Toon posts:

Advies aankoop/bouw PC voor filesharing.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dean043
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 11-11 12:04
Background info

Een collega heeft mij gevraagd om voor zijn vrouw haar praktijk de hardware te vernieuwen aangezien alles outdated is. De huidige situatie is als volgt, momenteel worden bestanden van klanten nog lokaal opgeslagen op een server, deze word volledig verplaatst naar een cloud omgeving en deze fysieke server gaat ook weg.

Aangezien deze server weggaat verliezen ze ook hun filesharing. De wens van de "klant" is om wel nog een filesharing service te hebben die bij hun lokaal op kantoor aanwezig is.

Momenteel hebben ze in de serverruimte/poetshok? wel nog een laptop (deze gaat ook weg) staan die filmpjes aanstuurt op een scherm in de wachtruimte en muziek afspeelt over de speakers die er hangen, deze optie moet ook blijven. Mijn gedachte was dus om een desktop neer te zetten die 2 1TB HDD's heeft die in RAID 1 staan en deze te gebruiken als "fileserver" die ook dient om de filmpjes en muziek af te spelen.

Zo los je eigenlijk 3 vragen op v.d. klant op d.m.v. een desktop.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Een desktop implementeren die dient als fileserver en als medium voor het afspelen van filmpjes en muziek.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

De desktop wil ik mainly gebruiken als fileserver die te bereiken is door 2 tal medewerkers binnen het bedrijf, deze zal niet geback-upt hoeven te worden aangezien alle belangrijke data in een cloud komen te staan.

Tegelijkertijd moet deze pc dienen als medium voor het afspelen van filmpjes en muziek voor de wachtruimte.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Maximum 700 euro incl. btw.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Persoonlijk zit ik te denken aan deze specificaties;

i3 8th or 9th gen (1151 socket)
128/256 GB SSD
2x 1TB HDD 7200 RPM
8GB DDR4 2666Mhz

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Momenteel zit ik aan onderstaande componenten te denken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 147,62€ 147,62
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 38,99€ 77,98
1Geheugen internKingston 8GB DDR4 2666MHz€ 34,-€ 34,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,60

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

De eisen v.d. build zijn;

- Moet muziek kunnen afspelen d.m.v. speakers die via een 3.5mm jack (aux) zijn aangesloten.
- Moet video's kunnen afspelen d.m.v. hdmi aansluiting op een tv.
- Moet 3 sata aansluitingen hebben voor 2 HDD's en 1 SSD.

Wat verwacht je van ons?

Graag zou ik informatie van jullie willen krijgen met welke voeding ik deze build kan ondersteunen, en welk moederbord ik kan gebruiken voor een casual pc die compatible is met deze build. (ben alleen bekend met high end gaming mobo's)

Eventuele tips over alternatieve opties die aan mijn eisen voldoet zijn ook welkom.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 09:56
Dit zou ook met een eenvoudige Nas in combinatie met een Raspberry Pi opgelost kunnen worden, vermoedelijk is dat ook nog iets zuiniger in het energieverbruik. Is dat een optie?

• Dean043
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 11-11 12:04
martyw schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:52:
Dit zou ook met een eenvoudige Nas in combinatie met een Raspberry Pi opgelost kunnen worden, vermoedelijk is dat ook nog iets zuiniger in het energieverbruik. Is dat een optie?
Hier zat ik ook aan te denken, alleen had de "klant" aangegeven dat zij niet bekend is met deze soft- en hardware en daarom hier niet gebruik van wil maken.

Het zou wel een mooie oplossing zijn inderdaad.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 04-12 18:19

vso

raap voor zijn recht

Dean043 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:34:
[...]
Hier zat ik ook aan te denken, alleen had de "klant" aangegeven dat zij niet bekend is met deze soft- en hardware en daarom hier niet gebruik van wil maken.

Het zou wel een mooie oplossing zijn inderdaad.
Als je klant overtuigt is dat honden over water kunnen lopen . en ze vraagt jou om dat te realiseren .. ga je dan ook in je eigen tijd op een forum "vragen?"

volgens mij moet gewoon overtuigen dat nas meer voordelen heeft en trouwens "server of pc" als filesharing is zo 1998 ..

[Voor 37% gewijzigd door vso op 10-09-2019 09:45]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Nu online
De zaken die je noemt wat het systeem moet kunnen doen kan je met ongeveer elke pc doen die je kan samenstellen. Maar kijk ook eens naar andere opties. Bij de meeste tv's kan je met een usb-stick of een 2.5" hdd direct filmpjes afspelen op de tv.
Voor de muziek zou een simpele mp3 speler al voldoende zijn.
En voor de filesharing zou ik gewoon een zakelijke Gdrive of dropbox account nemen. Dan heb je zowel lokaal als in de cloud je bestanden staan.

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 09:56
Als het een PC moet zijn zou je met een eenvoudig systeem uit de voeten kunnen, bijvoorbeeld

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 47,-€ 47,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 64,90€ 64,90
1BehuizingenAntec VSK3000E-U3€ 30,80€ 30,80
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS8266€ 33,-€ 33,-
1Voedingenbe quiet! System Power B8 300W€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,65

Waarom moet er voor niet kritische data een RAID-1 schijvenpaar in? Deze heb ik er even uitgelaten en een grote SSD erin gedaan. De behuizing heeft plaats voor twee hard disks, deze zijn eenvoudig toe te voegen. Ik neem aan dat je Windows gaat draaien? In een zakelijke omgeving is een valide Windows licentie wel nodig.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee