Relais kapot besturing kastje elektrische stoel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 19:31
Beste Tweakers,

Vorige week heeft de elektrische stoel het begeven van mij oma. De rugleuning gaat niet meer omhoog de voeten steun doet het nog wel. Na wat zoeken en meten ben ik er achter gekomen dat 1 van de 2 relais kapot is in het besturing kastje. Nu moet deze relais dus vervangen worden hier heb ik totaal geen ervaring mee. Het plaatsen van een nieuwe relais zal vast wel door een computer winkel hier in de buurt kunnen gebeuren en anders kan ik zelf altijd met wat filmpjes een poging wagen. Alleen het probleem is waar vind ik een relais dat er nu inzit? Ter verduidelijking heb ik een foto toegevoegd van het relais en kastje.

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/6ytV4CF
https://ibb.co/6ytV4CF

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik op zoek ga vind ik alleen aliexpress waar dit relais te koop is. Het liefst vermeid ik dit omdat mijn oma graag snel weer gebruik wil maken van de stoel. Verder vind ik heel veel andere soorten relais alleen niet met de zelfde specs. Ook heb ik de leverancier gebeld voor hulp echter rekenen hun 170 euro voor rij kosten om het probleem te verhelpen dit vindt ik een te hoog bedrag voor enkel een relais.

Is er iemand die mij op weg kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

AliExpress to the rescue!
https://nl.aliexpress.com...1602_9,searchweb201603_55

EDIT: Excuses, alinea over aliexpress niet gelezen. Met alternatieve shippingmethodes kom je nog steeds op de levertijd van een maand inderdaad. Lokaal lijkt het onderdeel niet zo simpel te krijgen. Je kan met andere relais gaan knoeien maar dat lijkt me eerder nadelig voor je oma.

[ Voor 31% gewijzigd door Mavamaarten op 10-09-2019 09:50 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
Dankje voor de reactie. Deze had ik inderdaad gevonden. Het probleem is dat het relais dan pas aan het eind van de maand binnen is. En het liefst zoek ik een snellere oplossing omdat mijn oma de stoel hard nodig heeft. Ik heb hem voor de zekerheid wel al besteld mochten er geen andere oplossingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Helaas lijkt dit geen heel standaard relais.
Heb hier wel een datasheet gevonden
Het zijn 2 relais in 1 behuizing.

Het is een 24V coil, hoge DC stroom, maar wel pcb mount, geen heel gebruikelijke combinatie.

Je zou met een paar vrachtwagen relais een heel eind moeten komen, maar dat pas zeker niet op plekje waar deze zit, dan moet je op alle pinnen een draad zetten en die aan de relais knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 22:37
2x
https://www.winparts.nl/s...350965.html#specificaties

Draadjes solderen op de printplaat en verbinden met amp stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
"AliExpress to the rescue" 8)7
Je kan met andere relais gaan knoeien maar dat lijkt me eerder nadelig voor je oma.
Dus je kan beter met een relais van AliExpress gaan klooien dan een andere? 8)7 _O- omgekeerde wereld hier, maar voor wie het nog niet snapt zal ik het in bold markeren: zet nooit AliExpress componenten in wat een veiligheidsrisico kan opleveren.

[ Voor 28% gewijzigd door Flake op 11-09-2019 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:44
Eerst een uitsluiten dat het daadwerkelijk het relais is? Open schroeven en even voelen of hij klikt. Misschien wel een kabel doorgebrand doordat er teveel stroom doorheen gejaagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
Iedereen bedankt voor de reactie's. Hij klikt nog wel maar niet zo hard als de andere die nog wel goed werkt. Op de afstandsbediening zit een knop voor omhoog en naar beneden. Hij klikt wel bij omhoog maar niet bij naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
de kabels zien er allemaal nog goed uit. ik zal vanavond even doormeten of er niet een breuk in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
Ik heb alles doorgemeten of het contact maakt met elkaar. volgens mij heb ik het goed gedaan heb er namelijk niet heel veel verstand van. Op de afbeelding is de stekker te zien die naar 1 motor loopt en dan via die motor naar de tweede motor loopt. Het pinnetje dat rood omcirkeld is heeft alleen verbinding met het rode draad en de + van de batterij. De rest van de pinnetjes heeft allemaal verbinding met alle draden op de rode na. Ook alle draden staan met elkaar in verbinding op de rode na. Kan ik hieruit concluderen dat de draden goed zijn en het probleem zich echt in het relais bevind?

https://ibb.co/j6H5YgV

Hoop dat jullie mijn uitleg een beetje begrijpen.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik denk dat je beter je leverancier 170 euro kunt betalen. Relais dat klikt betekent in ieder geval dat hij schakelt. Dat wil nog niet zeggen dat daar stroom loopt, maar in een gesloten systeem als hier (geen kans op overbelasting, onderdimensionering of misbruik) zou een relais makkelijk 10 jaar lang mee moeten gaan. Vermogensrelais die stroom schakelen zullen vonken en dat hoor je, een relais dat anders klinkt kan erop wijzen dat daar gewoon geen stroom door het maakcontact loopt, en dat hoeft niet aan het relais te liggen. Als ik naar je foto's kijkt lijkt mij de gebruikte connector een groter risicofactor dan het relais.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je weet nog niet 100% zeker of het relais het probleem is, en hoe goed zijn je soldeer vaardigheden? Iemand die je dat laat doen moet je ook betalen, en ook die gaat eerst onderzoeken wat het probleem is voordat 'ie klakkeloos een relais gaat vervangen.

Ik ben er meestal wel voorstander van om zoiets zelf te repareren, maar in dit geval zou ik een monteur laten komen om er zeker van te zijn dat je er niet echt een elektrische stoel van maakt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1