4K HTPC, Home Assistant, Torrents, Backup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1245788

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het meeste staat al in de titel. Een systeem voor de volgende taken:
- HTPC voor 4K, HDR and Dolby Atmos content
- Draaien van Home Assistant (huidige Raspberry Pi is niet meer betrouwbaar)
- Downloaden van torrents
- Backup

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Alle hierboven genoemde taken moeten tegelijkertijd uitgevoerd kunnen worden. Zeker het Home Assistant deel is cruciaal. Ik ben van plan om het systeem in de meterkast te zetten, dus een stil systeem is niet per se nodig.
Een SSD is denk ik wel een voorwaarde, omdat in mijn ervaring het systeem dan snel reageert. Past er bijvoorbeeld een SSD en een veel grotere HDD in een Intel NUC?

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Prijs is eigenlijk onbelangrijk, maar ik wil geen overkill en zo onnodig duur.
Moet ik naar Intel NUC's kijken? Kan dit met mijn wensen? Veel opslag voor torrents en backup, dan is een enkele SSD misschien niet voldoende?
Om een richting voor budget te geven: 500-1000 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1245788 op 09-09-2019 15:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-07 15:57
Kleine opmerking: in de eerste vraag zeg je "zo klein ein zo stil mogelijk" en verderop zeg je dat stil niet zo belangrijk is want in de meterkast. :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:27

DarkSide

theres no place like ::1

Waarom een HTPC.
En niet bv een NAS.

-Emby of Plex erop bv en je het 4k Content (TV kan het dan afspelen met de app)
-home assistant is er ook voor Synology volgens mij
-Downloaden moet ook lukken
-Is ook geschikt voor backup. Met versie beheer. en ook mogelijk om meteen naar de cloud te gaan (off site backup best verstandig)

Een NAS met 4 disken bv is goed uit te breiden voor latere storage behoeften.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Malfoi schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:36:
Kleine opmerking: in de eerste vraag zeg je "zo klein ein zo stil mogelijk" en verderop zeg je dat stil niet zo belangrijk is want in de meterkast. :)
Je hebt helemaal gelijk. In de originele post twijfelde ik nog tussen meterkast en tv kast. Maar omdat ik de slimme meter wil uitlezen vanuit Home Assistant komt hij sowieso in de meterkast. Ik had dit nog niet overal aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DarkSide schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:42:
Waarom een HTPC.
En niet bv een NAS.

-Emby of Plex erop bv en je het 4k Content (TV kan het dan afspelen met de app)
-home assistant is er ook voor Synology volgens mij
-Downloaden moet ook lukken
-Is ook geschikt voor backup. Met versie beheer. en ook mogelijk om meteen naar de cloud te gaan (off site backup best verstandig)

Een NAS met 4 disken bv is goed uit te breiden voor latere storage behoeften.
Daar moet ik dan nog eerst meer onderzoek naar doen. Bijvoorbeeld of Home Assistant op NAS werkt voor uitlezen slimme meter via USB en zo ook een z-wave usb stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:27

DarkSide

theres no place like ::1

https://community.home-as...ogy-installation/31342/12

Moet wel te doen zijn qua Z-wave USB.
Denk de slimmer meter met USB ook wel.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DarkSide schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:59:
https://community.home-as...ogy-installation/31342/12

Moet wel te doen zijn qua Z-wave USB.
Denk de slimmer meter met USB ook wel.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een systeem waar ik Windows 10 op kan draaien. Ik wil er ook een applicatie van mijn IP cameras op draaien.

Topicstarter
Misschien nog maar even opsommen dan:
- Bekijken/afspelen recording 4K IP Camera's (h.265+ codec)
- Home assistant, inclusief z-wave USB en slimme meter uitlezen USB
- HTPC (Kodi, Torrent)
- Draaien van backup client
- SSD schijf voor in elk geval het OS

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-07 17:57
Ik heb zelf een asrock deskmink a300 en daar dan een athlon 200ge ingebouwd met een nvme ssd. Werkt prima.

Voor de iets zwaardere toepassingen zou je ook een ryzen 3 met een vega 8 grafische chip kunnen nemen. Of deze dolby atmos ondersteunt weet ik niet.

Software als home assistent ben ik verder niet mee bekend en ook weet ik niet of ongeveer 4 usb aansluitingen voldoen aan je eisen voor de ip camera's.

Topicstarter
botneet schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:18:
Ik heb zelf een asrock deskmink a300 en daar dan een athlon 200ge ingebouwd met een nvme ssd. Werkt prima.

Voor de iets zwaardere toepassingen zou je ook een ryzen 3 met een vega 8 grafische chip kunnen nemen. Of deze dolby atmos ondersteunt weet ik niet.

Software als home assistent ben ik verder niet mee bekend en ook weet ik niet of ongeveer 4 usb aansluitingen voldoen aan je eisen voor de ip camera's.
De Deskmink ga ik induiken. Die kende ik nog niet.

Vier USB poorten moet genoeg zijn. De IP camera's zitten op het netwerk.

• botneet
  • Registratie: September 2017
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 47,55€ 47,55
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 32,49€ 32,49
1Solid state drivesKingston A1000 240GB€ 44,44€ 44,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,47

Zo heb ik m zelf samengesteld. De upgtadeability is hoog. Zo is rr nog ruimte voor een aantal ssd's. Kan er nog een reepje werkgeheugen bij en de processor kan ook nog tot een ryzen 5 worden upgrade (check wel even de site van de asrock deskmini, ze werken namelijk met een vendors list, qua componenten die wel of niet worden ondersteund door het mobo)

Topicstarter
Welke processor is aan te raden in mijn geval?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Anoniem: 1245788 schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:51:
[...]

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een systeem waar ik Windows 10 op kan draaien. Ik wil er ook een applicatie van mijn IP cameras op draaien.
Bij Synology krijg je een licentie om twee IP-camera's te bekijken in Surveillance Station; meer kan je bijkopen
De rest van de taken die je beschrijft kunnen ook makkelijk op een NAS.

Als je vooral wil werken op de computer kan je inderdaad een NUC overwegen, maar dan moet je rekening houden met het energiebeheer... dat ding moet wel aanspringen op het moment dat je er wat mee wil doen. En als hij in de meterkast staat, waar wil je dan je monitor en toetsenbord/muis neerzetten?

Topicstarter
gwystyl schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:07:
[...]

Bij Synology krijg je een licentie om twee IP-camera's te bekijken in Surveillance Station; meer kan je bijkopen
De rest van de taken die je beschrijft kunnen ook makkelijk op een NAS.

Als je vooral wil werken op de computer kan je inderdaad een NUC overwegen, maar dan moet je rekening houden met het energiebeheer... dat ding moet wel aanspringen op het moment dat je er wat mee wil doen. En als hij in de meterkast staat, waar wil je dan je monitor en toetsenbord/muis neerzetten?
HDMI kabel naar TV en bluetooth keyboard, werkt met de huidig HTPC ook erg goed.

Denk voor sommige een goed optie een NAS, maar ik heb er nog wat verder naar gekeken en wel nu zeker een een mini PC/HTPC opzet gaan. Als voorbeeld de IP camera's. De native app van de IP cameras heeft veel meer opties dan Surveillance Station. Overigens is Home Assistant met de MotionEye add-on een mooi alternatief voor de paid licenties van NAS oplossingen.
Pagina: 1