Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen HDMI. Dat is een prima begin, want daarmee vallen vrijwel alle versterkers af en moet je dus naar een receiver kijken. Zeker omdat je ook tv wilt kijken en dan zijn dingen als lip sync erg fijn om geluid en beeld synchroon te laten lopen.
Welke dingen wil je heel graag op je receiver hebben? Wat is een harde eis, en wat een wens? Leg aan de hand van mijn stappenplan eens een zoekfilter aan in de pricewatch. Op welke receiver kom je dan uit?
- Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
- Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
- Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
- Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
- Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
- Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past

Qua speakers is het vooral een kwestie van zelf luisteren wat je mooi vindt. Op vermogen en impedantie hoef je totaal niet te letten. Bij normale producten past alles op alles en het werkt dan ook goed. Qua samenstelling moet je zorgen dat de voorste 3 (front links, front rechts en center) van hetzelfde merk en liefst ook uit dezelfde serie zijn, dit vanwege klankkleur en een harmonieus geluidsbeeld. De overige (surrounds (= achter en/of zij), atmos, subwoofer) zijn vooral voor de effecten en mogen daarom gerust van andere merken zijn. Je kunt kiezen voor geheel zelf samenstellen, of voor een compleet speakerpackage. Ik ben zelf fan van Focal en gebruik als achter speaker de Focal Dôme Flax. Klein, mooi uiterlijk en prachtig geluid. Helaas kost een complete package al gauw € 1500 of meer en dan is het budget van je receiver weg. Tenzij je dat wel wilt uitgeven en dus door wilt sparen voor een receiver, heb je 2 opties:
1) 300 tot 500 euro besteden aan een receiver met alles erop wat je wilt + 1000 euro voor je 5.1
of
2) 300 tot 500 euro besteden aan de receiver en dan stapsgewijs sparen en aanschaffen van de 5.1. Koop in dat geval eerst 2 frontspeakers, spaar daarna verder voor de center en als laatste de surround + sub.
Q Acoustics, Teufel, Focal, Kef, B&W, Dali, JBL, Jamo, Monitor Audio, Wharfedale, Bose, Klipsch zijn allemaal merken die vaak op het forum en bij reviewers genoemd worden. Wellicht heb je een hifi-winkel in de buurt die meerdere merken voert, zodat je ze tijdens een luistersessie kunt vergelijken. V.w.b. Bose, dat is net als Apple. Het is prima spul, maar je betaalt een premiumprijs, waarbij je bij andere merken vaak voor minder geld hetzelfde kunt bereiken. Als je niet weet waar je moet beginnen: lees dan eens een paar reviews en vraag dan bij de hifi-winkel of ze een stuk of 3 luidsprekers/merken die je aanspreken mag vergelijken, met wat zij nog meer in de winkel in die betreffende prijs- en kwaliteitsklasse hebben staan. Een stuk of 8 speakers naast/na elkaar luisteren is heel gebruikelijk. Zo ging ik op weg om B&W en Kef te vergelijken. Na nog een dozijn andere speakermerken was ik eruit: geen Kef en geen B&W.

(Die sound paste gewoon niet bij mij.) Focal moest het worden.

Daar luister ik nu al ruim 2 jaar na en ik geniet er iedere dag van.
Vergeet trouwens niet dat je bij losse speakers nog bekabeling nodig hebt. Trap niet in de verkooppraatjes dat je € 50 kostende HDMI-kabels nodig hebt en luidsprekerdraad van € 10 per meter. Gewone kabel voldoet. Dure kabel doet namelijk niks beter, behalve geld uit je portemonnee kloppen.