Philips CDI Remote doet niets, geen duidelijke oorzaak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:29
Mijn vraag
Hallo Dames en Heren Tweakers,
Ik heb onlangs een Philips CDI (Model 210) gered van de ondergang.
Na het "recappen" van de interne voeding en het CD-loopwerk weer gangbaar maken, werkt hij perfect! Nu vond ik er ook een controller bij, helaas zit hier geen leven in. Toch wil ik graag nog een poging doen om hem te redden (en iets te leren gaandeweg)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Philips CDI 210
Philips CDI Controller; 22ER9055 (infrarood)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/CD-i_Remote_5.jpg/800px-CD-i_Remote_5.jpg

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Gelukkig zaten er geen batterijen meer in, maar wel genoeg corrosie op de contactpunten. Schoon gemaakt met contactcleaner en nu maken nieuwe batterijen wel weer goed contact (gemeten met multimeter)
  • PCB nagekeken op corrosie, niet aanwezig, ziet er nog goed uit.
  • Niks op de PCB is aan het lekken oid.
  • De IR getest op de CDI zelf, met een Logitech Harmony gaat het prima. Dus verwacht geen probleem in de "console" zelf.
  • Gezocht op service manuals, mensen met hetzelfde euvel, etc
Belangrijke voetnoot; Ik ben nogal een leek op dit gebied. Lekkende elco's kan ik prima vervangen, maar dit gaat mij boven de pet. Ik heb geprobeerd te zoeken op internet hoe alle componenten op de PCB heten, maar kan er geen chocolade van maken. Ik kan alles wel doormeten met een multimeter, maar ik weet niet wat de juiste waarden zijn....

Ik zie dit dan ook als een leermoment :)

Ik heb foto's bijgevoegd van de controller/remote PCB.

Alvast bedankt! _/-\o_

CDI PCB

CDI PCB2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Aw1mlYF45t6pVZayaJn8e29h/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door lightemup op 10-09-2019 16:21 . Reden: foto toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:21

Kraz

Saving the world

Ik heb zo'n Velleman IR Tester.
Daarmee kun je iig zien of er daadwerkelijk een IR signaal verstuurd wordt of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:56

StapelPanda

PB0MV

Een van de simpele testen voor infrarood is om met je telefoon of een andere camera naar het IR lensje te kijken en een knop in te drukken. Bij de meeste camera's zul je dan een paars licht zien, wel even checken met een werkende afstandsbediening of jouw camera dit ook doet.

Eigenlijk heb je deze test al gedaan door dit met een Logitech Harmony te checken, maar gezien de eenvoud is het zonde om het niet te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
StapelPanda schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:27:
Een van de simpele testen voor infrarood is om met je telefoon of een andere camera naar het IR lensje te kijken en een knop in te drukken. Bij de meeste camera's zul je dan een paars licht zien, wel even checken met een werkende afstandsbediening of jouw camera dit ook doet.

Eigenlijk heb je deze test al gedaan door dit met een Logitech Harmony te checken, maar gezien de eenvoud is het zonde om het niet te checken.
Even getest, de camera van mijn telefoon laat dit inderdaad wel zien bij de ab van mijn TV.
Helaas bij de CDI controller niet :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 14:35
Meten met de multimeter of de weerstandjes en de diodes nog continuïteit hebben, of de knopjes nog geleiden, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heel vaak is de soldering van de pootjes van de IR LED losgebroken. Even solderen of anders eerst even goed naar de solderingen kijken als je de LED een beetje op en neer beweegt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
memphis schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:13:
Heel vaak is de soldering van de pootjes van de IR LED losgebroken. Even solderen of anders eerst even goed naar de solderingen kijken als je de LED een beetje op en neer beweegt.
Helaas/Gelukkig, lijken die goed vast te zitten :)
Capa schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:42:
Meten met de multimeter of de weerstandjes en de diodes nog continuïteit hebben, of de knopjes nog geleiden, etc?
Dat lijkt er meer op! Na veel tutorials op yt te hebben bekeken, en alle componenten te hebben doorgemeten.
Zijn dit de enige 2 die geen waardes geven op de multimeter (ik heb ze omcirkeld);
1 bruin ding (weerstand? staan geen cijfers op) en 1 zwart ding met 3 pootjes (1 aan een kant en 2 aan de andere kant)
Maar, wat zijn dit? Kan op google maar weinig vinden over dat zwarte ding, en dat bruine ding lijkt op een weerstand maar ik kan niet zeggen met welke waarde, omdat er niets op staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Aw1mlYF45t6pVZayaJn8e29h/thumb.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door lightemup op 10-09-2019 16:21 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een bruin ding zonder een opdruk zal hoogstwaarschijnlijk een condensator zijn en een zwart ding met 3 poten een transistor of een FET.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Volgens mij kunnen die knoppen zo zwaar "oxideren" dat ze echt niets meer doen. Je kan ze eens proberen schoon te maken met contactspray of even met een papiertje opschuren.

Kan je ook een datasheet van die IC vinden? Zo ja check eens even of de spanning van de batterij op de IC komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met een gum of sponsje even de contactjes van de knopjes even schoonschrobben. Door het zuur van de batterijen zijn ze misschien ook geoxideerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 14:35
SuperKris schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:36:
Volgens mij kunnen die knoppen zo zwaar "oxideren" dat ze echt niets meer doen. Je kan ze eens proberen schoon te maken met contactspray of even met een papiertje opschuren.
Die truc kwam ik laatst tegen bij RetroRepairs:
YouTube: Fixing eBay Junk - Game Boy Advance - Buttons Don't Work
lightemup schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:54:
[...]

Helaas/Gelukkig, lijken die goed vast te zitten :)

[...]

Dat lijkt er meer op! Na veel tutorials op yt te hebben bekeken, en alle componenten te hebben doorgemeten.
Zijn dit de enige 2 die geen waardes geven op de multimeter (ik heb ze omcirkeld);
1 bruin ding (weerstand? staan geen cijfers op) en 1 zwart ding met 3 pootjes (1 aan een kant en 2 aan de andere kant)
Maar, wat zijn dit? Kan op google maar weinig vinden over dat zwarte ding, en dat bruine ding lijkt op een weerstand maar ik kan niet zeggen met welke waarde, omdat er niets op staat.
Waar heb je ze omcirkeld? Ik zie op de afbeeldingen in de TS geen aangepaste versie :+ .

[ Voor 46% gewijzigd door Capa op 10-09-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Capa schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:11:
[...]

Die truc kwam ik laatst tegen bij RetroRepairs:
YouTube: Fixing eBay Junk - Game Boy Advance - Buttons Don't Work

[...]

Waar heb je ze omcirkeld? Ik zie op de afbeeldingen in de TS geen aangepaste versie :+ .
Lol, vergeten het plaatje in te voegen (werkt nu wel)

Ik zal nog even proberen met de knopjes zelf aan de slag te gaan, kijken of dat enig effect heeft.

Thx allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Je kan even kijken of die twee omcirkelde componenten uitzonderlijk warm worden (bijvoorbeeld voelen met je vinger, kan heet worden!), als ze pijn doen zijn ze kapot.

• lightemup
ManIkWeet schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:46:
Je kan even kijken of die twee omcirkelde componenten uitzonderlijk warm worden (bijvoorbeeld voelen met je vinger, kan heet worden!), als ze pijn doen zijn ze kapot.
Helaas worden ze niet warm..
De knopjes grondig schoongemaakt, ook zonder effect.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
Je hebt een multimeter dus? Meet dan even de output van je led door. Dus: komt er wel stroom op je led te staan. Kan je even uitsluiten of het het ledje is of niet. (of even de diode/led-test-stand van je multimeter gebruiken als die er op zit en dan met mobiel-camera kijken)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Pagina: 1