Toon posts:

Wat is spiritualiteit..?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijzelf heb ik op deze vraag al een antwoord geformuleerd, namelijk:

"Spiritualiteit is plezier en geluk halen uit alle dagelijkse dingen, zoals reizen naar je werk, koken, je bed op maken, de liefde bedrijven, etc."

Ik vraag me alleen af hoe de mede W&L'ers hierover denken.

Zien jullie spiritualiteit als het aanbidden van een godheid, of het navolgen van een new-age stroming?

Let me know!

Grtz :)

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

hmm.. als ik van dale een beetje uitpluis kom ik op

Geestelijke gedragslijn die men in het leven navolgt

Kan ik het me goed in vinden, aangezien deze omschrijving het geloven een 'hogere macht' noch uitsluit noch 'verplicht'.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Spiritualiteit is voor mij de kennis van je eigen innerlijke en/of het 'innerlijke' van de wereld waarin je leeft. Daarbij speelt in principe aanbidding of geloof geen enkele rol in, meer een vorm van weten en willen weten. Symboliek speelt een grote rol. Het navolgen van een new-age stroming zou in principe kunnen, omdat ze daar zowieso al veel andacht besteden aan symboliek e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 10:50 schreef Lordy79 het volgende:
hmm.. als ik van dale een beetje uitpluis kom ik op

Geestelijke gedragslijn die men in het leven navolgt

Kan ik het me goed in vinden, aangezien deze omschrijving het geloven een 'hogere macht' noch uitsluit noch 'verplicht'.
Geestelijk is vaak oud-nederlands voor christelijk was het niet ;)

Just kiddin'!

Heeft het zin, denk je, om een vandaal te pakken en daarin je eigen gevoel / mening over spiritualiteit op te zoeken?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Voor mij is spiritualiteit het besef dat er "een geheel" is, dat je onderdeel bent van een groter iets. Tjonge, nou ik erover nadenk, zie een ENORM netwerk van links, gevoel, onderlinge verbanden tussen mensen en dingen, door de tijden heen.

Hmmm, kennelijk heb ik daar behoorlijk grootse ideeen over, maar ik denk dat ik dat niet te best in woorden uit kan drukken. Ken je dat, dat bij praten hierover altijd een deel verloren gaat?
Misschien dat ik er later beter uit kom...

Verwijderd

hou ons niet te lang in spanning..

voor een groot deel ben ik het eens met chromix, en als ik dan kijk naar wat van Dale erover zegt, kan je wel een beetje stellen dat iedereen ervoor zichzelf bewust of onbewust een bepaalde invulling aan geeft.
Het is denk ik de combinatie van je omgeving samen met je karakter wat bepaalt hoeveel of wat spiritualiteit voor jou betekent.

de omschrijving van Mr.sinister vind ik wel aardig bij mij passen. aangevuld met: zoektocht naar innerlijke rust (iets in die richting).

Verwijderd

ik denk dat spiritualiteit is dat je jezelf en alles om je heen kent en aanvoelt..
als ik het zo goed formuleer :)

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 10:51 schreef chromisX het volgende:
Spiritualiteit is voor mij de kennis van je eigen innerlijke en/of het 'innerlijke' van de wereld waarin je leeft. Daarbij speelt in principe aanbidding of geloof geen enkele rol in, meer een vorm van weten en willen weten. Symboliek speelt een grote rol. Het navolgen van een new-age stroming zou in principe kunnen, omdat ze daar zowieso al veel andacht besteden aan symboliek e.d.
Voor een zeer groot deel mee eens, behalve wat geloof betreft. Ik zie geloof als een gevolg van die zoektocht naar symboliek, dat "willen weten". Als je je meer bewust wordt van zo'n innerlijke symboliek (er zijn er meerdere), dan ervaar je dat "de puzzelstukjes op hun plaats vallen", en je "deel bent van een groter geheel" (zie de post van onze vakantiemod ;) ).

Zodra je dit soort (spirituele) ervaringen probeert te rationaliseren ontstaat er een spiritueel/religieuze filosofie (waarbij het gevoelsaspect van die ervaringen verloren gaat). Voor jou persoonlijk is zo'n filosofie puur spiritueel, maar voor iemand anders is het religie. Zodra je iemand anders probeert te overtuigen van jouw spirituele filosofie ben je dus met religie bezig.

(Dit is geen poging om gelovige mensen in het harnas te jagen of te beledigen, ik probeer alleen een verband te laten zien. Het is ook geen poging om er weer een geloof-topic van te maken, dus please, please don't ...)

Verwijderd

Voor mij is spiritualiteit het accepteren van jezelf en het in balans zijn. Af en toe de stilte in jezelf binnengaan en naar jezelf luisteren.

Weten dat je in verbinding staat met alles wat groeit en bloeit (de aarde).

Kijk eens hoe de Indianen vroeger leefden en de Aboriginals; Dat is spiritualiteit.

Als wij ook zo zouden kunnen leven, dan zou er een hoop ellende minder zijn.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

[quote]
Op maandag 30 juli 2001 14:31 schreef Galadriel het volgende:
Kijk eens hoe de Indianen vroeger leefden en de Aboriginals; Dat is spiritualiteit.

Hmm, weet niet zeker. Dat dacht ik vroeger ook, maar het is een idee fixe dat het vroeger beter zou zijn. En dat idealiseren van die volken heeft niet zoveel zin. Je kan dat nou eenmaal niet naleven, je zal je moeten redden met spiritualiteit a la nu.
Daar ben ik wel helemaal mee eens, al zou ik aan "weten", "voelen" toevoegen. En hoeft er geen indiaan voor te worden om dat te voelen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 14:31 schreef Galadriel het volgende:
Voor mij is spiritualiteit het accepteren van jezelf en het in balans zijn. Af en toe de stilte in jezelf binnengaan en naar jezelf luisteren.

Wel grappig dat je dit ter sprake brengt... Ik probeer zelf het shamanisme van de native-americans toe te passen in mijn dagelijks leven, en van uit dat oogpunt heb ik ook mijn formulering van spiritualiteit ingevuld. De natives deden niet meer dan de natuur respecteren zoals de natuur hen respecteerde, en dat is best heel moeilijk...

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 16:59 schreef Elvhenk het volgende:
Daar ben ik wel helemaal mee eens, al zou ik aan "weten", "voelen" toevoegen. En hoeft er geen indiaan voor te worden om dat te voelen.
ik moest ineens aan een bekende quote uit een film denken:
'Don't think you are, know you are..'
8-)

Verwijderd

Het gaat weer de New Age "doe maar indiaan" richting uit, dus ff critisch.

Waarom zijn indianen en aboriginals nou zo super "spiritueel"? Zijn ze niet eerder meer natuurverbonden dan wij, of is natuurverbondenheid het zelfde als spiritualiteit? En waarom is shamanisme niet gewoon een vorm van religie? Waar blijft het persoonlijke aspect van spiritualiteit?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 31 juli 2001 15:18 schreef mietje het volgende:
Het gaat weer de New Age "doe maar indiaan" richting uit, dus ff critisch.

Waarom zijn indianen en aboriginals nou zo super "spiritueel"? Zijn ze niet eerder meer natuurverbonden dan wij, of is natuurverbondenheid het zelfde als spiritualiteit?
Uit sommige reacties hier blijkt idd dat een aantal van ons vind dat natuur verbondenheid spiritualiteit aanduid.

Ik denk niet dat 'indianen' (ik prefereer shamanisten) spiritueler zijn dan wij dan zijn... Gewoon weg dichter bij de natuur, maar dan wel op een spiritueele manier.
En waarom is shamanisme niet gewoon een vorm van religie? Waar blijft het persoonlijke aspect van spiritualiteit?
Shamanisme is geen vorm van religie omdat het 'geloof' van shamanisme niemand op een hoger niveau plaats... Er is geen god, er zijn slechts spirits die ons helpen. Ook de 'grote geest' is een spirit, niet meer of minder dan andere, met die uitzondering dat de grote geest al het andere gecre-eerd heeft.
Shamanisme helpt mij bij het bewaren van m'n spiritualiteit en bevalt me wel omdat er geen almachtige / alwetende is, dus kan ik tenminste vanuit vrije wil handellen en ik heb ook nog eens een 'god' die zowel goed als slecht is... *D

Grtz ;)
Pagina: 1