Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiskas99
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-01-2023
Hallo,
Ik heb twee Raspberry's, een met de 433Mhz ontvanger en verderop in de woning een Raspberry waar ik diverse temperatuur sensoren op heb aangesloten en een relaisboard waar output mee schakel.
Om nu een pomp op een andere plek te schakelen heb ik een stekker/wcd van klikaanklikuit gekocht, echter dit signaal ontvang ik op de ene pi-1 maar ik geef het schakelcommando pi-2, hoe krijg ik nu voor elkaar dat ik dat ik op Pi-2 het commando geef dat de pomp moet schakelen en dat Pi-1 dit werkelijk doet via de 433Mhz. naar de KaKu.
Uiteraard hangen de twee Raspberry's in hetzelfde netwerk.
Alvast bedankt voor de reactie.

Sorry maar ik ben vergeten dat andere mensen niet weten waar ik mee bezig ben, de situatie is als volgt.
Pi-1 zit beneden ik de meterkast, bekabeld aangesloten op een switch, op deze Pi zit de 433Mhz ontvanger. Met Pi-1 schakel ik de verlichting in de woning.

Pi-2 zit boven op zolder, bekabeld aan gesloten op dezelfde switch, aan deze Pi zijn temperatuur sensoren aangesloten en via GPIO's schakel ik daar relais mee. Met deze Pi schakel ik de warmtepompboiler, enkele circulatiepompen en drieweg kleppen.

Probleem is dat ik nu een draadloze wcd heb gekocht van klikaanklikuit waarmee ik een circulatiepomp wil schakelen, echter de draadloze ontvanger zit op de Pi-1 en de sensoren die bepalen wanneer de pomp aan en uit moeten zitten op de Pi-2

Nu mijn vraag: Kan ik d.m.v een event (Blockly) op de Pi-2 via het netwerk op de Pi-1 de draadloze wcd van Klikaanklikuit schakelen.

Hoop dat het nu wat duidelijker is :)

Gr. Jan.

[ Voor 46% gewijzigd door wiskas99 op 09-09-2019 18:12 . Reden: Probleem was niet duidelijk genoeg. ]

Beste antwoord (via wiskas99 op 16-09-2019 17:14)

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Als je domoticz gebruikt kan het veel makkelijker, je kan 2 domoticz servers aan elkaar koppelen. En dan kan je devices delen tussen die servers.

Werrkt zelfs goed over het internet: https://www.domoticz.com/wiki/Setting_up_Device_sharing

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
:? Ik denk dat je verwacht dat onze glazen bollen alle ontbrekende informatie invullen, maar... lees je eigen topicstart nog eens maar dan met de ogen van iemand die niet al uren/dagen/weken(?) aan het prutsen* is met je project. Er is amper hout te snijden van je bericht en we hebben geen idee of je de RPI's bijv. op een netwerk (switch?) hebt aangesloten of dat ze misschien via WiFi in verbinding staan of geen van dat alles en misschien heb je wel GPIO's aan elkaar geknoopt?

Lees anders onze Quickstart even en vul dan je topicstart even aan zodat 't een beetje overeenkomt met de richtlijnen die je daar vindt? Klik daarvoor op de "Wijzigen" link bovenaan je bericht.

* Niet met negatieve connotatie lezen.

Edit: je vult net je topic (deels) aan :+
wiskas99 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:28:
Uiteraard hangen de twee Raspberry's in hetzelfde netwerk.
Ah, nou, dat helpt al een béétje. De pi's "zien" elkaar ook? Een ping lukt? Wat heb je zelf al gezocht en gevonden en geprobeerd?

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 09-09-2019 17:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Lijkt me een prima taak voor mqtt, op eentje installer je een broker (mosquitto).
Eentje stuurt de data erheen met publish, de andere kan met subscribe de waarde weer uitlezen.

Kan allemaal door elkaar en de broker fixt de lijntjes ertussen, met als extra voordeel dat er veel ander domotica spul ook met mqtt te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:36
Gewoon een python servertje op beide zetten en zo wat heen en weer communiceren zou mijn eerste keus zijn. Anders als je apple hebt naar homebridge kijken of domoticz voor android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiskas99
Bedankt voor de reacties maar ik denk dat jullie iets verder zijn in de programmering dan ik.
Wat is een mqtt en een broker mosquitto, wat moet ik aan beide zijden installeren, werkt het samen met Domoticz?

Heb nu hetzelfde gevoel als robIII hierboven :-)

Zal eens gaan googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe "ontvang" en "verzend" je? (lees: hoe geef je de opdracht, gaat dat via een app/webinterface of werkt dat bijvoorbeeld met een commando?

wanneer dat laatste het geval is, is ssh het eenvoudigste. mqtt kan ook, maar dan moet je in beide pi nog iets hebben wat 1) dat schakelcommande op de mqtt bus zet en 2) van de mqtt bus ontvangt en als actie uitvoerd

SSH is ook de manier hoe mijn homeassistant (raspberry pi), via liberelec/kodi (andere raspberry pi) de speakerset via IR bedient.

edit: je kan vast wel met blocky (ken het niet) een bash cmd uitvoeren, als je je relais op pi-2 dan ook via een bash cmd kan bedienen ben je eral 8)

wel eerst even zorgen dat pi-1 kan inloggen op pi-2 via een public/private key (dat is echt makkelijker dat het lijkt ;) )

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiskas99
Dat is nu net het hele probleem, ik ontvang en zend nog niets, ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken, heb alleen twee Pi's die "verbonden" zijn via een switch, op mijn werk is het geen probleem om twee PLC's te koppelen via een bus systeem en opdrachten en b.v. temperaturen af te vragen maar dat gaat allemaal via een soort HMI, met de Pi zit je op de "bodem" te programmeren en dat is niet mijn sterkste punt.

Simpel uitgelegd: op Pi 2 lees ik een temperatuur in en dan moet ik op Pi 1 een relais schakelen, het schakelen van het relais is niet het probleem en ook het inlezen van de temperatuur gaat goed, via blockly kan ik events maken en aan de hand van de voorwaarden kan ik iets schakelen, maar alleen op dezelfde Pi, niet naar een andere en daar zit ik n u naar te zoeken.

Ik weet nu wel dat het kan maar moet ff een richting op gestuurd worden, zo van via dit programma of protocol kun je communiceren.

Zoals je zegt via MQTT lijkt mij wel wat wat ik kan een schakel commando maken op de ene Pi en op de andere de actie uitvoeren maar ik mis het stukje ertussen in.
Wat is handig en wat werkt het simpelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Scriptje dat via ssh een commndo uitvoert? Kwestie van passwordless login gebruiken (keys kopieren over en weer) en het juiste commando.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
In eerste instantie zelf ook begonnen met RPi en 433 Mhz.
Ik ben er nooit erg kapot van geweest, sinds 1 1/2 jaar overgestapt op MQTT.
(Protocol communiceert via wifi / ethernet)

Draait als een zonnetje op een RPi, hierop is QoS te configureren, niet zo storingsgevoelig en met een simpel appje op je android telefoon kun je ook de boel op afstand besturen.

Als schakelaars kun je genoeg bij onze vrienden van Ali vinden van het merk S*noff, even opnieuw flashen en je kunt er alles mee.

[ Voor 4% gewijzigd door mrcitroen op 12-09-2019 18:41 ]

• wiskas99
Bedankt voor je reactie, heb nu op de pi's MQTT geinstall., in domotizc heb ik deze in de hardware geconfigureerd, geen foutmeldingen, lijkt allemaal te werken maar hoe krijg ik nu een waarde van de ene Pi in de andere te zien.
Zoals ik al eerder zei, ik lees overal dat het kan maar ik weet niet hoe. Kun je dit koppelen in Domotizc of moet je hier echt script voor schrijven, en daar weet ik te weinig van ben ik bang voor.

Heb je een voorbeeld hoe je communiceert tussen twee Pi's via Domotizc en MQTT, ik kan hier niets van vinden op internet, of heb je een adres waar dit te vinden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrcitroen
Je zal uiteindelijk iets met een script moeten doen, maar eerst de basis MQTT functionaliteit eens controleren, kijk eens hier: https://tutorials-raspber...t-wireless-communication/

Dus op de ene Pi een pub(lish) en op de andere pi een sub(scribe) proberen en dan kijken of het berichtje over de schutting komt.
Als dat werkt .....ben je er bijna.
Je kan er natuurlijk voor kiezen om deze commando in scripting te gaan zetten, bash?
Maar zelf zou ik gewoon nog 1 klein stapje in Python doen, staat ook op die site beschreven.
Paho MQTT library installeren en op beide Raspberries een python scriptje maken en kijken of je daarmee dezelfde functionaliteit werkend krijgt.

Als dat werkt, kun je helemaal los gaan.
Zelf geen koppeling met Domotizc gemaakt, ik gebruik alleen python in combinatie met de code die op de ESP8266 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiskas99
Geweldig, ben er inderdaad bijna, het sturen van berichtjes op een Pi werkt, ga dit weekend eens proberen of ik dit met twee Pi's voor elkaar krijg d.m.v. het python script.
Als ik naar die code kijk zie ik dat bij de ontvanger als MQTT_SERVER staat LOCALHOST en bij de sender een IP adres, moet dit niet gelijk zijn?

Je zegt dat je geen koppeling met Domotizc hebt gemaakt maat je weet toevallig niet waar in in het script het IDX adres neer moet zetten van een dummy sensor in Domotizc?
Of waar dat op internet te vinden is, ben al twee dagen aan het zoeken.

Alvast hartstikke bedankt, kom weer een stukje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
Op 1 van beide ga je de mqtt server draaien, de rest connect daarop als client. Dus als je er eenmaal 1 tot server hebt gebombardeerd dan moet je dat adres bij de andere configureren.

Wat Domotizc en de configuratie betreft....geen idee.

[ Voor 13% gewijzigd door mrcitroen op 13-09-2019 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
Voorbeeld van een python scriptje voor de publish, run je op RPi#1:

import paho.mqtt.client as mqtt

# This is the Publisher

client = mqtt.Client()
client.connect("localhost",1883,60)
client.publish("topic/test", "Hello world!");
client.disconnect();

En voor de subscriber, die je op RPi2 runt, in dit script moet je ip adres 192.168.0.130 vervangen voor het ip adres van RPi1:

# This is the Subscriber

def on_connect(client, userdata, flags, rc):
print("Connected with result code "+str(rc))
client.subscribe("topic/test")

def on_message(client, userdata, msg):
if msg.payload.decode() == "Hello world!":
print("Yes!")
client.disconnect()

client = mqtt.Client()
client.connect("192.168.0.130",1883,60)

client.on_connect = on_connect
client.on_message = on_message

client.loop_forever()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiskas99
Kom steeds verder, kan nu ook communiceren tussen de beide pi's via de command line maar via het python script lukt het nog niet, denk dan op Pi1 niet de juiste software staat, krijg daar de fout melding ÏmportError: No module named paho.mqtt.clients"

Zie onderstaand.

pi@raspberrypi:~ $ sudo python mqtt_subscriber.py
Traceback (most recent call last):
File "mqtt_subscriber.py", line 1, in <module>
ImportError: No module named paho.mqtt.client
pi@raspberrypi:~ $ sudo pip3 install paho-mqtt
Requirement already satisfied (use --upgrade to upgrade): paho-mqtt in /usr/local/lib/python3.4/dist-packages
Cleaning up...

Wat is hier fout??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Laatst online: 10:36

slaay

Natuurbeleven.com

wiskas99 schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:08:
Kom steeds verder, kan nu ook communiceren tussen de beide pi's via de command line maar via het python script lukt het nog niet, denk dan op Pi1 niet de juiste software staat, krijg daar de fout melding ÏmportError: No module named paho.mqtt.clients"

Zie onderstaand.

pi@raspberrypi:~ $ sudo python mqtt_subscriber.py
Traceback (most recent call last):
File "mqtt_subscriber.py", line 1, in <module>
ImportError: No module named paho.mqtt.client
pi@raspberrypi:~ $ sudo pip3 install paho-mqtt
Requirement already satisfied (use --upgrade to upgrade): paho-mqtt in /usr/local/lib/python3.4/dist-packages
Cleaning up...

Wat is hier fout??
Dit al geprobeerd? https://stackoverflow.com...aho-mqtt-client-not-found

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 23:51
Zelf gebruik ik ook twee raspberrys (domoticz) en stuur ik een switch aan vanuit Pi1 naar Pi2, dit simpelweg door de switch te delen en deze toe te voegen op de andere domoticz server, zo kun je met waardes van Pi1, de switch op Pi2 triggeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
Je moet op die andere PI waar je de error krijgt ook die Paho installeren:

sudo pip install paho-mqtt

of:

git clone https://github.com/eclipse/paho.mqtt.python.git
cd paho.mqtt.python
python setup.py install

En wel even de boel opnieuw opstarten en anders eerst het besturingssysteem van pi upgraden / updaten.
(apt get update / apt get upgrade)

[ Voor 73% gewijzigd door mrcitroen op 15-09-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiskas99
Godlikev schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:21:
Zelf gebruik ik ook twee raspberrys (domoticz) en stuur ik een switch aan vanuit Pi1 naar Pi2, dit simpelweg door de switch te delen en deze toe te voegen op de andere domoticz server, zo kun je met waardes van Pi1, de switch op Pi2 triggeren
Heb de verbinding voor elkaar gekregen maar ik zie nog geen temperatuur of schakelaars binnen komen, heb wel een user aangemaakt en daar aangevinkt wat gebruikt moet worden.
Als je een user aanmaakt moet je daar ook weer een gebruiker en wachtwoord aanmaken, wordt dit ook nog ergens gebruikt?

[ Voor 29% gewijzigd door wiskas99 op 15-09-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiskas99
mrcitroen schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:55:
Je moet op die andere PI waar je de error krijgt ook die Paho installeren:

sudo pip install paho-mqtt

of:

git clone https://github.com/eclipse/paho.mqtt.python.git
cd paho.mqtt.python
python setup.py install

En wel even de boel opnieuw opstarten en anders eerst het besturingssysteem van pi upgraden / updaten.
(apt get update / apt get upgrade)
Heb op de Pi-1 verkeerde software staan, moet er een nieuwe versie van debian opzetten, moet hem dan ook helemaal opnieuw programmeren, duurt effe.
Ga nu eerst proberen of het in Domoticz lukt, zo te lezen kun je hier direct de sensoren koppelen, de verbinding is in ieder geval gelukt.

Bedankt zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 23:51
Ja bij de users moet je ook toegang geven per device, blader de instellingen maar eens door, dan kom je er wel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Laatst online: 12:03
Als je domoticz gebruikt kan het veel makkelijker, je kan 2 domoticz servers aan elkaar koppelen. En dan kan je devices delen tussen die servers.

Werrkt zelfs goed over het internet: https://www.domoticz.com/wiki/Setting_up_Device_sharing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiskas99
Mensen na vele uren users en wachtwoorden invullen en aanpassen is het gelukt via Domoticz, zie nu in bij de devices de temperaturen van de andere Pi verschijnen, toppie.

Vind het niet altijd duidelijk in de beschrijving waar je wel en niet een wachtwoord in moet vullen maar hij doet het en daar gaat het om, kunnen we weer verder knutselen.

Heb nu wel weer een andere rariteit, op de Pi-server ben ik mij grafische voorstelling kwijt van de temperatuur-meters, krijg nu een lijst met invulvelden, ook bij de switches is dit het geval, komt dit bekent voor???
Op de Pi-slave het ik wel de grafische pagina's

Bedankt zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiskas99
Heb het grafische probleem ook gevonden, clear your browser cache, en alles werkt weer.
Pagina: 1