Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:22

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Mijn baas heeft zojuist ons laten weten dat bepaald is dat de wachtdienst voor het weekend is alleen op zaterdag en zondag...
Kan iemand mij helpen met een wettelijke bepaling hiervoor waarin dit uitgelegd staat hoe dit volgens de wet bepaald is? Ik kan het zelf nergens terug vinden hoe de wet tegen het weekend kijkt ivm werktijden bepaling ( en natuurlijk de bijbehorende vergoeding die hierdoor lager uit valt )

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:02

St@m

@ Your Service

Op welke dagen had je normaal nog meer weekend dan?
Hence, ik begrijp je vraag niet.. In mijn beleving is het weekend zaterdag en zondag.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Waarschijnlijk had hij eerst ook een vergoeding voor wachtdiensten door de week.

Althans, zo begreep ik hem, maar na nog een keer lezen weet ik dat ook niet meer zeker.

[ Voor 36% gewijzigd door Equator op 09-09-2019 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:43
Je bedoelt: valt de vrijdagavond ook bijvoorbeeld onder 'wachtdienst weekend'? Zoals bijvoorbeeld bij sommige huisartsen de wachtdienst weekend van vrijdagavond t/m maandagochtend is?

Wat staat er in de CAO? Waarom heeft je werkgever gekozen voor een verandering? Hoe lang was het vorige beleid geldig? Hoe heeft de personeelsgeleding hierop gereageerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 20:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

St@m schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:03:
Op welke dagen had je normaal nog meer weekend dan?
Hence, ik begrijp je vraag niet.. In mijn beleving is het weekend zaterdag en zondag.
Voor mij begint het weekend vrijdag rond 18:00. Wachtdiensten vrijdag 19:00-24:00 worden dus ook via weekend tarief verrekend. Maar of/hoe dat wettelijk geregeld is ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:22

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:07:
[...]

Voor mij begint het weekend vrijdag rond 18:00. Wachtdiensten vrijdag 19:00-24:00 worden dus ook via weekend tarief verrekend. Maar of/hoe dat wettelijk geregeld is ?
Dit is dus exact wat ik wil weten. Wij hadden het voorheen ook zo geregeld en nu begint het weekend ineens pas op zaterdag om 00:00 en eindigt op zondag 24:00. Hoe staat de wet tegenover weekend. Wanneer begint het weekend wettelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De wet bepaalt niets over de minimale hoogte van consignatievergoedingen afhankelijk van dag of dagdeel. Het is zelfs niet wettelijk verplicht dat je méér krijgt betaald bij een consignatiedienst.
Geen wettelijk recht op betaling consignatiedienst
De Arbeidstijdenwet regelt niet dat u een vergoeding krijgt voor consignatiediensten. Hierover kunnen wel afspraken staan in uw arbeidsovereenkomst of cao.
Wat wel wettelijk bepaald is, is hoeveel uren per dag en hoeveel dagen per periode je maximaal geconsigneerd mag zijn. Zie ook bovenstaande link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
eagle00789 schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:10:
[...]

Dit is dus exact wat ik wil weten. Wij hadden het voorheen ook zo geregeld en nu begint het weekend ineens pas op zaterdag om 00:00 en eindigt op zondag 24:00. Hoe staat de wet tegenover weekend. Wanneer begint het weekend wettelijk?
Tja, als we de Van Dale erbij pakken:
week·ein·de (het; o; meervoud: weekeinden, weekeindes), week·end (het; o; meervoud: weekends, weekenden)
1
periode van vrijdagavond tot maandagmorgen
Los van de betaling vind ik vrijdagavond ook gewoon een stapavond/weekandavond. Als je een 'weekendje weg' gaat dan is dat ook van vrijdagmiddag tot maandagochtend. Idem als je een huisje voor 'het weekend' huurt.

Hoe groot is je bedrijf? Hoeveel personeelsleden? CAO? Etc. We missen heel veel context! Wil je het wettelijk weten dan zou je langs juridisch loket moeten gaan of bij een advocaat arbeidsrecht informeren, maar het lijkt mij dat jullie als personeelsgeleding toch eerst even met de baas om tafel moeten gaan.

En als dat puur is om te besparen dan zou om je heen kijken voor een andere baan ook een mooi moment zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20

drooger

Falen is ook een kunst.

Wees blij, ik heb ook een standby dienst gehad waarbij hoog tarief pas begon op zaterdag 17:00.

Eigenlijk moet je het niet zien als week/weekend tarief, maar meer als laag/hoog tarief.
En de werkgever is hoe dan ook vrij om te bepalen wat de tarieven zijn en wanneer ze ingaan.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
President schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:55:
[...]

Tja, als we de Van Dale erbij pakken:

[...]week·ein·de (het; o; meervoud: weekeinden, weekeindes), week·end (het; o; meervoud: weekends, weekenden)
periode van vrijdagavond tot maandagmorgen

Los van de betaling vind ik vrijdagavond ook gewoon een stapavond/weekandavond. Als je een 'weekendje weg' gaat dan is dat ook van vrijdagmiddag tot maandagochtend. Idem als je een huisje voor 'het weekend' huurt.
Dan kan je de discussie aanvoeren 'tot wanneer is het avond'
Want als ik afspreek om 23:30 is dat ook nog steeds vrijdagavond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
FreshMaker schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:49:
[...]

Ik denk dat je bijzonder weinig mensen tegen zult komen die 23:30 géén avond zullen vinden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:52:
[...]

Ik denk dat je bijzonder weinig mensen tegen zult komen die 23:30 géén avond zullen vinden.
En vandaar de werkgever van TS
Weekend is niet op vrijdag(avond) maar vanaf zaterdagnacht

Ik ben bang dat zijn werkgever ergens wil besparen op de kosten, en semantische discussies zijn daar een begin van
"Ja, je krijgt toeslag in het weekend"
- Vrijdagmiddag begint mijn weekend
"Nee hoor, kijk maar in de dikke van dale"

En zo dus weer 8 uur verdiend ...

En daarom zijn CAO's zo van belang !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Alleen stelt die dikke dus dat vrijdagavond weekend is.

Maar inderdaad, als je het idee hebt dat dit puur kostenbesparing is dat moet je erbij neerleggen en wellicht rondkijken naar iemand die jou als werknemer wel kan veroorloven.

[ Voor 62% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 09-09-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
FreshMaker schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:56:
[...]

En vandaar de werkgever van TS
Weekend is niet op vrijdag(avond) maar vanaf zaterdagnacht

Ik ben bang dat zijn werkgever ergens wil besparen op de kosten, en semantische discussies zijn daar een begin van
"Ja, je krijgt toeslag in het weekend"
- Vrijdagmiddag begint mijn weekend
"Nee hoor, kijk maar in de dikke van dale"

En zo dus weer 8 uur verdiend ...

En daarom zijn CAO's zo van belang !
Natuurlijk doet z'n werkgever het om kosten te besparen. Maar avonden zijn overigens geen 8 uur lang, maar 'slechts' 6 uur (18:00 tot 00:00) ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
FreshMaker schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:49:
[...]

Volgens de Van Dale is het avond van ongeveer 18.00u tot 24.00u..

Maar dat is kwestie van definitie. TS zou wat meer moeten vertellen over aantal medewerkers, beleid, cao, arbeidscontract en dergelijke zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bij ons staat dit in de arbeidsvoorwaarden vastgelegd (geen cao)
Weekend tarief is voor mij vanaf za 0:00 t/m ma 07:00.

Voor mensen die nieuw in dienst komen is dat inmiddels ook veranderd naar za 0:00 t/m zo 24:00.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik val onder CAO beveiliging, die hebben er echt een zoekspelletje van gemaakt ;)

code:
1
2
3
4
- 35%: tussen zaterdag 00.00 uur en zondag 24.00 uur;
- 20%: maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 07.00 uur;
- 10%: maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 uur en 24.00 uur;
- 100%: op oudejaarsdag na 16.00 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:22
Ik denk dat je niet moet kijken naar wat de definitie van weekend is, maar moet kijken naar het feit dat jouw werkgever eenzijdig de arbeidsvoorwaarden aan wil passen of een verworden recht aan wil passen.

Het eerste voorbeeld dat hier genoemd wordt lijkt redelijk op wat jij beschrijft (volledige uitspraak).

Echter, wil je dit juridisch uit gaan vechten en wil je nog wel voor zo een werkgever werken? Die vragen zal je jezelf ook moeten stellen. Ik zou toch eens gaan kijken voor een andere werkgever, want dit soort eenzijdige wijzigingen zijn nooit een goed teken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
Je bent er niet mee eens lijkt het, maar wat je je allereerst moet afvragen is; ben ik bij machte om er iets aan te doen?

Zo niet, take your loss en ga door of verander van baan

Zo ja, go for it alleen bedenk je wel dat er dan ook een negatief beeld over jou als werknemer kan ontstaan.

Mijn boodschap, besteed zo min mogelijk energie aan dingen die buiten je macht zijn of onbegonnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:17
@eagle00789
Er zijn ook nog wat vragen onbeantwoord..
President schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:55:
Hoe groot is je bedrijf? Hoeveel personeelsleden? CAO? Etc. We missen heel veel context!
Dat dus.

Maar een werkgever die in een periode van behoorlijke krapte op de arbeidsmarkt de arbeidsvoorwaarden gaat verslechteren is op zoek naar minder werknemers, lijkt me.
In deze arbeidsmarkt krijg je steeds makkelijker een vast contact bij indiensttreding, vooral als je nu al werk hebt.
Dus kijk eens rond, doe eens een sollicitatie, zomaar kans dat je ergens anders een veel betere vergoeding/ arbeidsvoorwaarden kan onderhandelen.
Pagina: 1