Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-09 12:40
beste forumleden,

ik heb een raar probleem bij een vriend van mij,

het is al volgt hij heeft een pc
asrock 1151 moederbord
GTX1060 6gb
16GB Ram (3000mhz maar draait niet op X.M.P dus 2133MHZ)

hij heeft recentelijks niets veranderd aan zijn hardware maar hij heeft wel een probleem dat vaak zijn pc uitklapt met een Blue Screen Of Dead (BSOD) met memory management, soms ook andere foutcodes.

nou heb ik al een herinstall van w10 gedaan heeft het niet verhopen stress test gedaan maar die gaat prima.Het rare is ook dat hij op verloop van tijd gewoon eruit klapt met een BSOD of dat nou gaming of surfing is maakt niet uit. ik heb via linux een memory test gedaan en die gaf na 50 % zon half miljoen errors aan 8)7

dus met 1 stick getest geen fouten toen met de andere stick getest ook geen fouten :F

weer wezen gamen met 2 stickes maar wel in RAM SLOTS 2&4 zelfde BSOD.

MAAR gisteren wezen gamen hele avond met 1 stick en het werkte prima???

mijn vermoedes zijn:

-1 dode ram stick (maar ja welke?)
-1 cpu niet goed in socket of pin verbogen waardoor de dual channel memory niet goed werkt?? (zag dit ergens op internet maar lijkt met niet)
-1 dode moederbord

iemand nog suggesties?

alvast bedankt

koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Als één van de modules defect is, zul je met memtest elk module afzonderlijk moeten testen.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
Is al gebeurd.... Stond hier boven beschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wellicht overbodig: heb je het XMP profiel al eens proberen te activeren?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Probeer eens een BIOS update uit te voeren.
In the bios, we activate the easy OC option and put the CPU LLC option to lv3 instead of auto, and now it is ok. I think the LLC option is the most important.
Dit kwam ik tegen in een ander forum. Controleer die setting eens.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
zowel met en zonder xmp werkt het niet,

bios zal ik upgraden als er een update voor is :) dat is een goeie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Stond de ram op de QVL? Verder kunnen er de volgende oorzaken zijn:

- geheugencontroller is brak (cpu probleem dus)
- te hoge mounting pressure van koelblok op cpu
- voeding die geen strak voltage geeft. Kijk eens naar system agent voltage en ram voltage.
-kromme pinnen: reseat CPU

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koen! schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:48:
dus met 1 stick getest geen fouten toen met de andere stick getest ook geen fouten :F
Allebei in hetzelfde slot? Zou kunnen dat er een geheugenslot defect is.
Test eens met de dimm die werkt in alle slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
Verwijderd schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:01:
[...]

Allebei in hetzelfde slot? Zou kunnen dat er een geheugenslot defect is.
Test eens met de dimm die werkt in alle slots.
ja ook al gedaan geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Probeer eens een reseat van de cpu.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:07
Je gaf al aan dat er duizenden fouten uit de memtest in Linux komen, dat doet die niet zomaar, dus er zal ongetwijfeld iets in de memory brak zijn (en ik vertrouw die meer dan de secuurheid van de Windows stress test).

Wellicht kan je nog proberen in single channel mode te draaien ipv dual channel, je verliest dan wel behoorlijk op performance maar dan weet je in ieder geval al meer dus letterlijk in slot 1 en 2 draaien of 3 en 4 of 1 en 4.

In Windows kan je een soortgelijke memorytest doen (die velen malen betrouwbaarder is dan memtest64 overigens) https://github.com/integr...elper/releases/tag/v2.0.1

Volg ook de guide, daar staat heel veel nuttige informatie in die je nog kan uitproberen
https://github.com/integr...ster/DDR4%20OC%20Guide.md

[ Voor 9% gewijzigd door Turismo op 09-09-2019 16:24 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Turismo schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:19:
In Windows kan je een soortgelijke memorytest doen (die velen malen betrouwbaarder is dan memtest64 overigens) https://github.com/integr...elper/releases/tag/v2.0.1
Bron?
In mijn ogen is dit nog steeds de beste geheugentester

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
Ik kan alle tech forums nu wel afgaan, maar Google anders even zelf "memtest86 vs hci memtest"

https://forums.anandtech....mining-stability.2532209/
https://www.reddit.com/r/...ointment_with_gskill_ram/

Asus engineers verwijzen naar een combinatie van Googlestresstest en HCI memtest, ze verwijzen niet meer langer naar Memtest86 zoals ze dat ooit wel deden.
https://rog.asus.com/foru...ferred-memory-stress-test
https://rog.asus.com/foru...hci-memtest-with-32gb-ram

Gskill gebruikt deze zelf ook om memory stability te verifieren (en ik gok eigenlijk wel meer hw fabrikanten)
http://www.gskill.us/foru.../12922-hci-design-memtest

De proof zit in de pudding en lijkt iets van de laatste 2 jaar, het lijkt wellicht ook iets met enkel Ryzen te maken te hebben, maar errors lijken niet gevonden te worden door memtest86, waar HCI ze wel toont.

Ik heb het zelf ook ervaren trouwens, mijn memory kwam altijd door Memtest86 en echt wel heel nachtje draaien, HCI toonde meteen errors na een uur draaien. En dit was op een onstabiel systeem, met de meest uiteenlopende BSOD's.
Had me achteraf dus veel hoofdpijn en debugging bespaard als ik eerder wist dat Memtest86 niet betrouwbaar genoeg is als puur en enige metriek, door HCI memtest kon ik eindelijk 100% aanwijzen dat het t geheugen was, nieuwe latjes gekocht en alle ellende is voorbij.

Ik denk lichtelijk dat dit te maken heeft met de multithreaded test die gebeurt in HCI, dus je infinity fabric en cpu cache wordt ook nog een gestressed en dat is allemaal toch wat reallife dan wat memtest86 doet.

Ik zou nog steeds Memtest86 draaien overigens, als die een error geeft is het zowiezo wel fout, maar ikzelf vertrouw er niet meer uitsluitend op, zeker als die 100% pass geeft.

[ Voor 142% gewijzigd door Turismo op 10-09-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
hmm ik heb inderdaad ook memtest gedraaid zal die andere ook even proberen,

reseat van de cpu loste niets op, maar had dan ook wel meer problemen verwacht.

De pc draaid nu wel goed op 8 gb ram dus heel vreemt waarom hij niet met 16 wilt werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
koen! schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:37:
hmm ik heb inderdaad ook memtest gedraaid zal die andere ook even proberen,

reseat van de cpu loste niets op, maar had dan ook wel meer problemen verwacht.

De pc draaid nu wel goed op 8 gb ram dus heel vreemt waarom hij niet met 16 wilt werken
Ook al in single channel mode gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:12
koen! schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:03:
[...]

ja ook al gedaan geen problemen
Dus beide modules werken prima als er 1 van de module in dat slot zitten?

Conclusie is dus dat je modules prima werken.
Dus dan is de volgende vraag, werken ze ook allebei apart in het andere slot?
Als dat ook werkt, dan is het een config error.
Als dat issues geeft, dan is het slot defect en weet je het probleem.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
Turismo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:44:
[...]

Ook al in single channel mode gedraaid?
nee dat nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
Wylana schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:59:
[...]

Dus beide modules werken prima als er 1 van de module in dat slot zitten?

Conclusie is dus dat je modules prima werken.
Dus dan is de volgende vraag, werken ze ook allebei apart in het andere slot?
Als dat ook werkt, dan is het een config error.
Als dat issues geeft, dan is het slot defect en weet je het probleem.
nou ja de ram sticks werken op los van elkaar maar niet samen sloten maken niets uit zolang het niet dual channel is crashed hij niet..

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:07

jgj82

Ja, maar = nee

koen! schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:23:
[...]

nou ja de ram sticks werken op los van elkaar maar niet samen sloten maken niets uit zolang het niet dual channel is crashed hij niet..
Heb je VDIMM al eens verhoogd? Het lijkt erop dat de memory controller 16GB niet trekt. Misschien daar nog een beetje rommelen met de spanning.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Turismo schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:53:

Ik zou nog steeds Memtest86 draaien overigens, als die een error geeft is het zowiezo wel fout
Ook dat niet. Ik had een aantal jaren geleden ook heel veel fouten in Memtest maar de PC was stabiel. In de volgende versie van Memtest (maanden later) waren opeens alle fouten weg. Bleek het gewoon aan Memtest te liggen.

• Turismo
downtime schreef op woensdag 11 september 2019 @ 01:16:
[...]

Ook dat niet. Ik had een aantal jaren geleden ook heel veel fouten in Memtest maar de PC was stabiel. In de volgende versie van Memtest (maanden later) waren opeens alle fouten weg. Bleek het gewoon aan Memtest te liggen.
Toepassende ondertitel ook, en toch gebruikt de hele hardware wereld nog steeds Memtest86 als de meest betrouwbare memorytest tool (wellicht ook bij gebrek aan bekendheid van andere tools die erbij zijn gekomen in de laatste jaren). En dat is de reden dat ik m dus niet zomaar afschrijf, maar wellicht is dat wel een te naieve gedachte van mezelf dan.

Je bedoelt ook echt Memtest86? er zijn ook ports namelijk zoals Memtest86+ en Memtest64.

Wellicht was het inderdaad gewoon een bug die in de software zat, dat kan altijd, hoe cru ook voor een memtest tool. Ik weet niet over hoeveel jaren we t terug hebben, lijkt me dat de software nu wel redelijk uitgefaseerd en bugvrij is.

[ Voor 13% gewijzigd door Turismo op 11-09-2019 08:23 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Turismo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:20:
[...]

Je bedoelt ook echt Memtest86? er zijn ook ports namelijk zoals Memtest86+ en Memtest64.
Weet niet meer zeker welke Memtest het was. Het is alweer wat jaren geleden.
Wellicht was het inderdaad gewoon een bug die in de software zat, dat kan altijd, hoe cru ook voor een memtest tool.
Ik had een M/B met een vrij nieuwe chipset en volgens de release notes van de latere versie was support voor mijn chipset toen pas toegevoegd. Maar dat wist ik natuurlijk niet toen ik de test met de oude versie deed.

• Turismo
downtime schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:35:
[...]

Weet niet meer zeker welke Memtest het was. Het is alweer wat jaren geleden.

[...]

Ik had een M/B met een vrij nieuwe chipset en volgens de release notes van de latere versie was support voor mijn chipset toen pas toegevoegd. Maar dat wist ik natuurlijk niet toen ik de test met de oude versie deed.
Klinkt als een specifieke situatie, bijna een edgecase in jouw geval. Het zal in bijna alle gevallen nog steeds een toegevoegde waarde hebben, en zal het niet snel afschrijven, ik zeg enkel vertrouw niet puur en alleen op wat memtest zegt, draai er ook een second opinion tool bij.

Ik zie dat er af en toe teveel blind wordt gestaard op Memtest alsof het de heilige graal in memory testing is, en dat is het al een aantal jaar zeker niet meer in mijn ervaring.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

Turismo schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:53:
Asus engineers verwijzen naar een combinatie van Googlestresstest en HCI memtest, ze verwijzen niet meer langer naar Memtest86 zoals ze dat ooit wel deden.
Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat memtest86(+) (hierna: memtest) "te moeilijk" is voor leken. Verder geven ze aan dat het de best memory stress tool is, wat iets heel anders is. Memtest stresst ook enigszins maar kijkt vooral of dat wat je erin stopt ook dat is wat er uit komt. Het belangrijkste verschil is dat je met geen enkele tester onder Windows of Linux kan testen hoe het zit met geheugen wat in gebruik is, door het OS, en door andere programma's die draaien, en dat je vanwege virtual memory vaak geen garanties hebt over welk deel van het geheugen precies getest wordt. Memtest is juist zo gemaakt om zo klein mogelijk te zijn zodat een zo groot mogelijk deel van het geheugen getest kan worden. Het is ook helemaal niet bedoeld als tool om OC's te testen op stabiliteit.
De proof zit in de pudding en lijkt iets van de laatste 2 jaar, het lijkt wellicht ook iets met enkel Ryzen te maken te hebben, maar errors lijken niet gevonden te worden door memtest86, waar HCI ze wel toont.

Ik heb het zelf ook ervaren trouwens, mijn memory kwam altijd door Memtest86 en echt wel heel nachtje draaien, HCI toonde meteen errors na een uur draaien. En dit was op een onstabiel systeem, met de meest uiteenlopende BSOD's.
Had me achteraf dus veel hoofdpijn en debugging bespaard als ik eerder wist dat Memtest86 niet betrouwbaar genoeg is als puur en enige metriek, door HCI memtest kon ik eindelijk 100% aanwijzen dat het t geheugen was, nieuwe latjes gekocht en alle ellende is voorbij.

Ik denk lichtelijk dat dit te maken heeft met de multithreaded test die gebeurt in HCI, dus je infinity fabric en cpu cache wordt ook nog een gestressed en dat is allemaal toch wat reallife dan wat memtest86 doet.
Je geeft zelf al aan dat je denkt dat het wat anders is. In dit geval waarschijnlijk de samenwerking van die specifieke latjes met je memorycontroller en alle zaken daaromheen. Als die niet stabiel zijn zal "je geheugen" dat ook niet in alle gevallen zijn, en een heleboel geprut wat je OS doet (activeert) met je CPU/mobo zit natuurlijk niet 1:1 in memtest.
Ik zou nog steeds Memtest86 draaien overigens, als die een error geeft is het zowiezo wel fout, maar ikzelf vertrouw er niet meer uitsluitend op, zeker als die 100% pass geeft.
Het staat ook gewoon in de documentatie van memtest (en waarschijnlijk ook van veel andere tools): pass betekent niet "OK", fail betekent wel "niet OK". Het is altijd aan te raden om verschillende tools te gebruiken zolang ze pass-en.

• Turismo
DataGhost schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:57:
[...]

Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat memtest86(+) (hierna: memtest) "te moeilijk" is voor leken. Verder geven ze aan dat het de best memory stress tool is, wat iets heel anders is. Memtest stresst ook enigszins maar kijkt vooral of dat wat je erin stopt ook dat is wat er uit komt. Het belangrijkste verschil is dat je met geen enkele tester onder Windows of Linux kan testen hoe het zit met geheugen wat in gebruik is, door het OS, en door andere programma's die draaien, en dat je vanwege virtual memory vaak geen garanties hebt over welk deel van het geheugen precies getest wordt. Memtest is juist zo gemaakt om zo klein mogelijk te zijn zodat een zo groot mogelijk deel van het geheugen getest kan worden. Het is ook helemaal niet bedoeld als tool om OC's te testen op stabiliteit.

[...]

Je geeft zelf al aan dat je denkt dat het wat anders is. In dit geval waarschijnlijk de samenwerking van die specifieke latjes met je memorycontroller en alle zaken daaromheen. Als die niet stabiel zijn zal "je geheugen" dat ook niet in alle gevallen zijn, en een heleboel geprut wat je OS doet (activeert) met je CPU/mobo zit natuurlijk niet 1:1 in memtest.

[...]

Het staat ook gewoon in de documentatie van memtest (en waarschijnlijk ook van veel andere tools): pass betekent niet "OK", fail betekent wel "niet OK". Het is altijd aan te raden om verschillende tools te gebruiken zolang ze pass-en.
Je beaamt precies wat ik ook zeg ;)

• koen!
jgj82 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 00:50:
[...]

Heb je VDIMM al eens verhoogd? Het lijkt erop dat de memory controller 16GB niet trekt. Misschien daar nog een beetje rommelen met de spanning.
nee nog nooit gedaan maar hoeveel volt geef ik hem dan?

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:07

jgj82

Ja, maar = nee

koen! schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:36:
[...]

nee nog nooit gedaan maar hoeveel volt geef ik hem dan?
Vertel eerst maar eens welk setje RAM je precies hebt! :+

• koen!
owh uuhhm corsair vengeance lpx 16gb 3000mhz white
Pagina: 1