Koophulp gezocht versterker + kleine 5.1 speakerset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 12:59
Ik zoek een?
Ik zoek een versterker en een kleine (geen staande speakers) 5.1 speakerset. De ruimte waar de speakers gebruikt gaan worden is 5 meter breed en 4 meter diep. Ik ben niet helemaal thuis in geluid, en weet daardoor niet goed waar ik precies op moet letten met het uitzoeken van een versterker wat betreft het vermogen.

Wat is je budget?
Maximaal 1500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films, muziek, aangesloten via de tv. HDMI zou daarom gewenst zijn op de versterker.

Wat heb je zelf al gevonden?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X2500H€ 399,-€ 399,-
1SpeakersBose Acoustimass 10 V (Wit)€ 969,-€ 969,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.368,-

Hopelijk kunnen jullie me een stap verder helpen en alvast bedankt.

Beste antwoord (via Miketweaks op 05-08-2020 16:09)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen HDMI. Dat is een prima begin, want daarmee vallen vrijwel alle versterkers af en moet je dus naar een receiver kijken. Zeker omdat je ook tv wilt kijken en dan zijn dingen als lip sync erg fijn om geluid en beeld synchroon te laten lopen.

Welke dingen wil je heel graag op je receiver hebben? Wat is een harde eis, en wat een wens? Leg aan de hand van mijn stappenplan eens een zoekfilter aan in de pricewatch. Op welke receiver kom je dan uit?
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Qua speakers is het vooral een kwestie van zelf luisteren wat je mooi vindt. Op vermogen en impedantie hoef je totaal niet te letten. Bij normale producten past alles op alles en het werkt dan ook goed. Qua samenstelling moet je zorgen dat de voorste 3 (front links, front rechts en center) van hetzelfde merk en liefst ook uit dezelfde serie zijn, dit vanwege klankkleur en een harmonieus geluidsbeeld. De overige (surrounds (= achter en/of zij), atmos, subwoofer) zijn vooral voor de effecten en mogen daarom gerust van andere merken zijn. Je kunt kiezen voor geheel zelf samenstellen, of voor een compleet speakerpackage. Ik ben zelf fan van Focal en gebruik als achter speaker de Focal Dôme Flax. Klein, mooi uiterlijk en prachtig geluid. Helaas kost een complete package al gauw € 1500 of meer en dan is het budget van je receiver weg. Tenzij je dat wel wilt uitgeven en dus door wilt sparen voor een receiver, heb je 2 opties:

1) 300 tot 500 euro besteden aan een receiver met alles erop wat je wilt + 1000 euro voor je 5.1
of
2) 300 tot 500 euro besteden aan de receiver en dan stapsgewijs sparen en aanschaffen van de 5.1. Koop in dat geval eerst 2 frontspeakers, spaar daarna verder voor de center en als laatste de surround + sub.
Q Acoustics, Teufel, Focal, Kef, B&W, Dali, JBL, Jamo, Monitor Audio, Wharfedale, Bose, Klipsch zijn allemaal merken die vaak op het forum en bij reviewers genoemd worden. Wellicht heb je een hifi-winkel in de buurt die meerdere merken voert, zodat je ze tijdens een luistersessie kunt vergelijken. V.w.b. Bose, dat is net als Apple. Het is prima spul, maar je betaalt een premiumprijs, waarbij je bij andere merken vaak voor minder geld hetzelfde kunt bereiken. Als je niet weet waar je moet beginnen: lees dan eens een paar reviews en vraag dan bij de hifi-winkel of ze een stuk of 3 luidsprekers/merken die je aanspreken mag vergelijken, met wat zij nog meer in de winkel in die betreffende prijs- en kwaliteitsklasse hebben staan. Een stuk of 8 speakers naast/na elkaar luisteren is heel gebruikelijk. Zo ging ik op weg om B&W en Kef te vergelijken. Na nog een dozijn andere speakermerken was ik eruit: geen Kef en geen B&W. :p (Die sound paste gewoon niet bij mij.) Focal moest het worden. :) Daar luister ik nu al ruim 2 jaar na en ik geniet er iedere dag van.

Vergeet trouwens niet dat je bij losse speakers nog bekabeling nodig hebt. Trap niet in de verkooppraatjes dat je € 50 kostende HDMI-kabels nodig hebt en luidsprekerdraad van € 10 per meter. Gewone kabel voldoet. Dure kabel doet namelijk niks beter, behalve geld uit je portemonnee kloppen. ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
https://www.svsound.com/products/prime-satellite-5-1

Nog een dealer zoeken in nederland en je hebt een prima set.

Teufel is ook leuk spul maar hun subwoofers kunnen niet tegen svs op.

Je versterker is prima op vermogen hoef je niet te letten je gebruikt maar een paar watt op zeer luid volume.
De sub heeft een eigen versterker, voor lage tonen luid weer te geven is wel veel vermogen nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door Goofy1978 op 08-09-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
in ieder geval geen bose. Ze klinken gewoon belabberd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10 19:25
kies dan voor de denon 1500h scheelt weer ongeveer 90 euro ik heb hem ook naar alle tevredenheid. puur naar het vermogen kijken heeft niet zoveel zin omdat er niet echt een standaard voor is. bij mij gaat nooit vol uit maar ik heb ook efficiente speakers namelijk de klipsch r 51 Klipsch R-52C als center ik heb twee oude harmon kardon speakers als surround en ook een oud sub daarvan en ik heb er geen spijt van. ps het kan altijd beter he ;], met de bose heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

aljooge schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:02:
in ieder geval geen bose. Ze klinken gewoon belabberd.
Zo erg is het nou ook weer niet, er komt prima acceptabel geluid uit voor zekere gebruiken.
Wat je krijgt voor je centen is wel belabberd ja, veel te duur voor wat het is.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
Het budget voor de speaker set is dus zo'n 1000 euro.
Voor dat geld zijn er een tweetal setjes die direct in mij opkomen:

pricewatch: Q Acoustics Q7000i 5.1 (Wit, Zwart)

pricewatch: Focal Sib Evo 5.1 Dolby Atmos (Zwart)

De tweede heeft als voordeel dat de front speakes ook nog dienen als Dolby atmos, dus per speaker 2 aansluitingen waarbij de atmos dus via reflectie van het plafond gaat. Zal niet zo goed zijn als een echte atmos speaker in het plafond, maar wel een leuke toevoeging. Het geeft als het goed is wel een ruimtelijker geluidsbeeld.

qua receiver zit je met de 1500H of 2500H meer dan prima.

[ Voor 10% gewijzigd door NL_Scratch op 09-09-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 12:59
Het budget voor de speaker set is dus zo'n 1000 euro.
Voor dat geld zijn er een tweetal setjes die direct in mij opkomen:

De tweede heeft als voordeel dat de front speakes ook nog dienen als Dolby atmos, dus per speaker 2 aansluitingen waarbij de atmos dus via reflectie van het plafond gaat. Zal niet zo goed zijn als een echte atmos speaker in het plafond, maar wel een leuke toevoeging. Het geeft als het goed is wel een ruimtelijker geluidsbeeld.
Hi, dank jullie allen voor de tips! Tot nu toe vind ik de Q acoustics het interessantste setje, Dolby atmos gaat hem denk ik niet worden in verband met een puntdak. Als ik door klik op alle links in de pricewatch wordt ik echter doorverwezen naar een 5.0 set, en de plus versie met subwoofer gaat al snel richting de 1500 euro.

Verstandig om een losse subwoofer aan te schaffen, of beter naar een andere set te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
Focal heeft hem ook gewoon zonder de Dolby Atmos variant.

https://www.kamera-expres...steem-incl-2x-muurbeugel-

Ik zie inderdaad dat de Q-Acoustic set zowel als 5.0 als 5.1 wordt aangeboden.
Deze kon ik vinden met sub:
https://audioexpert.nl/q-...-5-1-slim-pack-zwart.html

Nu zie ik dat deze ook in de aanbieding is, mijn zwager heeft deze set maar dan met een andere SUB (werd eerst met andere sub geleverd). Je kunt hem een maand gratis proberen.
Voor films een heerlijke set, maar de satelliet speakers gaan eigenlijk niet laag genoeg.
https://www.teufelaudio.n...power-edition-p17626.html

[ Voor 10% gewijzigd door NL_Scratch op 17-09-2019 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

NL_Scratch schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:28:
Voor films een heerlijke set, maar de satelliet speakers gaan eigenlijk niet laag genoeg.
https://www.teufelaudio.n...power-edition-p17626.html
Wow, 200 Hz. Ik wilde eigenlijk zeggen dat het "probleem" (tussen aanhalingstekens, niet iedereen vind het een issue natuurlijk) inherent is aan het ontwerp van dit soort setjes. Kleine speakers dus weinig body en ruimte voor grotere units waardoor de subwoofer eerder in moet springen maar dit is wel één van de hogere getallen die ik gezien heb.

Monitor Audio Radius 90 is ook redelijk klein maar met een redelijk laat. De KEF eitjes heb je ook nog, duiken ook onder de 100 Hz geloof ik.

Edit:
Nevermind, die Monitor Audio Radius in 5.1 komt ruim over de 1500 euro en dat was het budget met receiver.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 17-09-2019 15:07 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen HDMI. Dat is een prima begin, want daarmee vallen vrijwel alle versterkers af en moet je dus naar een receiver kijken. Zeker omdat je ook tv wilt kijken en dan zijn dingen als lip sync erg fijn om geluid en beeld synchroon te laten lopen.

Welke dingen wil je heel graag op je receiver hebben? Wat is een harde eis, en wat een wens? Leg aan de hand van mijn stappenplan eens een zoekfilter aan in de pricewatch. Op welke receiver kom je dan uit?
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Qua speakers is het vooral een kwestie van zelf luisteren wat je mooi vindt. Op vermogen en impedantie hoef je totaal niet te letten. Bij normale producten past alles op alles en het werkt dan ook goed. Qua samenstelling moet je zorgen dat de voorste 3 (front links, front rechts en center) van hetzelfde merk en liefst ook uit dezelfde serie zijn, dit vanwege klankkleur en een harmonieus geluidsbeeld. De overige (surrounds (= achter en/of zij), atmos, subwoofer) zijn vooral voor de effecten en mogen daarom gerust van andere merken zijn. Je kunt kiezen voor geheel zelf samenstellen, of voor een compleet speakerpackage. Ik ben zelf fan van Focal en gebruik als achter speaker de Focal Dôme Flax. Klein, mooi uiterlijk en prachtig geluid. Helaas kost een complete package al gauw € 1500 of meer en dan is het budget van je receiver weg. Tenzij je dat wel wilt uitgeven en dus door wilt sparen voor een receiver, heb je 2 opties:

1) 300 tot 500 euro besteden aan een receiver met alles erop wat je wilt + 1000 euro voor je 5.1
of
2) 300 tot 500 euro besteden aan de receiver en dan stapsgewijs sparen en aanschaffen van de 5.1. Koop in dat geval eerst 2 frontspeakers, spaar daarna verder voor de center en als laatste de surround + sub.
Q Acoustics, Teufel, Focal, Kef, B&W, Dali, JBL, Jamo, Monitor Audio, Wharfedale, Bose, Klipsch zijn allemaal merken die vaak op het forum en bij reviewers genoemd worden. Wellicht heb je een hifi-winkel in de buurt die meerdere merken voert, zodat je ze tijdens een luistersessie kunt vergelijken. V.w.b. Bose, dat is net als Apple. Het is prima spul, maar je betaalt een premiumprijs, waarbij je bij andere merken vaak voor minder geld hetzelfde kunt bereiken. Als je niet weet waar je moet beginnen: lees dan eens een paar reviews en vraag dan bij de hifi-winkel of ze een stuk of 3 luidsprekers/merken die je aanspreken mag vergelijken, met wat zij nog meer in de winkel in die betreffende prijs- en kwaliteitsklasse hebben staan. Een stuk of 8 speakers naast/na elkaar luisteren is heel gebruikelijk. Zo ging ik op weg om B&W en Kef te vergelijken. Na nog een dozijn andere speakermerken was ik eruit: geen Kef en geen B&W. :p (Die sound paste gewoon niet bij mij.) Focal moest het worden. :) Daar luister ik nu al ruim 2 jaar na en ik geniet er iedere dag van.

Vergeet trouwens niet dat je bij losse speakers nog bekabeling nodig hebt. Trap niet in de verkooppraatjes dat je € 50 kostende HDMI-kabels nodig hebt en luidsprekerdraad van € 10 per meter. Gewone kabel voldoet. Dure kabel doet namelijk niks beter, behalve geld uit je portemonnee kloppen. ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1