Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar access points voor 2 locaties.

Wat is je budget?
800 euro ongeveer

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Locatie A heeft een Cisco 2900 series router, voorzien met Cisco PoE switch. Verder is deze locatie opgedeeld in twee, een magazijn en een appartement. Momenteel is er in elk deel een Cisco AIR-AP1131AG-E-K9 in gebruik, maar het bereik hiervan is niet voldoende.
In het appartement komt slechts 1 netwerkkabel toe uit het magazijn. Hier zullen echter enkele aansluitingen meer nodig zijn, onder andere voor mogelijk een tweede AP, maar ook een zonnepaneel installatie die een netwerkaansluiting nodig heeft. Indien het mogelijk zou zijn om dus een AP met ingebouwde switch te hebben, zou dit ideaal zijn, maar een aparte switch is ook mogelijk.

Locatie B heeft een pfsense router, maar ook weer verbonden via een Cisco PoE switch en een enkel Cisco AIR-AP1131AG-E-K9. Hier is het bereik 98% voldoende (Enkel op 1 toilet hangt het van de client af of ze verbonden blijven of niet, en waarschijnlijk zou dit ook opgelost kunnen worden door het AP op een strategischere plaats te hangen.)

Het is de bedoeling om op beide locaties wat netwerk segmentatie te doen, en dus onder andere een aparte guest wifi te voorzien, dus vlan support is een must. Er is ook nergens een grote hoeveelheid mensen aanwezig, ook niet in het magazijn. Hoogstens 5 mensen met enkele apparaten elk (gsm, laptop, evt tablet).

Ik bezit zelf voldoende netwerkkennis om dit alles te configureren, maar heb jammer genoeg amper tot geen productkennis van de huidige wifi markt.

Van het onderzoek dat ik tot nu toe gedaan heb, komt Ubiquity met de UniFi reeks redelijk goed overeen met de vereisten die ik heb. Het lijkt mij dat ik het meeste zou kunnen vervangen door UniFi AP-AC LITE, met dan vooral op Locatie A er 2 extra te voorzien zodat de dekking beter is. In het appartement zou dan een Ubiquity UniFy US-8-60W switch extra komen, om zo de nood aan meerdere poorten te dekken.

Zijn er beperkingen aan de LITE AP van UniFi die relevant kunnen zijn? Qua snelheid en aantal ondersteunde clients zal het allesinds niet zijn. Features die ontbreken?

Zijn er andere merken die producten bieden die ook de vereisten dekken maar beter zijn ofwel in kwaliteit, ofwel in prijs? Tot op zekere hoogte primeert kwaliteit hier wel, dus duurdere toestellen die om een of andere reden veel beter zijn voor mijn scenario, zijn zeker acceptabel, maar de meerprijs moet dan uiteraard wel verantwoord kunnen worden.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Wat mij betreft heb je je huiswerk goed gedaan en kan je prima uit de voeten met de AC's.
Ik heb weinig weet van andere producten omdat ik zelf al jaren Ubiquity naar volle tevredenheid heb.

Je zou wellicht de LR versie kunnen pakken voor beter bereik, mocht dat echt kritisch zijn.

Wellicht is een cloud key handig om het op afstand te beheren mocht je dat willen.
En verder is het goed om te weten dat de 5 pack (= goedkoper) zonder PoE injectors komt.
Dat is prima als je PoE switches hebt maar weet dat deze optie er is.