Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jareish
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-08 19:10
Hallo allemaal, ik zit met het volgende probleem, misschien hebben jullie een oplossing.

Ik heb beneden een R7000 staan, achter een Ziggo modem/router combi (ook al jaren oud). 1 verdieping naar boven (hemelsbreed 4-5m in een jaren 30 woning zonder beton) staat mijn desktop pc. Deze heeft een goede verbinding met WiFi. Ik heb geen kabel lopen of de mogelijkheid hiervoor. Ik heb een 150/10 abonnement van Ziggo.

Nu merk ik sinds een paar maand dat, ondanks dat ik goed bereik heb, ik regelmatig (1-2x per uur, soms vaker) een dip krijg. Ik begin te laggen in game, mijn discord hapert en dan gevolgd door een disconnect. Paar tellen later heb ik weer verbinding. Vooral met gamen is dit erg storend. Ook zijn mijn pings vrij hoog (200-280ms naar Amerika)

Na van alles geprobeerd te hebben:
- Netwerk driver updates
- Andere pc/laptop pakken
- Vlakbij de modem zitten op de begaande grond.
- Statisch ip toewijzen
- Wifi van ziggo router aanzetten en die gebruiken ipv de R7000
- QoS uit
- Google nameserver instellen
- Router firmware upgrade
- pingen, maar zie geen package loss
- tijdelijke kabel getrokken, mar hielp niet (Het was wel heel warm die dag)

Ik dacht eerst dat het aan de warmte lag van een poosje terug. Maar het houdt nog steeds aan (merk dat het wel iets verbeterd is). Er zijn wel heel veel wifi routers in de omgeving

Nu was mijn vraag. Kan een powerline adapter of een wifi mesh setup met backhaul ent utp poorten zoals een Orbi mijn instabiliteit verhelpen. Of aangezien ik een R7000 heb, wat geen slechte router is volgens mij, kan ik deze uitbreiden met pricewatch: Netgear EAX80 ipv Orbi te nemen.

Bedankt!

Beste antwoord (via Jareish op 09-09-2019 21:22)

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Ten eerste: Heb je dit direct bekabeld getest op de ziggo modem/router? Zo ja en je hebt dan nog steeds uitval ----> Ziggo klantenservice

Ten tweede: Staat je ziggo ding in bridge mode of heb je nu 2 routers achter elkaar? Als je Ziggo ding in bridge mode staat en je R7000 in router mode dan zou dat goed moeten zijn. Staan ze nu allebei als router ingesteld dan moet of de Ziggo box in bdirge mode of de R7000 in AP mode.

Mesh apparaten met backhaul betekent dat ze met een kabel zijn verbonden met je router. Aangezien je aangeeft dat een kabel geen optie is is dus een ethernet backhaul ook geen optie.

Ik heb geen ervaring met mesh systemen. Wel met powerline. Het is wellicht het proberen waard maar het blijft ten alle tijden zo dat een kabel veruit de meest stabiele verbinding oplevert.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ten eerste: Heb je dit direct bekabeld getest op de ziggo modem/router? Zo ja en je hebt dan nog steeds uitval ----> Ziggo klantenservice

Ten tweede: Staat je ziggo ding in bridge mode of heb je nu 2 routers achter elkaar? Als je Ziggo ding in bridge mode staat en je R7000 in router mode dan zou dat goed moeten zijn. Staan ze nu allebei als router ingesteld dan moet of de Ziggo box in bdirge mode of de R7000 in AP mode.

Mesh apparaten met backhaul betekent dat ze met een kabel zijn verbonden met je router. Aangezien je aangeeft dat een kabel geen optie is is dus een ethernet backhaul ook geen optie.

Ik heb geen ervaring met mesh systemen. Wel met powerline. Het is wellicht het proberen waard maar het blijft ten alle tijden zo dat een kabel veruit de meest stabiele verbinding oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 14:35
Hoe druk is het met andere SSID's in de buurt en hoe is de verdeling qua kanalen?
En heb je die tijdelijke kabel wél direct op je pc aangesloten of op een AP/router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jareish
Kasper1985 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:21:

1) Ik zal dit better testen. Ik had het 'even' getest, maar ervaarde nog steeds lag (maar dat kon aan meer dingen liggen zoals het spel zelf en het feit dat het extreem warm was want zo extreem > 1500ms ping heb ik het niet meer gehad).

2) Ziggo router staat niet in bridge mode. Ik ben bang dat ik mezelf buiten sluit. Ik heb daarom op de R7000 mijzelf een statisch ip gegeven. Dan zou ik alleen last hebben van de DHCP van de ziggo router moeten hebben (en volgens mij heb ik daarin ook mijn pc in uitgezonderd, maar dat weet ik niet meer zeker). Ik kan dit ook nog onderzoeken

3) Ik dacht dat met backhaul, de mesh een frequentie gebruikte om de communicatie tussen de satelieten mogelijk te maken. Zo zou je dan niet een drop krijgen als de 5ghz wegvalt van de ene sateliet. Misschien moet ik hier wat meer inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jareish
Capa schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:24:
Hoe druk is het met andere SSID's in de buurt en hoe is de verdeling qua kanalen?
En heb je die tijdelijke kabel wél direct op je pc aangesloten of op een AP/router?
Qua kanalen lijkt het evenredig verdeelt. Ik kan in ieder geval geen kanaal vinden waar er niet minstens 2-3 opzitten.

De tijdelijke bekabeling had ik rechtstreeks op de modem/router van ziggo. Daar heb ik alleen snel een ping test uitgevoerd, met hetzelfde resultaat. De stabiliteit heb ik niet getest. Is een ping van 200-280ms voor Destiny 2 normaal? Een algemene pingtest via dslreport kom ik op 170-200 ms naar amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Als dat is wat je met backhaul bedoelde dan heb ik fout gelezen. Ik heb geen ervaring met die dingen. Het kan werken. Maar test eerst bekabeld direct op je ziggo box. Als dat goed werkt en je hebt dan geen last dan kan je verder kijken en troubleshooten en evt nieuwe dingen aanschaffen.

Als er een slecht signaal blijkt binnen te komen kan je aan je wifi of powerlines gaan vervangen en klooien wat je wil maar dat slechte signaal ga je daarmee niet verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35
Jareish schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:05:
[...]

Nu was mijn vraag. Kan een powerline adapter of een wifi mesh setup met backhaul ent utp poorten zoals een Orbi mijn instabiliteit verhelpen. Of aangezien ik een R7000 heb, wat geen slechte router is volgens mij, kan ik deze uitbreiden met pricewatch: Netgear EAX80 ipv Orbi te nemen.

Bedankt!
Antwoord hierop hangt helemaal samen met wat je probleem exact is... als dat duidelijk is, is ook duidelijk welke oplossingen wel of niet gaan vliegen.

Het is aannemelijk dat je last kunt hebben van verstoring, maar 1) je hebt niets gedaan dat specifiek naar de gevolgen daarvan kijkt en 2)
Jareish schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:33:
[...]

1) Ik zal dit better testen. Ik had het 'even' getest, maar ervaarde nog steeds lag (maar dat kon aan meer dingen liggen zoals het spel zelf en het feit dat het extreem warm was want zo extreem > 1500ms ping heb ik het niet meer gehad).
Dit is inderdaad plek om te beginnen. Als bedraad direct op de modem al mis gaat, heeft het geen zin dingen erachter te veranderen. Overigens kan het dan nog steeds wel aan je PC liggen. Ervaar je op dezelfde momenten problemen op andere devices in huis?
2) Ziggo router staat niet in bridge mode. Ik ben bang dat ik mezelf buiten sluit. Ik heb daarom op de R7000 mijzelf een statisch ip gegeven. Dan zou ik alleen last hebben van de DHCP van de ziggo router moeten hebben (en volgens mij heb ik daarin ook mijn pc in uitgezonderd, maar dat weet ik niet meer zeker). Ik kan dit ook nog onderzoeken
Welke Ziggo modemrouter heb je? Als het enigszins modern is zijn de WiFi-prestaties gelijk aan de R7000. en hangt dat ding er in deze configuratie helemaal voor spek en bonen bij.
3) Ik dacht dat met backhaul, de mesh een frequentie gebruikte om de communicatie tussen de satelieten mogelijk te maken. Zo zou je dan niet een drop krijgen als de 5ghz wegvalt van de ene sateliet. Misschien moet ik hier wat meer inlezen.
Mesh = WiFi repeater met hipstersnor en jampot-glas. Het blijft WiFi en als daar je probleem zit ga je er met een repeater net zo hard tegenaan lopen. In dit geval twijfel ik sterk of daar het probleem zit trouwens, dan is het helemaal weggegooid geld.

Maar: even back to basics:

1) definieer 'lag' eens. Kun je dat cijfermatig vastleggen (hoge ping naar server bijvoorbeeld)? En dan aangeven welke cijfer erbij hoort en waarheen (welk IP)?
2) voor het WiFi-stuk: doe eens op je PC op CLI uitvoeren: netsh wlan show interface en de resultaten (als platte text aub) hier posten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jareish
Ik zal zodra ik thuis ben wat cijfers opsturen. Al is dat wat lastig. Het continue probleem kan ik meten, maar mijn sporadische wat minder.

- Continue probleem: De ping is aan de hoge kant (200-280ms), maar ik gok dat dat meer aan de game server ligt. Een ping via dslreport naar Amerika komt op 180-200 uit. Ik zal hier niet veel meer uit halen.

- Sporadisch probleem (soms 10x in het uur, soms hele dag maar een keertje): Vertraging van internetsnelheid. Ik zak van 150mbit naar 0. Dit zie ik bijv door te kunnen inloggen, lobby te joinen, maar vervolgens dan traag te connecten met de server waar de match afspeelt, ik zie iedereen om me heen voorbij springen/glitchen, vervolgens disconnect ik. Discord draait dan nog even, maar mijn stem word steeds meer 'robotachtig' met haperingen, en dan krijg ik weer een disconnect. WiFi spots van mijn eigen router zijn dan volledig verdwenen (anderen zie ik nog wel). 10 tellen later zijn ze terug (dit geld voor de r7000 en ziggo modem, die als test beide wifi laat broadcasten). Ook heb ik dan geen regulier internet meer.

Andere devices merken dit ook, maar in mindere mate, vaak vanwege buffering (netflix/youtube of het feit dat je een artikel leest). Maar een game heeft continue verbinding nodig.

Gezien mijn statische ip (ik kreeg hetzelfde ip terug na de reconnect), kan ik alleen denken aan verstoring van het wifi signaal.

Ik heb een Cisco modem van ziggo. Deze heeft veel minder bereik (2-3 balkjes) versus mijn R7000 (volledig bereik op de slaapkamer, nog tot 20 meter als ik de straat uitloop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Kun je, terwijl je de issues ziet, een continue ping naar je ziggo modem laten lopen?

ping -n 10000 192.168.178.1
En tegelijkertijd een ping naar bijv google:
ping -n 10000 google.nl

Dan zie je waar het dropt:
Als je eerste ping stabiel blijft naar je modem, dan ligt het niet aan je wifi, maar aan je ziggo verbinding.
Als het bij de eerste mis gaat, dan weet je pas zeker dat je het zoeken moet tussen Ziggo modem en PC.

Je beschrijving lijkt heel gamespecifiek, maar dat is erg lastig onderzoeken.

Ook al gebruik je een statisch IP, je hebt nog steeds losse subnets. De R7000 laat zich heel makkelijk instellen als AP en dat raad ik dan ook aan om te doen. Dan heb je een "plat" netwerk en kun je het Ziggo modem gewoon laten voor wat het is en heb je toch het voordeel van de R7000.

Edit: Als je via kabel hetzelfde probleem met die game hebt, zul je snel ook andere systemen moeten testen en uiteindelijk de Ziggo speedtest gebruiken om je snelheid te testen via kabel direct aan het modem.

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 09-09-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jareish
Hann1BaL schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:22:
Kun je, terwijl je de issues ziet, een continue ping naar je ziggo modem laten lopen?

ping -n 10000 192.168.178.1
En tegelijkertijd een ping naar bijv google:
ping -n 10000 google.nl

Dan zie je waar het dropt:
Als je eerste ping stabiel blijft naar je modem, dan ligt het niet aan je wifi, maar aan je ziggo verbinding.
Als het bij de eerste mis gaat, dan weet je pas zeker dat je het zoeken moet tussen Ziggo modem en PC.

Je beschrijving lijkt heel gamespecifiek, maar dat is erg lastig onderzoeken.

Ook al gebruik je een statisch IP, je hebt nog steeds losse subnets. De R7000 laat zich heel makkelijk instellen als AP en dat raad ik dan ook aan om te doen. Dan heb je een "plat" netwerk en kun je het Ziggo modem gewoon laten voor wat het is en heb je toch het voordeel van de R7000.
R7000 in AP modus en Ziggo zijn regulier ding laten doen, of Ziggo in bridge mode en R7000 zijn ding laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:10
Heb je een connectbox in bridge? Ik had dit met daarachter mijn eigen router en powerline adapters ook. Elke zoveel uur een dikke ping spike. Bleek aan de connectboxchip te liggen. Daarvoor met een Ubee modem nooit last gehad. Nu over op T-mobile en heb ook geen last meer. Enige wat gewisseld is de lijn en modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Jareish schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:27:
[...]

R7000 in AP modus en Ziggo zijn regulier ding laten doen, of Ziggo in bridge mode en R7000 zijn ding laten doen?
R7000 in AP modus en Ziggo modem zijn reguliere ding laten doen. Dat houdt niet veel meer in dan DHCP etc.
De R7000 configureer je dan nog wel volledig voor wireless (en de poorten dienen gewoon als switchpoorten.)

Dan hoeft Ziggo ook geen instellingen te wijzigen. Dat kun je eventueel later altijd nog proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 09-09-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jareish
Opgelost!

Ik heb een test gedaan door te pingen naar mijn router ip en naar google.nl. Ik zag dat pingen naar mijn router af en toe een spike kreeg. 2ms 2ms 2ms 84ms 3ms 2ms 64ms etc. Ik heb vervolgens pingplotter geinstalleerd en die gaf aan dat van 192.168.1.1 naar 192.168.178.1 een packet loss was van 70-80% (wat gek genoeg niet naar voren kwam tijdens CLI ping)

Ik heb daarna de R7000 in AP modus gezet, Wifi uitgezet van de ziggo modem/router. En daarna weer pingplotter gedraait en CLI ping. En alle spikes en packetlosses zijn verdwenen!

Ik hoop dat dit zo aanhoudt!

Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Mooi dat het is opgelost!

Overigens een Cisco modem van Ziggo klinkt behoorlijk oud. Volgens mij kan je ze alsnog opbellen en een nieuwe vragen. Kan zijn dat ze dan beginnen over een nieuw jaar contract. Maar afhankelijk van welke snelheid je afneemt kan een nieuw modem best verbetering opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Kasper1985 schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:36:
Mooi dat het is opgelost!

Overigens een Cisco modem van Ziggo klinkt behoorlijk oud. Volgens mij kan je ze alsnog opbellen en een nieuwe vragen. Kan zijn dat ze dan beginnen over een nieuw jaar contract. Maar afhankelijk van welke snelheid je afneemt kan een nieuw modem best verbetering opleveren.
Hangt er maar net vanaf welke Cisco je hebt.
Ik heb een EPC3928AD EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway. Waarom zou deze vervangen moeten worden? Draait gewoon stabiel (wifi is slecht, maar dat zet ik toch altijd uit) en ondersteunt dus ook docsis 3.0.
Mijn vorige Cisco heb ik wel laten vervangen.

Zeker nu de TS over een goede configuratie op het LAN beschikt, is er geen reden om iets te wijzigen als de snelheid gewoon gehaald wordt.
Ik ben blij te lezen dat het tot dusver erg hoopgevend is geweest.
Router achter router is nooit fijn voor een netwerk. (om het even te simplistisch te verwoorden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jareish
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:21:
[...]

Hangt er maar net vanaf welke Cisco je hebt.
Ik heb een EPC3928AD EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway. Waarom zou deze vervangen moeten worden? Draait gewoon stabiel (wifi is slecht, maar dat zet ik toch altijd uit) en ondersteunt dus ook docsis 3.0.
Mijn vorige Cisco heb ik wel laten vervangen.

Zeker nu de TS over een goede configuratie op het LAN beschikt, is er geen reden om iets te wijzigen als de snelheid gewoon gehaald wordt.
Ik ben blij te lezen dat het tot dusver erg hoopgevend is geweest.
Router achter router is nooit fijn voor een netwerk. (om het even te simplistisch te verwoorden.)
Sterker nog, mijn internetsnelheid is bijna verdubbeld. We hebben een vrij oud abonnement, en Ziggo wil wel eens de snelheid verhogen. Dat is zo'n 2-3x gebeurd en ik wist eigenlijk niet meer zo goed wat nu de uiteindelijke beloofde snelheid was haha. Ik dacht dat met 15-17mb/s ik op de max zat. Maar toen ik gisteren GreedFall installeerde, zat ik op 25 tot 30mb/s.

Ik ben nog steeds benieuwd waar dat nu aan heeft gelegen... AP mode is handig als je niet de advanced features wil gebruiken en de ziggo modem alles laat doen. Maar hoe dat heeft geleid tot instabiel internet op 55% van de snelheid snap ik echt niet. Dat is bijna 'extender' gedrag. En hiervoor had ik nog 2-3 routers, op vergelijkbare mate geconfigureerd (wifi uit op ziggo, dhcp op de router) en haalde dezelfde snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Jareish schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:34:
[...]

Sterker nog, mijn internetsnelheid is bijna verdubbeld. We hebben een vrij oud abonnement, en Ziggo wil wel eens de snelheid verhogen. Dat is zo'n 2-3x gebeurd en ik wist eigenlijk niet meer zo goed wat nu de uiteindelijke beloofde snelheid was haha. Ik dacht dat met 15-17mb/s ik op de max zat. Maar toen ik gisteren GreedFall installeerde, zat ik op 25 tot 30mb/s.

Ik ben nog steeds benieuwd waar dat nu aan heeft gelegen... AP mode is handig als je niet de advanced features wil gebruiken en de ziggo modem alles laat doen. Maar hoe dat heeft geleid tot instabiel internet op 55% van de snelheid snap ik echt niet. Dat is bijna 'extender' gedrag. En hiervoor had ik nog 2-3 routers, op vergelijkbare mate geconfigureerd (wifi uit op ziggo, dhcp op de router) en haalde dezelfde snelheden.
Dit is altijd kristallenbolwerk. Waarom werkte het eerst wel? Goede vraag.
Je zou overigens nog steeds veel van de advanced features moeten kunnen gebruiken. Uiteraard kun je er nog steeds voor kiezen om de Cisco in Bridge mode te laten zetten en je R7000 als router in te stellen, maar als je geen features mist, zou ik er lekker af blijven.

Router achter router geeft vaak forwarding en communication issues. Dat heb je nu zelf ook gemerkt uiteraard. Altijd 1 router in je thuisnetwerk hebben (uitgaande dat het simpel bij 1 vlan blijft.)

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 10-09-2019 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisbie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-07 12:16
De EAX80 kan ik iedereen afraden, heb de problemen die in verschillende fora wordt besproken:
- halve snelheden van download in gebruik als exentder. bij gebruik als Access point ervaar ik dit bij aanvang niet
- uitval van de internet verbinding in de loop van tijd (ongeveer 12 uur). Verbindingen vallen weg dan wel worden tot een minimum gereduceerd.

Dit probleem is door meerderen bij Netgear aangekaart, echter volgt er geen oplossing.
Pagina: 1