NUC met Ubuntu 18.04:netwerk werkt niet (meer) ->USB adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een aantal weken geleden kocht ik een Intel NUC, een NUC6CAYH met Celeron processor om precies te zijn. Ik zet deze als experimenteerservertje in, heb Ubuntu 18.04 erop gezet, met daarop een aantal docker containers. Prima, werkte goed.

Sinds een aantal dagen is mijn netwerkverbinding plots weg. Alsof Ubuntu erop crashte.

Omdat ik toch verder wilde, heb ik een TPLINK USB3-naar Ethernet adapter aangesloten. Hij herkent dit apparaat, maar heeft geen verbinding.

Moet ik de verbinding activeren? Het apparaat inschakelen? Moet ik iets in Ubuntu aanzetten om dit externe ding aan te zetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zou je geen bugreport aanmaken?
Wellicht sloopt de service unattended-upgrades het een en ander.

[ Voor 16% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 09-09-2019 13:13 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:27
Is de NIC niet defect ? Ik heb exact dezelfde hier en die stopte er ook op de 1 op de andere dag mee (2 week oud toen), deze rma gestuurd en een nieuwe mogen ontvangen.

WLAN werkte wel prima en een losse USB adapter deed het ook goed.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09 14:08
Beschik je over een GUI of uitsluitend een CLI? Als je een GUI hebt moet de status van je adapters vrij makkelijk te achterhalen zijn. Via de CLI is het een beetje zoeken is mijn ervaring, omdat het per versie en configuratie nogal verschillend kan zijn welke tool(s) je nodig hebt. Zo is er dhcpd, netplan en heb je losse instellingen voor DNS..

• koelkast
  • Niet online
LightStar schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:08:
Is de NIC niet defect ? Ik heb exact dezelfde hier en die stopte er ook op de 1 op de andere dag mee (2 week oud toen), deze rma gestuurd en een nieuwe mogen ontvangen.

WLAN werkte wel prima en een losse USB adapter deed het ook goed.
Hij lijkt inderdaad defect. Er branden geen lampjes bij de nic zelf, maar gisteravond bleven ze ineens beide aan. Normaal knipperen ze, maar daar was nu geen sprake meer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Ik zou ubuntu opstarten via een usb, kijken of je internet verbinding het dan wel doet. Zo kan je uitsluiten of het je hardware of je software is.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
koelkast schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:40:
[...]

Hij lijkt inderdaad defect. Er branden geen lampjes bij de nic zelf, maar gisteravond bleven ze ineens beide aan. Normaal knipperen ze, maar daar was nu geen sprake meer van.
Pobeer ook eens een andere netwerkkabel.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• koelkast
  • Niet online
Oké, inmiddels heb ik verschillende dingen geprobeerd, maar de nuc bleek gewoon stuk en heb ik terug kunnen sturen. Inmiddels een nieuwe nuc, ander model ook. Hier heb ik weer een ander probleem (maak wel een nieuw topic voor het overzicht)...
Pagina: 1