Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Combinatie van installaties voor vrijstaande nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 14:24
(ik post dit als een apart topic omdat dit de combinatie van meerdere installaties betreft. Van de individuele installaties heb ik de individuele topics al behoorlijk doorgespit, en over de zonneboiler ook gepost. Moderator, voel je vrij het topic te moven als ik mis zit...)

Beste tweakers,

Mijn vriendin en ik zitten in de ontwerpfase van ons nieuw te bouwen huis in Almere. Samen met een architect is het creatief ontwerp tot stand gekomen, waarvan wij vandaag of morgen de laatste tekening verwachten. Ik zal deze dan ook hier kunnen posten. Uit kostenbesparing, en ook omdat ik het gewoon leuk vind doet de architect weinig mee met het denken over de installaties. De tijd is nu aangebroken om knopen door te hakken en ik wilde graag jullie input daarbij vragen.

Het huis zal een vrijstaande woning worden van ongeveer 100m2 begane grond, en 1 verdieping van 90 m2 (schuurwoning), neigend naar passiefhuis, maar minder strikt toegepast. Wel iets hogere rc-waardes dan minimaal dus, veel raamwerk op het zuiden (en weinig op het noorden), triple glas. Zonwering is nog een onderwerp waar we zeker over na moeten denken.

Qua installaties laat ik even de PV buiten beschouwing, die nemen we zeker wel, maar ik wil allereerst even focussen op de warmte. Idee is nu als volgt:

Zonnecollectoren (heatpipes) ->Buffervat 500L (hygiënespiraal) ->
Split warmtepomp (ik gok op 7 kW)
Vloerverwarming (sowieso hele benedenverdieping, 100m2, evt. ook boven, ligt aan kosten)
+
Douchte-WTW
Balansventilatie (Type D)

Hierbij bedacht ik dat de zonneboiler vóór de warmtepomp te plaatsen, zodat deze minder hard hoeft te draaien. Of alternatief de zonneboiler vooral gebruiken voor SWW, en de warmtepomp de vloerverwarming voor zijn rekening te laten nemen.

Twijfelpunt 1: Klopt het dat alternatief op dit idee zou kunnen zijn een mono-warmtepomp te nemen, en die aan te sluiten op het buffervat?

De WAF gebiedt echter ook een lekkere directe stralingswarmte, dus is opeens een pellet/houtkachel ook tot de mogelijkheden gaan behoren (al is het wel een punt van twijfel, voornamelijk vanwege milieu-impact, all-electric met eigen zonnepanelen is toch wel lekker clean). Mochten we het doen zou de kachel dan ook warmte aan het buffervat kunnen leveren natuurlijk, wellicht een veel groter buffervat (800/1000liter bijv.). Lastig hierbij is dat onze technische ruimte iets minder dan 3m2 is, al valt daar nog wel iets mee te spelen.

Twijfelpunt 2: Wordt een warmtepomp in dat geval overbodig?

Ik ben afgelopen weekend bij 123 kaminofen geweest net over de grens, en hoewel ze lijken te weten waar ze het over hebben, was hun advies 3 rekken vol heatpipes en een 1000 liter buffervat, met de claim dat dat toch echt wel nodig was om aan onze warmtevraag te voldoen, nog los van een warmtepomp/pelletkachel ofzo. De jongen daar claimde ook dat stagnatie geen probleem zou moeten zijn als de heatpipes maar goed ontlucht zijn (ik ben bang voor stagnatie in de zomer), want dat de pipes dan nooit warmer dan 100graden worden. Oja, en dat de gelaagdheid van een buffervat niet door de war kan raken door de vloerverwarming die erop is aangesloten als de boel maar goed is aangesloten, en niet op z'n Nederlands (zijn woorden). Al met al een beetje partijdig dus..

Twijfelpunt 3: Nu is al jullie input natuurlijk hartstikke welkom, maar vroeg ik mij tegelijkertijd af of jullie misschien een of meerdere goede installateurs weten die mij zouden kunnen adviseren, en eventueel natuurlijk de hele rambam verkopen+installeren. Dus mensen met kennis van zaken bij duurzame nieuwbouw.

Onwijs bedankt!

Wouter

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Als jij een bijna passiefhuis bouwt dan lijkt een 7kW warmtepomp of een pelletkachel me flink onnodig. Zonneboilers ook, een klein warmtepompje pruttelt de hele dag je douchewater wel warm. Ook als het buiten koud is en je zonneboiler niet warm wordt,.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• woeta
Ok, misschien is bijna-passief wel overdreven.. gewoon wat principes ervan overgenomen. Ik heb thuis de EPC berekening liggen waar de RC waardes opstaan, die zal ik er vanavond even bijplakken.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:06
KIS (Keep It Simple)

All electric warmtepomp icm met PV panelen. Gebruik het geld wat je bespaart door weglaten van de zonnecollectoren in extra PV panelen.

Zo levert je overschot aan energie in de zomer nog wat op.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• woeta
Joris748 schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:34:
KIS (Keep It Simple)

All electric warmtepomp icm met PV panelen. Gebruik het geld wat je bespaart door weglaten van de zonnecollectoren in extra PV panelen.

Zo levert je overschot aan energie in de zomer nog wat op.
Keep it simple spreekt me wel aan... Maar het dak vol leggen met PV niet zo..! Ik wacht dan eerst liever af wat de saldering gaat doen. Warmte bufferen in je eigen vat zit lekker niemand tussen verder.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Een WP- boiler voor warm water (subsidie!) desnoods twee stuks van 200 liter én een gewone WP voor verwarmen, vergeet Heatpipes.
Een wp-boiler maakt met PV stroom 'gratis' warm water en kan je huis via de WTW in de zomer afkoelen (de warmte in je huis wordt gebruikt om warm water te maken).
En heel belangrijk: een WP- boiler werkt altijd, het hele jaar door ongeacht als er wel of geen zon is of als het buiten koud is, Heatpipes niet, met Heatpipes moet je alsnog je WP als warmwater 'maker' inzetten; dus buffervat met spiralen... dus dubbele kosten, niet verstandig.

Denk ook aan een kleine 500 watt 10 liter boiler voor direct heet water in de keuken (een Quooker kan ook maar heeft veel vermogen en heeft weinig liter inhoud/ is zo leeg...) zo'n kleine boiler werkt heel veel maanden per jaar prima op enkel PV stroom.

En dan is een groot buffervat ook al niet meer nodig.
Uiteraard zoveel als mogelijk is PV panelen, denk ook aan uitbreiding van het aantal PV panelen in de toekomst als Salderen minder zou worden bijvoorbeeld op het dak van de garage, veranda, uitbouw...

Op mijn eigen toekomstige woning kan ik 44 PV panelen op het dak kwijt en 48 op de garage en 'veranda'/ uitbouw, die 48 (+22 helft dak) wordt pas dán geplaatst als er een betaalbare thuis batterij op de mark komt, en of versobering van het salderen daarom vraagt.

[ Voor 11% gewijzigd door frisianstar op 09-09-2019 19:49 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 09:23
Een 6kW bodem warmtepomp (dit zijn de kleinste), zonder buffervat, dus frequentiegeregeld, inclusief koeling. Een warmtepompboiler voor sww. Dak helemaal vol met zonnepanelen.

Makkelijkste en goedkope oplossing. Niet nadenken over zonneboilers of andere onnodig gecompliceerde installaties. Twee apparaten, klaar. Douchen jullie niet heel lang, dan kan je ook een wp met boiler van 180l nemen, hebben wij ook, werkt als een tiet.

Edit: neem ook boven vloerverwarming voor koeling in de zomer. Kost hooguit 2k meer maar is het waard, anders hang je straks toch een airco op.

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Chaos op 09-09-2019 20:26 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
WWWP en goedkoop in éen zin? 8)7

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

woeta schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:05:
[...]

Keep it simple spreekt me wel aan... Maar het dak vol leggen met PV niet zo..! Ik wacht dan eerst liever af wat de saldering gaat doen. Warmte bufferen in je eigen vat zit lekker niemand tussen verder.
Warmte bufferen via een watervat klinkt leuk maar kostentechnisch totaal niet interessant. Dan is nu je dak vol leggen met PV, komende paar jaar nog salderen en later investeren in een accu een stuk interessanter. Vergeet niet dat je warmtepompen ook prima kan laten samenwerken met zonnepanelen, zo laat je ze overdag werken als de zon schijnt en 's avonds weinig tot niet.

Dan is het misschien wel interessant te kijken naar een L/W warmtepomp voor de beneden verdieping en dan de bovenverdieping uitrusten met L/L warmtepompen om optimaal te kunnen koelen. Eventueel kan je ook de gehele bovenverdieping van vloerverwarming voorzien en via L/L koelen maar dat werkt toch minder effectief.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 09:23
Vergeleken met zonneboiler met al die appendages erbij etc? Veel goedkoper en simpeler.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 08:35
woeta schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:44:
(ik post dit als een apart topic omdat dit de combinatie van meerdere installaties betreft. Van de individuele installaties heb ik de individuele topics al behoorlijk doorgespit, en over de zonneboiler ook gepost. Moderator, voel je vrij het topic te moven als ik mis zit...)

Beste tweakers,

Mijn vriendin en ik zitten in de ontwerpfase van ons nieuw te bouwen huis in Almere. Samen met een architect is het creatief ontwerp tot stand gekomen, waarvan wij vandaag of morgen de laatste tekening verwachten. Ik zal deze dan ook hier kunnen posten. Uit kostenbesparing, en ook omdat ik het gewoon leuk vind doet de architect weinig mee met het denken over de installaties. De tijd is nu aangebroken om knopen door te hakken en ik wilde graag jullie input daarbij vragen.

Het huis zal een vrijstaande woning worden van ongeveer 100m2 begane grond, en 1 verdieping van 90 m2 (schuurwoning), neigend naar passiefhuis, maar minder strikt toegepast. Wel iets hogere rc-waardes dan minimaal dus, veel raamwerk op het zuiden (en weinig op het noorden), triple glas. Zonwering is nog een onderwerp waar we zeker over na moeten denken.

Qua installaties laat ik even de PV buiten beschouwing, die nemen we zeker wel, maar ik wil allereerst even focussen op de warmte. Idee is nu als volgt:

Zonnecollectoren (heatpipes) ->Buffervat 500L (hygiënespiraal) ->
Split warmtepomp (ik gok op 7 kW)
Vloerverwarming (sowieso hele benedenverdieping, 100m2, evt. ook boven, ligt aan kosten)
+
Douchte-WTW
Balansventilatie (Type D)

Hierbij bedacht ik dat de zonneboiler vóór de warmtepomp te plaatsen, zodat deze minder hard hoeft te draaien. Of alternatief de zonneboiler vooral gebruiken voor SWW, en de warmtepomp de vloerverwarming voor zijn rekening te laten nemen.

Twijfelpunt 1: Klopt het dat alternatief op dit idee zou kunnen zijn een mono-warmtepomp te nemen, en die aan te sluiten op het buffervat?

De WAF gebiedt echter ook een lekkere directe stralingswarmte, dus is opeens een pellet/houtkachel ook tot de mogelijkheden gaan behoren (al is het wel een punt van twijfel, voornamelijk vanwege milieu-impact, all-electric met eigen zonnepanelen is toch wel lekker clean). Mochten we het doen zou de kachel dan ook warmte aan het buffervat kunnen leveren natuurlijk, wellicht een veel groter buffervat (800/1000liter bijv.). Lastig hierbij is dat onze technische ruimte iets minder dan 3m2 is, al valt daar nog wel iets mee te spelen.

Twijfelpunt 2: Wordt een warmtepomp in dat geval overbodig?

Ik ben afgelopen weekend bij 123 kaminofen geweest net over de grens, en hoewel ze lijken te weten waar ze het over hebben, was hun advies 3 rekken vol heatpipes en een 1000 liter buffervat, met de claim dat dat toch echt wel nodig was om aan onze warmtevraag te voldoen, nog los van een warmtepomp/pelletkachel ofzo. De jongen daar claimde ook dat stagnatie geen probleem zou moeten zijn als de heatpipes maar goed ontlucht zijn (ik ben bang voor stagnatie in de zomer), want dat de pipes dan nooit warmer dan 100graden worden. Oja, en dat de gelaagdheid van een buffervat niet door de war kan raken door de vloerverwarming die erop is aangesloten als de boel maar goed is aangesloten, en niet op z'n Nederlands (zijn woorden). Al met al een beetje partijdig dus..

Twijfelpunt 3: Nu is al jullie input natuurlijk hartstikke welkom, maar vroeg ik mij tegelijkertijd af of jullie misschien een of meerdere goede installateurs weten die mij zouden kunnen adviseren, en eventueel natuurlijk de hele rambam verkopen+installeren. Dus mensen met kennis van zaken bij duurzame nieuwbouw.

Onwijs bedankt!

Wouter
Lijkt op ons huis, dat is iets groter en uit 2015.

Qua directe stralingswarmte: een accumulerende houtkachel is dan het beste. Met alle andere oplossingen zit je op een gegeven moment binnen in je onderbroek. Wij hebben de finnoven niet aangesloten op het vat, teveel regeltechniek. Voordeel van een finnoven, 2 uur hout stoken, 24 uur warmte en hele schone verbranding. Alle duitse en oostenrijkse criteria worden moeiteloos gehaald. Wel met de constructie van je vloer rekening houden.

Andere opie is ir platen. Wij hebben er een in de badkamer hangen. Nadeel van een goed geisoleerd huis is lage aanvoer temperaturen op je vloer, dus weinig temperatuur straling.

Wij hebben 6 zonnecollectoren van hrsolar in de maat van pv, ik vind het geweldig. Primair voor sww, isolatie is goed dus je kent eigenlijk geen voor en naseizoen meer. Het is of verarmen of koelen. Zeker naar screens kijken.

Stagnatie voorkom je ok door een voldoende groot vat te nemen, ik heb 800 liter staan en nooit last van stagnatie, haal dan ook nooit meer dan 75 graden in het vat, scheelt ook weer problemen op alle koppelingen.

Installateur, kijk eerst welke aannemer je kiest. Ik deed co contracting, dus had met beide een zelfstandig contract, maar niet alle aannemers willen dat. Met toenemende complexiteit zie je aannemers wel anders gaan denken.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jerh schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:13:
Wij hebben 6 zonnecollectoren van hrsolar in de maat van pv, ik vind het geweldig. Primair voor sww, isolatie is goed dus je kent eigenlijk geen voor en naseizoen meer. Het is of verarmen of koelen. Zeker naar screens kijken.
Die collectoren kan je dus vervangen door normale panelen. Met 6x320Wp zit je op totaal 1920Wp. Daar haal je zeker 1500kWh uit. Een warmtepomp voor SWW gebruikt niet meer dan 1000kWh per jaar. Zelfs als salderen wegvalt zal je met aan- en verkopen van energie nog een positief resultaat hebben.
Daarnaast zijn die panelen goedkoper dan zonnecollectoren waardoor je vrij eenvoudig een aantal extra panelen kan plaatsen voor dezelfde prijs en dus financieel een stuk voordeliger uit bent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 08:35
Tsurany schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:42:
[...]

Die collectoren kan je dus vervangen door normale panelen. Met 6x320Wp zit je op totaal 1920Wp. Daar haal je zeker 1500kWh uit. Een warmtepomp voor SWW gebruikt niet meer dan 1000kWh per jaar. Zelfs als salderen wegvalt zal je met aan- en verkopen van energie nog een positief resultaat hebben.
Daarnaast zijn die panelen goedkoper dan zonnecollectoren waardoor je vrij eenvoudig een aantal extra panelen kan plaatsen voor dezelfde prijs en dus financieel een stuk voordeliger uit bent.
Ik gebruiknnu ongeveer 150 kWh totaal voor naverwarmen en zonneboiler pomp. En ik houd al stroom over, dus heb geen behoefte aan meer pv.

En ik heb dus geen geluid van een wp boiler. En dat lees je wel meer bij zb bezitters het geeft een goed gevoel.

Oorspronkelijk was de tvt van de zb iets minder dan 10 jaar en dat vond ik prima

• woeta
Hi allemaal,

Bedankt voor de reacties! Ik was er even tussenuit, maar ondertussen toch de puzzel nog niet opgelost.. (ik denk echt dat ik even met een goede installateur moet gaan babbelen).

Om toch nog even wat reacties te beantwoorden...

Bodemwarmte is helaas geen optie waar wij gaan bouwen (drinkwatergebied), dus qua warmtepomp ben ik echt wel op de buitenlucht aangewezen. Veel mensen noemen de warmtepompboiler als optie, maar toch zie ik die niet helemaal voor me in het systeem. Net als @jerh denk ik dat de zonneboiler ook een echte "feelgood" factor meebrengt, die voor mij misschien wel iets belangrijker is dan de terugverdientijd. Ik zou het daarbij wel belangrijk vinden een hygienespiraal te gebruiken, om geen legionella runs te hoeven doen enzo..

Overigens is de pellet/houtkachel misschien al van de baan. De architect is de tekeningen aan het uitwerken en daar hebben we deze nog niet in meegenomen. Het idee ervoor kwam misschien dus wel wat te laat :) Oftewel all-electric/solar is de meest reeele optie.

Probleem is dat ik de volledige "keten" nog niet voor me zie....

- mono l/w op hetzelfde buffervat als de zonnecollectoren?
- mono l/w direct op de vloerverwarming? (maar waar haal ik dan m'n sww vandaan als zonneboiler=koud)
- split l/w met eigen buffervat, verbonden met buffervat van de collectoren?
- ....

Wat opvalt is dat de warmtepompboiler uit de bovenstaande setups is gelaten.. Ik weet niet zo goed waarom, maar ik heb mijn twijfels erbij:

Geluid... Warmte uit het huis trekken... (staat douchen dan gelijk aan een koudere lucht in huis? waardoor l/w harder moet tuffen?)

Overigens zou ik in al deze setups er proberen voor te zorgen dat de buitenunit van de l/w niet 's nachts draait.. de technische ruimte zit namelijk onder onze slaapkamer, met de buitenunit onder het slaapkamerraam (niet ideaal I know..)

[ Voor 3% gewijzigd door woeta op 19-09-2019 15:37 ]

Pagina: 1