Vraag

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Ik ben opzoek naar een smartphone voor mijn vader maar ben opzoek naar iets "simpels".

Met simpel bedoel ik makkelijk voor hem in gebruik en liefst iets met grote/herkenbare knoppen omdat zijn zicht niet helemaal 100% is en geheugen ook niet aangezien hij paar jaar terug een herseninfarct heeft gehad.

Nu had ik zelf al een beetje gezocht en kwam ik uit op de Profoon PMA-1000, maar dit is meer bedoeld voor senioren en zit ook een SOS knop enzo op die hij eigenlijk niet nodig heeft.

Wel ziet de UI er goed uit bij deze smartphone (lekker overzichtelijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbMl_A6T8jh6kVFfSmZVVWXsjCw=/i/2001185223.jpeg

Hebben jullie een idee wat een goede smartphone zou kunnen zijn?
Of zou het ook mogelijk zijn een custom UI te installeren voor makkelijk gebruik.

De enige dingen die hij echt op de telefoon wil doen is, bellen, smsen, whatsapp en wat foto's kunnen maken.

Budget ligt rond €100 - €150.

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Yushi de smartphone die jij linkt heeft wel heel erge low-end specs voor zijn prijs, daar zal hij weinig plezier van hebben gok ik. Tevens komt het toestel ook alweer uit 2016.

Zelf heb ik voor mijn oma voor dezelfde keus gestaan paar maanden geleden. Uiteindelijk een mid-range Android One (Xiaomi Mi A2) toestel gekocht en daar met een custom launcher (Nova Launcher) het e.e.a. aan veranderd, zoals:
- Homescreen iconen vastgezet
- Homescreen iconen gigantisch groot gemaakt (zoals op afbeelding hierboven)
- (Stock) apps die ze niet gebruikt verborgen in de app drawer
- Paar settings gewijzigd / vastgezet.

Hierdoor heeft ze toch een goed toestel en een vrij simpele UI.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:52

EMP

Krulloos!

Android met custom launcher lijkt mij ook het handigst.

Hier een lijstje met UI's voor senioren (en slechtzienden)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Yushi
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:04:
@Yushi de smartphone die jij linkt heeft wel heel erge low-end specs voor zijn prijs, daar zal hij weinig plezier van hebben gok ik. Tevens komt het toestel ook alweer uit 2016.

Zelf heb ik voor mijn oma voor dezelfde keus gestaan paar maanden geleden. Uiteindelijk een mid-range Android One (Xiaomi Mi A2) toestel gekocht en daar met een custom launcher (Nova Launcher) het e.e.a. aan veranderd, zoals:
- Homescreen iconen vastgezet
- Homescreen iconen gigantisch groot gemaakt (zoals op afbeelding hierboven)
- (Stock) apps die ze niet gebruikt verborgen in de app drawer
- Paar settings gewijzigd / vastgezet.

Hierdoor heeft ze toch een goed toestel en een vrij simpele UI.
hmm, dus een Nokia 3 zou ook een goede optie zijn?
Die heeft mijn moeder ook en is ze tevreden over.

• rens-br

rens-br

Yushi schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:34:
[...]

hmm, dus een Nokia 3 zou ook een goede optie zijn?
Die heeft mijn moeder ook en is ze tevreden over.
Bedoel je dan de product: Nokia 3.2 (2GB ram)? Ik vind persoonlijk het toestel een beetje 'net niet'. Erg weinig werkgeheugen en erg weinig opslag.

Je kan dan beter kijken naar de product: Nokia 4.2 (3GB ram). Maar dan zit ja alweer op 160 euro en met dat budget kan je dan wellicht weer beter kijken naar de al genoemde product: Xiaomi Mi A2 (4GB ram) (al is die ook alweer bijna 20 euro duurder).

Persoonlijk ben ik ook meer fan van één keer wat meer geld uitgeven, dan over 1~1,5 jaar weer iets nieuws te moeten aanschaffen, omdat de opslag vol is of het toestel enorm traag.

• Yushi
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:52:
[...]

Bedoel je dan de product: Nokia 3.2 (2GB ram)? Ik vind persoonlijk het toestel een beetje 'net niet'. Erg weinig werkgeheugen en erg weinig opslag.

Je kan dan beter kijken naar de product: Nokia 4.2 (3GB ram). Maar dan zit ja alweer op 160 euro en met dat budget kan je dan wellicht weer beter kijken naar de al genoemde product: Xiaomi Mi A2 (4GB ram) (al is die ook alweer bijna 20 euro duurder).

Persoonlijk ben ik ook meer fan van één keer wat meer geld uitgeven, dan over 1~1,5 jaar weer iets nieuws te moeten aanschaffen, omdat de opslag vol is of het toestel enorm traag.
Ja, ofja toen moeder die Nokia kocht is al weer tijdje geleden.

Als ik bij vergelijk kijk is die inderdaad de beste van die prijsklasse:
https://tweakers.net/pric...9;1180717;1299102;964451/

Of is er nog iets wat een stuk beter is voor paar tientjes meer?

• rens-br

rens-br

Yushi schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:25:
Als ik bij vergelijk kijk is die inderdaad de beste van die prijsklasse:
https://tweakers.net/pric...9;1180717;1299102;964451/
Ik heb eigenlijk alleen gekeken naar Android One toestellen, vanwege de schil en de eenvoud. Xiaomi toestellen (Redmi 7 bijv.) zijn ook prima toestellen, maar hebben een behoorlijk ingrijpende skin en zou ik daarom niet aanraden. De G5s een toestel van vorig jaar en krijgt nauwelijks updates, dus valt wat mij betreft ook af. De Nokia 5.1 heeft een MediaTek SOC en die laat ik het liefste links liggen, door het gebrek aan ondersteuning.

Ik denk ook dat je een keus moet maken tussen de Mi A2 en de Nokia 4.2. Waarbij de A2 al wel een jaar oud is en dus minder lang updates zal krijgen. Maar wel kwa specs ruim boven de rest uitkomt.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:40
De enige dingen die hij echt op de telefoon wil doen is, bellen, smsen, whatsapp en wat foto's kunnen maken.
Met name het foto's deel kom je al gauw toch iets duurder uit. Gezien gebrek aan internetten er op denk ik dat updates minder belangrijk zijn, dus je kunt dan wel een ouder toestel als de A2 nemen denk ik, net als overigens de Nokia 5.1 met mediatek soc, want je zult niet gaan rooten en custom roms draaien denk ik.
Pagina: 1