accu, of een van de afzonderlijke batterijen daarin, maar het kan ook aan de laadelectronica liggen.

Er zijn hele volksstammen die zich bezighouden met het openen van het accupakket. Daarin zitten meestal standaard 18650 lithium ion batterijen en die zijn afzonderlijk op te laden of te vervangen. Het vergt meestal wat breekwerk en of het pakket weer fatsoenlijk te reassembleren is, is de vraag. Nadeel is dat goede laadapparatuur waar je aan kan zien of een batterij goed of slecht is, duur kan zijn. Maar het is leuk voor een tweaker. Er zijn filmpjes op Youtube hierover te vinden.

Ik pas altijd op voor Chinese "replacement" accu's, die kunnen zijn samengesteld uit tweedehands onderdelen. Ze gaan vaak snel stuk en ze kunnen gevaarlijk zijn door ontbrekende beveiligingen. Beter is een volledig originele accu met het juiste typenummer. Vergelijk de foto's met een echte accu zodat je zeker weet dat het geen vervalsing is. Het kan dan nog wel een tweedehands artikel zijn.

• joosse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-11-2023
Na veel youtubefilmpjes en zoeken met de multimeter, tot de conclusie gekomen dat het probleem in het moederbord zit. Alleen ik weet niet waar. Ik had het eigenlijk al opgegeven, en was aan het zoeken of ik ergens goedkoop aan vervanging kan komen.. Tot mijn huisgenoot me vertelde dat haar broertje het juiste gereedschap tot zijn beschikking heeft (regelbare voeding, soldeerspul enzo)
Dus de zoektocht gaat nog even verder, heb echt al veel geleerd over de werking van laptops :)

Word vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRRobert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 22:15

RRRobert

Fokker in ruste

*kick*
en, is het nog gelukt?

De reden dat ik dit topic omhoog gooi, is dat ik met hetzelfde probleem worstel: de accu laadt niet meer op, al brandt het 'laadledje' nog wel als ik de adapter aan de laptop en aan de netspanning hang.

Nu heb ik het geluk dat er in ons gezin meerdere 840 G1 laptops in gebruik zijn, dus een uitgebreide shuffle tussen laders en accu's -plus de vervanging van één accu- als uitkomst heeft opgeleverd dat het voor 99,9% zeker is dat de aansluiting op de laptop (in op casu het moederbord) kapot is.

Heb jij iets van een artikelnummer o.i.d. van zo'n charging jack? Als ik zelf Google aanslinger krijg ik vooral veel Aliexpress aanbiedingen, maar die lijken me niet het correcte type; als ik de poort op de laptop bekijk, lijken er in de 'kern' van de 'tulp' nog 4 kleine rechthoekige gaatjes te zitten. Dat ontbreekt op het vervangende artikel.

Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Het is even werk, maar kunnen ook de soldeerverbindingen op het moederbord zijn die slecht contact maken.
is 5 minuten werk met een goede soldeerbout om dit te herstellen ;) open en sluiten is een ander verhaal :X

[ Voor 10% gewijzigd door keur0000 op 14-01-2021 17:51 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)